Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOIA65
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-01 20:53
Hoi,

Ik heb een TP-Link Deco M5 aangeschaft. Ik wil Deco1 aan de Connectbox aansluiten (meterkast), daarachter een switch waarmee ik vervolgens de andere Deco's ook bedraad aansluit in de huiskamer en boven in de slaapkamer. Ik heb namelijk begrepen dat bedraad het beste werkt. Nou is mijn vraag of ik de Ziggo CB in de bridgemodus moeten laten zetten of dat het voldoende is om alleen de WIFI-instellingen uit te zetten? Ik kan in principe met de switch alle netwerkkabels kwijt, dus voor extra poorten hoeft het niet.

Twee vragen:
1. is dit de beste opzet voor een goed werkend mesh netwerk?
2. Is de bridgemodus noodzakelijk of is het uitzetten van WIFI instellingen voldoende?
.
Erg benieuwd naar jullie reacties.

Groet Christ.

Beste antwoord (via SOIA65 op 16-01-2021 16:56)

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:50
De Deco's werken het beste als ze een bekabelde backbone hebben.
Bridgemode is niet noodzakelijk. Je kan de Deco's ook in AP modes zetten. Zo blijft het DHCP beheer bij de Connectbox. Als je de bridgemode niet aanzet en de Deco's als router zet, heb je een dubbele NAT. Dat werkt, maar port forwarding wordt vervelend.

Als je de Deco's in Router modus zet, dan is een Connectbox in Bridge aan te raden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:50
De Deco's werken het beste als ze een bekabelde backbone hebben.
Bridgemode is niet noodzakelijk. Je kan de Deco's ook in AP modes zetten. Zo blijft het DHCP beheer bij de Connectbox. Als je de bridgemode niet aanzet en de Deco's als router zet, heb je een dubbele NAT. Dat werkt, maar port forwarding wordt vervelend.

Als je de Deco's in Router modus zet, dan is een Connectbox in Bridge aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOIA65
Ok, dank je wel. Ik heb begrepen dat de AP modus weer beperkingen geeft qua instellingen van de Deco. Ik ben nog niet zo goed thuis in alle termen, maar port forwarding is volgens mij wel essentieel als ik een PS4 rechtstreeks op de Deco aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16
Nee
Gewoon in ap mode zetten
Reken wel op een extra switch als je de decos direct op t ziggo modem/router wilt aansluiten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SOIA65 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:33:
Ok, dank je wel. Ik heb begrepen dat de AP modus weer beperkingen geeft qua instellingen van de Deco. Ik ben nog niet zo goed thuis in alle termen, maar port forwarding is volgens mij wel essentieel als ik een PS4 rechtstreeks op de Deco aansluit.
Port forwarding is noodzakelijk in je router. Als je de Deco in AP-mode draait, is je Deco geen router, dus heb je ook geen port forwarding daar nodig (wel in de Connectbox).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOIA65
Vandaag alles geïnstalleerd en dat ging vrij eenvoudig. Connectbox in bridgemodus laten zetten en daar de master Deco aan gekoppeld. Vervolgens hier een switch aan en vervolgens de andere Deco;s en apparaten hierin gehangen. Alles bedraad en testen wijzen uit dat ik vrijwel continu de maximale snelheid op mijn wifi netwerk heb. En dat is een verademing. Bedankt voor alle tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:06

Nox

Noxiuz

In principe heb je met de connectbox in normale modus meer functies, de deco's hebben niet echt veel opties. Tevens heb je wat extra bekabelde poorten beschikbaar, dit kan handig zijn later als je meer apparaten wilt aansluiten bijvoorbeeld. Zet de deco's dan weer in ap-modus.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1