MaStar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:12:
[...]
Thanks voor de tips. Er zit overigens geen glas in hé. Het is een lichtkoepel (bolvorming) van kunststof denk ik. En rond. Dat vervangen gaat veel geld kosten.
Ik heb alleen de mogelijkheid iets er tussen te leggen - in de inham. Karton is een eerste optie. Alleen niet zo mooi. Glas kan ik er lastig tussen krijgen, want het moet er eerst 'in' en dan nog iets opzij om te steunen, dan valt het er weer uit natuurlijk. Het is een soort gat waardoor het omhoog moet. Karton kan ik eerst invouwen, daarna weer uitvouwen. Karton nu de beste optie?
Optie 1: Karton is goedkoop dat druk je er zo tussen, desnoods even een houten lat ophalen en er goed klem tussen duwen ergens in het midden daar rust het dan op, niet netjes inderdaad maar wel effectief, aan het karton kan je niet steeds gaan aanzitten dan gaat het kapot het is dus plaatsen en laten liggen en na het "stookseizoen" er weer afhalen(weet overgens niet of je muur van hout of dat plastic schrootjes zijn, bij plastic schrootjes kun je wel schade aanbrengen als je daar een lat tussen duwt).
Optie 2: voorzetraam/Plexiglas, is eenvoudig zelf op maat te maken, echter een gedoe met opendoen in horizontale manier, ze zijn er ook in schijfraam manier hoor.
Optie 3:
Isolerende plisségordijnen, principe gebruiken de kas boeren ook.
Ze noemen het ook wel "Dubbele Plisse honingraat" met van dat folie er tussen.
Zijn ook horizontaal te plaatsen en open en dicht te doen, verschrikkelijk duur is het niet.
De betere gordijnen boeren kunnen je daar in algemeen goed over informeren(ben je ook aardig wat daglicht kwijt helaas bij sluiten).
Optie 4: De koepel vervangen, overgens wel de beste optie.
Wat al aangedragen werd hier is om even te kijken of de afdichtingsrubbers nog wel afdichten en dat mogelijk de tocht/trek kan veroorzaken.
Edit:
Mja als je makkelijk op het dak kan komen zou ik een isolerende deken overheen gooien(wat ook tegen vocht kan).

Paar stenen naast het dakraam rondom zodat het kleed niet wegwaait, of touw spannen.
[
Voor 34% gewijzigd door
mr_evil08 op 15-01-2021 09:49
]