Jullie merken wel dat ik op het gebied van veiligheid zo gedrild ben, dat ik dezeflde beginselen ook thuis van toepassing laat zijn
De industrie is blijkbaar een stuk verder op het vlak van aanraakveiligheid van hete oppervlakken dan de consumentenwereld.
Natuurlijk was het vroeger, toen de mannen van staal waren en de boten van hout, allemaal anders. Dat is niet relevant voor deze discussie. Tado is spul van nu.
Moderne systemen zouden eigenlijk tenminste op basis van dezelfde (industriële) veiligheidsbeginselen ontworpen moeten worden (wij hanteren 60oC als max. voor hete oppervlakken. Kan het warmer worden, dan moet op de een of andere manier worden geborgd dat een operator daarmee niet in contact komt).
Het is gek dat er voor totaal onwetende consumenten (peuters) soepelere regels worden gehanteerd, dan voor professionals (operators) die dagelijks in een fabriek rondlopen.
Wat mijn reactie verder uitlokte is dat een Tado thermostaat blijkbaar de ingestelde max. temperatuur op een ketel (wat je als een beveiliging kan beschouwen) overruled. En een beveiliging overrulen is een andere grote no-no in mijn werk!
Waarschijnlijk is dit gedaan om de thermostaat compatible met zoveel mogelijk ketels te maken. Want het is niet nodig als ketel en thermostaat op elkaar zijn afgestemd.
In mijn combinatie van een Remeha Avanta met een 13 jaar oude Celcia20 heb ik de ketel op max. 55oC gezet en het vermogen op 13 kW begrensd. Toch gaat de thermostaat maximaal vermogen vragen ('5' kan ik dan in het display zien) totdat de temperatuur 55oC is geworden. Dan wordt die temepratuur gehouden met het vermogen dat daarvoor nodig is.
Als ik Tado een advies mag geven: Draai het om: De thermostaat gaat niet hoger dan de max. temperatuur die op de ketel staat ingesteld, tenzij de consument dat bewust (laat) overrulen.
Je kunt een Facebook-gehalte vinden, maar ik denk niet dat het een leuk verhaal wordt als een peuter zich heeft verbrand omdat de thermostaat het systeem tot 85oC opstookte.
Zo iets kan gebeuren als de radiatoren in de ruimte met de thermostaat dicht staan, en elders open.
Als Tado dat op de een of andere manier heeft beveiligd, dan hoor ik dat graag.