Spreadsheet om energierekening na te rekenen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekuiken
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 13:43
Ik wil op basis van mijn metingen graag zelf narekenen of de energierekening van mijn leverancier klopt. En daar een beetje mee spelen. Er is vast iemand die daar al eens een spreadsheet voor gemaakt heeft. Waar je je tarieven op invult, je verbruik (en periode), waarna de bedragen er uit komen (vast, variabel, gas, elektra, belastingen apart van kosten aan de energieleverancier en de netbeheerder).

Ik ben benieuwd. Als dit een FAQ is, dan graag een linkje naar het antwoord en zal ik deze vraag daarna verwijderen.

Beste antwoord (via ekuiken op 14-01-2021 19:42)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ekuiken Jammer dat @Fr33z zijn spreadsheet niet kan delen. Ik heb via een medetweaker een spreadsheet overgenomen en wat gemodificeerd. De laatste wijzigingen moet ik nog uploaden.

De wijziging van de overheidsheffingen per 1 januari moet je nog handmatig meenemen,
maar dat is met de twee aparte berekeningsschema's in het spreadsheet prima te doen.
Per kalenderjaar werkt het automatisch, ik gebruik het om diverse verbruiksscenario's te bekijken
en offertes van leveranciers te vergelijken. YMMV

P.S.: @Fr33z De vaste leveringskosten zijn behoorlijk gestegen! Vorig jaar bij BudgetEnergie nog
€ 29,40/jaar nu € 71,88/jaar (244% meer) - Ligt waarschijnlijk aan de volatiliteit van de energieprijzen, de energieleveranciers willen hun inkomsten wat stabieler maken.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 14-01-2021 17:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:08
Ik weet niet bij welke energie leverancier je zit maar bij Vattenfall kan ik gewoon een volledig gespecificeerde jaar rekening downloaden. Waarbij alles tot 6 cijfers achter de komma staat genoteerd en dit 3 pagina's lang.
Als het niet klopt zouden er veel meer mensen klagen.

Het is eerder dat je je kan afvragen of het aantal berekenende kWh correct is. Hou er rekening mee dat als je het zelf meet dat het wel geijkte apparatuur is.

Waarom denk je dat het niet klopt overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Op mijn energiecontract en jaarrekening staat alles netjes gespecificeerd. Elke energiemaatschappij heeft zijn eigen vaste leveringskosten en je hebt je eigen prijzen. Maar even overtypen van je contract en/of jaarrekening helpt je aardig op weg. In de excel sheets die ik heb, gebruik ik de vaste kosten per maand:
code:
1
2
3
4
5
Elektra vast    €6.25 
Elektra vermindering energiebelasting   (€43.93)
Elektra netbeheerkosten (Stedin 3x25)   €19.14 
Gas vaste leveringskosten   €6.25 
Gas netbeheerkosten €15.12

Verder heb ik een all-in kWh-prijs en prijs per m3 gas. Maar om daar nou een excel sheet van te maken die te hergebruiken is, gaat wel erg ver. Het zijn welgeteld 7 getallen (plus twee of drie meterstanden) en 2 formules.

Het lastigste is overigens dat de energiebelasting en opslag duurzame energie typisch per 1 januari verandert, terwijl je jaarrekening niet loopt van 1 januari tot 1 januari. Dat zie ik logischerwijs niet in mijn contract, maar wel in mijn jaarnota.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:46
ja ik heb daar wel sheets voor gemaakt maar dan vanuit m'n werk dus die kan ik niet zomaar delen. Het is veel leerzamer en daarom ook nuttiger om dit zelf te maken, dus ik zou het zelf in elkaar knutselen en dan hier een voorbeeldje posten. Kleine voorzet:

elektra:
hoeveel kWh in een periode?

variabel
-leveringskosten (~5 ct/kWh)
- energiebelasting (REB)
- ODE

vast
- vaste leveringskosten leverancier (vaak 2 euro/maand/product ofzo)
- netbeheerkosten
- teruggave energiebelasting

aardgas zelfde verhaal

klaar

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ekuiken Jammer dat @Fr33z zijn spreadsheet niet kan delen. Ik heb via een medetweaker een spreadsheet overgenomen en wat gemodificeerd. De laatste wijzigingen moet ik nog uploaden.

De wijziging van de overheidsheffingen per 1 januari moet je nog handmatig meenemen,
maar dat is met de twee aparte berekeningsschema's in het spreadsheet prima te doen.
Per kalenderjaar werkt het automatisch, ik gebruik het om diverse verbruiksscenario's te bekijken

P.S.: @Fr33z De vaste leveringskosten zijn behoorlijk gestegen! Vorig jaar bij BudgetEnergie nog
€ 29,40/jaar nu € 71,88/jaar (244% meer) - Ligt waarschijnlijk aan de volatiliteit van de energieprijzen, de energieleveranciers willen hun inkomsten wat stabieler maken.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 14-01-2021 17:18 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekuiken
Pendora schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:38:
Ik weet niet bij welke energie leverancier je zit maar bij Vattenfall kan ik gewoon een volledig gespecificeerde jaar rekening downloaden. Waarbij alles tot 6 cijfers achter de komma staat genoteerd en dit 3 pagina's lang.
Als het niet klopt zouden er veel meer mensen klagen.

Het is eerder dat je je kan afvragen of het aantal berekenende kWh correct is. Hou er rekening mee dat als je het zelf meet dat het wel geijkte apparatuur is.

Waarom denk je dat het niet klopt overigens?
Rattenval? Brrr. Maar dat terzijde. ;) Ik zit bij Pure Energie en krijg elke maand een mailtje met verbruikte (en soms teruggeleverde) kWh en de prijs daarvan. Die prijs wil ik graag zelf kunnen berekenen. Niet omdat ik mijn leverancier niet vertrouw, maar omdat ik wil weten wat de invloed is van bijvoorbeeld 10% verlaging van mijn verbruik door een andere koelkast aan te schaffen. Dan kan ik berekenen in hoeveel tijd ik die aanschaf heb terugverdiend.

Ik heb een slimme meter. Er is dus geen sprake van "berekende kWh". En ik twijfel er ook niet aan of wat mijn leverancier mij toestuurt klopt. Ik wil het gewoon kunnen narekenen en zien wat de invloed is van alle onderdelen van de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekuiken
KabouterSuper schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:41:
Op mijn energiecontract en jaarrekening staat alles netjes gespecificeerd. Elke energiemaatschappij heeft zijn eigen vaste leveringskosten en je hebt je eigen prijzen. Maar even overtypen van je contract en/of jaarrekening helpt je aardig op weg. In de excel sheets die ik heb, gebruik ik de vaste kosten per maand:
code:
1
2
3
4
5
Elektra vast    €6.25 
Elektra vermindering energiebelasting   (€43.93)
Elektra netbeheerkosten (Stedin 3x25)   €19.14 
Gas vaste leveringskosten   €6.25 
Gas netbeheerkosten €15.12

Verder heb ik een all-in kWh-prijs en prijs per m3 gas. Maar om daar nou een excel sheet van te maken die te hergebruiken is, gaat wel erg ver. Het zijn welgeteld 7 getallen (plus twee of drie meterstanden) en 2 formules.

Het lastigste is overigens dat de energiebelasting en opslag duurzame energie typisch per 1 januari verandert, terwijl je jaarrekening niet loopt van 1 januari tot 1 januari. Dat zie ik logischerwijs niet in mijn contract, maar wel in mijn jaarnota.
Zoals gezegd krijg ik dus maandrapportages van mijn leverancier Pure Energie. Over december: normaal: 94 kWh, dal: 74 kWh. Tarieven Elektriciteit:
Tarief Normaal: €0,106540 per kWh
Tarief Dal: €0,085390 per kWh
Tarief Enkel: €0,096750 per kWh
Energiebelasting: €0,11822 per kWh
Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie: €0,03303 per kWh
Vaste leveringskosten: €0,19836 per dag (€6,15 per maand)
Netbeheerkosten: €0,70132 per dag (€21,74 per maand)
Vermindering energiebelasting: €-1,44036 per dag (€-44,65 per maand)

Sommige tarieven zijn afhankelijk van kWh, andere van periode. Teruglevering zit hier nog niet in, en daar worden ook nog bepaalde grenzen aan gesteld (max je eigen verbruik en max 5000 kWh, welke lager is).

En dat heb je nog gas...

Tuurlijk kan ik dat zelf. Maar waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden als een ander dat al gedaan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekuiken
dunklefaser schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:11:
Ik heb via een medetweaker een spreadsheet overgenomen en wat gemodificeerd. De laatste wijzigingen moet ik nog uploaden.
Kijk, dat bedoel ik nou. Geweldig! Ik moet er nog een goed naar kijken. Hopelijk lukt dat vanavond. Nu nog even werken... Moet ik even wachten tot je de laatste wijzigingen hebt gedaan? Of gaat dat nog even duren en kan ik dat beter zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z

Mwa, ik denk dat de leverancier gewoon probeert wat extra geld te harken op een relatief kleine post waar de meeste mensen niet voor zullen overstappen :+ Wel schraal dat die verhoging zo groot is, maar nu wel meer in lijn met anderen (greenchoice bijv. 5,75 euro/maand per product, das ook 69 euro/jaar).

@ekuiken ik snap niet zo goed waarom je dit zou willen. Jouw stroom kost je elke maand per kWh ongeveer hetzelfde, namelijk rond de 20-22 cent/kWh. Dus terugrekenen wat een zuiniger koelkast je oplevert is vrij rechttoe-rechtaan lijkt me. Waarom zou je dit veel verder achter de komma proberen door te rekenen? De kostprijs van elke kWh wordt in grote lijnen bepaald door:

leveringskosten (~5 ct/kWh), dit is het enige waar je leverancier invloed op heeft (dus waar verschil in kan zitten)
energiebelasting + ODE - vast voor iedereen
BTW - ook vast voor iedereen

dus jouw maandprijs verschilt alleen als je leveringskosten verschillen, en zelfs als die 25% stijgen of dalen ( :o ) dan is het nog steeds maar 1 ct/kWh op een bedrag van circa 20 ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Fr33z De vaste leveranciers/leveringskosten mogen wel voor de meeste consumenten een relatief kleine post zijn, maar bij een relatief laag gasverbruik (hier ca. 750 m³) en minimaal elektraverbruik (ca. 50 kWh met dank aan p.v.) is het voor mij wel een relatief grote post :+ .

En niet alleen de leveringskosten ook de vaste kosten (administratie, marketing etc.) heeft de leverancier in de hand en kunnen dus bepalend zijn voor de keuze.

@ekuiken Als je mij kende zou je niet op de (minimale) wijzigingen wachten O-) .

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 14-01-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekuiken
Fr33z schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:25:
[...]
@ekuiken ik snap niet zo goed waarom je dit zou willen. Jouw stroom kost je elke maand per kWh ongeveer hetzelfde, namelijk rond de 20-22 cent/kWh. Dus terugrekenen wat een zuiniger koelkast je oplevert is vrij rechttoe-rechtaan lijkt me. Waarom zou je dit veel verder achter de komma proberen door te rekenen? De kostprijs van elke kWh wordt in grote lijnen bepaald door:
Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen de reden waarom je iets wilt weten ter discussie stellen in plaats van de vraag te beantwoorden. Maar goed, de koelkast was misschien geen heel goed voorbeeld. Een beter voorbeeld is misschien: ik stap over van koken op gas naar elektrisch koken. Hoeveel kost me dat extra? En hoe verandert dat als de ODE op elektriciteit lager blijft worden en die op gas hoger? Of: wanneer is het interessant om naar een andere leverancier over te stappen. Of: hoe kan ik een kleine ruimte beter verwarmen: elektrisch bijverwarmen of de radiator vergroten. Of ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ekuiken schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:48:
[...]

Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen de reden waarom je iets wilt weten ter discussie stellen in plaats van de vraag te beantwoorden. Maar goed, de koelkast was misschien geen heel goed voorbeeld. Een beter voorbeeld is misschien: ik stap over van koken op gas naar elektrisch koken. Hoeveel kost me dat extra? En hoe verandert dat als de ODE op elektriciteit lager blijft worden en die op gas hoger? Of: wanneer is het interessant om naar een andere leverancier over te stappen. Of: hoe kan ik een kleine ruimte beter verwarmen: elektrisch bijverwarmen of de radiator vergroten. Of ...
Sure, ik snap dat iets weten om het weten ook interessant kan zijn. Mijn reden om.hier wat op door te vragen was vooral dat je vaak ziet dat iemand die geen idee heeft van hoe energieprijzen opgebouwd zijn dit na probeert te gaan om er dan achter te komen dat het heel weinig uitmaakt. Vandaar ;)

Maar vooral.de beslissing tussen gas en elektriciteit is zeker interessant, grosso modo kost gas nu ~75cent/m3, dat geeft je zo'n 9 cent/kWh thermisch. Stroom is dus nog ruim 2x zo duur per kWh thermisch. Mocht je nu een warmtepomp gebruiken die bijv uit 1 kWh stroom 3 kWh thermisch maakt dan begint het leuk te worden :8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 11:05
Fr33z schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:19:
Stroom is dus nog ruim 2x zo duur per kWh thermisch.
Het ligt natuurlijk eraan welke stroom je "koopt", van het net zelf of van je eigen (over)productie. In het laatste geval hangt het dus af van je terugleververgoeding wat de prijs per kWh is (van ca 4 tot 10,5 ct/kWh). Soms beschouwen sommigen hun eigen opgewekte stroom als "gratis", maar dan houden ze geen rekening dat er voor de teruggeleverde stroom door de leverancier betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekuiken
@ekuiken Ik heb via een medetweaker een spreadsheet overgenomen en wat gemodificeerd.
Ik zie dat de sheet uitgaat van enkeltarief. Ik bouw nu normaal en laag tarief er in.
De meeste leveranciers geven hun tarieven incl. BTW. Ik moet dus even oppassen met de tarieven invoeren.
Verder zie ik dat je voor terugleveren niet de salderingsregeling toepast. Bewust denk ik, maar waarom?
Tot slot (voor nu): ik vind een rendement van 1,13 wel erg hoog voor een PV systeem. Gebruikelijk is 0,9, hooguit 0,95.
Voor gas (ben ik nog niet echt mee bezig, maar dit viel me op): je neemt de regiotoeslag niet mee.
Herstel: ik zie dat je die in het tarief hebt gestopt. Ik heb het apart opgenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door ekuiken op 15-01-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ekuiken schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Ik zie dat de sheet uitgaat van enkeltarief. Ik bouw nu normaal en laag tarief er in.
De meeste leveranciers geven hun tarieven incl. BTW. Ik moet dus even oppassen met de tarieven invoeren.
Verder zie ik dat je voor terugleveren niet de salderingsregeling toepast. Bewust denk ik, maar waarom?
Tot slot (voor nu): ik vind een rendement van 1,13 wel erg hoog voor een PV systeem. Gebruikelijk is 0,9, hooguit 0,95.

[...]

Herstel: ik zie dat je die in het tarief hebt gestopt. Ik heb het apart opgenomen.
1ste vraag: Ik heb nog een ouderwetse terugdraaiende ferrarismeter, daarom kan ik de teruglevering niet apart meten en hiermee rekenen.
2de vraag: Tja - 1,13 is wel het gemiddelde rendement van mijn installatie. (Zie ook mijn sig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansLaros
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-02 11:56
De link naar de genoemde sheet is niet meer actief.

Wie heeft er nog een sheet beschikbaar, of een kopie?

Hartelijk dank voor het delen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ekuiken
Hierbij de link naar “mijn” sheet https://www.dropbox.com/s...rekening%202021.xlsx?dl=0
Pagina: 1