Vraag

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ik heb momenteel een 50/50 glasvezel verbinding bij KPN (alleen internet)

'Vroeger' had ik internet via Ziggo, modem in bridge en daarachter een Apple router.
Dit is inmiddels een oud beestje (2011), een airport extreme generatie 5.

Nu heb ik de keuze uit die oude router of de Experiabox v10a van KPN.
De oude router werkt prima, alleen moest er een extra netwerk switch tussen omdat deze router geen VLAN ondersteunt.

Toch twijfel ik een beetje, die Apple router is al zo oud.
Is het niet beter om die v10a te gebruiken?

- Op beide routers kan je vrijwel niks instellen, op de v10a zelfs niet eens DNS
- Op v10a kan je wel de 2,4GHz band uitschakelen, dat vind ik wel een voordeel
- Pi-hole kan wel op apple router, op v10a moet je dit waarschijnlijk met DHCP regelen
- Daarom op v10a maar opgelost met NextDNS ipv Pi-hole
- Enig nadeel van apple router is dat je een extra apparaat nodig hebt (netwerk switch)

Zou iemand mij misschien kunnen vertellen of er een voordeel zit aan die experiabox t.o.v. van de Apple router? Ik merk eigenlijk niet echt veel verschil, neem aan dat er de laatste jaren wel iets verandert is qua techniek, die apple router is toch ongeveer 10 jaar oud.

Of is het allemaal lood om oud ijzer??

Beste antwoord (via Harry_Nak op 28-01-2021 14:03)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

In mijn ervaring is Experiabox gelijk aan "huis-tuin-keuken" modemrouter. Leuk voor Miep die met haar laptopje en tablet het internet op wil. Maar zodra je iets meer wilt dan dat...
Zaken configureren in die dingen is een crime. Je merkt zelf al dat iets simpels zoals instellen welke de DNS via DHCP uitgedeeld moet worden lastig is. Ik kan je vertellen dat het zetten van port forwards ook een omslachtige bedoeling is.
Als je aan de beperkte opties die de Experiabox bied voldoende hebt en je de configuratie eenmaal zo hebt als je hem wilt hebben, dan heb je er een OK ding aan. Dan doen ze het verder wel in mijn ervaring.

Als je meer wilt dan de Experiabox je bied dan kun je hem:
  • Compleet vervangen door een eigen router met voldoende configuratiemogelijkheden. Eigenlijk de netste oplossing, wel wat complexer (VLAN 4 en 6 oppikken en IGMP snooping aan zetten), en dan heb je alle controle. Wel ben je nagenoeg "on your own" qua ondersteuning als je bij KPN zit. Wil je enige support dan kun je beter richting XS4ALL of Freedom Internet verkassen me dunkt.
  • Of je zet er een router achter, met een static route om dubbel NAT te voorkomen, en forward alles preventief door richting het vaste IP van die router. Dan kan de televisie en eventuele telefonie aan de Experiabox en hang je je internetapparatuur achter je eigen apparaat.
Ik heb nul ervaring met Apple routers, laat staan dat ik een idee heb wat de firmware-situatie is van die dingen. Dat kun jij beter bepalen dan ik. Een alternatieve router is natuurlijk ook te kopen en dan kun je weer jaren vooruit.

[Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 25-01-2021 14:16]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Alle reacties

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-06 15:58
Op die snelheid maakt het IMHO niet zoveel uit. Welke interface vind je het prettigst ? Qua wifi zou ik eerder voor een V10 of V12 gaan. Een apple router uit 2011 zou ik overslaan, niet meer van deze tijd qua wifi en routeing snelheid en wifi protocollen (ook securitywise).
Als tweaker zou ik gaan voor een router als NanoPi R1S / R2S / R4S, voor wifi is het KPN spul ook erg interessant aangezien je die vaak gratis of onder de kostprijs krijgt ...

• Harry_Nak
  • Niet online
Bedankt voor je antwoord!
Welke interface vind je het prettigst ?
Beide niet echt veel soeps, bij de V10a heb je nog wel een logboek. Bij de apple kan je eigenlijk niks zien.
Qua wifi zou ik eerder voor een V10 of V12 gaan
Ik lees dat met de laatste firmware (van 1 jaar oud) de meeste problemen wel weg zijn met V10a .
De nieuwe V12 schijnt nog niet echt stabiel te zijn.
Een apple router uit 2011 zou ik overslaan, niet meer van deze tijd qua wifi en routeing snelheid en wifi protocollen (ook securitywise).
Ik snap dat het een 802.11n (wifi 4) router is, maar hij heeft WPA2, dus dan zou de wifi security toch wel okay moeten zijn? Of bedoel je wat anders?

Al met al begrijp ik dat het tijd is voor wat nieuws :)
M'n raspberry en een V10a vinden elkaar niet heel leuk, de V10a loopt dan vast en doet een herstart :?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:59

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Volgens mij zijn er Tweakers geweest die één maand de 4K optie hebben aangezet bij KPN, je krijgt dan automatisch de V12 toegestuurd. Die werkt imho voor normaal gebruik erg prettig. Nu een 100/100 abbonement, en ik haal via de wifi regelmatig nog wat hoger (130/150 oid).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Harry_Nak
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:54:
Volgens mij zijn er Tweakers geweest die één maand de 4K optie hebben aangezet bij KPN, je krijgt dan automatisch de V12 toegestuurd. Die werkt imho voor normaal gebruik erg prettig. Nu een 100/100 abbonement, en ik haal via de wifi regelmatig nog wat hoger (130/150 oid).
Aha, en moet je dan de snelheid ook op 100/100 zetten?
Wel leuke truc!

Update:
Ik heb de 4K optie aangezet, en inmiddels een mailtje: :'(

U ontvangt de volgende apparatuur:
- TV ontvanger

[Voor 11% gewijzigd door Harry_Nak op 25-01-2021 12:27]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:55
Harry_Nak schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:51:
...
Ik snap dat het een 802.11n (wifi 4) router is, maar hij heeft WPA2, dus dan zou de wifi security toch wel okay moeten zijn? Of bedoel je wat anders?

Al met al begrijp ik dat het tijd is voor wat nieuws :)
...
De firmware van deze Airports is verouderd, onder de motorkap draaien ze een niet gepatcht OS, waardoor ze kwetsbaar zijn voor aanvallen van hackers.

• Harry_Nak
  • Niet online
martyw schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:35:
[...]

De firmware van deze Airports is verouderd, onder de motorkap draaien ze een niet gepatcht OS, waardoor ze kwetsbaar zijn voor aanvallen van hackers.
Oh, dacht dat beveiliging wel snor zou zitten omdat Apple juni 2019 nog een firmware update heeft gedaan :?
https://support.apple.com/kb/DL2008?locale=nl_NL

Beveiligingsinhoud firmware-update 7.8.1:
https://support.apple.com/nl-nl/HT210091

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:55
Harry_Nak schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:49:
[...]

Oh, dacht dat beveiliging wel snor zou zitten omdat Apple juni 2019 nog een firmware update heeft gedaan :?
https://support.apple.com/kb/DL2008?locale=nl_NL

Beveiligingsinhoud firmware-update 7.8.1:
https://support.apple.com/nl-nl/HT210091
Dat is dus ruim anderhalf jaar oud .... In de tussentijd zijn er weer vele kwetsbaarheden ontdekt, zelfs mijn Android telefoon krijgt iedere maand een patch

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:25

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik heb zelf een Xperia box v8 gehad, en het is echt troep, gratis van de provide als vervanging van mijn kapotte Zyxel. Ik wist niet hoe snel ik zelf een eigen router moest aanschaffen.
Eerste ingeving is dus dat de Apple beter is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

In mijn ervaring is Experiabox gelijk aan "huis-tuin-keuken" modemrouter. Leuk voor Miep die met haar laptopje en tablet het internet op wil. Maar zodra je iets meer wilt dan dat...
Zaken configureren in die dingen is een crime. Je merkt zelf al dat iets simpels zoals instellen welke de DNS via DHCP uitgedeeld moet worden lastig is. Ik kan je vertellen dat het zetten van port forwards ook een omslachtige bedoeling is.
Als je aan de beperkte opties die de Experiabox bied voldoende hebt en je de configuratie eenmaal zo hebt als je hem wilt hebben, dan heb je er een OK ding aan. Dan doen ze het verder wel in mijn ervaring.

• Compleet vervangen door een eigen router met voldoende configuratiemogelijkheden. Eigenlijk de netste oplossing, wel wat complexer (VLAN 4 en 6 oppikken en IGMP snooping aan zetten), en dan heb je alle controle. Wel ben je nagenoeg "on your own" qua ondersteuning als je bij KPN zit. Wil je enige support dan kun je beter richting XS4ALL of Freedom Internet verkassen me dunkt.
  • Of je zet er een router achter, met een static route om dubbel NAT te voorkomen, en forward alles preventief door richting het vaste IP van die router. Dan kan de televisie en eventuele telefonie aan de Experiabox en hang je je internetapparatuur achter je eigen apparaat.
Ik heb nul ervaring met Apple routers, laat staan dat ik een idee heb wat de firmware-situatie is van die dingen. Dat kun jij beter bepalen dan ik. Een alternatieve router is natuurlijk ook te kopen en dan kun je weer jaren vooruit.

[Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 25-01-2021 14:16]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Harry_Nak
  • Niet online
martyw schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:01:
[...]

Dat is dus ruim anderhalf jaar oud .... In de tussentijd zijn er weer vele kwetsbaarheden ontdekt, zelfs mijn Android telefoon krijgt iedere maand een patch
Mooi dat die experiabox v10a dan ook een jaar geleden zijn laatste firmware-update heeft gehad.
Ik zit even te kijken bij Asus, zie inderdaad dat ze daar regelmatig updates geven voor kwetsbaarheden.
Toch wel een paar x per jaar.
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:02:
Ik heb zelf een Xperia box v8 gehad, en het is echt troep, gratis van de provide als vervanging van mijn kapotte Zyxel. Ik wist niet hoe snel ik zelf een eigen router moest aanschaffen.
Eerste ingeving is dus dat de Apple beter is.
Haha, ja maar die apple is dus blijkbaar gewoon ouwe meuk
Ultraman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:15:
Ja daar was ik al snel achter, maar die apple router is ook niks wat dat betreft.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord (y) , ik ga dat nog even uitzoeken.
Die apple router heeft gewoon zijn beste tijd gehad, ik wist niet dat er zo veel veiligheids updates zijn.

Bedankt voor alle antwoorden!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee