[badkamer] gescheurde tegels douchecel v.v.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:18
Goedendag,

Vanwege enkele gescheurde tegels in de douche, en het vermoeden van vocht achter de tegels besloten het spul een keer open te halen en de tegels te verwijderen.

Het is inderdaad vochtig, maar mijn kennis is niet diepgaand genoeg om te weten of het 'problematisch' is of niet, of kan worden. Enfin, het is goed het open te hebben en te weten hoe het zit.

Opstelling is als volgt (rode stip tegels die vervangen gaan worden), zoals te zien is tegels in de hoeken (waar 3 tegels bij elkaar komen en aan de randen waar 2 tegels bij elkaar komen).

De rechterwand is vermoedelijk cellenbeton. De linkerwand is vermoedelijk gipsplaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpBAGpn9Y4dlYiot9KM4mLX5tmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbVIs5RxXmHWq4T24Ij8uMtg.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik een klein beginnetje gemaakt.
Voor zover ik kan nagaan is de materiaalvolgorde (buiten naar binnen) als volgt:

- betonnen muur
- geel spul
- roze soort papierachtig spul
- grout/tegellijm
- tegel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo4-lADfOy-yme3sgvmxVPbKGrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCLC1Zn9MUwOhGoU78cNe2wo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vermoed ik dat dat roze spul wellicht kimband met kimpasta is. Echter scheurt en brokkelt dit vrij gemakkelijk. Het zit achter de gehele tegel, niet alleen in de hoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5zy0W0Sxnj8-JVkVahjH49vLCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgfTRy4bXld3QjmaGwsMyzM9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag met welke materialen kan ik het beste de betonnen achterwand insmeren om gewenste dikte te krijgen?
Verder, in de hoeken is nu vrijwel onmogelijk om goed kimband te plaatsen. Volstaat het ''volsmeren'' met kimpasta hier? Of kan ik dit op een andere manier netjes oplossen?
De hele douche opnieuw tegelen zie ik niet zo zitten.. :'(

Beste antwoord (via FitTiv op 24-02-2021 18:11)

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-12 18:40
FitTiv schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:48:
- muur zoals die nu is opvullen met geelband zodat de weggebikte stukken weer egaal zijn en een tegelbare ondergrond ontstaat.
Ik zie vrij veel tegelzetters gewoon een iets dikkere laag lijm gebruiken ipv egaliseren. Of dat met elk type lijm kan weet ik niet

Alle reacties

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:48

Asteroid9

General Failure

Dat roze spul is vrijwel zeker kimband / dichtingspasta.
Als ik het zo zie kunnen die gescheurde tegels wel eens ontstaan zijn door dat douchezitje, als die bouten naar onder op de tegels drukten bijvoorbeeld.

Was dat zitje met goede pluggen diep genoeg verankerd?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• FitTiv
Asteroid9 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:00:
Dat roze spul is vrijwel zeker kimband / dichtingspasta.
Als ik het zo zie kunnen die gescheurde tegels wel eens ontstaan zijn door dat douchezitje, als die bouten naar onder op de tegels drukten bijvoorbeeld.

Was dat zitje met goede pluggen diep genoeg verankerd?
Goede vraag.
Zitje wil ik eruit halen (van vorige bewoners).

Verklaart 4 van de 5 tegels inderdaad.
Verder is het volgens mij achter de manchetten van de douche kraan niet afgekit, ook slordig en zou ook (een andere) verklaring kunnen zijn. :X

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-12 18:07
omdat het kimband beschadigd is zou ik persoonlijk ervoor kiezen de hele douchecel kaal te bikken en het in een keer opnieuw te doen.

Ik ben anders bang dat je bezig blijft.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-12 17:45
Paar tegels in de douchecabine eruit, goed laten drogen, wat nieuws erin (bijvoorbeeld een contrastkleur, dan valt het niet zo op dat het er later in is gezet) en gaan met die banaan.

• FitTiv
Het lijkt er in ieder geval op dat @Asteroid9 het bij het rechte eind had.
Stoeltje zat vast met 3 bouten ipv 4 en de scheuren origineren duidelijk deels vanuit daar.

Als ik nu een schroevendraaier achter de twee linker tegels zet kan ik ze gewoon in het geheel heen en weer bewegen. Deze zitten dus enkel nog vast met kit en voeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pbVk220g89DGC-00goErBAxjfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RB75iZ4kXlSG6OMD3Ak3R2sR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlXzEHVSTeob1mZPu3UKdFfNnxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4E2aqRJNvD9wZKzoxruZ3U56.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wptWgBtuF1OHJUrPEf4KqXSnJew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpkbSPuaXlPsYWrxPnqDIE6W.jpg?f=fotoalbum_large

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:48

Asteroid9

General Failure

Mooi, dat verklaart het in elk geval!
Op zich zou de kimband in de onderhoek gewoon nog intact moeten zijn. Als je de tegels netjes verwijdert en dat hele stuk dik in de kimpasta zet zou je het goed droog moeten kunnen krijgen.
Uiteraard ook secuur afkitten in de hoeken.

Helemaal opnieuw tegelen is netter maar ook meer werk, qua materiaalkosten hoeft het niet veel voor te stellen. Aan jou de keuze, voor beiden is wel wat te zeggen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• FitTiv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISsQONmlOVX-8hFdh9rG4C3t5tE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qsShsQTpyVjztn6eoDwJwI8.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat so far. De lijm is rechts boven gewoon nog hard en bros De rest van de lijm is vrijwel overal mushy/korrelig.

-kan ik hier een infrarood heater 1200W op zetten om droging te versnellen of is dat niet verstandig (krimp?).

-weet iemand wat dat gele spul is, lijkt op een soort oprul spul voor beton maar weet niet of ik dat kan laten zitten of beter kan vervangen. Ideeen?

[ Voor 19% gewijzigd door FitTiv op 15-01-2021 13:14 ]

• FitTiv
Weer even een update.

Het gele is vermoedelijk leemstuc. Dit zit er nog goed op.

Plan van aanval:

- drogen
- lektest bij waterleiding
- muur zoals die nu is opvullen met geelband zodat de weggebikte stukken weer egaal zijn en een tegelbare ondergrond ontstaat.
- primer/voorstrijk
- tegellijm en tegelen
- voegen en kitten

Acties:
  • Beste antwoord

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-12 18:40
FitTiv schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:48:
Ik zie vrij veel tegelzetters gewoon een iets dikkere laag lijm gebruiken ipv egaliseren. Of dat met elk type lijm kan weet ik niet

• FitTiv
bazzzzzz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:09:
[...]

Zal ik eens naar kijken, goeie tip.
Ik heb bij de waterleiding wel al wat meer weggehaald omdat ik lektest wil doen als alles gedroogd is. (kraan lang laten lopen kijken of het nat wordt).
Dus daar moet ik denk ik meer smeren dan alleen lijm, maar ik kijk even.

• FitTiv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5NSB_f06zpB38uqM4quI0aC2eM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBsI3dRwuJdaFPZD9DtYr8c7.jpg?f=fotoalbum_large

Ter referentie voor evnt anderen. Zo is het geworden. Niet perfect maar prima genoeg. Uiteindelijk alles volgesmeerd met poederlijm en niet met pasta, en tegels geplakt. Zit als een huis. Voegen was ook goed te doen.

Dank allen voor de reacties.

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-12 21:33
Keurig opgelost, en fijn dat je het eindresultaat ook even met ons deelt!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12 19:30
Strak gedaan. Je kunt nog zien dat de hoekjes net niet helemaal gelijk uitkomen, maar voor nieuwe tegels in een bestaande wand zou ik niet klagen als het mij zo zou lukken.
Pagina: 1