Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-07 12:49
Hallo allemaal,

Ik heb even wat hulp nodig voor ik onnodig een andere laptop bestel.
Ik heb altijd 1 scherm gehad en verbonden via HDMI, dat werkte prima. Nu heb ik er een tweede bijgekocht en dacht hem even aan te sluiten via daisy chain, echter dan blijkt dat de aansluiting van laptop naar het eerste scherm DP naar DP moet zijn. Momenteel heb ik dus HDMI naar DP... Dat werkt dus niet.

Ik heb momenteel deze laptop:
pricewatch: Asus VivoBook S14 S430UA-EB320T

Ik wil hierop mijn twee beeldschermen aansluiten: Benq PD2710QC.

Wat zijn mij oplossingen? Mijn laptop heeft wel een USB-C aansluiting, maar dit is geen Thunderbolt.
Ik gebruik de laptop met name voor mijn HBO-informatica, dus voor programmeren.

Mocht ik een andere laptop moeten kopen, wat best een optie is voor me, waar moet ik dan op letten of hebben jullie suggesties voor een andere laptop?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:15
Ondersteunt de USB-C poort ook de alternate mode DisplayPort?
Zo ja, dan kun je daarmee je eerste scherm aansluiten via een USB-C - DisplayPort kabel en toch allebei de schermen aansluiten met één kabel.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
hans_lenze schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:56:
Ondersteunt de USB-C poort ook de alternate mode DisplayPort?
Ik kan dat eigenlijk nergens terugvinden. De laptop is ooit in de Best Buy Guide geweest waarbij de reviewer hetvolgende aangaf:
Beide laptops hebben een usb-c-aansluiting, maar dat is er een die alleen een usb 3.0-signaal doorstuurt en geen verdere functionaliteit biedt. Je kunt de aansluiting dus niet gebruiken om de laptop op te laden of een extern scherm aan te sluiten.
Ik denk het dus eigenlijk van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 15:07
En anders een USB-dock.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-07 11:40
usb-c dock met 2 scherm aansluitingen ?

dat met die usb-c connector is wel vreemd
want het is een USB 3.2 Gen 1 Type-C
https://www.asus.com/Lapt...voBook-S14-S430/techspec/

dan zou je alle features toch verwachten

edit
https://www.cnet.com/how-...d-confusing-usb-standard/
usb 3.2 gen 1 is een rename voor usb 3.0

[ Voor 95% gewijzigd door xtrme op 14-01-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:15
Dat lijkt inderdaad op "nee".

Dan is een DisplayLink adaptertje eigenlijk je enige optie. Een USB3 grafische kaart met (meestal) een HDMI uitgang. (ongeveer https://www.amazon.com/Ca...-Compatible/dp/B07DWXWW63)
Zoals Ora et Labora ook al zegt: die zijn er ook met meer poorten. Zelf heb ik goede ervaringen met een Lenovo USB3.0 Ultra Dock voor twee monitoren.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
xtrme schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:03:
usb-c dock met 2 scherm aansluitingen ?

dat met die usb-c connector is wel vreemd
want het is een USB 3.2 Gen 1 Type-C
https://www.asus.com/Lapt...voBook-S14-S430/techspec/

dan zou je alle features toch verwachten
Zeker vreemd. Als je er al niet mee kunt opladen, wat kun je dan nog wel met deze aansluiting? Vooraf een verkooppraatje denk ik.
hans_lenze schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:04:
Dan is een DisplayLink adaptertje eigenlijk je enige optie. Een USB3 grafische kaart met (meestal) een HDMI uitgang. (ongeveer https://www.amazon.com/Ca...-Compatible/dp/B07DWXWW63)
Dus dan sluit ik beide schermen via een eigen hdmi kanaal aan op mijn laptop ipv daisy chaining?

Ik ben ook aan het zoeken geweest naar een andere laptop met DP, maar dan kom je al gauw uit bij een 1000+ Euro laptop. En dat vind ik wat zonde aangezien dit ook totaal niet nodig is om te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:49

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Is there a symbol of a lightning (Thunderbolt 3) next to the USB C port? Then you can charge via this port and pass on a video signal and thus connect a monitor. This port supports DisplayPort alt mode.
Is there a symbol of a D (DisplayPort) next to the USB-C port? Then you can pass on a video signal via this port and thus connect a monitor. This port supports DisplayPort alt mode.
Is there a symbol of a battery next to the USB C port? Then you can charge your laptop via this port. This port does not support DisplayPort alt mode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35lQd2XdrZyznUkHKgQ1NR7Adn4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/obsIPSaGota9GNN7G39SMavK.jpg?f=user_large

Je moet zoeken naar een Dock met DisplayLink. Zo iets als onderstaand;
pricewatch: Club 3D SenseVision Club 3S USB 3.0 Dual Display 4K60Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
Ik heb nu deze besteld. Ben benieuwd of het werkt. Ik kan er geen reviews over vinden.

pricewatch: Startech.com USB-naar-Dual DisplayPort-adapter 4K 60Hz USB 3.0 (5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbravo2
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 14:21
Ik heb deze besteld voor bij mijn Dell xps laptop, werkt goed (na wat instellingen in Linux):

pricewatch: Dell D6000 Universeel Dockingstation

Voordeel: Er zit een extra Dell voeding bij.

[ Voor 9% gewijzigd door cbravo2 op 17-01-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iT3CH
Ik kan ondertussen melden dat mijn Startech oplossing werkt. Via een simpele usb heb ik nu 2 beeldschermen op QHD werkend. Fantastisch spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basb87
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04-2023
Beste mensen,

Ik heb een Vivobook 15 met USB C aansluiting (geen thunderbolt).

Echter vind ik de Startech oplossing vrij prijzig.

Is het ook mogelijk om een USB C naar VGA adapter te gebruiken?

De situatie is als volgt. Er zijn twee monitoren: monitor 1 heeft HDMI en werkt direct op de HDMI uitgang van mijn laptop. De tweede monitor beschikt over een HDMI en VGA poort. Mijn idee is een USB C naar VGA converter te gebruiken en dan een VGA kabel te gebruiken om mijn tweede beeldscherm aan te sluiten.

Het zou gaan om deze adapter: uitvoering: Ewent USB-C naar VGA adapter Zwart

Graag hoor ik van jullie of dit zou werken.

Alvast bedankt.

Gr, Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-07 07:32
basb87 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:04:
Beste mensen,

Ik heb een Vivobook 15 met USB C aansluiting (geen thunderbolt).

Echter vind ik de Startech oplossing vrij prijzig.

Is het ook mogelijk om een USB C naar VGA adapter te gebruiken?

De situatie is als volgt. Er zijn twee monitoren: monitor 1 heeft HDMI en werkt direct op de HDMI uitgang van mijn laptop. De tweede monitor beschikt over een HDMI en VGA poort. Mijn idee is een USB C naar VGA converter te gebruiken en dan een VGA kabel te gebruiken om mijn tweede beeldscherm aan te sluiten.

Het zou gaan om deze adapter: uitvoering: Ewent USB-C naar VGA adapter Zwart

Graag hoor ik van jullie of dit zou werken.

Alvast bedankt.

Gr, Bas
Afhankelijk van het model Vivobook. Heeft hij Displayport? Je kan hierboven in het topic zien welk logo je dan bij je USB C poort zou moeten zien.

Als niet, dan nee. Overigens lijkt me USB-C naar HDMI in alle gevallen beter dan naar de oeroude VGA aansluiting. Waarom zou je dat willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basb87
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04-2023
Bedankt voor de verwijzing naar het plaatje; ik had daar overheen gelezen. Ik heb inderdaad een SS (super speed) poort, maar geen Displayport. Dus zo'n omvormer vanuit de USB C poort gaat dan dus niet werken als ik het goed begrijp.

Omvormers vanuit een normale USB poort gaan dan waarschijnlijk ook niet werken?

En klopt het dan dat ik echt zo'n Startech oplossing nodig heb? Kost gewoon net zoveel als mijn nieuwe monitor!

gr, Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRAPD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-11-2024
Apart topic over geopend.

[ Voor 95% gewijzigd door FRAPD op 08-11-2023 19:50 ]

Pagina: 1