Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:59
Ik heb eindelijk alle onderdelen in huis om mijn nieuwe PC in elkaar te zetten, maar helaas...

Voordat mijn mobo (MSI B550 Gaming Pus) Zen3 CPU's kan ondersteunen moet deze een bios update krijgen, maar dit gaat niet helemaal goed.

Ik heb 3 USB sticks geformatteerd naar FAT32 (2 oude en 1 USB 3.0). Hierop heb ik het bios bestand en deze MSI.ROM genaamd, zoals in de handleiding staat. Vanuit de PSU enkel de 24pin en 8pin CPU (ook met 4 geprobeerd) aangesloten.

Met een USB 3.0 lijkt het sowieso niet te werken.
Met de oudere USB sticks begint het rode ledje voor het flashen te knipperen en de ezdebug CPU led gaat aan. Maar dit veranderd niet. Volgens het MSI forum duurt dit normaal 4-7 minuten.
For 16MB BIOS it will take about 4 to 5 minutes, and flashing stops.
For 32MB BIOS it will take about 6 to 7 minutes, and flashing stops.
Ik heb echter al meer dan een uur gewacht, maar het rode ledje blijft knipperen.

Ook al eens geprobeerd de CMOS batterij er uit te halen en van begin af aan te starten, maar inmiddels zit ik weer met een rood ledje wat al een half uur aan het knipperen is.

Iemand nog ideeën?

Edit: Ik heb 2 BIOS versies geprobeerd. De huidige en de eerste welke Zen3 moet ondersteunen.

[ Voor 4% gewijzigd door TheBrut3 op 14-01-2021 16:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:57
TheBrut3 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:22:
Ik heb eindelijk alle onderdelen in huis om mijn nieuwe PC in elkaar te zetten, maar helaas...

Voordat mijn mobo (MSI B550 Gaming Pus) Zen3 CPU's kan ondersteunen moet deze een bios update krijgen, maar dit gaat niet helemaal goed.

Ik heb 3 USB sticks geformatteerd naar FAT32 (2 oude en 1 USB 3.0). Hierop heb ik het bios bestand en deze MSI.ROM genaamd, zoals in de handleiding staat. Vanuit de PSU enkel de 24pin en 8pin CPU (ook met 4 geprobeerd) aangesloten.

Met een USB 3.0 lijkt het sowieso niet te werken.
Met de oudere USB sticks begint het rode ledje voor het flashen te knipperen en de ezdebug CPU led gaat aan. Maar dit veranderd niet. Volgens het MSI forum duurt dit normaal 4-7 minuten.

[...]

Ik heb echter al meer dan een uur gewacht, maar het rode ledje blijft knipperen.

Ook al eens geprobeerd de CMOS batterij er uit te halen en van begin af aan te starten, maar inmiddels zit ik weer met een rood ledje wat al een half uur aan het knipperen is.

Iemand nog ideeën?

Edit: Ik heb 2 BIOS versies geprobeerd. De huidige en de eerste welke Zen3 moet ondersteunen.
't is al weer een tijdje geleden dat ik het gedaan heb, maar volgens mij bleef het ledje bij mij ook knipperen en heb ik hem uiteindelijk zelf gereboot. Heb je wel geprobeerd de CPU erin te duwen en te kijken of hij boot?

Edit: heb overigens zelf een ander B550 moederbord, maar wel ook van MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ik gebruik een oude 8GB (USB2) van Sandisk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Snowdog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:56:
't is al weer een tijdje geleden dat ik het gedaan heb, maar volgens mij bleef het ledje bij mij ook knipperen en heb ik hem uiteindelijk zelf gereboot. Heb je wel geprobeerd de CPU erin te duwen en te kijken of hij boot?

Edit: heb overigens zelf een ander B550 moederbord, maar wel ook van MSI.
Heb ik niet gedaan. Het moederbord ligt nu gewoon op de doos met enkel dat aangesloten. Nadeel is dat ik deze computer uit elkaar moet halen (SSD en RAM) om die andere werkend te krijgen. Dus wil eerst eigenlijk gewoon een werkend mobo :+
Dat werkt alleen als je een CPU hebt. Ik heb nu echt alleen het mobo met stroom en een USB er in, dus de enige feedback die je krijgt is dat knipperende ledje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 16:17
Ik heb het zelf vorige week ook gedaan, wel een Asus moederbord. Ik heb enkel de 24-pin connector aangesloten, verder geen CPU, helemaal niets aangesloten.

- USB mag geloof ik niet groter zijn dan 16GB
- Er mag enkel het BIOS bestand op staan, niet iets van een renamer erbij.

Een hele oude 128MB USB stick gebruikt met een indicatielampje, het flashen duurde bij mij uiteindelijk iets van 15-20minuten totdat het Flashback lampje op het moederbord uitging. Komt waarschijnlijk omdat de USB stick rete traag is.

Edit: Wel in het juiste USB slot gedaan op het moederbord?

[ Voor 10% gewijzigd door Baiko op 14-01-2021 20:11 ]

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Helaas kan ik op internet verder ook weinig mensen vinden met exact hetzelfde probleem, enkel deze Reddit post.
https://www.reddit.com/r/...ash_issues_maybe_already/

Zo te zien is dit geëindigd met een RMA, zelfs op advies van MSI zelf:
I’ve tried with 500MB, 8GB, and 16GB sticks all with no luck. I reached out to MSI and they just told me to RMA it which is super helpful...
Dus ik heb daarjuist ook Megekko gemaild of ze wat voor mij kunnen doen. Helaas zijn de 30 dagen al voorbij, omdat ik lang moest wachten op de CPU en GPU. Achteraf had ik deze handeling natuurlijk ook alvast kunnen doen, maarja... Achteraf...
Baiko schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:09:
Edit: Wel in het juiste USB slot gedaan op het moederbord?
Natuurlijk, zo erg is het ook niet. En anders zou hij al niet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:25

Zorian

What the fox?

Megekko heeft een bios upgrade service. AMD biedt ook een upgrade cpu aan ergens. En anders even eentje lenen van iemand. V&A maybe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Goedkoopste 3100 is zo'n €100, dus dat is mij wat te veel kosten en moeite. Hopelijk biedt Megekko inderdaad de update aan, zal wel even duren voor ze reageren op mail en een telefoonnummer hebben ze niet. En zo'n begin is al niet goed voor het vertrouwen in de rest van het bord.
Zorian schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 02:53:
AMD biedt ook een upgrade cpu aan ergens.
Dat doen ze niet voor borden met een BIOS flashback knop. Dan verwijst AMD naar de retailer en het merk van het bord, omdat die functionaliteit moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:25

Zorian

What the fox?

TheBrut3 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:22:
Goedkoopste 3100 is zo'n €100, dus dat is mij wat te veel kosten en moeite. Hopelijk biedt Megekko inderdaad de update aan, zal wel even duren voor ze reageren op mail en een telefoonnummer hebben ze niet. En zo'n begin is al niet goed voor het vertrouwen in de rest van het bord.

[...]

Dat doen ze niet voor borden met een BIOS flashback knop. Dan verwijst AMD naar de retailer en het merk van het bord, omdat die functionaliteit moet werken.
Ah ik ben niet geheel bekend met alle AMD borden en hun functies.
Heb overigens wel vaker gezien dat men een advertentie op V&A zette hiervoor en dat er dan wel iemand was die tegen verzendkosten een simpele cpu wou opsturen die je naderhand weer terug stuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Inmiddels een ander bord ontvangen, degene die ik had bleek gewoon kapot.
Pagina: 1