schuine houten wand & plafond badkamer netjes afwerken, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 21:00

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Ik ben opzoek naar advies om de schuine wand en plafond in onze badkamer netjes en glad af te werken;

Onlangs hebben we juiste ventilatie en een nieuw dakraam in de badkamer geregeld, vervolgstap is het netjes verven van het plafond met (schimmelbestendige) verf.
Echter is het plafond, deels schuin (houten platen), deels vlak (beton) met spackverf geverfd, zie onderstaande afbeelding, maar niet echt netjes. We willen dit het liefst vlak krijgen, dus voorzichtig begonnen met schuren, al snel begonnen er plakjes (verf?) af te vallen wat dus niet goed gehecht zit.

Iemand met wat meer kluservaring die een goed advies of oplossing hiervoor heeft?
Ik trek niet graag de huidige houten platen van de muur om die te gaan vervangen.
Een aantal opties die ik tegen kwam:

1. Muurglad Vochtbestendig.
2. Stucen, roodband?
3. glasvezelbehang.
4. dagje schuren.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crCj51Tp-JFX8NPUEgwI45m5_Zg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nakcRX3PnwU86kdl5YDGI42v.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcnC5-4AdzOaRhUNhs9esgoIwSU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVo3OjKNw46DrXVsxNDrpt4H.jpg?f=fotoalbum_small

Beste antwoord (via Toppertje op 15-01-2021 21:18)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:01

JdM

Humbled

Een afgeschuinde kant kun je beter afgewerkt krijgen met een gaasje en wat gips. Die afgeronde kant is meer geschikt om helemaal niet te stucen, of om vooral te laten stucen (omdat er dan een paar mm op moet) in mijn ervaring. Scheuren ontstaan vooral doordat de ondergrond onevenredig werkt. Heb je de naden voor het hout in je badkamer horizontaal, monteer de gipsplaten dan verticaal, de kans op scheurvorming wordt daarmee kleiner. Ook kun je een afgeronde kant gipsplaat makkelijker op de naad later repareren met kit als er toch een scheur zou ontstaan. Als je dan die naad met gips hebt opgevuld is repareren juist weer lastig, omdat de scheur min of meer bovenop je stucplaat ligt. In een afgeronde kantnaad ligt deze altijd verdiept en dus makkelijker te repareren in mijn ogen.
Ik heb hier zelf zo'n afgeronde kant gipsplaat gebruikt om een wand/plafond af te werken en mij stoort die afgeronde kant totaal niet, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Als je de schroefgaten netjes stopt/schuurt/stopt/schuurt tot het compleet glad is (maak het echt heel goed vlak en steek daar veel tijd in, hier gedaan met een vlakschuurmachine) en daarnaast de naden vult met een acrylaatkit zijn de naden mooi strak en de oppervlakte ook.
Onderstaand zoals ik het bij me thuis heb op een plafond/wand. Ik heb na het stoppen/schuren de plaat voorgelijmd met een voorlijm die ook gebruikt wordt om daarna overheen te stucen. Na de voorlijm een kwalitatief hoogwaardige latex (Sikkens/Sigma) er overheen om het af te werken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cber_zYo0mPufJz3dy8Y2yQ2Mg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lsf0SV9hkJ5RLCgjz63BV901.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InsC-kdDEFykx4lPigcWxqyrwmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7p6ql4UNLQkGodpkgYRbSQe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door JdM op 15-01-2021 19:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:51
Als het los zit zijn optie 1 tm 3 geen optie.
Loszittende delen weghalen. Dan kijken of je de rest vlak kunt schuren.

Lukt dat niet, dan kijken naar andere oplossing. Muurglad en Rotband op een houten plaat? Vraag mij af of dat wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
LinkinTED schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:17:
Als het los zit zijn optie 1 tm 3 geen optie.
Loszittende delen weghalen. Dan kijken of je de rest vlak kunt schuren.
Dit is absoluut het beste om mee te beginnen. Vervelend werk, maar als de ondergrond afbladdert blijft het een drama.

Daarna een goede 'verlijmende' voorstrijk er op. Dan heb je weer net oppervlak om op verder te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ik zou het oppervlak voorzien van een nieuwe laag gipsplaat (voor vochtige ruimtes) rechtstreeks tegen het hout gemonteerd. Mogelijk zijn er mensen bang voor vocht wat erachter kruipt, maar daar zou ik me totaal niet druk om maken als je de zaak goed monteert en het hout waar je het tegenaan schroeft geen verbinding met buitenlucht heeft.
Dan kun je dat weer naar je zin afwerken met een laagje gips (volledig of alleen de schroefgaten) en een goede waterdichte latex.

[ Voor 4% gewijzigd door JdM op 15-01-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 21:00

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
JdM schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:12:
Ik zou het oppervlak voorzien van een nieuwe laag gipsplaat (voor vochtige ruimtes) rechtstreeks tegen het hout gemonteerd. Mogelijk zijn er mensen bang voor vocht wat erachter kruipt, maar daar zou ik me totaal niet druk om maken als je de zaak goed monteert en het hout waar je het tegenaan schroeft geen verbinding met buitenlucht heeft.
Dan kun je dat weer naar je zin afwerken met een laagje gips (volledig of alleen de schroefgaten) en een goede waterdichte latex.
Dit is denk ik wel een aantrekkelijke optie!
Nu zie ik bij de bouwmarkt in de buurt 2 types gipsplaat met ronde en met afgeschuinde kant,
begrijp ik het goed dat met afgeschuinde kant gestuct moet worden (met gaasband) en met ronde kant alleen opgevuld hoeft te worden met bijvoorbeeld gipsplaatvuller?

Het liefst wil ik niet stucen maar dan dus gipsplaat met ronde kant opvullen en verven met schimmelbestendige verf. Is er dan risico dat het bij de naden gaat scheuren ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Een afgeschuinde kant kun je beter afgewerkt krijgen met een gaasje en wat gips. Die afgeronde kant is meer geschikt om helemaal niet te stucen, of om vooral te laten stucen (omdat er dan een paar mm op moet) in mijn ervaring. Scheuren ontstaan vooral doordat de ondergrond onevenredig werkt. Heb je de naden voor het hout in je badkamer horizontaal, monteer de gipsplaten dan verticaal, de kans op scheurvorming wordt daarmee kleiner. Ook kun je een afgeronde kant gipsplaat makkelijker op de naad later repareren met kit als er toch een scheur zou ontstaan. Als je dan die naad met gips hebt opgevuld is repareren juist weer lastig, omdat de scheur min of meer bovenop je stucplaat ligt. In een afgeronde kantnaad ligt deze altijd verdiept en dus makkelijker te repareren in mijn ogen.
Ik heb hier zelf zo'n afgeronde kant gipsplaat gebruikt om een wand/plafond af te werken en mij stoort die afgeronde kant totaal niet, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Als je de schroefgaten netjes stopt/schuurt/stopt/schuurt tot het compleet glad is (maak het echt heel goed vlak en steek daar veel tijd in, hier gedaan met een vlakschuurmachine) en daarnaast de naden vult met een acrylaatkit zijn de naden mooi strak en de oppervlakte ook.
Onderstaand zoals ik het bij me thuis heb op een plafond/wand. Ik heb na het stoppen/schuren de plaat voorgelijmd met een voorlijm die ook gebruikt wordt om daarna overheen te stucen. Na de voorlijm een kwalitatief hoogwaardige latex (Sikkens/Sigma) er overheen om het af te werken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cber_zYo0mPufJz3dy8Y2yQ2Mg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lsf0SV9hkJ5RLCgjz63BV901.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InsC-kdDEFykx4lPigcWxqyrwmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7p6ql4UNLQkGodpkgYRbSQe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door JdM op 15-01-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 22:21
Een afgeschuinde kant (AK) altijd voorzien van een gaasje van 5cm breed en vervolgens dichtstrijken met jointfiller, 2x d.m.v. een spaan. (Na 1x opzetten wachten tot voldoende hard is en dan vervolgens nogmaals, dus niet nat in nat werken)
Gaatjes 2x dichtzetten i.v.m. krimp, dit geldt net zo bij de naden.
Jointfiller (bijv. Knauf) 5kg zak halen bij de betere bouwzaak i.v.m. kwaliteit grondstoffen en verwerking, dus geen DHZ. Zak kost tussen 5 a 10 euro.
Eventueel nogmaals nawerken met jointfinisher of profinish.
Oneffenheden met een fijn schuurpapier nawerken indien benodigd de volgende dag (in elk geval zodra, volledig droog)
Ronde kanten, of met een kit of volledig stucen waarbij de naden voorzien zijn van een gaasje.
Alleen de naad opvullen met een gipsproduct gaat op den duur scheuren.
Pagina: 1