Vraag

• Webbers75
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01-2021
Ik overweeg de aanschaf van een MESH systeem om mijn wifi thuis te verbeteren (snelheid en stabiliteit). Mijn oog viel op de TP-Link Deco X60 (3 pack). Vraag: klopt het dat 1 van de 3 units met een UTP kabel aan mijn XS4ALL modem/router (FritzBox 7590) verbonden moet worden?

Deze hangt zoals bij velen in de meterkast in de gang. Een plek waar ik nu niet direct op zoek ben naar snel wifi.
De 2e unit zou dan in de huiskamer komen en daar verbind ik mijn TV, XS4ALL TV Box, Blu Ray speler, spelcomputer etc. aan door er een switch tussen te zetten. Ik geef namelijk wel de voorkeur aan bekabeld vanaf de MESH unit, omdt mij dit toch weer sneller/stabieler lijkt.
De 3e unit moet op zolder komen, waar we 2 werkplekken hebben die momenteel met een powerline zijn verbonden (2 UTP kabels vanuit de TP Link Powerline naar 2 DELL Docking stations met elk meerdere schermen).
Het huis is 4 jaar oud (nieuwbouw) en dus voorzien van betonnen plafonds. Internet abonnement is 500 Mbit van XS4ALL (glasvezel).

Alle reacties

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-05 19:19
Webbers75 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:31:
Ik overweeg de aanschaf van een MESH systeem om mijn wifi thuis te verbeteren (snelheid en stabiliteit). Mijn oog viel op de TP-Link Deco X60 (3 pack). Vraag: klopt het dat 1 van de 3 units met een UTP kabel aan mijn XS4ALL modem/router (FritzBox 7590) verbonden moet worden?
Ja de hoofdunit hoor je direct bekabeld te verbinden aan je eigen router.
Deze hangt zoals bij velen in de meterkast in de gang. Een plek waar ik nu niet direct op zoek ben naar snel wifi.
De 2e unit zou dan in de huiskamer komen en daar verbind ik mijn TV, XS4ALL TV Box, Blu Ray speler, spelcomputer etc. aan door er een switch tussen te zetten. Ik geef namelijk wel de voorkeur aan bekabeld vanaf de MESH unit, omdt mij dit toch weer sneller/stabieler lijkt.
De 3e unit moet op zolder komen, waar we 2 werkplekken hebben die momenteel met een powerline zijn verbonden (2 UTP kabels vanuit de TP Link Powerline naar 2 DELL Docking stations met elk meerdere schermen).
Het huis is 4 jaar oud (nieuwbouw) en dus voorzien van betonnen plafonds. Internet abonnement is 500 Mbit van XS4ALL (glasvezel).
Het is niet heel duidelijk hoe je nou eigenlijk alles gaat verbinden maar ik ga er vanuit dat je deze 3 sets via wifi met elkaar verbindt? Hou hier rekening mee dat dit niet gegarandeerd stabiel en snel zou kunnen uitpakken omdat wifi verbinding onbetrouwbaar blijft, dit omdat het gevoelig blijf van invloeden van buiten af.

Als je de units bekabeld met elkaar laat communiceren is het beter ze in AP modus te zetten zodat je ook geen dubbele NAT creëert. Maar dan blijft ook de vraag waarom kies je dat voor een mesh systeem.....

Handig ff te schetsen hoe je elke unit van jou gekozen product met elkaar wil laten communiceren dus draadloos (MESH) of bedraad.

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:42
Beter alles bekabeld aansluiten. In een nieuwbouw huis heb je wellicht nog wat loze leidingen. Ik heb hier alles bekabeld in mesh en dat werkt perfect (wel alles AVM overigens)

FritzBox 4060 | FritzRepeater 1200AX | 2 x FritzRepeater 3000

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee