Witte VGA Qled blijft branden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fallcorn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01-2021
Hallo allemaal!
Ik zet momenteel redelijk met mijn handen in mijn haren. Heb sinds lange tijd weer zelf besloten een pc te bouwen, na wat heen en weer te vragen op forums (waaronder Tweakers) heb ik alle onderdelen besteld (lijst onderaan). Na een dag zwoegen en af en toe problemen die opdoemde opgelost te hebben heb ik hem aan de praat gekregen. Vervolgens Windows geinstalleerd, de laatste drivers (BIOS, chipset, Graphicskaart, Audio, etc) ook mijn eigen software erop gezet (o.a. Steam en Discord). Heb af en toe ook nog gebenchmarkt en alles zag er prima uit. Geen hoge temperaturen, fans die het deden, voldoende load. Op een gegeven moment zat ik gewoon iets te googelen en plots viel de pc zomaar uit, met sindsdien de VGA Qled die continue brandt.

Mijn vraag
Waar kan dit aan liggen en hoe kan ik het oplossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gelid Solutions Phantom - Koeler voor processor
Crucial P2 - Solid state drive
Crucial P5 500GB - Solid state drive
Fractal Design Meshify S2 – Midtowermodel - E-ATX
Asus TUF GAMING B550M-PLUS - Moederbord – Micro-ATX
AMD Ryzen 5 3600
Corsair TX650M
Arctic Silver5 Warmte Gel.Pasta
MSI GeForce RTX 3070 GAMING X TRIO - Videokaar

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al geprobeerd de grafische kaart er uit te halen of om alleen op de moederboard te draaien, zonder gevolgen. Het licht brandt nog steeds, maar de grafische kaart krijgt wel gewoon stroom (RGB). Geprobeer de RAM aan te drukken, maar verder dan dat weet ik echt niet wat te doen. Heb ik misschien ergens tijdens het aanraken mijn board geshortcircuit?

Help!

In ieder geval ontzettend bedankt!
Mochten jullie nog meer info nodig hebben, uiteraard zal ik dat geven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:47
Kun je een andere gpu proberen?
Zonder Gpu zal de pc niet opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fallcorn
Dank voor je antwoord, maar ik heb niet zo een andere compatibele GPU liggen (Enkel een 8 jaar oude HD Radeon 5900 series, volgens mij). Het ding is dat het motherboard ook de VGA qled geeft als de 3070 niet ingeplugd is.

Ik hoop echt niet dat het de GPU is, want ik heb die met moeite gekregen en die zijn nu nauwelijks meer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:47
Start heel de pc niet op?
Gaan de fans wel draaien?
Piept het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fallcorn
Tot nu toe haal ik de "Press F2 or Del to get into BOOT setup" niet eens. Geen enkel display op de monitor, of ik hem nu in de grafische kaart of de MB output doe. Alle fans draaien (Case en CPU), enkel de GPU niet, MAAR de RTX3070 is blijkbaar ontworpen om alleen rond de ca. 60 graden te draaien. Dus ook toen hij wel werkte draaide die fans de meeste tijd niet, tenzij in workload. Het moederbord geeft geen piepjes, maar heeft dit ook nooit gedaan (ook niet toen hij wel gewoon opstartte).

Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:57
Probeer eens je bios te updaten..via de flashback knop..

Hier een duitse thread met hetzelfde probleem (vga qled)
https://www.computerbase....b550-gaming-plus.1963576/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fallcorn
Mijn BIOS heb ik al geupdate naar de laatst mogelijk versie (Betaversie niet meegenomen), want dat was één van de eerste dingen die ik deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Bios RESET gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fallcorn
Ik heb een CMOS reset gedaan op diverse manieren die online staan (Batterij eruit, pins shorten, beide en met diverse tijden, o.a. 15 seconde en 5 minuten). Helaas heeft dat niets uitgehaald.

Ondertussen heb ik 1 RAM eruit gehaald en hem opgestart, nog steeds QLed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Toch maar met een andere videokaart testen als je een defecte 3070 uit wil sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je CPU heeft geen ingebouwde videokaart, dus alhoewel je moederbord die aansluitingen heeft, werken ze niet. Daar heb je een processor met G achtervoegsel (bv 3200G) voor nodig.

Probeer even een (oude) videokaart van iemand te lenen, haal hem uit een andere pc in huis, etc. Zo kan je uitsluiten of de 3070 kapot is of het probleem elders in je nieuwe build zit.
Pagina: 1