Kamer wordt niet warm, wat kan ik doen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:36
Hallo,

Ik heb 1 kamer in mijn appartement die ik simpelweg niet boven de 17 graden krijg. Er is blokverwarming in dit appartement en als test heb ik een thermometer in de kamer geplaatst. Om 08:30 was het 14.5 graden en heb ik de verwarming volledig open gezet, om 19:00 was het 17 graden. Dit lijkt mij niet goed. Mijn woonkamer warmt veel sneller op. Die gaat in 1 uur van 17.5 naar 20 zoals gewenst.

De radiator zit onder een raam / kozijn. De ramen hebben dubbelglas en bovenste kleine raampje kan naar buiten klappen. De raamuitzetter hiervan was defect, waardoor die eigenlijk altijd een klein beetje open stond en hierdoor veel wind doorliet. Dit is nu vervangen en sluit weer goed. Laat nog wel wat tocht door maar een stuk minder dan voorheen en niet meer dan in andere ruimtes die wel goed opgewarmd worden.

De kamer is 9.7m2 groot en de verwarming is 95cm breed en 70cm hoog. Er zit niets direct voor de verwarming, enkel een kast op 38cm afstand.
De radiator zelf wordt wel enorm heet, kan mijn hand er niet opleggen zonder dat ik die verbrand

Het is een huur appartement dus de mogelijkheden zijn beperkt. Momenteel heb ik een tochtstrip voor de kamer deur besteld (de gang is namelijk sowieso altijd erg koud omdat daar überhaupt geen verwarming is) en heb ik radiatorfolie besteld. Ik weet alleen niet waar ik dit moet plakken, op de radiator of op de muur. Internet zegt dat op de muur in het algemeen beter effect heeft, maar het grote 'nadeel' is dat je de folie ziet en dus lelijk is.

Mijn moeder heeft exact hetzelfde appartement qua indeling, daar wordt de kamer wel warm, ook al hebben ze daar nog enkelglas.

Mocht er informatie missen dan hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 21:35

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Aan je verhuurder aangeven, heb je dat al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Paar zaken die je zelf kan controleren:
- check of het pinnetje in de radiatorknop wel goed naar buiten komt. Als deze namelijk blijft steken, is er geen flow
- check of er een voetventiel in de radiator zit en of deze niet (te) dicht staat

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wordt de radiator wel volledig warm? Al ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Sorry had net mijn bericht geedit. Radiator wordt dusdanig warm dat ik mijn hand er niet kan opleggen zonder dat ik die verbrand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je kan radiatorfolie achter de radiator plakken, dat helpt goed tegen warmteverlies door de muur direct erachter. Hebben wij ook gedaan en je merkt dat ruimtes meteen beter verwarmd worden en je ook meer warmte van de radiator af voelt stralen (omdat er minder de muur in gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-05 11:44

Koppensneller

winterrrrrr

Heb je thermostaatknoppen op de radiatoren in de woonkamer? Als dat niet zo is kun je proberen de knoppen wat verder dicht te draaien zodat de woonkamer wat minder snel opwarmt. Je slaapkamer kijgt dan wat meer tijd om op temperatuur te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:20:
Sorry had net mijn bericht geedit. Radiator wordt dusdanig warm dat ik mijn hand er niet kan opleggen zonder dat ik die verbrand.
Ik neem aan de bovenkant. Hoe warm wordt de onderkant?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Koppensneller schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:22:
Heb je thermostaatknoppen op de radiatoren in de woonkamer? Als dat niet zo is kun je proberen de knoppen wat verder dicht te draaien zodat de woonkamer wat minder snel opwarmt. Je slaapkamer kijgt dan wat meer tijd om op temperatuur te komen.
Ik heb een thermostaat maar die stuurt alleen de 2 radiatoren aan in de woonkamer. De overige radiatoren staan hier los van
Oon schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:21:
Je kan radiatorfolie achter de radiator plakken, dat helpt goed tegen warmteverlies door de muur direct erachter. Hebben wij ook gedaan en je merkt dat ruimtes meteen beter verwarmd worden en je ook meer warmte van de radiator af voelt stralen (omdat er minder de muur in gaat)
Dit heb ik besteld en komt als het goed is morgen aan.

[ Voor 31% gewijzigd door Aschtra op 14-01-2021 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:23:
[...]

Ik heb een thermostaat maar die stuurt alleen de 2e radiatoren aan in de woonkamer. De overige radiatoren staan hier los van
De woonkamer warmt dus sneller op waardoor de thermostaat uit gaat en de slaapkamer geen warmte meer krijgt.

Dus de radiatoren in de woonkamer iets dicht draaien, waardoor het langer duurt voordat de woonkamer warm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
FRANQ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:24:
[...]

De woonkamer warmt dus sneller op waardoor de thermostaat uit gaat en de slaapkamer geen warmte meer krijgt.

Dus de radiatoren in de woonkamer iets dicht draaien, waardoor het langer duurt voordat de woonkamer warm is.
Ik heb blokverwarming, dit staat er los van. Als de thermostaat in mijn woonkamer 20 graden aangeeft maar ik draai de 2e slaapkamer open dan wordt deze gewoon verwarmd. Ik heb geen CV ketel. De slaapkamer heeft geen connectie met de thermostaat in de woonkamer (tado systeem)

[ Voor 7% gewijzigd door Aschtra op 14-01-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:46

Haan

dotnetter

Wordt de radiator wel volledig warm, dus ook tot aan de onderkant? Als alleen de bovenkant warm wordt kan deze verkeerd om zijn aangesloten.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
Haan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:27:
Wordt de radiator wel volledig warm, dus ook tot aan de onderkant? Als alleen de bovenkant warm wordt kan deze verkeerd om zijn aangesloten.
@Microkid

Zojuist even getest, de gehele verwarming wordt gloeiheet.

Verwarming staat nu volledig open, radiator is inmiddels gloeiheet, 14 graden in de kamer, straks even kijken hoe warm het is

[ Voor 15% gewijzigd door Aschtra op 14-01-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:25:
[...]

Ik heb blokverwarming, dit staat er los van. Als de thermostaat in mijn woonkamer 20 graden aangeeft maar ik draai de 2e slaapkamer open dan wordt deze gewoon verwarmd. Ik heb geen CV ketel.
De thermostaat stuurt toch een zoneklep aan die voor jouw appartement is?
Na deze klep komen al jouw radiatoren.
Tenminste dat zou ik verwachten.

Als die radiator in de slaapkamer inderdaad op zichzelf heet kan worden is dat wel handig.

Word de radiator aan de bovenzijde van links naar rechts helemaal gelijkmatig heet?
En is de onderzijde ook gelijkmatig warm van links naar rechts?
Ja dus.

Heb je warmtemeters op de radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Kan de lucht stroom goed de kamer door? Ergo, heb je bijv geen gordijnen boven je vensterbank hangen met veel warme lucht erachter? Zodat je convectie slecht is bijv. Een gordijn helpt met isolatie, dus liever wel naar beneden / dicht als je het probeert te verwarmen, maar het moet er niet onder terecht komen.

Kan de radiator ook koele lucht aanzuigen? Even met een stoffer de achterkant schoonmaken, zodat de radiator vrij kan ademen.

Hier heeft bijv wel eens kinderspeelgoed klem gezeten. :+

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 14-01-2021 09:31 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20

Tazzios

..

Welke type hangt er? https://www.radiatoraanbi...ie/radiator-type-11-22-33

Blokkeert de kast niet de circulatie? https://www.sciencespace....troming-door-een-radiator
Zeker indien deze van onder niet open is

wordt de ruimte wel warm indien je een ventilator aan de zijkant langs laat blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Is de thermosstaat knop niet gewoon kapot?

Stel;

Het is 14 graden, jij zet je thermosstaat knop vol open, de verwarming wordt loeiheet.
Vervolgens warmt het op tot 17 graden en zegt je thermosstaat knop 'ja het is warm' en gaat hij je verwarming knijpen en wordt het dus nooit warmer.

Kortom, heb je om bijv. 19.00 uur ook al eens gevoeld of de verwarming dan nog steeds loeiheet is?
Zo ja, dan heb je ergens enorme warmtelekken en moet je je kamer eens afgaan en voelen waar er kou vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

En anders hier eens naar kijken: https://www.speedcomfort.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Frank_P schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:31:

Stel;

Het is 14 graden, jij zet je thermosstaat knop vol open, de verwarming wordt loeiheet.
Vervolgens warmt het op tot 17 graden en zegt je thermosstaat knop 'ja het is warm' en gaat hij je verwarming knijpen en wordt het dus nooit warmer.
Of de knop er eens afhalen en kijken hoe snel en hoe warm het dan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
FRANQ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:30:
[...]

De thermostaat stuurt toch een zoneklep aan die voor jouw appartement is?
Na deze klep komen al jouw radiatoren.
Tenminste dat zou ik verwachten.

Als die radiator in de slaapkamer inderdaad op zichzelf heet kan worden is dat wel handig.

Word de radiator aan de bovenzijde van links naar rechts helemaal gelijkmatig heet?
En is de onderzijde ook gelijkmatig warm van links naar rechts?
Ja dus.

Heb je warmtemeters op de radiatoren?
Radiatoren werken op zichzelf, ik heb zelf een tado systeem geplaatst op 2 radiatoren in de woonkamer. Deze draaien puur de knop open en dicht, meer is er niet nodig bij blokverwarming.
Warmtemeters zijn inderdaad aanwezig op iedere radiator.
_Apache_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:30:

Kan de lucht stroom goed de kamer door? Ergo, heb je bijv geen gordijnen boven je vensterbank hangen met veel warme lucht erachter? Zodat je convectie slecht is bijv. Een gordijn helpt met isolatie, dus liever wel naar beneden / dicht als je het probeert te verwarmen, maar het moet er niet onder terecht komen.

Kan de radiator ook koele lucht aanzuigen? Even met een stoffer de achterkant schoonmaken, zodat de radiator vrij kan ademen.

Hier heeft bijv wel eens kinderspeelgoed klem gezeten. :+
Er hangen wel gordijnen boven, of ik die open of dicht zet maakt geen verschil. Achterkant is schoongemaakt.
Tazzios schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:30:
Welke type hangt er? https://www.radiatoraanbi...ie/radiator-type-11-22-33

Blokkeert de kast niet de circulatie? https://www.sciencespace....troming-door-een-radiator
Zeker indien deze van onder niet open is

wordt de ruimte wel warm indien je een ventilator aan de zijkant langs laat blazen.
Ik heb toevallig een ventilator aan de zijkant geplaatst om de warmte sneller door de kamer te laten gaan, dit had echter ook geen effect. Ik zal zo een foto plaatsen van de radiator - kast situatie
Frank_P schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:31:

Stel;

Kortom, heb je om bijv. 19.00 uur ook al eens gevoeld of de verwarming dan nog steeds loeiheet is?
Zo ja, dan heb je ergens enorme warmtelekken en moet je je kamer eens afgaan en voelen waar er kou vandaan komt.
De radiator blijft constant gloeiheet. Bij blokverwarming zit er alleen een draaiknop op je radiator. Draaiknop open = Radiator heet. Er is geen CV ketel die iets aanstuurt, geen smartknop die zelf dingen dichtdraait.
In deze slaapkamer die niet werkt zit puur een domme knop die alleen open en dicht draait

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:36:
[...]

Radiatoren werken op zichzelf, ik heb zelf een tado systeem geplaatst op 2 radiatoren in de woonkamer. Deze draaien puur de knop open en dicht, meer is er niet nodig bij blokverwarming.
Warmtemeters zijn inderdaad aanwezig op iedere radiator.
[...]

Er hangen wel gordijnen boven, of ik die open of dicht zet maakt geen verschil. Achterkant is schoongemaakt.

[...]

Ik heb toevallig een ventilator aan de zijkant geplaatst om de warmte sneller door de kamer te laten gaan, dit had echter ook geen effect. Ik zal zo een foto plaatsen van de radiator - kast situatie

[...]

De radiator blijft constant gloeiheet. Bij blokverwarming zit er alleen een draaiknop op je radiator. Draaiknop open = Radiator heet. Er is geen CV ketel die iets aanstuurt, geen smartknop die zelf dingen dichtdraait.
In deze slaapkamer die niet werkt zit puur een domme knop die alleen open en dicht draait
Dan heb je gewoon enorme warmte lekken.
Ga je muren, ramen, deuren etc eens af en voel waar de kou vandaan komt.
Iets anders kan het niet zijn als je radiator loeiheet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:25
Beste antwoord staat hierboven, neem contact op met de verhuurder.

Daarnaast, klinkt als een slaapkamer. Deze zijn niet ingericht om 20 graden te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Aschtra

Heb je het idee dat je in de overige ruimtes ook veel moet stoken?
Misschien kun je een uitdraai opvragen van hoeveel je verstookt per kamer.

Als de radiator inderdaad loeiheet is en het dus een onafhankelijk systeem is zoals je zegt moet je echt GIGANTISCHE warmtelekken hebben.

Misschien eens met een warmtebeeldcamera kijken of er hele koude plekken te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 22:27
Dit zat ik ook te denken. Als gratis testopstelling kan je vermoedelijk wel iets vergelijkbaars klussen met een casefan, vuilniszak en schilderstape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
synx6 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:41:
Beste antwoord staat hierboven, neem contact op met de verhuurder.

Daarnaast, klinkt als een slaapkamer. Deze zijn niet ingericht om 20 graden te worden.
Verhuurder doet hier helaas niets aan, die verwijst door naar de verwarmingsmaatschappij en die zegt alleen maar 'radiator doet het' Woningbouwverenigingen doen zeer weinig voor je helaas.
20 graden wordt het ook niet, het wordt niet eens 18 graden, lijkt mij niet normaal.
FRANQ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:41:
@Aschtra

Heb je het idee dat je in de overige ruimtes ook veel moet stoken?
Misschien kun je een uitdraai opvragen van hoeveel je verstookt per kamer.

Als de radiator inderdaad loeiheet is en het dus een onafhankelijk systeem is zoals je zegt moet je echt GIGANTISCHE warmtelekken hebben.

Misschien eens met een warmtebeeldcamera kijken of er hele koude plekken te zien zijn.
Andere kamers worden wel snel warm, geen bijzonderheden. Deze 2e slaapkamer hebben wij pas van de zomer in gebruik genomen. Deze winter merken we dus pas dat het niet fijn is om in die kamer te zijn.

De koudste plek die ik kan vinden is toch de vensterbank, maar die is niet kouder dan in de 1e slaapkamer die wel gewoon op temperatuur komt.

foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hj1iWcr.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oxL63ZK.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Aschtra op 14-01-2021 09:50 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Wat voor radiator type hangt er? Bijv een 1 plaats? of 2 plaats? Met of zonder lamellen?

Ah, type 10.

Ik zie het probleem al.

Een radiator type 10 van 70x90 levert maximaal 800W bij 90 graden. Is de aanvoer lager, dan is het afgegeven vermogen nog lager.
Voor een ruimte van 23m3 (zoals jouw kamer) heb je 77W per m3 nodig om het op 22 graden te stoken (studeerkamer), dus 1792W.
Voor een slaapkamer mag je 18 graden hanteren en 60W per m3, dus zo'n 1400W benodigd.

Ergo: de radiator is enorm ondergedimensioneerd en zal de ruimte nooit warm krijgen. Beter is dat er een type 22 radiator van dezelfde afmetingen komt, deze levert 2200W bij 90 graden en 1760W bij 75 graden.

Terug naar de woningbouw dus :)

[ Voor 101% gewijzigd door Microkid op 14-01-2021 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Verhuurder doet hier helaas niets aan, die verwijst door naar de verwarmingsmaatschappij en die zegt alleen maar 'radiator doet het' Woningbouwverenigingen doen zeer weinig voor je helaas.
20 graden wordt het ook niet, het wordt niet eens 18 graden, lijkt mij niet normaal.

[...]

Andere kamers worden wel snel warm, geen bijzonderheden. Deze 2e slaapkamer hebben wij pas van de zomer in gebruik genomen. Deze winter merken we dus pas dat het niet fijn is om in die kamer te zijn.

De koudste plek die ik kan vinden is toch de vensterbank, maar die is niet kouder dan in de 1e slaapkamer die wel gewoon op temperatuur komt.

foto:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uitgaande van 9.7m2 en een gemiddelde kamerhoogte van 2.40m zit je op een inhoud van 23 m3. Dan heb je dus ~2000w nodig voor die kamer om het op 20 graden te krijgen. (ik weet niet de isolatiewaarde van je huis, ik ga uit van slecht)

De radiator die er hangt is een T10 type met, schat ik, niet veel meer vermogen dan 500 tot 600 w.

Ergo; er hangt te weinig vermogen. Enige oplossing is een grotere T10 of een T11/T22 plaatsen van hetzelfde formaat maar welke meer vermogen heeft.

Edit: Damn you @Microkid met je edit :+ Maar GMTA :P

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 14-01-2021 10:08 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Bedankt! Dat verklaart wel een en ander. Ruimte is nu 16graden, dus in 45 minuten van 14 naar 16 graden gegaan.
Ik zal de woningbouw nog eens contacten maar gezien de historie met hun kan ik het antwoord al raden. Hier gaan ze niets mee doen.

Zal dat radiatorfolie nog enigszins helpen hierbij?

[ Voor 7% gewijzigd door Aschtra op 14-01-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:15:
Bedankt! Dat verklaart wel een en ander. Ruimte is nu 16graden, dus in 45 minuten van 14 naar 16 graden gegaan.
Ik zal de woningbouw nog eens contacten maar gezien de historie met hun kan ik het antwoord al raden. Hier gaan ze niets mee doen.

Nee. Je komt veel te veel vermogen tekort. Die folie reflecteert wel wat meer warmte de ruimte in, maar het zet geen zoden aan de dijk in dit geval. Zelfs een DBE (ventilator op je radiator) om de lucht sneller de ruimte in te duwen zorgt niet voor genoeg extra output om te compenseren.

Enige oplossing is zelf een nieuwe radiator ophangen als de woningbouw het niet wilt doen. Of (bij) verwarmen (elektrisch). De COP van zo een ding is redelijk dramatisch, maar is wel een optie met de minste ingrepen. Je kan kijken naar zo een olie radiator die je gewoon in het stopcontact steekt. Wel je radiator dichtdraaien als je zoiets gaat doen.

Bijvoorbeeld: https://www.kabelshop.nl/...C78011N-i7447-t15113.html?

Of een convectorkachel zoals https://www.bol.com/nl/p/...rkachel/9200000120758051/

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 14-01-2021 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:15:

Radiatorfolie gaat het gebrek aan wattage niet goedmaken.
De radiator is gewoon te krap. Je kan dus 24 uur stoken en het nog niet warm krijgen. Ondertussen verstook je wel gigajoules aan blokwarmte, dus je betaald je scheel voor iets wat je niet krijgt.
Ik zou hier dus zeker wel mee teruggaan naar de woningbouw, want dit is gewoon niet acceptabel. Niet voor je comfort, en niet voor je portemonee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:25
16 graden voor een slaapkamer is niet dramatisch. Als jij aangeeft dat je de kamer gebruikt als bijv kantoortje, verblijfsruimte, dan helpt dat wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Ik vrees ervoor dat zij aangeven dat alle woningen hetzelfde zijn ingericht en het als slaapkamer bedoeld is. Niet als studeerkamer waar je mag verwachten dat de temperatuur hoger is.

Dat ik de kamer als studeerkamer gebruik is dan mijn eigen keus en zal ik er zelf voor moeten zorgen dat het warm wordt. Standaard reactie.

@Microkid

Waar kan ik informatie vinden over hoeveel graden ik kan hanteren voor een bepaald type kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:51:
Ik vrees ervoor dat zij aangeven dat alle woningen hetzelfde zijn ingericht en het als slaapkamer bedoeld is. Niet als studeerkamer waar je mag verwachten dat de temperatuur hoger is.

Dat ik de kamer als studeerkamer gebruik is dan mijn eigen keus en zal ik er zelf voor moeten zorgen dat het warm wordt. Standaard reactie.

@Microkid

Waar kan ik informatie vinden over hoeveel graden ik kan hanteren voor een bepaald type kamer?
Bijvoorbeeld:

https://www.radiatorxxl.nl/radiator-vermogen-berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19

Dogooder

dus...

Laat een ventilator tegen de verwarming blazen om zo meer warmte te onttrekken dan dat dat kleine ding kan doen door middel van natuurlijke convectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Kun je een foto maken van de achterkant. Lijkt op het eerste gezicht een T10 of T11 radiator te zijn.

Een T10 is leuk voor de stralingswarmte, maar zorgt voor weinig convectie.

https://www.radiatoraanbi...ie/radiator-type-11-22-33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als de woningbouw niet meewerkt; die radiatoren staan voor een appel en een ei op marktplaats.
Vraag is wel of je simpel de leidingen af kunt sluiten :?

Dat je hier slecht de winter mee door gaat komen lijkt me wel evident.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2021 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan wel wat simpele dingen doen.
- tochtstrips en dichtkitten waar je tocht voelt
- van die warmtereflectiedingen achter de radiatoren plakken
- dikke gordijnen ophangen
- de gang ook verwarmen

Als je huurt zou ik niet zo maar zelf de radiator vervangen, dan kun je beter klagen bij de verhuurder.

Op mijn slaapkamer wordt het ook niet zo warm, daar hangt dezelfde radiator als in mijn werkkamer maar die kamer is vier keer zo groot en heeft twee keer zo veel raamoppvervlak. Maar voor een slaapkamer vind ik het wel warm genoeg. Het is maar net hoe je de kamer gebruikt :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:10
Notna schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:18:
[...]
Nee. Je komt veel te veel vermogen tekort. Die folie reflecteert wel wat meer warmte de ruimte in, maar het zet geen zoden aan de dijk in dit geval. Zelfs een DBE (ventilator op je radiator) om de lucht sneller de ruimte in te duwen zorgt niet voor genoeg extra output om te compenseren.
Toch zou ik beide wel doen, scheelt toch al snel een graadje al zal het het probleem inderdaad niet volledig oplossen.
Enige oplossing is zelf een nieuwe radiator ophangen als de woningbouw het niet wilt doen. Of (bij) verwarmen (elektrisch). De COP van zo een ding is redelijk dramatisch, maar is wel een optie met de minste ingrepen. Je kan kijken naar zo een olie radiator die je gewoon in het stopcontact steekt. Wel je radiator dichtdraaien als je zoiets gaat doen.
Waarom dat laatste? Verwarmen via de normale radiator zal goedkoper zijn, dus laat dat ding maar lekker meestoken. Nu draait ie ook de hele dag vol omdat hij het niet warm krijgt. Je moet alleen wel even de temperatuurinstelling van de verwarming goed afstellen. Als je de bijverwarmingzo afstelt dat je normale radiator iets eerder uitgaat, zal daarna de bijverwarming de ruimte op temp. houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
redwing schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:28:
[...]

Toch zou ik beide wel doen, scheelt toch al snel een graadje al zal het het probleem inderdaad niet volledig oplossen.

[...]

Waarom dat laatste? Verwarmen via de normale radiator zal goedkoper zijn, dus laat dat ding maar lekker meestoken. Nu draait ie ook de hele dag vol omdat hij het niet warm krijgt. Je moet alleen wel even de temperatuurinstelling van de verwarming goed afstellen. Als je de bijverwarmingzo afstelt dat je normale radiator iets eerder uitgaat, zal daarna de bijverwarming de ruimte op temp. houden.
De radiatorfolie is (helaas) al reeds besteld en zal ik inderdaad sowieso gaan plaatsen. (op de radiator of op de muur, nog steeds geen idee moet ik zeggen)
De kamer wordt niet dagelijks gebruikt momenteel, maar als wij er willen zitten dan is dit simpelweg niet comfortabel door de kou en het feit dat het lang duurt voordat het enkele graden opgewarmd is.
Warmte gaat er ook snel weer uit. Met 30minuten is het weer naar de originele temperatuur vanaf waar ik begon met opwarmen.

Ik denk dat de makkelijkste oplossing ( er vanuit gaande dat de woningbouw inderdaad niets gaat doen) zo'n convector kachel is.
Het is stadsverwarming dus redelijk duur in verhouding met eigen CV ketel. Betaal tegenwoordig 102euro stookkosten per maand. (vorig jaar wel 15euro teruggekregen maar verwacht dit jaar dat ik moet bijbetalen i.v.m. thuiswerken door Corona. Verwarming staat veeeeel vaker aan nu)
Heb wel zonnepanelen dus redelijk goedkoop stroom in de zomer (6 zonnepanelen aangesloten aan mijn woning)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Andere optie: niet meer naar 14,5 laten afkoelen, maar als je er niet bent de knop ergens tussen de 1 en de 2 laten staan.

Verder altijd leuk die berekeningen van zoveel W per kuub, maar in de praktijk hangt nergens voldoende vermogen en toch wordt het warm. Probleem is hier dat je een steenkoude ruimte wilt opstoken met een radiator met beperkt vermogen. Je verwarmt niet alleen de lucht in de ruimte, maar ook alles wat in en om de ruimte heen zit.

Wat radiatorfolie betreft: in dit geval tegen de muur plakken zodat het terug de ruimte in reflecteert. De folie die je achterop de radiator plakt is zinloos omdat die een ander doel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-04 15:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Betaal je een standaard bedrag aan GWL per maand?
Zo ja, lekker een elektrische kachel 2KW erbij zetten :-)

Dan merken ze snel genoeg dat het plaatsen van een wat grotere radiator de moeite waard is...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-04 15:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Dan merken ze snel genoeg dat het plaatsen van een wat grotere radiator de moeite waard is...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Sjoerdfoto schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:44:

GWL moet ik zelf regelen en zit niet in de huurprijs. En al zat het erin dan komt het toch weer bij mij voor rekening op basis van nacalculatie. Net als met de verwarming nu. 102eu per maand en 1x per jaar komen ze de meterstanden opnemen en krijg ik de daadwerkelijke afrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sjoerdfoto schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:44:

Ik vraag me af of de prijs van blokverwarming wel zoveel goedkoper is dan elektrisch verwarmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:42:
[...]

De radiatorfolie is (helaas) al reeds besteld en zal ik inderdaad sowieso gaan plaatsen. (op de radiator of op de muur, nog steeds geen idee moet ik zeggen)
De kamer wordt niet dagelijks gebruikt momenteel, maar als wij er willen zitten dan is dit simpelweg niet comfortabel door de kou en het feit dat het lang duurt voordat het enkele graden opgewarmd is.
Warmte gaat er ook snel weer uit. Met 30minuten is het weer naar de originele temperatuur vanaf waar ik begon met opwarmen.
Folie tegen de muur, niet op de radiator. Dan kan er nog lucht tussen om op te warmen.

En lekker die verwarming aan laten staan dus. Knop op 2 of 3 laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Als de temperatuur niet hoger komt dan 17 dan ga ik die verwarming niet aan laten staan 24/7. Dat kost me straks een vermogen aan geld.

Er wordt miss 1x per week van die kamer gebruik gemaakt.

Woningbouw is nu gemaild. Ben benieuwd.
Voor nu bedankt voor alle reacties!

[ Voor 16% gewijzigd door Aschtra op 14-01-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Voor jouw probleem moet je folie pakken die je tegen de muur plakt. Je wilt de warmte ten slotte weerkaatsen.
Ik denk dat de makkelijkste oplossing ( er vanuit gaande dat de woningbouw inderdaad niets gaat doen) zo'n convector kachel is.
Het is stadsverwarming dus redelijk duur in verhouding met eigen CV ketel. Betaal tegenwoordig 102euro stookkosten per maand. (vorig jaar wel 15euro teruggekregen maar verwacht dit jaar dat ik moet bijbetalen i.v.m. thuiswerken door Corona. Verwarming staat veeeeel vaker aan nu)
Heb wel zonnepanelen dus redelijk goedkoop stroom in de zomer (6 zonnepanelen aangesloten aan mijn woning)
Tja, dan kun je aan verbruik kijken wat handig is, als de stadsverwarming echt duur is en je zonnepanelen je verbruik enigszins afdekken is electra stoken natuurlijk een goede oplossing (ik heb hier eenzelfde probleem opgelost met een airco, maar dat zou ik in een huurhuis niet snel doen)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:57
Microkid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:56:
Wat voor radiator type hangt er? Bijv een 1 plaats? of 2 plaats? Met of zonder lamellen?

Ah, type 10.

Ik zie het probleem al.

Een radiator type 10 van 70x90 levert maximaal 800W bij 90 graden. Is de aanvoer lager, dan is het afgegeven vermogen nog lager.
Voor een ruimte van 23m3 (zoals jouw kamer) heb je 77W per m3 nodig om het op 22 graden te stoken (studeerkamer), dus 1792W.
Voor een slaapkamer mag je 18 graden hanteren en 60W per m3, dus zo'n 1400W benodigd.

Ergo: de radiator is enorm ondergedimensioneerd en zal de ruimte nooit warm krijgen. Beter is dat er een type 22 radiator van dezelfde afmetingen komt, deze levert 2200W bij 90 graden en 1760W bij 75 graden.

Terug naar de woningbouw dus :)
Bullshit formules van radiator-fabrikanten die graag grotere en duurder radiatoren verkopen moet je niet geloven. Voor mijn slaapkamer (tegen de zijgevel van een hoekwoning en direct onder het dak) heb ik aan 20W/m³ aan warmte al teveel.

Het is een apparatement. Dus de doos (kamer) zal aan 5 van de zes kanten ingesloten zijn door andere verwarmde ruimtes. Blijft over een stukje gevel met raam waar daadwerkelijk een noemenswaardig warmteverlies optreedt.

Een kamer van 9m2, dan heb je maximaal pakweg 3 strekkende meters gevel, 2,5m hoog. dus 7,5m² warmteverlies gevend oppervlak.

Stel dat het een ongeïsoleerde spouwmuur is met een raam van 2m² oud dubbel glas:

5,5m2 muur met een RC van 0,4 bij een dT van 15 graden levert een warmteverlies van 206W
2m² oud dubbel glas met een U waarde van 2,8 levert een warmteverlies van 84W.

Samen nog geen 300W. Dus tenzij er héél veel extra verliezen zijn door tocht of door het feit dat naast/boven/ondergelegen kamers niet verwarmd worden (of het een kamer op de hoek van de bovenste of onderste woonlaag is), moet een radiator van 800W voldoende zijn voor deze slaapkamer.

TS geeft al aan dat het met gesloten klapraampje nog altijd tocht. Dan is de eerste stap om daar een paar nieuwe tochtstrips te plakken (= klein onderhoud voor rekening van huurder, tenzij de huurder een apart onderhoudsabonnement heeft voor dit soort klusjes). Door overmatige ventilatie (tocht) kan er immers zo een paar honderd Watt aan warmte weglekken, en daar is de aangebrachte radiator niet op berekend.

Samen met tips als radiator-folie tegen de waarschijnlijk slecht geïsoleerde muur en eventueel een ventilator langs de radiator laten blazen moet dan de temperatuur die bereikt wordt toch wel omhoog gaan.

Als ultieme oplossing kun je een elektrisch kacheltje kopen van 1500 of 2000W. Zodra de kamer gebruikt gaat worden: radiator vol open draaien en even een kwartiertje oid. de elektrische kachel aan (kost 5 eurocent elektra). En dan als de kamer een beetje opgewarmd is het elektrische kachel uitzetten, maar wel de radiator (vol?) open laten staan. Want ja, de radiator die er nu hangt is niet bedoeld voor snelle opwarming van de kamer.

[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 14-01-2021 12:19 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:04:
Als de woningbouw niet meewerkt; die radiatoren staan voor een appel en een ei op marktplaats.
Vraag is wel of je simpel de leidingen af kunt sluiten :?

Dat je hier slecht de winter mee door gaat komen lijkt me wel evident.
Zelf de radiator vervangen is een slecht plan. Er zit een warmte meter op, gebaseerd op de afmetingen/type van de huidige radiator. Om die warmte-meter over te zetten op een andere radiator, moet een zegel verbroken worden. Bovendien klopt de gebruikte formule voor het berekenen van de stookkosten na het overzetten niet meer. Zodra de WBV er achter komt dat het zegel van de warmte meter verbroken is of dat de warmte meter helemaal niet op de nieuwe radiator gemonteerd is, zal een zéér forse naheffing aan stookkosten komen. Plus de kosten voor aanbrengen van nieuw zegel en herijken van het metertje.

Ofwel: zelf gaan rommelen kost €€€€€

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
1 muur grenst aan de buurvrouw. Of die haar aangrenzende kamer verwarmd weet ik niet.
1 muur naar de buitenkant (waar het raam boven zit) dus koude kant
1 muur naar mijn badkamer waar de verwarming niet aan staat, tevens koude muur dus.
1 muur / deur richting gang, waar het niet verwarmd wordt en dus ook koud is.

folie zal ik tegen de muur plakken om het meeste effect te krijgen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-04 15:22
Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:53:

Woningbouw is nu gemaild. Ben benieuwd.
Voor nu bedankt voor alle reacties!
Wij hebben een soortgelijke situatie gehad in onze vorige woning, appartement ook via woningbouw.
Hadden in de winter altijd het gevoel dat het niet opwarmde in huis, dus op een gegeven moment contact opgenomen met de woningbouw en die stuurden ons door naar de cv leverancier.

Die zijn een capaciteit meting komen doen en toen kwamen die er ook achter dat de kachels die er hingen veel te weinig capaciteit hadden. Dus alles vervangen voor dubbele en daarna was het prima.

Wij hebben het bij de woningbouw heel erg op duurzaamheid gegooid, dat ze pretenderen alsof ze alles verduurzamen maar dat wij ondertussen moeten stoken als gekken om het draaglijk te krijgen in de woonkamer. Heeft even geduurd maar uiteindelijk wel gekregen wat we wilden..

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

redwing schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:28:
[...]

[...]

Omdat je imo stookt voor nada met een uitermate duur systeem (blokverwarming) terwijl zo een olieradiator of convectorkacheltje het echt in <10 minuten warm heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Notna schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:39:
[...]

Omdat je imo stookt voor nada met een uitermate duur systeem (blokverwarming) terwijl zo een olieradiator of convectorkacheltje het echt in <10 minuten warm heeft.
Zoals ik al zei ken ik de kosten zo niet, ik zou verwachten dat het goedkoper is dan los te stoken. Want anders zie ik niet in waarom niet iedereen dat ding gewoon uitzet en er zelf een radiator naast zet :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:29:
1 muur grenst aan de buurvrouw. Of die haar aangrenzende kamer verwarmd weet ik niet.
1 muur naar de buitenkant (waar het raam boven zit) dus koude kant
1 muur naar mijn badkamer waar de verwarming niet aan staat, tevens koude muur dus.
1 muur / deur richting gang, waar het niet verwarmd wordt en dus ook koud is.

folie zal ik tegen de muur plakken om het meeste effect te krijgen. Bedankt!
Tochtstrips zullen waarschijnlijk meer effect hebben wanneer het nu tocht bij de ramen die open kunnen.

De badkamer en gang zullen niet 'koud' (5 graden) zijn. Idem voor de kamer van de buurvrouw. Misschien is het in die ruimten minder warm (15graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
HansAnders07 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:38:
[...]

Wij hebben een soortgelijke situatie gehad in onze vorige woning, appartement ook via woningbouw.
Hadden in de winter altijd het gevoel dat het niet opwarmde in huis, dus op een gegeven moment contact opgenomen met de woningbouw en die stuurden ons door naar de cv leverancier.

Die zijn een capaciteit meting komen doen en toen kwamen die er ook achter dat de kachels die er hingen veel te weinig capaciteit hadden. Dus alles vervangen voor dubbele en daarna was het prima.

Wij hebben het bij de woningbouw heel erg op duurzaamheid gegooid, dat ze pretenderen alsof ze alles verduurzamen maar dat wij ondertussen moeten stoken als gekken om het draaglijk te krijgen in de woonkamer. Heeft even geduurd maar uiteindelijk wel gekregen wat we wilden..

Succes
Terwijl er daarmee in werkelijkheid 'omgekeerde duurzaamheid' heeft plaatsgevonden.

Continu stoken met 1000W en het dan nog niet zo warm krijgen als gewenst, kost per etmaal immers minder energie dan 14 uur per dag stoken met 2000W, waardoor je het wel warm genoeg krijgt. Voor de WBV hoge kosten voor nieuwe radiatoren en voor de bewoner een hogere energierekening. Verlies-verlies...
De WBV had het geld wat ze aan de loodgieter en radiatoren uitgaven waarschijnlijk beter kunnen steken in een paar stukken HR++ glas. Goed voor het energielabel van de WBV. Dan werd het appartement warmer met de oude radiatoren én minder energiegebruik. Win-Win

[ Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 14-01-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

redwing schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Zoals ik al zei ken ik de kosten zo niet, ik zou verwachten dat het goedkoper is dan los te stoken. Want anders zie ik niet in waarom niet iedereen dat ding gewoon uitzet en er zelf een radiator naast zet :)
Dat is het in de praktijk nooit eigenlijk. Mijn situatie: stadverwarming maar alles nu warm stookt met een L/L WP :+ (in geld uitgedrukt: 1050 EUR vs 189 euro voor een heel huis)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 14-01-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Aschtra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:51:

@Microkid

Kijken of je ergens een dubbele radiator kan kopen, B Keuze heb ik gekocht voor in mijn eigen huis ook op 1 slaapkamer gedaan, want die gebruik ik ook als kantoor. Op onze eigen slaapkamer en op de kamer van onze tweeling staat de verwarming nooit aan.
Aangezien je in een huurwoning zit zou ik deze oude in de schuur zetten en wanneer je gaat verhuizen de oude terughangen en de dubbele meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Notna schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:39:
[...]

Blokverwarming wordt niet echt goedkoper als je de radiator dichtdraait he. Dat topic laatst... daar werd 60% van de totale kosten gewoon als vast bedrag verdeeld en de laatste 40% naar rato van verbruik -volgens die gare tellertjes- ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Notna schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Dat is het in de praktijk nooit eigenlijk. Mijn situatie: stadverwarming maar alles nu warm stookt met een L/L WP :+ (in geld uitgedrukt: 1050 EUR vs 189 euro voor een heel huis)
Die 1050 was het totaal van vaste kosten + verbruik vs de 189 nu van alleen de E-rekening van je airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:04
Dubbelglas wat lek is isoleert trouwens ook voor geen meter. Is er tussen de 2 glasplaten geen enkel condens te zien?

Verder zou de ventilator op de radiator richten misschien niet voldoende zijn, maar het zou wel zeker een bijdrage moeten leveren.

Mocht je nog jaren in het huis willen blijven wonen, zou je ook zelf altijd nog zelf de radiator kunnen vervangen. Op de foto lijkt het erop dat je een type 21 zonder al te veel geknoei aan de leidingen zou kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

kabeltjekabel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:43:
[...]

Die 1050 was het totaal van vaste kosten + verbruik vs de 189 nu van alleen de E-rekening van je airco?
Verbruik, anders is het niet eerlijk :P Voor vastrecht én huur ben ik per maand alleen al 45 euro kwijt per maand :X.

(voor het gemak: 30 Gj á 35 euro per Gj verbruik vs 900 kWh a 21 cent per Gj)
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Blokverwarming wordt niet echt goedkoper als je de radiator dichtdraait he. Dat topic laatst... daar werd 60% van de totale kosten gewoon als vast bedrag verdeeld en de laatste 40% naar rato van verbruik -volgens die gare tellertjes- ;).
Ah, ik dacht dat het soortgelijk was aan stadsverarming. My bad.

[ Voor 33% gewijzigd door Notna op 14-01-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Notna schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Verbruik, anders is het niet eerlijk :P Voor vastrecht én huur ben ik per maand alleen al 45 euro kwijt per maand :X.

(voor het gemak: 30 Gj á 35 euro per Gj verbruik vs 900 kWh a 21 cent per Gj)
30 GJ is 8333 kWh. COP van 9?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Notna schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Ah, ik dacht dat het soortgelijk was aan stadsverarming. My bad.
Nee, nog veel erger.

Vaak ook voor je energielabel. Als je zegt dat de CV ketel aan het eind van de gang staat is dat een label omlaag. Zeg je dat hij een halve kilometer verderop staat; label omhoog. |:(

[ Voor 31% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-01-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ik zie overigens dat ik het bedrag fout had in mijn hoofd. Het is 25.51 euro per GJ voor een CW4 set, wat dus voor gebruik neerkomt op 765.30 EUR. Ik verbruik (gemeten) ± 7.5 Gj voor SWW (5 persoons huishouden, huis van 175m2 oppervlakte (plafonds van 2.70m hoog, uit 2008))

Aldus de COP van de sets die ik heb is de SCOP tussen de 4.56 en de 5.69 afhankelijk van het klimaat.

Maar zelfs al zou ik 15 GJ verbruiken voor verwarmen, dan is het nog steeds goedkoper (helft), alleen al aan verbruik

Maar we gaan geloof ik offtopic :+

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 14-01-2021 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Notna schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Ik zie overigens dat ik het bedrag fout had in mijn hoofd. Het is 25.51 euro per GJ voor een CW4 set, wat dus voor gebruik neerkomt op 765.30 EUR. Ik verbruik (gemeten) ± 7.5 Gj voor SWW (5 persoons huishouden, huis van 175m2 oppervlakte (plafonds van 2.70m hoog, uit 2008))

Aldus de COP van de sets die ik heb is de SCOP tussen de 4.56 en de 5.69 afhankelijk van het klimaat.

Maar zelfs al zou ik 15 GJ verbruiken voor verwarmen, dan is het nog steeds goedkoper (helft), alleen al aan verbruik

Maar we gaan geloof ik offtopic :+
Het ACM gereguleerde maximum GJ tarief is gelijk ongeacht CW klasse. Kosten voor afleverset gaan wel omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aschtra
Even een update. Na 2 mails om een statusupdate en 3 weken wachten kwam er afgelopen donderdag iemand langs om de situatie te bekijken.
Hij zag vrij snel dat de radiator inderdaad niet de juiste was voor deze kamer en waardeerde het onderzoek en de verschillende herstelpogingen die gedaan waren door mij en jullie. Hij gaat een opdracht inschieten om de verwarming te laten vervangen en een opdracht om tochtstrippen te plaatsen / repareren.

Ik had hier eerder over gemaild dat deze niet aanwezig waren maar kreeg toen terug dat ik geen 'kleine reparaties' dienst afnam en dus moest gaan betalen. Dit vond ik al vreemd omdat in een ander document stond dat tochtstrippen juist voor de woningbouw zijn. Ook hierin gaf hij mij gelijk en vond dit vreemd dat dit zo gecommuniceerd was.

Dus eind goed al goed, niet direct verwacht dat het zo soepel ging. Ik ben ook meteen 'test' persoon zodat ze kunnen kijken of ze dit in de overige woningen ook gaan veranderen.

Bedankt voor de reacties! Die hebben zeker geholpen
Pagina: 1