Hoe BTC recoveren met private key?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna7788
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-02-2021
Hi allemaal,

Ik heb wat BTC staan in een oude Multibit Wallet. Die wordt niet meer ondersteund, kwam ik achter. Ik wil nu de BTC overplaatsen naar een nieuwe wallet. Ik heb de Ledger nano geïnstalleerd.

Als ik vanuit Multibit probeer te zenden naar de Ledger, krijg ik de melding dat het Ledger adres ‘geen valid BTC’ adres is.

Daarna geprobeerd via BlockChain.com mijn private key te importeren. Maar daar kreeg ik de melding dat het een invalid key is. Het moet in een WIF format. Maar hoe zet ik veilig mijn private key om? Ik zie dat er websites zijn met converters, maar dat lijkt me niet zo handig.

Weten jullie een oplossing? Hulp wordt gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49

Rannasha

Does not compute.

Met welke karakters begint je Ledger adres?

Er zijn immers een aantal vernieuwingen geweest in Bitcoin-land sinds Multibit nog actueel was. Als het adres met "bc1" begint, dan zal Multibit het niet snappen. Begint het met een "3" dan zou het moeten lukken, begint het met een "1" dan werkt het sowieso.

Een optie is om op de Ledger een nieuw Bitcoin account aan te maken naast je huidige en hier te kiezen voor "Legacy" of "Segwit" als account-type (let op: niet "Native Segwit" gebruiken). Vervolgens stuur je de bitcoins van Multibit naar de Ledger en eventueel kun je ze vanuit de Ledger naar je primaire account doorsturen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna7788
Dank voor je antwoord!

Het adres begint inderdaad met bc1

Ik heb op mijn Ledger een nieuw account aangemaakt (Segway). Die genereert een code startend met een 3, maar ook die code wordt afgekeurd door Multibit.

Ik wil nog proberen een Legacy account aan te maken op de Ledger, maar ik zie die optie helemaal niet voorbij komen.

Weer je hoe ik een Legacy account kan aanmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49

Rannasha

Does not compute.

Anna7788 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:21:

Weer je hoe ik een Legacy account kan aanmaken?
Ik zie net dat Ledger Live zelf geen nieuwe Legacy accounts meer aan kan maken. Er zijn twee manieren om hier omheen te werken:

- Met een andere wallet applicatie een seed met Legacy account maken en deze seed op de Ledger zetten (dit overschrijft dan wel je huidige seed). Ledger herkent wel saldo's op bestaande Legacy accounts. Dit is minder veilig.

- Een andere wallet gebruiken die nog Legacy adressen (beginnend met 1) aan kan maken, de bitcoins hier naartoe sturen en vervolgens doorsturen naar je Ledger. Voordeel is dat dit een makkelijke optie is, maar je betaalt wel een keer extra transactiekosten. Een voorbeeld van een wallet die je als tussenstap kunt gebruiken is Electrum.

Het is wellicht mogelijk om je Ledger aan Electrum te koppelen en zo alsnog een Legacy account aan te maken die daarna in Ledger Live herkend wordt. Dit zou een handige optie kunnen zijn, dus misschien de moeite waard om naar te kijken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna7788
Dank je!

Ik ga het proberen. Vanavond helaas werk, dus dat wordt morgenochtend.

Ik hou je op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna7788
Update: ik heb een Electrum wallet gemaakt. Daar kun je inderdaad een code beginnend met 1 aanmaken.

Ik heb nu een kleine hoeveelheid overgemaakt vanuit Multibit naar Electrum. Het is nog onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 14:47

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ledger Liver herkent wel bestaande legacy-accounts, maar zal niet meer aanbieden er zelf een aan te maken.

Het programma checkt nu standaard veel meer derivation paths dan voorheen (als je niet snapt wat dat is: geen probleem, nu heb je in ieder geval het woord een paar keer gezien). Dus in principe zou je via Ledger Live nu bij het aanmaken van nieuwe accounts ook automagisch je nieuwe legacy-account moeten vinden (Ledger Live scant dan je Ledger opnieuw voor veel voorkomende derivation paths)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna7788
Verdere update: ik heb met de code uit de Electrum wallet btc geprobeerd over te maken, maar er is niks aangekomen. Het is wel weg uit mijn Multibit account.

Nog geduld hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Anna7788 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:55:
Verdere update: ik heb met de code uit de Electrum wallet btc geprobeerd over te maken, maar er is niks aangekomen. Het is wel weg uit mijn Multibit account.

Nog geduld hebben?
De vraag is: waar heb je het naartoe overgemaakt? Geduld hebben, dat kan, maar als je een transactie bent gestart, dan moet je altijd IETS zien. Ik neem aan overgemaakt naar een BTC-adres (bitcoin). Als je dat doet, dan moet je in een zogenaamde blockexplorer kunnen zien dat het overgemaakt is, zoals

https://blockstream.info/

Daar vul je het aankomstadres in, en dan moet je daar iets zien. Bijvoorbeeld zoiets als bij dit adres wat ik net willekeurig uit het laatste blok gepakt heb:
https://blockstream.info/...3G773UEH8Kq37KwsufDQUwFq2

Je adres moet beginnen met 1xxx, 3xxx of bc1qxxx.

Ik neem aan dat je het vanuit Electrum naar een andere wallet hebt overgemaakt? Of.. ik snap niet zo goed wat je gedaan hebt. Misschiem moet je dat beschrijven als je het nergens terug kunt vinden. Je zag dus wél je btc in je electrum-wallet? Of niet? In je multibitwallet zag je nog wel iets? Of niet? Niet per ongeluik naar een Bitcoin Cash of Bitcoin SV adres overgemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna7788
Dank voor je antwoord.

Wat ik heb gedaan is het volgende:

Een Electrum wallet (legacy) aangemaakt.

Daarin geklikt op: 'ontvangen', beschrijving ingevuld, gevraagd bedrag ingevuld, op enter gedrukt. Dan wordt er een code gegenereerd startend met 1.

In mijn Multibit wallet, heb ik geklikt op send, daar het in de Electrum wallet gegenereerde adres ingevoerd (copy / paste). Het bedrag verdween meteen bij Multibit, verschijnt niet bij Electrum en is ook niet zichtbaar in blockstream.

Dus.. Waar gaat dit fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Anna7788 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:33:
Dank voor je antwoord.

Wat ik heb gedaan is het volgende:

Een Electrum wallet (legacy) aangemaakt.

Daarin geklikt op: 'ontvangen', beschrijving ingevuld, gevraagd bedrag ingevuld, op enter gedrukt. Dan wordt er een code gegenereerd startend met 1.

In mijn Multibit wallet, heb ik geklikt op send, daar het in de Electrum wallet gegenereerde adres ingevoerd (copy / paste). Het bedrag verdween meteen bij Multibit, verschijnt niet bij Electrum en is ook niet zichtbaar in blockstream.

Dus.. Waar gaat dit fout?
Dat klinkt als erg apart. Je weet zeker dat je je electrum-wallet via electrum.org gedownload hebt?
Daarna heb je
a) je ledger aan Electrum gekoppeld en daarmee een nieuwe wallet gemaakt (standaard-wallet --> gebruik/use hardware device)
b) gewoon een nieuwe wallet aangemaakt met een nieuwe seed van 12 woorden die je moest opschrijven

Toen bij 'Receive' 'nieuw adres' aangeklikt en precies dat adres gekopieerd én gecontroleerd of je het juiste adres hebt gekopieerd (dus dat niet door eventueel malware het adres ineens aangepast is bij het kopieren, dat kan namelijk)

Dat adres nogmaals gecontroleerd bij plakken in Mulitbit en pas daarna op verzenden gedrukt?

Dan kan ik niet uitvogelen waar het dan fout gegaan zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna7788
Alles zoals door jou omschreven, maar ik heb mijn Electrum wallet niet gekoppeld aan mijn Ledger. Staat op mijn computer.

Ik snap er ook niks van.

Is het niet makkelijker mijn private key om te zetten in een WIF en die in Electrum te 'vegen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna7788
Maar: hoe zet ik veilig mijn oude private key om in WIF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Kun je niet gewoon in Electrum je oude private keys sweepen? Gewoon bij Wallet --> Private Key --> Sweep

Maar als er niks meer in je Multibit wallet staat, dan is het vermoedelijk ook weg-weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna7788
Even voor de dubbelcheck: in het nederlands is dat 'leegvegen' toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anna7788
Geprobeerd. Na het invoeren van de private key (copy / paste), wordt optie 'leegvegen' niet actief. Het zal toch in een WIF code moeten

Las op LiteBit ook in het stappenpla dat import van provate keys in Electrum in WIF moet.

Wat ik niet snap: ik zal toch niet de enige zijn met een oude private key die naar WIF geconverteerd moet worden? Is daar echt geen oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik weet niet hoe je priv. key eruit ziet (wil ik ook niet weten ;) ) maar waarmee begint ie bijvoorbeeld. Misschien moet je dan wel Bitcoin-QT gebruikten, dat is lastig, want downloaden hele blockchain duurt lang. Ik kwam bijvoorbeeld dit tegen:
https://bitcoin.stackexch...from-multibit-to-electrum

Maar heel eerlijk gezegd denk ik dat je je coins ergens naartoe gestuurd hebt, want blijkbaar werkte je multibitwallet nog wel.

Wat heb je zelf kunnen vinden via Google?

Of check bijvoorbeeld Beginnen met Bitcoin op Telegram, veel behulpzame mensen met kennis van zaken.

[ Voor 12% gewijzigd door letatcest op 18-01-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11-2023

HalfVol

Lekker belangrijk

Anna7788 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:08:
Even voor de dubbelcheck: in het nederlands is dat 'leegvegen' toch?
Ja, sweep=leegvegen, wat betekent dat alle coins die bij die private key horen naar een nieuw adres worden gestuurd. Als je dus de private key van MultiBit in Electrum bij 'sweep' invult, dan kun je ze gewoon naar een nieuw adres sturen. Dan kun je ze dus ook naar een ledger sturen.
Pagina: 1