Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen optie tot toewijzen

Pagina: 1
Acties:

• _Vincent
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-06-2024
Hoi hoi,
Ik heb mijn Windows van mijn ssd naar mijn m.2 gedaan vandaag.
Alle stations opgeschoond, nu krijg ik niet meer mijn gehele hhd toegewezen.

Ik heb niet zo veel verstand van het toewijzen van schijven maar dit is wat ik gedaan heb:
Tijdens het installeren van een nieuwe versie van Windows heb ik alle schijven verwijderd.
Daarna Windows geïnstalleerd op mijn m.2 ssd.
Na het installeren van Windows heb ik mijn andere ssd geheel tot een drive kunnen krijgen.
Bij het toewijzen bij mij hhd stonden er al 3 blokken: door systeem gereserveerd en 2 lege blokken.
1 hiervan heb ik kunnen toewijzen aan (E:) maar er blijft nog een groot deel over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGGqHVDRkFjUNiZXMsN3uUdNHrk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4c4HzdoIbjlawhFLl4K10up7.png?f=fotoalbum_large

Enig idee hoe ik dit toegevoegd krijg bij (E:)?
Bij voorbaat dank

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

Er vanuit gaande dat je de bovenste schijf moet hebben (waar links Schijf 0 bij staat) en de hdd nog leeg is (want dit proces zal de gehele hdd formatteren):

Doe Windows toets + R, er opent een klein venster. Voer cmd in en druk op enter. Er opent een zwart venster. Voer diskpart in en druk op enter.
Er opent een 2e zwarte venster. Wacht even 10 seconden zodat ie de tijd heeft om alle gegevens op te halen over de schijven. Voer de volgende commando's in en druk op enter na elk commando:

List disk (kijk in de lijst die verschijnt of het inderdaad schijf 0 is zodat je niet per ongeluk een ander gaat bewerken)
Select disk 0
Clean
Convert gpt
Create partition primary
Format quick fs=ntfs

Als het goed is heb je nu weer een schijf. Indien het niet zo is kan je eventueel nog dit commando erachteraan doen: assign letter=E
Dan moet het werken en heb je weer 1 mooie grote schijf.

[ Voor 4% gewijzigd door Zorian op 15-01-2021 03:08 ]

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met @Zorian.

De schijf moet helemaal geformatteerd worden omdat hij een MBR partitietabel heeft.
MBR is beperkt tot 2TB per partitie. Je kan alleen over die grens heen door te converteren naar GPT.

Er is in feite geen reden meer om tegenwoordig nog voor MBR te kiezen op een modern systeem. Een systeem kan ook alleen in UEFI modus opstarten met GPT, MBR start alleen in legacy modus.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou eerst nog even testen of je pc wel opstart zonder schijf 0 en 1, lijkt er namelijk op dat schijf 0 nog steeds je opstartschijf is.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
@nelizmastr heeft gelijk het is een MBR schijf en die zijn max 2TB
Alleen helpt formateren niet dat is een hoger level.

Je zult de partities eraf moeten halen en daarna met diskpart er een GPT disk van moeten maken.
Vervolgens kun je er dan weer Windows opzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 15-01-2021 08:33 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01

MsG

Forumzwerver

Als je het niet zo relaxt vind om de schijf te moeten wissen. Er zijn ook vele GPT-tools die kunnen converteren zonder de boel te moeten wissen.

Bijv. https://www.thewindowsclub.com/convert-mbr-to-gpt-disk

Backup is altijd te adviseren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• _Vincent
Zorian schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 03:06:
List disk (kijk in de lijst die verschijnt of het inderdaad schijf 0 is zodat je niet per ongeluk een ander gaat bewerken)
Select disk 0
Clean
Convert gpt
Create partition primary
Format quick fs=ntfs
Dit is niet mogelijk, omdat er nog systeembestanden opstaan terwijl ik dit helemaal niet heb aangegeven.
Ben(V) schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:31:
@nelizmastr heeft gelijk het is een MBR schijf en die zijn max 2TB
Alleen helpt formateren niet dat is een hoger level.

Je zult de partities eraf moeten halen en daarna met diskpart er een GPT disk van moeten maken.
Vervolgens kun je er dan weer Windows opzetten.
Ik wil hier gelukkig geen Windows opzetten, maar wel de andere helft van mijn hhd kunnen gebruiken.
Hoe maak haal ik hier de partities af?

• Zorian

Zorian

What the fox?

_Vincent schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:04:
[...]

Dit is niet mogelijk, omdat er nog systeembestanden opstaan terwijl ik dit helemaal niet heb aangegeven.

[...]

Ik wil hier gelukkig geen Windows opzetten, maar wel de andere helft van mijn hhd kunnen gebruiken.
Hoe maak haal ik hier de partities af?
Als ie loopt te piepen over die melding kan je proberen even de Windows installatie weer op te starten vanaf de USB stick, en dan direct op het eerste scherm shift+F10 doen zodat je daar het zwarte venster krijgt. Dan de stappen weer volgen vanaf dat punt. Naderhand gewoon de installatie annuleren met het kruisje en Windows weer normaal opstarten.

Mocht dat ook niet werken, probeer dan deze route:

Ga weer naar Schijfbeheer zoals op de screenshot in je eerste post. Rechtsklik het gedeelte waar de schijfletter E aan toegewezen is en verwijder de partitie.Nu zou je 1 groot zwart blok moeten hebben van 4TB. Nu zou je via Diskpart de schijf moeten kunnen omzetten (volg het lijstje commando's maar skip de clean) zodat de schijf omgezet wordt naar GPT. Nu zou je wel 1 grote partitie moeten kunnen maken in Schijfbeheer.

//Met wat mazzel kan je overigens de commando's voor het omzetten naar GPT overslaan, maar dan moet Schijfbeheer dit weergeven:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wYORW37.png

[ Voor 31% gewijzigd door Zorian op 15-01-2021 10:58 ]

• _Vincent
Ik heb het uiteindelijk op een andere manier opgelost.
Eerst heb ik alle schijven verwijderd tijdens het installeren van Windows.
Toen heb ik alle sata kabels los gemaakt en Windows geïnstalleerd op mijn m.2.
Na het installeren van Windows heb ik het 1 keer opgestart, daarna weer uitgezet.
Sata kabels weer aangesloten en aangezet.
Dit keer waren er geen gereserveerde stukken op de andere schijven dan de boot m.2.
De hhd bestond nog wel uit 2 delen, dit heb ik kunnen oplossen door de eerdere genoemde commands in diskpart te gebruiken.

Iederen bedankt voor het meedenken!

• Zorian

Zorian

What the fox?

_Vincent schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:57:
Ik heb het uiteindelijk op een andere manier opgelost.
Eerst heb ik alle schijven verwijderd tijdens het installeren van Windows.
Toen heb ik alle sata kabels los gemaakt en Windows geïnstalleerd op mijn m.2.
Na het installeren van Windows heb ik het 1 keer opgestart, daarna weer uitgezet.
Sata kabels weer aangesloten en aangezet.
Dit keer waren er geen gereserveerde stukken op de andere schijven dan de boot m.2.
De hhd bestond nog wel uit 2 delen, dit heb ik kunnen oplossen door de eerdere genoemde commands in diskpart te gebruiken.

Iederen bedankt voor het meedenken!
Goed om te horen dat het gelukt is.
Pagina: 1