Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-06 22:39

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Wij zijn bezig met offertes van diverse partijen voor zonnepanelen. Nu lijkt ons het systeem van Enphase wel geschikt voor onze situatie. Diverse partijen bieden dit systeem aan met verschillende soorten panelen.

De meeste aanbieders bieden panelen tussen 350-375 wattpiek aan. Als ik echter de datasheet van de Enphase IQ 7+ erbij pak dan zie ik dat de "Maximum continuous output power" op 290VA staat. Rekening houdend met wat vermogensverlies ivm bekabeling ect.
Kan je dan deze omvormers eigenlijk alleen maar gebruiken icm panelen tot 300 wattpiek?
De datasheet geeft echter ook aan dat "Commonly used module pairings" tussen de 235-440 wattpiek liggen.

Kan iemand wat licht op deze situatie schijnen?

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06 15:21

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het kritieke punt is dat Watt piek een waarde is die onder standaardcondities wordt gemeten, nl specifieke instraling en temperatuur, die uiteraard beide effect hebben op het vermogen dat een paneel daadwerkelijk opwekt. Je kunt in Nederland boven die testwaarde komen in een mooi voorjaar (koud, hoge instraling) waardoor je meer opwekt dan Wp, maar de kans dat je (veel) minder opwekt dan Wp is een stuk groter.

Dit komt doordat die instraling ook afhankelijk is van de hoek en oriëntatie van je paneel. Perfect op zuid met zo'n 30-40 graden hellingshoek geeft de hoogste opbrengst want de zon komt tot rond de 60 graden hoogte in de zomer dus dan heb je (momenten) dat de zon loodrecht op je paneel schijnt en tot hoge instraling komt. Als de temperatuur dan ook nog eens laag (onder de 25) is, dan kom je boven Wp uit. Zit je echter op een niet-ideale hoek en oriëntatie en hogere temperatuur en/of lagere instraling, dan blijft daar er een fractie van Wp over dat je daadwerkelijk opwekt.

Om te zien hoe dat voor jou uitpakt kun je een website zoals sunnydesignweb.com gebruiken door daar je systeem virtueel neer te leggen en de opbrengst te berekenen. Die website heeft alleen stringomvormers maar daar kun je rekening mee houden door dezelfde verhouding aan omvormervermogen/zonnepaneelvermogen te bouwen. De energy usability factor geeft dan aan hoeveel verlies je hebt door onvoldoende omvormervermogen (als onder 100% is het verschil verlies). Dat betekent dus inderdaad ook dat het niet per se problematisch is dat je paneel meer kan opwekken dan je omvormer aan kan.

Over het algemeen verlies je veel minder energie (op jaarbasis) aan dit zogenaamde aftoppen dan doordat je gewoon minder opwerkt met een kleiner paneel op elk ander moment. Zo heb ik zelf APS microomvormers die ook zo'n 300 W per paneel aankunnen terwijl ik 370 Wp panelen heb. Dit topt nauwelijks af over het jaar (als het goed is, ze liggen er pas sinds eind oktober) omdat mijn panelen op slechts 13 graden helling op oost en west liggen ipv ideaal zuid.

Kortom: het ligt eraan ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-06 16:57
Toevallig net nog voor iemand gesimuleerd.
Het hangt uiteraard van de orientatie af maar bij deze panelen van 390 Wp is een 290 W micro wel voldoende.
busscherski in "Zonnepanelen 390Wp met IQ7+ micro omvormers"

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Heb even zitten klooien maar kom er niet echt uit via die website. Panelen op het dak situeren lukt me nog wel. 10x Suntech 375wp, zuid, 39 graden. Echter met die omvormer kom ik er dan niet uit.

edit:
zo zou het goed moeten staan,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38qzdl1Wmq__Xsvyc7rsNUs2DHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0EJ6Oyep1EcSrThW90MI9uql.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Vae Victus op 14-01-2021 21:12 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJWAqsiOeuxOqvT0IeEkIOg3pkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XZF9Gy8T9L5VeLt3ECFmikRs.png?f=fotoalbum_large

Er is dus maar 0.6% jaaropbrengst te winnen met grotere omvormers. Als die 45 euro per stuk extra kosten verdien je dat dus helemaal nooit terug.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Bedankt! Dit is dus zeker geen struikelblok.

edit:
busscherski schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:15:
[Afbeelding]

Er is dus maar 0.6% jaaropbrengst te winnen met grotere omvormers. Als die 45 euro per stuk extra kosten verdien je dat dus helemaal nooit terug.
Toch nog een vraag die me te binnen schoot. De efficiëntie van de omvormer is in deze setup 96%, is dat normaal? Verbeterd dat met een paneel met minder wattpiek? Of valt dat op een andere manier te verbeteren?

Is hierin een installatie van SolarEdge met Optimizers beter qua efficiëntie?

[ Voor 93% gewijzigd door Vae Victus op 14-01-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Vae Victus schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:20:
Bedankt! Dit is dus zeker geen struikelblok.

edit:

[...]

Toch nog een vraag die me te binnen schoot. De efficiëntie van de omvormer is in deze setup 96%, is dat normaal? Verbeterd dat met een paneel met minder wattpiek? Of valt dat op een andere manier te verbeteren?

Is hierin een installatie van SolarEdge met Optimizers beter qua efficiëntie?
Nee is niet echt te verbeteren.
Misschien kun je het op 97% krijgen door 20 panelen te nemen met een 3 fase string omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
96-97% is inderdaad wel redelijk het maximale wat je in NL kunt halen met de omvormers qua efficiëntie, het meeste verlies aan opbrengst komt bij de panelen vandaan.

Ze hebben bij SolarEdge altijd van die leuke grafiekjes met dat soort dingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpJ3J7k5-dr-IrngTNTLuPds5OE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ay2pRPIcWQtvZE5FX7ecSROQ.png?f=fotoalbum_large

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo_mokum
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 14:10
Niet om hier het topic te stelen, maar zit zelf net eenzelfde vraag, in verband met 310wp panelen en iq7 (250wp) extra kosten van iq7+ zijn €15 per stuk. Set van 26 panelen. Kan nergens modellen vinden die me bij deze keuze helpen. Is verlies idd te verwaarlozen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Gizmo_mokum
Zoals hierboven aangegeve ligt het aan de helling en richting hoeveel er te winnen is.
Maar ik kan zo al zeggen dat je die 15 euro niet binnen 20 jaar terugverdiend.

Hier zie je een simulatie, bij jou is het in verhouding nog gunstiger.
busscherski in "Enphase IQ7+ micro omvormer max volt output"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Gizmo_mokum schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:49:
Niet om hier het topic te stelen, maar zit zelf net eenzelfde vraag, in verband met 310wp panelen en iq7 (250wp) extra kosten van iq7+ zijn €15 per stuk. Set van 26 panelen. Kan nergens modellen vinden die me bij deze keuze helpen. Is verlies idd te verwaarlozen ?
Het verlies zal niet echt veel zijn (meestal max 2% per jaar), maar als je niet tegen aftoppen kan is het beter om nu de IQ7+ te nemen.
Prijsinvestering is nu 400 euro.
Wat ik nog wel verwacht is dat er in de toekomst meer instraling op de panelen komt voornamelijk door de klimaatverandering maar ook door de schonere lucht. Je ziet de afgelopen jaren al een een toename hierin.
Je koopt ze toch wel voor een langere periode.
Nog een voordeel. Mochten er over 10 jaar betere panelen zijn met meer opbrengst per M2 dan kun je panelen wisselen en de omvormers houden.
Ik heb het zelf ook en ik denk dan maar 2% per jaar verlies is ook een maand opbrengst in januari.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 08:39
busscherski schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:09:
@Gizmo_mokum
Zoals hierboven aangegeve ligt het aan de helling en richting hoeveel er te winnen is.
Maar ik kan zo al zeggen dat je die 15 euro niet binnen 20 jaar terugverdiend.

Hier zie je een simulatie, bij jou is het in verhouding nog gunstiger.
busscherski in "Enphase IQ7+ micro omvormer max volt output"
Daar ben ik het niet mee eens.ik heb 4 stuks IQ7+ deze micro's halen de 300 wp. Ik zie de hele zomer lang mijn curve afvlakken op 1200 wp terwijl mijn panelen 1500 watt willen produceren. dit is zeker een kwh per dag die ik misloop. Als je kijkt dat een kwh 50 cent kost dan hoef je maar 30 dagen een kwh te missen per omvormer en dan zou een bedrag van 15 euro meer gerechtvaardigd zijn. Dit gebeurd echt wel meer dan 30 dagen per jaar dat mijn omvormers afknijpen. Dus in 4 jaar heb je het extra vermogen makkelijk terug verdient. Nadeel is alleen er bestaan nog geen Enphase micro's die meer kunnen hebben dan iets meer dan 300 watt. Overigens reken ik nu met 1500 watt. Ik heb mijn 380wp in het voorjaar ruim over de 400 zien gaan met andere omvormers. Dus je loopt nog een hoop meer mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puj5uX0I0gwDBXfQz80nC7wAs9w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cwxrrbt5JcFUWjg6rRgMGc2P.png?f=fotoalbum_large

Kijk deze curve maar eens vlak gaan. Als je deze op een zonnige dag (dat is het vandaag niet echt) zou bekijken dan mis je echt heel wat wattjes.

Het is dat die micro's zo verdomd mooi werken... Maar eigenlijk qua opbrengst zijn het klote dingen. En zo haal je ook geen efficiëntie van 96% want een deel van je vermogen gaat door deze dingen linea recta de vuilnisbak in.

Ik kan me echter nog wel herinneren dat ik bij het testen van mijn opstelling in de achtertuin een keer het paneel naar de zon heb gericht handmatig en ik heb toen vermogens gezien van 360 wp op de iq7+. Het was in het vroege voorjaar toen het nog veel kouder was. kan het zijn dat deze terug schakelen naar 300 als ze warm worden? Dan zou ik ze onder mijn panelen uit moeten halen. Ik heb namelijk een opstelling in de tuin waarbij ik ze ook prima op het frame ver weg van het paneel zou kunnen bevestigen.

Ik zou ze aan de kokers eronder kunnen maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7QKIreXS5dX1OVkNIWEK2MWZpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyjNYe1fINXPnbI9d6WVZdq1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door sygys op 17-07-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
sygys schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens.ik heb 4 stuks IQ7+ deze micro's halen de 300 wp. Ik zie de hele zomer lang mijn curve afvlakken op 1200 wp terwijl mijn panelen 1500 watt willen produceren. dit is zeker een kwh per dag die ik misloop. Als je kijkt dat een kwh 50 cent kost dan hoef je maar 30 dagen een kwh te missen per omvormer en dan zou een bedrag van 15 euro meer gerechtvaardigd zijn. Dit gebeurd echt wel meer dan 30 dagen per jaar dat mijn omvormers afknijpen. Dus in 4 jaar heb je het extra vermogen makkelijk terug verdient. Nadeel is alleen er bestaan nog geen Enphase micro's die meer kunnen hebben dan iets meer dan 300 watt. Overigens reken ik nu met 1500 watt. Ik heb mijn 380wp in het voorjaar ruim over de 400 zien gaan met andere omvormers. Dus je loopt nog een hoop meer mis.

[Afbeelding]

Kijk deze curve maar eens vlak gaan. Als je deze op een zonnige dag (dat is het vandaag niet echt) zou bekijken dan mis je echt heel wat wattjes.

Het is dat die micro's zo verdomd mooi werken... Maar eigenlijk qua opbrengst zijn het klote dingen. En zo haal je ook geen efficiëntie van 96% want een deel van je vermogen gaat door deze dingen linea recta de vuilnisbak in.

Ik kan me echter nog wel herinneren dat ik bij het testen van mijn opstelling in de achtertuin een keer het paneel naar de zon heb gericht handmatig en ik heb toen vermogens gezien van 360 wp op de iq7+. Het was in het vroege voorjaar toen het nog veel kouder was. kan het zijn dat deze terug schakelen naar 300 als ze warm worden? Dan zou ik ze onder mijn panelen uit moeten halen. Ik heb namelijk een opstelling in de tuin waarbij ik ze ook prima op het frame ver weg van het paneel zou kunnen bevestigen.

Ik zou ze aan de kokers eronder kunnen maken

[Afbeelding]
@sygys
Je reageert op een post geschreven voor de exploderende energieprijzen. Maar los daarvan.

Reken ook mee dat de salderingsregeling ooit afgebouwd gaat worden. Vrijwel alles wat je nu aftopt moet je dan terugleveren.

Kun je je berekening onderbouwen met een simulatie met Sunnydesign? Of PVGIS. Of vergelijken met een installatie die niet aftopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 08:39
Ik heb geen live voorbeelden helaas puur mijn boerenverstand. Als je 3 uur per dag 300 wh minder opwekt dan zou kunnen, dan mis je 1 kwh per dag. Ik zou na moeten kijken hoevaak en hoe lang mijn panelen tegen de grens aan duwen. Aan de andere kant had ik in mei 1 paneel met een iq7+ en als ik zo eens kijk dan komt het niet vaak voor dat deze tegen de 0,3 kwh grens aan drukt. En dat was een erg zonnige maand. Het is denk ik ook meer het gevoel dat je veel meer uit je installatie kunt halen dan je nu krijgt. Al lijkt me 15 euro nogal makkelijk om terug te verdienen in de huidige markt.

Maar even terugkomend op mijn andere vraag. Misschien weet iemand dat. Kunnen de iq7+ wel hoger dan 300 watt als ze koud blijven? Is de max gelimiteerd aan de temperatuur? Ik weet toch zeker dat ik 360 watt heb gezien op mijn iq7+ in april.

[ Voor 69% gewijzigd door sygys op 18-07-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee dat is niet mogelijk, op de noordpool doet ie ook 300 Watt max en dat is al de piek nominaal doet ie 295 Watt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@sygys
Ja 15 euro is inderdaad niet veel. Het hangt van het paneel, orientatie en schaduw af hoe lang de terugverdientijd van de upgrade is.
Jou en mijn boerenverstand is er heel slecht in zulke zaken in te schatten.

Pagina: 1