Variërende boot times met M.2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spobspam
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-01-2021
Hi community!

Sinds een aantal weekjes heb ik een nieuwe PC, met onder anderen een Samsung 970 EVO 1TB M.2 kaart erin. Het probleem is dat mijn BIOS tijd van één op andere keer ontzettend kan verschillen. Soms is het zo snel als 7.9 seconden, soms is het wel 54 seconden. Er is iets niet helemaal in de haak, maar ik weet niet wat precies. Kunnen jullie mij helpen?

Ik heb in de BIOS rondgesnuffeld en met de boot priority wat gerommeld , maar dat heeft nog niet geholpen.

Ik heb de PC zelf in elkaar gezet, met de volgende onderdelen:

Intel i5 10600k
MSI Z490 Gaming Edge WiFi
Gigabyte GTX 1660 Super
Corsair Vengeance 2 x 8GB 3200mhz CL16
Samsung 970 EVO 1TB
Corsair Hyper 212

Hoop dat iemand mij kan helpen!

Spob

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-07 17:19
54s boot met een SSD is te lang, hij blijft op het bios hangen dan? Niet zoiets als een Windows update? Geen USB sticks er in?

Eerst controleren of het bios up to date is. Ook de firmware van de SSD. Probeer daarna eens de connecties van voedingskabels even extra aan te drukken. Daarna GPU, ram etc reseaten.

Blijft het probleem bestaan dan zo veel mogelijk hardware afkoppelen en een voor een aansluiten, ook fans etc. Probeer ook met één ramstick en dan afwisselen van stick en slot en kijk of dat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spobspam
Oke, we gaan eens aan de gang.

Hij blijft voor de BIOS hangen, nog voordat het MSI logo wordt vertoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:22
Toevallig USB stick of andere opslag aan je computer hangen bij de langere boot tijden of is het met exact dezelfde randapparatuur aan het fluctueren (de boottijden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spobspam
Ja, klopt. Steeds exact dezelfde randapparatuur en dan fluctuaties. Ik heb een USB adapter voor XBOX controller en een externe harde schijf eraan hangen. Verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:22
Even de bios ingaan en de volgorde van bootdevices nalopen.

Vermoed dat de machine toch even je externe harde schijf naloopt (bij het snel genoeg opspinnen) of daar wat te booten valt. (of gewoon een tijdje zonder externe harde schijf aangesloten tijdens het booten kijken of het dan nog steeds sporadisch voorkomt)
edit:
Wat @OxSniperX hieronder aanhaalt kan ook goed. Maar verwacht dan wel dat het systeem meerdere keren uit en aan springt (althans, dat was bij mij vroeger het geval).

[ Voor 22% gewijzigd door LinuX-TUX op 14-01-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxSniperX
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-09 15:48
Op wat draai je je ram geheugen? Heb ook met die ram geheugen problemen gehad met boot times. En nadat ik het ram op 2933 mhz gezet heb boot de computer zonder problemen.

Ik zal dat ook eens testen aangezien mijn ram eerst op 3200 mhz draaide en nadat ik het veranderd heb naar 2933 mhz werkt het helemaal top.

[ Voor 21% gewijzigd door OxSniperX op 14-01-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spobspam
Bootdevice volgorde aangepast. Alles verwijderd behalve UEFI hard disk. Dat lijkt me de M.2? Met alleen die in de bootlijst start Windows helemaal niet op en ga ik direct de BIOS in.

Ander interessant dingetje is dat als de langzame boot voorkomt, dat de verschillende USB randapparatuur (keyboard, muis, headset) nog niet werken als ik bij het Windows log-in scherm ben.... Vreemd dit.

Ik zal eens proberen zonder mijn externe harde schijf. Ik heb er ook nog een oude SSD in. Dit is de SSD waar ik in mijn vorige PC Windows op had geïnstalleerd. Deze herkent mijn huidige PC echter niet meer als een schijf waar Windows op staat (maar kan 'm ook niet formatteren). Zal die ook eens loskoppelen.

@OxSniperX Ik heb mijn RAM op 3200mhz staan. Beetje zonde om die op 2933 te zetten? Nja, als het werkt..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spobspam
Oké ik denk dat ik (in ieder geval een deel van) het probleem heb gevonden.

Mijn oude SSD met oude Windows is de System partitie en de M.2 is de boot partitie. Daar lijkt me iets mis te gaan. Ik wil die oude SSD weg hebben, de M.2 de system en boot partitie laten zijn. Zou dat het probleem kunnen zijn? En zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar?

Bedankt iedereen voor de hulp!!
Pagina: 1