Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijnski
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-07-2022
Mijn vraag
ik vraag mij af of deze pc nog in goede staat is

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik merk als aan het gamen ben (battelfront, jedi fallen order, apex legends) dat het heel erg hapert dat vind ik erg vervelend. ik heb ook last van de haperingen tijdens teams.

ik heb deze pc nu 3 jaar dus vroeg ik me af of die aan vervanging toe is, of dat ik alleen wat onderdelen hoef te vervangen

kan iemand mij hier meer helpen erg bedankt!
ik heb hier een link naar alle specs het is alleen niet nieuw meer natuurlijk (3jaar oud)
pricewatch: HP Omen 870-243nd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:17
Als ik kijk naar de specs van het systeem, een i5 zonder dedicated videokaart, is deze ook totaal niet geschikt om op te gamen.
Een simpel spelletje zoals minecraft of the sims zal nog wel lukken maar de spellen die jij opnoemt heb je echt een videokaart voor nodig om deze normaal te kunnen afspelen.

Zoals dcm360 aangeeft heb ik verkeerd gekeken in de specs. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Brandonvds op 14-01-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Brandonvds schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:48:
Als ik kijk naar de specs van het systeem, een i5 zonder dedicated videokaart, is deze ook totaal niet geschikt om op te gamen.
Een simpel spelletje zoals minecraft of the sims zal nog wel lukken maar de spellen die jij opnoemt heb je echt een videokaart voor nodig om deze normaal te kunnen afspelen.
Volgens de pricewatch zit er een GTX 1050 in. Een HP Omen zonder dGPU zou ook wel een beetje vreemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Indien we je uit de brand willen helpen hebben we twee stukken info nodig;

1. een foto van de binnenkant van de computer + een foto van de voeding (de sticker die daarop zit). De voeding is het ding waar de stroomkabel in gaat.

2. budget

De kans is vrij groot dat het verstandig is om met minimale investering een tweedehands videokaart aan te schaffen en in de PC te plaatsen. Dat zal je ervaring al enorm verbeteren. De volgende stap is een vervanging van eigenlijk alles, maar dat wordt wat gortig.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Verder is het belangrijk dat je aangeeft welke games je speelt en op welke resolutie en settings je dit wenst te doen. Niet ieder spel is namelijk even zwaar. Bovendien zijn de resolutie en de settings waar je de game op speelt, op de benodigde power van invloed.

Verder is het vaak erg lastig om een pre-build goed te kunnen upgraden. Maar je kunt natuurlijk altijd proberen wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijnski
Dit is een foto van de binnen kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijnski
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XchCR2ueNcW_OxGfXAKZpWValzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhHqBwjKLmUwfQ3iTlkipVzr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gh_Zq3UmMfdS3pJi9y5WnIiDrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBWTGbX2UXYmo4qcRjsUtDIv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Goed, er zit een 300W voeding in. Een deel daarvan wordt gebruikt door de processor, geheugen, harddisk en SSD. Een klein deel voor netwerkchips, usb controllers en andere dingen. Hetgeen dat over blijft kan in de videokaart gestoken worden.

Ik gok dat je zo'n 150W overhoud voor de videokaart, die bovendien van de twee 12V lijnen zijn stroom zou moeten eten. 75W kan via het moederbord je videokaart in komen, je huidige videokaart krijgt op die manier zijn stroom. Een PCI-Express power connector kan 75 of 150W extra leveren: Wikipedia: PCI Express.

Je huidige voeding zal echter geen PCI-Express powerconnector bevatten en is al vrij krap bemeten. Een snelle filter in de Tweakers.net pricewatch voor videokaarten zonder additionele power connector laten een vrij karig lijstje zien waarbij de kaarten fractioneel beter presteren dan degene die nu in je systeem zi:

https://tweakers.net/vide...HQuSFrJQElHKTexAsyqra0FAA

Er zijn converters tekoop die je tussen de hardeschijf aansluitingen zet om daar stroom vanaf te tappen voor een extra videokaart powerconnector, maar de kans dat dit fatsoenlijk en stabiel gaat werken met een videokaart die meer stroom vreet is niet al te groot.

Mocht je meer performance wensen, dan is de conclusie dat je zowel een andere voeding, als een andere videokaart nodig hebt. Voordat je die dingen blind aanschaft, is het wel verstandig om even te kijken of een nieuwe voeding wel in je systeem kan. Sommige hardwareaanbieders als Dell of HP hebben nog wel eens de neiging om eigen propriatary aansluitingen te gebruiken op hun moederbord waardoor een standaard ATX voeding niet past. Of nog erger, dezelfde stekker met een andere pinout.

Daarnaast is het verstandig om in dit systeem geen nieuwe videokaart meer te stoppen maar voor een 2e hands exemplaar te gaan. Een nieuwe voeding is wel aan te raden aangezien die dingen tegenwoordig niet zo prijzig meer zijn.

Edit:

Ik heb even gegoogled, de meeste forumposts maken melding van de ATX standaard. Een normale voeding zal dus passen in dit systeem. Een 450W voeding lijkt mij helemaal prima en kan voor toekomstige upgrades ook prima gebruikt worden.

[ Voor 5% gewijzigd door M2M op 14-01-2021 16:05 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Thijnski pricewatch: Gigabyte GTX 1650 Mini ITX OC 4G
is al; stuk sneller dan GTX 1050

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:39

HugoBoss1985

Xenotech

Je cpu koelblok zit helemaal verstopt met stof...
Dat geeft onnodig hoge temperaturen en dus herrie.

Ik ben dan ook benieuwd hoe de voeding eruit ziet wat dat betreft :P

Oftwel, blaas dat ding eens schoon met een busje perslucht / een compressor met olie en vochtafscheiding.
Wel even de ventilatoren tegenhouden met bijvoorbeeld een tandenstoker (zodat ze niet te hard gaan draaien en kapot kunnen gaan.)
Buiten doen en een mond/neus kapje (heb je als het goed is wel :+ ) opzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-01-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijnski
@Hackus is het ook mogelijk om een 1650/1660 in te doen of kan je echt alleen maar een 1650 mini er in doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Thijnski schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:22:
@Hackus is het ook mogelijk om een 1650/1660 in te doen of kan je echt alleen maar een 1650 mini er in doen
Het gaat om het formaat, en of er PCIe aansluiting naar voeding voor nodig is. 1650 Mini is nog steeds een 1650

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:44
Thijnski schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:22:
Die mini is een 1650 GDDR5 welke net zo snel is als een GTX 1050 Ti. 1050 Ti's zijn ruimschoots tweedehands verkrijgbaar voor minder dan €100 en er zijn genoeg 1050 Ti's die geen voedingaansluiting nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Ik zou wel even checken of dit moederbord geen white list heeft.
Oftewel hij andere gpu' s herkent.
zo ja dan een andere voeding erin en een andere gpu en je kan er weer even tegenaan.
Helaas zijn gebruikte GPU's op het moment erg duur maar zoiets als een 570/580 zou al een aardige upgrade zijn.
Veel hoger heeft toch geen zin want dan wordt de 7400 weet een bottleneck.

Alles samen moet je rekenen op 150 euro en je kan er weer even tegenaan
Pagina: 1