Van modem/router een bridge maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensbbb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-01-2021
Beste,

Ik heb een Experiabox10 staan via KPN. Deze fungeert echter als een modem/router waardoor het signaal wat uitgezonden wordt niet sterk genoeg is om overal in het pand draadloos te ontvangen. Nou heb ik via internet bepaalde dingen gelezen en daaruit komt eigenlijk allemaal naar voren dat de Experiabox10 niet in bridge modus te zetten is.

Kan ik van de Experiabox10 alleen een MODEM maken zodat de router functie wegvalt en kan ik hier dan eigen aangeschafte MESH punten op aansluiten zodat op die manier het signaal wel door het hele pand te ontvangen is?

Zo ja, is een kleine uitleg ook gewenst.

Bvd,

Rens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:07

lier

MikroTik nerd

Oké, even naar de basis:

De Experiabox is een modem, router, switch en accespoint in een.
- Modem: moduleert het signaal
- Router: vooral om NAT mogelijk te maken (dus met meerdere apparaten rtegelijkertijd op Internet kunnen)
- Switch: zorgt voor meerdere aansluitingen op een bedraad netwerk
- Accespoint: zorgt voor een draadloos netwerk

Het enige dat je (eventueel) de Experiabox niet meer wil laten doen is het accesspoint deel. Zelfs dat is niet per se nodig. Dus volgens mij hoeft je modem helemaal niet in bridge modus gezet te worden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensbbb
lier schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:29:
Oké, even naar de basis:

De Experiabox is een modem, router, switch en accespoint in een.
- Modem: moduleert het signaal
- Router: vooral om NAT mogelijk te maken (dus met meerdere apparaten rtegelijkertijd op Internet kunnen)
- Switch: zorgt voor meerdere aansluitingen op een bedraad netwerk
- Accespoint: zorgt voor een draadloos netwerk

Het enige dat je (eventueel) de Experiabox niet meer wil laten doen is het accesspoint deel. Zelfs dat is niet per se nodig. Dus volgens mij hoeft je modem helemaal niet in bridge modus gezet te worden.
Thnx voor de uitleg. Als ik het goed begrijp moet ik dus de accespoint modus online laten en de switch & router functie uitzetten aangezien ik er MESH punten op wil aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:07

lier

MikroTik nerd

Welk Mesh systeem heb je? Staat het niet in de handleiding beschreven?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensbbb
lier schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:47:
Welk Mesh systeem heb je? Staat het niet in de handleiding beschreven?
Ik heb ze nog niet aangeschaft. Wou eerst weten of het daadwerkelijk mogelijk was voordat ik zo'n aankoop doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Rensbbb schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Thnx voor de uitleg. Als ik het goed begrijp moet ik dus de accespoint modus online laten en de switch & router functie uitzetten aangezien ik er MESH punten op wil aansluiten?
Nee, je leest het precies andersom. Je sloopt alleen de wifi functionaliteit uit de Experiabox. Dat gaat je Mesh oplossing doen. Die gaan niet routeren, dat blijft de Experiabox doen. Die Mesh dingen gaan enkel en alleen Wifi AP spelen, meer niet ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensbbb
nelizmastr schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Nee, je leest het precies andersom. Je sloopt alleen de wifi functionaliteit uit de Experiabox. Dat gaat je Mesh oplossing doen. Die gaan niet routeren, dat blijft de Experiabox doen. Die Mesh dingen gaan enkel en alleen Wifi AP spelen, meer niet ;)
Top, hartstikke bedankt. Ga er mee aan de slag dus ik laat weten hoe het allemaal is afgelopen!
Pagina: 1