KabouterSuper schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:41:
Op mijn energiecontract en jaarrekening staat alles netjes gespecificeerd. Elke energiemaatschappij heeft zijn eigen vaste leveringskosten en je hebt je eigen prijzen. Maar even overtypen van je contract en/of jaarrekening helpt je aardig op weg. In de excel sheets die ik heb, gebruik ik de vaste kosten per maand:
code:
1
2
3
4
5
| Elektra vast €6.25
Elektra vermindering energiebelasting (€43.93)
Elektra netbeheerkosten (Stedin 3x25) €19.14
Gas vaste leveringskosten €6.25
Gas netbeheerkosten €15.12 |
Verder heb ik een all-in kWh-prijs en prijs per m3 gas. Maar om daar nou een excel sheet van te maken die te hergebruiken is, gaat wel erg ver. Het zijn welgeteld 7 getallen (plus twee of drie meterstanden) en 2 formules.
Het lastigste is overigens dat de energiebelasting en opslag duurzame energie typisch per 1 januari verandert, terwijl je jaarrekening niet loopt van 1 januari tot 1 januari. Dat zie ik logischerwijs niet in mijn contract, maar wel in mijn jaarnota.
Zoals gezegd krijg ik dus maandrapportages van mijn leverancier Pure Energie. Over december: normaal: 94 kWh, dal: 74 kWh. Tarieven Elektriciteit:
Tarief Normaal: €0,106540 per kWh
Tarief Dal: €0,085390 per kWh
Tarief Enkel: €0,096750 per kWh
Energiebelasting: €0,11822 per kWh
Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie: €0,03303 per kWh
Vaste leveringskosten: €0,19836 per dag (€6,15 per maand)
Netbeheerkosten: €0,70132 per dag (€21,74 per maand)
Vermindering energiebelasting: €-1,44036 per dag (€-44,65 per maand)
Sommige tarieven zijn afhankelijk van kWh, andere van periode. Teruglevering zit hier nog niet in, en daar worden ook nog bepaalde grenzen aan gesteld (max je eigen verbruik en max 5000 kWh, welke lager is).
En dat heb je nog gas...
Tuurlijk kan ik dat zelf. Maar waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden als een ander dat al gedaan heeft?