Mag de supermarkt deze uitbouw plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• Chantal2019
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-03-2021
Hallo,

Ik heb een vraag hopelijk kan iemand mij helpen. Ik woon langs een lossing plaats van een super markt nu wil de supermarkt naar de straat uitbreiden tegen mijn garage muur aan... ze willen 3,5m hoog dan kijk ik dus tegen een muur aan heb ik geen zonlicht meer het huis wordt minder waard mag dit zomaar.

• Chantal2019
Het is een scheidingsmuur maar maakt onderdeel uit van mijn garage

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Welkom op Tweakers @Chantal2019 ik heb je een eigen topic gegeven een ander topic hiervoor lenen is niet gewenst.

Dan op jouw vraag, zou je iets meer details kunnen geven van jouw situatie of misschien zelfs even een schets maken?
Wat ik nu voor nu begrijp is het een muur die onderdeel is van jouw garage, maar die gaan ze erbij plaatsen of verhogen?

Tweakers Discord

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:01
Volgens mag het max 3 meter hoog als je tegen de erfgrens wilt aanbouwen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 06:44

JT

VETAK y0

Ik weet niet of er tijdsdruk is maar anders zou ik zsm een jurist inschakelen. Niemand hier kan je advies geven waar je blindelings op af kan gaan.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:28

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Klinkt als iets waar ze een vergunning voor moeten aanvragen en je dus bezwaar kan maken?

iemand iets leuks?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Matadores schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:00:
Volgens mag het max 3 meter hoog als je tegen de erfgrens wilt aanbouwen.
Soms is het ook 'verdiepingshoogte'.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:01
In onze gemeente dakvoet voor allerhande bij- een aanbouw dingen 3,5 meter. Kan dus ook nog afwijken van de veel voorkomende “norm”.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-01 19:15
Op www.ruimtelijkeplannen.nl kan je dit vinden.
Daar staat wat het bestemmingsplan is en het bouwvlak.

Daarnaast kan je bij de gemeente nagaan of er een vergunning is afgegeven.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:26
Dit klinkt als plannen die niet 'zomaar' mogen. Er zijn allerlei regels ten aanzien van het bouwen, zeker wanneer je tot de erfgrens of openbare weg wilt bouwen.

Wat de regels precies zijn in jouw gemeente/wijk, zul je moeten bekijken in het bestemmingsplan en de gemeentelijke regels mbt bouwen.
Ook zal er waarschijnlijk een vergunningaanvraag gedaan moeten worden door de supermarkt. Dan kun je als belanghebbende in elk geval bezwaar aantekenen. Zorg dan wel dat je een goed verhaal hebt. Alleen melden dat je niet tegen een muur aan wil kijken, zal niet overtuigend genoeg zijn om je bezwaar gegrond te verklaren. Een goede onderbouwing dat je veel zonlicht mist (als dit ook daadwerkelijk zo is) maakt meer kans. Als de supermarkt de verbouwing doet om het oppervlak van de winkelvloer te vergroten, kun je ook nog zaken als verkeers- en parkeeroverlast als gevolg van meer klandizie er bij betrekken.

Soms zijn er ook mogelijkheden om planschade te claimen, wanneer het plan ondanks je ingediende bezwaren toch wordt goedgekeurd.

In welk stadium bevindt de aanstaande verbouwing zich? Is er al een vergunningaanvraag gedaan? Is er al een vergunning toegekend? Is de bouw al gestart?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:34
Bouwen op de erfgrens is vaak niet vergunningsvrij. Een mogelijke uitzondering is als er gebouwd wordt in het verlengde van het pand wat er al staat.

https://www.officielebekendmakingen.nl/

Hier kun je vinden of er al een vergunning is afgegeven. Gewoon op het adres van de supermarkt zoeken. Dan weet je of je nog bezwaar kan maken. Dat is binnen 6 weken na het verlenen van de vergunning. Op de site die @Cyriel85 hierboven noemt kan je het bestemmingsplan vinden en opzoeken of 3,5 meter mag.

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-01 19:54

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-01 11:26
Harm2211 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:53:
Bouwen op de erfgrens is vaak niet vergunningsvrij. Een mogelijke uitzondering is als er gebouwd wordt in het verlengde van het pand wat er al staat.

https://www.officielebekendmakingen.nl/

Hier kun je vinden of er al een vergunning is afgegeven. Gewoon op het adres van de supermarkt zoeken. Dan weet je of je nog bezwaar kan maken. Dat is binnen 6 weken na het verlenen van de vergunning. Op de site die @Cyriel85 hierboven noemt kan je het bestemmingsplan vinden en opzoeken of 3,5 meter mag.
Waar staat dat je edit: [vaak] niet vergunningsvrij mag bouwen op de erfgrens?

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Hier wat juridische uitleg over het bouwen op de erfgrens.
https://www.flexxvandas.n...-buren/bouwen-op-erfgrens

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:00
Chantal2019 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:06:
nu wil de supermarkt naar de straat uitbreiden ........mag dit zomaar.
als ze vergunning hebben wel.
Of ze vergunning hebben kun je checken bij de gemeente

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Ivow85
Voor bouwen OP de erfgrens is naast een bouwvergunning tevens toestemming nodig van de eigenaar/eigenaren van het erf waarmee die erfgrens gedeeld wordt. Immers zal een deel van de constructie bij bouwen op de erfgrens neergezet worden op het erf van deze buren.

Voor bouwen TEGEN de erfgrens is eventueel een vergunning nodig, maar geen toestemming van de buren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Valorian
  • Laatst online: 23:27
Ivow85 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:15:
[...]

Voor bouwen OP de erfgrens is naast een bouwvergunning tevens toestemming nodig van de eigenaar/eigenaren van het erf waarmee die erfgrens gedeeld wordt. Immers zal een deel van de constructie bij bouwen op de erfgrens neergezet worden op het erf van deze buren.

Voor bouwen TEGEN de erfgrens is eventueel een vergunning nodig, maar geen toestemming van de buren.
Met bouwen 'op' de grens bedoel je dan in praktijk eigenlijk 'over' de grens, dus op terrein van de buren? De grens zelf heeft immers geen oppervlakte. Je zit óf in eigen tuin, óf in tuin van de buren met je bebouwing. Er is toch niet zoiets als "op de grens" bouwen? ;)

• Ivow85
Valorian schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:18:
[...]

Met bouwen 'op' de grens bedoel je dan in praktijk eigenlijk 'over' de grens, dus op terrein van de buren? De grens zelf heeft immers geen oppervlakte. Je zit óf in eigen tuin, óf in tuin van de buren met je bebouwing. Er is toch niet zoiets als "op de grens" bouwen? ;)
Met bouwen "op de grens" wordt juridisch bedoeld dat het hart van de muur of schutting precies op de lijn van de erfgrens ligt. De muur staat dan voor de helft op perceel A en voor de helft op perceel B.

Staat de muur of schutting in zijn geheel op één perceel, dan heet dat "tegen de erfgrens bouwen".

• Valorian
  • Laatst online: 23:27
Ivow85 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:22:
[...]

Met bouwen "op de grens" wordt juridisch bedoeld dat het hart van de muur of schutting precies op de lijn van de erfgrens ligt. De muur staat dan voor de helft op perceel A en voor de helft op perceel B.

Staat de muur of schutting in zijn geheel op één perceel, dan heet dat "tegen de erfgrens bouwen".
Ah, helder! Zo leer ik nog eens iets. Had ik toch iets beter op moeten letten bij meester Visser tijdens al die burenruzie's op tv ;)

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:34
Ps3gamer91 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:07:
[...]

Waar staat dat je edit: [vaak] niet vergunningsvrij mag bouwen op de erfgrens?
Dit heeft te maken met het achtererfgebied. Google hier maar op. Als je dus alleen grond recht achter je huis/pand hebt dan mag je vergunningsvrij(uiteraard ook afhankelijk van allerlei andere factoren) op tegen de erfgrens bouwen. Als je ook grond naast je huis hebt wat dan is dat niet altijd het geval.

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-01 11:26
Harm2211 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:53:
[...]

Dit heeft te maken met het achtererfgebied. Google hier maar op. Als je dus alleen grond recht achter je huis/pand hebt dan mag je vergunningsvrij(uiteraard ook afhankelijk van allerlei andere factoren) op tegen de erfgrens bouwen. Als je ook grond naast je huis hebt wat dan is dat niet altijd het geval.
Ja dat heeft dan met openbaar toegankelijk gebied te maken. Indien er een bijzonder welstandsregime van toepassing is, dan moet je in beginsel 0.5 meter van openbaar toegankelijk gebied afblijven en is je achtererfgebied idd anders. Ik kan je volgen :)

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Volgens mij is TS al afgehaakt omdat ze haar topic niet meer kan vinden. Of welke reden dan ook.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:15

The Wizard

Moderator Mobile
NoahAmber schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:20:
Volgens mij is TS al afgehaakt omdat ze haar topic niet meer kan vinden. Of welke reden dan ook.
misschien even taggen? :) @Chantal2019

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Chantal2019
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties! Ik zet er een advocaat op! Wij wonen langs de lossingsplaats van de jumbo.. nu ligt het magazijn schuins in de achtertuin! Nu willen ze het hele magazijn naar voren gaan plaatsen en tegen onze muur van de garage gaan bouwen 3,9m hoog! Ik ben alles op aan t zoeken en na aan t kijken ik ga dadelijk als vergunning verleend wordt advocaat erop zetten!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 06:44

JT

VETAK y0

Chantal2019 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:59:
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties! Ik zet er een advocaat op! Wij wonen langs de lossingsplaats van de jumbo.. nu ligt het magazijn schuins in de achtertuin! Nu willen ze het hele magazijn naar voren gaan plaatsen en tegen onze muur van de garage gaan bouwen 3,9m hoog! Ik ben alles op aan t zoeken en na aan t kijken ik ga dadelijk als vergunning verleend wordt advocaat erop zetten!
Kun je ons op de hoogte houden van het verloop? Ben wel nieuwsgierig. Succes!

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Chantal2019 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:59:
Lijkt me dat je daar niet op moet wachten, maar bezwaar moet maken bij de aanvraag...

• Chantal2019
De omgevingsvergunning is aangevraagd ligt nog bij de gemeente! Ik heb nou contact met iemand van de gemeente dus de vergunning is nog niet verleend! Dan gaat t beginnen bezwaar voorlopige voorziening en als t moet de raad v state!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou het college van B&W er alvast op wijzen dat je bij een vergunningverlening een aanvraag zal indienen op grond van artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening :) Bezwaar maken is natuurlijk pas mogelijk als de vergunning verleend is, liever ben je die situatie voor...
Hoofdstuk 6. Financiële bepalingen
Afdeling 6.1. Tegemoetkoming in schade
Artikel 6.1
1.
Burgemeester en wethouders kennen degene die in de vorm van een inkomensderving of een vermindering van de waarde van een onroerende zaak schade lijdt of zal lijden als gevolg van een in het tweede lid genoemde oorzaak, op aanvraag een tegemoetkoming toe, voor zover de schade redelijkerwijs niet voor rekening van de aanvrager behoort te blijven en voor zover de tegemoetkoming niet voldoende anderszins is verzekerd.
2.
Een oorzaak als bedoeld in het eerste lid is:
a. een bepaling van een bestemmingsplan, beheersverordening of inpassingsplan, niet zijnde een bepaling als bedoeld in artikel 3.3, artikel 3.6, eerste lid, of artikel 3.38, derde of vierde lid;
b. een bepaling van een wijziging krachtens artikel 3.6, eerste lid, onder a, niet zijnde een bepaling als bedoeld in artikel 3.6, tweede lid, of van een uitwerking krachtens artikel 3.6, eerste lid, onder b, of een nadere eis krachtens artikel 3.6, eerste lid, onder d;
c. een besluit omtrent een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, c of g, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
d. de aanhouding van een besluit omtrent het verlenen van een omgevingsvergunning ingevolge artikel 3.3, eerste lid, of 3.4 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
e. een bepaling van een provinciale verordening als bedoeld in artikel 4.1, derde lid, of van een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in artikel 4.3, derde lid, voor zover die bepaling een weigeringsgrond bevat als bedoeld in artikel 2.10, eerste lid, onder c, of 2.11, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
f. een bepaling van een exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12, eerste lid, voor zover die bepaling een weigeringsgrond bevat als bedoeld in artikel 2.10, eerste lid, onder c, 2.11, eerste lid, of 2.12, eerste lid, onder b, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
g. een koninklijk besluit als bedoeld in artikel 10.4.
3.
De aanvraag bevat een motivering, alsmede een onderbouwing van de hoogte van de gevraagde tegemoetkoming.
4.
Een aanvraag voor een tegemoetkoming in schade ten gevolge van een oorzaak als bedoeld in het tweede lid, onder a, b, c, e, f of g, moet worden ingediend binnen vijf jaar na het moment waarop die oorzaak onherroepelijk is geworden.
5.
Een aanvraag voor een tegemoetkoming in schade ten gevolge van een aanhouding als bedoeld in het tweede lid, onder d, kan eerst, en moet worden ingediend binnen vijf jaar na terinzagelegging van het vastgestelde bestemmingsplan.
6.
Schade als gevolg van een bepaling als bedoeld in artikel 3.3 of artikel 3.6, eerste lid, onder c, of artikel 3.38, derde of vierde lid, wordt eerst vastgesteld op grond van een krachtens die bepalingen genomen besluit.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Chantal2019
Het bestemmingsplan wat er nu ligt is al volgebouwd door de supermarkt het gedeelte wat nu langs onze garage ligt moet eerst het bestemmingsplan wijzigen maar wat ik begreep kan dat op vandaag zomaar!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ach, zomaar... Een plan moet altijd voldoen aan de eisen van een goede ruimtelijke ordening. En zelfs dan geldt dat jouw schade vergoed dient te worden.

Leesvoer: https://www.raadvanstate.nl/@105235/201604566-1-a2/

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Chantal2019
Huidige procedure is vergunning wordt verleend en dan binnen 6 bezwaar maken! Ik weet indd dat er planschade bestaat maar dat zijn een enkele 1000 euro's dat weegt niet op tegen mijn vrijstaand huis wat dadelijk aan een magazijn vast ligt en dan ook nog eens overlast heb van t geluid van de vrachtwagens...

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou eerst eens duidelijk krijgen wat er nu precies gebeurt. Is er een planwijziging aangevraagd, of een omgevingsvergunning?

• Chantal2019
Een omgevingsvergunning maar er moet een planwijziging plaats vinden want het bestemmingsplan staat nu in de huidige situatie dat er niet gebouwd mag worden.
Pagina: 1