Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SMA portal werkend krijgen / koppelen aan HomeAssistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-10 14:12
Hoi,

We hebben al bijna 2 jaar zonnepanelen, maar het is me nooit goed gelukt om de data daarvan in te zien. Nu wil ik toch weer een poging ondernemen om het werkend te krijgen. Ik gebruik home assistant,en zou de data graag daarin terugzien.

Ik heb de volgende stappen doorlopen:
  • Ik heb verbinding gemaakt met een WLAN genaamd SMAxxxxx en kon inloggen met de PUK-code die ik nog had liggen
  • Ik zag dat ik kan inloggen op de Sunny Portal website, en dat daar ook al (haperend) data binnenkomt
  • Ik heb in mijn config van Home Assistant een sensor toegevoegd zoals hier beschreven, met uiteraard het juiste IP en wachtwoord.
De sensors verschijnen in Home Assistant, maar zonder waarden.

Ter debug:
  • Mijn SMA is bedraad aangesloten op de router, en krijgt netjes een (statisch) IP
  • Toch verschijnt er op dat IP geen webinterface, zoals beschreven in de handleiding. Ik krijg een timeout
  • Ik kan alleen op de interface komen door te connecten met het wifinetwerk genaamd SMAxxxxxx. Ik kan daar inloggen met het wachtwoord dat ik ook gebrui in de config van HA
  • Ik kan het LAN IP ook niet pingen.
Iets zegt me dat als ik de webinterfae niet te zien krijg op het IP van de SMA, de koppeling met Home Assistant ook niet gaat werken. Ik focus daar dus nu op. Ik zie dat er (hoewel de SMA bedraad is aangesloten) wel degelijk een wifi-module is geinstalleerd. In de instellingen is de wifi-module niet verbonden met mijn draadloze netwerk, ik wil immers dat ie via ethernet werkt.

Kan het zijn dat de interface niet werkt omdat de wifi module actief is? Ik kan wifi wel uitschakelen, maar ben een beetje aarzelend dat te doen, omdat ik dan helemaal geen verbinding meer heb met de omvormer...

Graag jullie hulp, de installateur haakt hier af en kan alleen maar iets mompelen over portforwarding in mijn router.

Alle reacties

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04

mendel129

Radioactivator

Wat voor SMA omvormer heb je?
Werkt hier prima, zonder gebruik te maken van de portal, weliswaar via wi-fi.
Hass haalt de data netjes op van de lokale gui op de SMA zelf...

Bringer of heat, food and silence!

• xilent_xage
...maar ik zie dus juist geen lokale gui, behalve als ik met het sma-netwerk verbind. Maarja, dat kan home assistant natuurlijk niet

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:29
Je kan als installateur volgens mij aangeven of je wifi of ethernet gebruikt. Kijk die setting eens na via de wifi verbinding.

• xilent_xage
_Piwi_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:21:
Je kan als installateur volgens mij aangeven of je wifi of ethernet gebruikt. Kijk die setting eens na via de wifi verbinding.
Die optie is er niet OF heeft een hele onlogische naam.

Er is wel een optie om wifi niet te gebruiken, maar zoals gezegd ben ik hier wat huiverig voor, omdat wifi momenteel de enige manier is om de webinterface te bereiken...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan zowel met wifi verbinden als via ethernet.
Dus ik zou beide protocollen nog wel even aan laten om te debuggen.

Heb je al gekeken naar welke firmware erop staat?
Is er een nieuwe beschikbaar?

De webconnector van HA werkt inderdaad op dezelfde manier als de webserver.
Ik lees de SMA uit via SBFspot en stuur de mqtt via node red naar home assistant en influxdb

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2021 20:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• xilent_xage
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:34:
Je kan zowel met wifi verbinden als via ethernet.
Dus ik zou beide protocollen nog wel even aan laten om te debuggen.

Heb je al gekeken naar welke firmware erop staat?
Is er een nieuwe beschikbaar?

De webconnector van HA werkt inderdaad op dezelfde manier als de webserver.
Ik lees de SMA uit via SBFspot en stuur de mqtt via node red naar home assistant en influxdb
Wifi heb ik niet verbonden met mijn netwerk. Dus waar ik het heb over wifi bedoel ik het netwerk dat de SMA opzet genaamd 'SMAxxxxxx' waarmee je kunt verbinden.

Het is overigens model: STP 5.0-3AV-40

Ik heb firmware zojuist geupdate, dat is gelukt maar verder weinig verschil merkbaar.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die gaat waarschijnlijk pas morgen in, wanneer de omvormer weer start.

Ik zou het toch ook even proberen via wifi en het ip adres wat je dan (ver)krijgt.

Heb je toevallig een kpn sagemcom modem/router?
Bij 1 iemand lukt mij de HA koppeling ook niet maar kom wel in de webinterface via bedraad.

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2021 21:23 ]

• Fagussylvatica
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-11 21:46
xilent_xage schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:09:]

Het is overigens model: STP 5.0-3AV-40
En met de QR code die op het apparaat is geplakt of is bijgevoegd?

Ergens in Drenthe - 20 x AEG 325= 6500Wp - SMA Sunny Tripower 6.0 - ZZW-23° - 2 strings 12-8 panelen

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04

mendel129

Radioactivator

Kijk een naar https://files.sma.de/downloads/STP8-10-3AV-40-BE-en-12.pdf pagina 49 en volgende, mogelijk moet je je ethernet nog even op dhcp zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door mendel129 op 14-01-2021 22:03 ]

Bringer of heat, food and silence!

• Fagussylvatica
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-11 21:46
Uit mijn Emanual:

Directe verbinding via ethernet maken
Voorwaarden:
Het product moet in bedrijf zijn gesteld.
Er moet een eindapparaat (bijv. computer) met ethernet-interface beschikbaar zijn.
Het product moet direct met het eindapparaat zijn verbonden.

Een van de volgende internetbrowsers moet in de meest actuele versie op het eindapparaat zijn geïnstalleerd: Chrome, Edge, Firefox, Internet Explorer of Safari.

Voor de wijziging van netgerelateerde instellingen na afloop van de eerste 10 uren of na afronding van de installatie-wizard moet de SMA Grid Guard-code van de installateur beschikbaar zijn (zie "Application for SMA Grid Guard Code" op www.SMA-Solar.com).

IP-adres van de omvormer: Standaard IP-adres van de omvormer voor directe verbinding via ethernet: 169.254.12.3

Werkwijze:
Open de internetbrowser van uw eindapparaat en voer in de adresregel het IP-adres 169.254.12.3 in en druk op de Enter-toets.

Internetbrowser met beveiligingsprobleem

Nadat het IP-adres is ingevoerd, kan er een aanwijzing worden weergegeven, die erop wijst dat de verbinding met de gebruikersinterface niet veilig is. SMA Solar Technology AG garandeert de veiligheid van de gebruikersinterface.

Laden van de gebruikersinterface voortzetten.

De aanmeldpagina van de gebruikersinterface wordt geopend.

Ergens in Drenthe - 20 x AEG 325= 6500Wp - SMA Sunny Tripower 6.0 - ZZW-23° - 2 strings 12-8 panelen

• xilent_xage
Fagussylvatica schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:06:
Uit mijn Emanual:

Directe verbinding via ethernet maken
Voorwaarden:
Het product moet in bedrijf zijn gesteld.
Er moet een eindapparaat (bijv. computer) met ethernet-interface beschikbaar zijn.
Het product moet direct met het eindapparaat zijn verbonden.

Een van de volgende internetbrowsers moet in de meest actuele versie op het eindapparaat zijn geïnstalleerd: Chrome, Edge, Firefox, Internet Explorer of Safari.

Voor de wijziging van netgerelateerde instellingen na afloop van de eerste 10 uren of na afronding van de installatie-wizard moet de SMA Grid Guard-code van de installateur beschikbaar zijn (zie "Application for SMA Grid Guard Code" op www.SMA-Solar.com).

IP-adres van de omvormer: Standaard IP-adres van de omvormer voor directe verbinding via ethernet: 169.254.12.3

Werkwijze:
Open de internetbrowser van uw eindapparaat en voer in de adresregel het IP-adres 169.254.12.3 in en druk op de Enter-toets.

Internetbrowser met beveiligingsprobleem

Nadat het IP-adres is ingevoerd, kan er een aanwijzing worden weergegeven, die erop wijst dat de verbinding met de gebruikersinterface niet veilig is. SMA Solar Technology AG garandeert de veiligheid van de gebruikersinterface.

Laden van de gebruikersinterface voortzetten.

De aanmeldpagina van de gebruikersinterface wordt geopend.
Ja die had ik ook gelezen, maar direct daaronder staat het hoofdstuk dat van toepassing is: Ethernetverbinding via router. :)

• xilent_xage
mendel129 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:02:
Kijk een naar https://files.sma.de/downloads/STP8-10-3AV-40-BE-en-12.pdf pagina 49 en volgende, mogelijk moet je je ethernet nog even op dhcp zetten?
Staat ie al. Hij krijgt ook een Ip, en tootn het ethernet IP ook netjes in de interface.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Al enige verbetering?

• xilent_xage
Ik ben eigenwijs geweest en heb uit frustratie wifi uitgeschakeld. Nu kan ik niet meer connecten met de omvormer. Ben benieuwd of ie terugkomt, sinds mijn firmware update heeft ie uberhaupt nog geen IP aangevraagd...
Pagina: 1