Gigabyte B550 Aorus Elite V2 Windows installatie start niet

Pagina: 1
Acties:

• ronvanwon
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-04 08:44
Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende. Wat ik ook probeer, het moederbord wil geen Windows installatie starten. Ik heb via de Microsoft tool een installatie usb gemaakt, ik heb alles netjes op het moederbord geïnstalleerd, het moederbord start keurig op naar de bios, ik heb daar de USB stick aangegeven om vanaf te starten, ik save deze instelling, start opnieuw op en het opstarten gaat niet verder dan het Aorus moederbord logo. Daar blijft hij op hangen en er gebeurt verder niets, ook niet na een half uur wachten. Het bios menu herkent ook gewoon dat er een USB stick aanwezig is, dat er een DVD rom speler is aangesloten en dat er een SSD is geïnstalleerd.

Wat ik ook probeer, ik krijg niet het Windows installatie scherm tevoorschijn en ik zie alleen maar het Aorus logo. Ik heb werkelijk alles al geprobeerd. Alles opnieuw aangesloten, gechecked, meerdere usb sticks geprobeerd (deze werken wel in een andere pc), zonder videokaart geprobeerd op te starten, alle niet essentiële connectoren loshalen, stap voor stap alles gevolgd in de handleiding maar geen succes. Zelfs een Windows 8 installatie DVD die ik nog had gaf hetzelfde resultaat. Pc gaat aan, dvd begint te draaien, moederbord logo verschijnt en verder niets. Ook bij deze poging natuurlijk eerst aangegeven dat het moederbord moet opstarten vanaf de dvd.

Ik ben hier al een paar dagen mee bezig en ik ben ten einde raad. Ik begin dan ook te vermoeden dat er iets mis is met het moederbord.

Zou fantastisch zijn als iemand de gouden tip voor mij heeft.

Thanks voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door ronvanwon op 14-01-2021 09:10 ]

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:14
Al geprobeerd om het moederboard te updaten?
Eventueel andere usb poorten proberen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-11 21:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je een andere computer om de USB stick op te testen?
Dan weet je zeker dat die niet het probleem is.

Probeer je van de stick op te starten in Legacy/CSM modus of UEFI?

I reject your reality and substitute my own

• ronvanwon
MustacheNick schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:24:
Al geprobeerd om het moederboard te updaten?
Eventueel andere usb poorten proberen?
Ik ben bang dat als ik de bios ga flashen, dat mn garantie verloopt. Zou ik eerst even moeten vragen aan het bedrijf waar ik hem gekocht heb denk ik.

Andere USB poorten heb ik volgens mij wel geprobeerd, maar weet ik even niet meer zeker. Nogal laat geworden vannacht door dit gedoe. Frustratie.... Ga ik nog even checken vanavond. Thanks voor je reactie!

• ronvanwon
nelizmastr schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:26:
Heb je een andere computer om de USB stick op te testen?
Dan weet je zeker dat die niet het probleem is.

Probeer je van de stick op te starten in Legacy/CSM modus of UEFI?
De BIOS geeft aan dat er een UEFI bestand op staat.

Heb meerdere USB stick gebruikt, allen met hetzelfde resultaat. Zal het vanavond toch nog maar extra checken...

Thanks voor je reactie!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:40

Nibbz

Postmaster General

Hoe heb je de install usb gemaakt? Via de Microsoft media tool?

Een virusscanner hield bij mij wel eens wat bestanden tegen bij die tool. Wellicht even een nieuwe maken, en real time protection even tijdelijk uitschakelen tijdens het maken.

13:37

• ronvanwon
Nibbz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:43:
Hoe heb je de install usb gemaakt? Via de Microsoft media tool?

Een virusscanner hield bij mij wel eens wat bestanden tegen bij die tool. Wellicht even een nieuwe maken, en real time protection even tijdelijk uitschakelen tijdens het maken.
Klopt inderdaad. Via de media tool gemaakt.

Is het proberen waard :) Thanks voor de tip!

[ Voor 5% gewijzigd door ronvanwon op 14-01-2021 10:13 ]

• StevenvD1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-01 23:38
Ik denk dat ik hier wel kan helpen, ik had namelijk exact hetzelfde probleem bij hetzelfde moederbord!
Zelf had ik een Ryzen 5600x processor erbij.

De oude BIOS versie kan jouw nieuwere processor niet ondersteunen zoals je hier kan zien: https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-cpu

Download hier de nieuwste BIOS versie:
https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios

Deze installeer je in je BIOS via Qflash. Steek de USB met de installatiefile voor je BIOS in de QFLASH poort van je Mobo. Start je BIOS, en kies Qflash.
Als het goed is herkent je mobo deze USB als update, en spreken de stappen voor zich.

Na de update kan je Windows installeren zonder problemen!

• ronvanwon
StevenvD1 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:37:
Ik denk dat ik hier wel kan helpen, ik had namelijk exact hetzelfde probleem bij hetzelfde moederbord!
Zelf had ik een Ryzen 5600x processor erbij.

De oude BIOS versie kan jouw nieuwere processor niet ondersteunen zoals je hier kan zien: https://www.gigabyte.com/...ev-10/support#support-cpu

Download hier de nieuwste BIOS versie:
https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios

Deze installeer je in je BIOS via Qflash. Steek de USB met de installatiefile voor je BIOS in de QFLASH poort van je Mobo. Start je BIOS, en kies Qflash.
Als het goed is herkent je mobo deze USB als update, en spreken de stappen voor zich.

Na de update kan je Windows installeren zonder problemen!
Dat klinkt als de gouden tip die ik zocht! Ik ga het vanavond meteen checken!

Ik laat het je weten of dat het probleem was, ook voor andere mensen die dit probleem hebben. Je geeft me weer hoop :)

Thanks voor de reactie!!

• StevenvD1
ronvanwon schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Dat klinkt als de gouden tip die ik zocht! Ik ga het vanavond meteen checken!

Ik laat het je weten of dat het probleem was, ook voor andere mensen die dit probleem hebben. Je geeft me weer hoop :)

Thanks voor de reactie!!
Deze persoon vraagt hulp met andere problemen, maar stelt in zijn verhaal dat hij hetzelfde probleem had eerder:
Ryzen 5600X systeem met Gigabyte B550 Auros Elite v2

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
StevenvD1 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:41:
[...]
Deze persoon vraagt hulp met andere problemen, maar stelt in zijn verhaal dat hij hetzelfde probleem had eerder:
Ryzen 5600X systeem met Gigabyte B550 Auros Elite v2
Ik had inderdaad dezelfde problemen! Ik kon na BIOS flash wel Windows installeren, maar kwam vervolgens niet veel verder. Men heeft bij Azerty componenten vervangen en nu werkt alles wel.
Daar kreeg ik ook te horen dat de Ryzen 5000 serie heel gevoelig is voor storingen.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• StevenvD1
zzzzz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Ik had inderdaad dezelfde problemen! Ik kon na BIOS flash wel Windows installeren, maar kwam vervolgens niet veel verder. Men heeft bij Azerty componenten vervangen en nu werkt alles wel.
Daar kreeg ik ook te horen dat de Ryzen 5000 serie heel gevoelig is voor storingen.
Bij loopt alles gelukkig als een zonnetje sinds ik de BIOS heb geupdate. Enige wat ik handmatig moest doen was LAN driver via USB installeren om zo Windows de rest te laten vinden.

Hoop dat je vanaf nu een net zo smooth PC als ik heb _/-\o_

• ronvanwon
zzzzz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Zo heej, wat een verhaal zeg. Maar nu werkt alles weer zoals het hoort?

Nu maar hopen dat ik niet mn pc heen een weer moet gaan slepen... Ik houd jullie op de hoogte!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
ronvanwon schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:52:
[...]
Zo heej, wat een verhaal zeg. Maar nu werkt alles weer zoals het hoort?

Nu maar hopen dat ik niet mn pc heen een weer moet gaan slepen... Ik houd jullie op de hoogte!
Ik had Azerty vanmorgen pas aan de lijn, dus men moet mijn systeem nog op de post doen en dan moet thuis ook alles nog werken. Maar het lijkt bij mij opgelost te zijn.
Ik hoop dat jij geen RMA hebt want dat duurt ook heel lang momenteel.

Het blijft naar dat B550 borden niet standaard om kunnen gaan met Zen 3 processoren.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

zzzzz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:55:
[...]

Het blijft naar dat B550 borden niet standaard om kunnen gaan met Zen 3 processoren.
Waarom? B550 moederborden zijn er al geruime tijd en ZEN 3 is pas 2 - 3 maanden uit. Dus moederbordfabrikanten hebben ook pas een paar maanden de juiste microcode voor de nieuwe cpu's.
Er zit nooit ondersteuning op voor cpu's die nog uit moeten komen, want dat is gewoon onmogelijk wegens last minute aanpassingen aan de cpu's en de microcode daarvan.

[ Voor 17% gewijzigd door DaLoona op 14-01-2021 20:07 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• ronvanwon
Hierbij de beloofde update die ik schrijf vanaf m'n nieuwe razendsnelle pc, dankzij jullie!

De gouden tip was inderdaad het updaten van de BIOS. Nu wordt m'n Ryzen 5600X wel herkend en ging de Windows installatie verder vlekkeloos! Bij mij was het installeren van een update voor de LAN overigens niet eens nodig. Ik had meteen internet.

Hartstikke bedankt voor jullie hulp!

(En @zzzzz ik hoop dat het uiteindelijk voor jou net zo goed afloopt)

THANKS!!
Pagina: 1