Lange termijn autokooptactiek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
Ik ben eens aan het bekijken wat het slimste is op lange termijn qua auto kopen (2e hands).

Momenteel rij ik in een Alfa Romeo (duh) Giulietta van eind 2011 met 94000 km op de teller.

Ik ben er heel blij mee en hij heeft tot nu toe nog geen gebreken vertoond. Destijds zijn er best veel van geleased omdat ze veel vermogen hadden voor hun bijtellingsklasse. Echter zijn er van mijn uitvoering niet zoveel vermoed ik (automaat met zo goed als alle opties).

Stiekem zou ik graag een QV (voor de niet-kenners: de GTI variant) willen. Dit is een echte liefhebbers auto en dit jaar rolt de laatste Giulietta van de fabrieksband, want betekent dat dit wel eens de laatste hot hatch ooit van Alfa Romeo zou kunnen zijn. Hierdoor lijkt mij afschrijving een stuk minder. Misschien zelfs een future classic?

Nu ga ik door het nieuwe werken van ongeveer 15dkm per jaar naar ongeveer de helft. Waardoor het echt een hobby/vakantie auto gaat worden. Vanwege de weinige kilometers kan ik er lang mee vooruit. Maar is dit dan het moment om de overstap naar de QV te maken? Mijn budget voor een andere auto is 17500 (en dat zal zo blijven in de toekomst, mits er geen gekke dingen gebeuren).

Ik heb onderstaand excelletje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/xZ2Awoo95YwmLdQtXn2a2sfP.png

In het groen 4 scenario's. Waarbij nr 2 eigenlijk een vertekend beeld geeft omdat dit in feiten scenario 3 is maar dan 5 jaar vooruit geschoven zonder de laatste autokoop erbij.

Mijn vraag aan jullie om eens te kijken naar deze tabel. Hoe zie jij het waardeverloop van de 2 auto's?
En voor welk scenario zou jij gaan en waarom?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:20
Ik denk (met de nadruk op denk) dat vrijwel alle ICE auto's over 10 jaar enorm zijn afschreven, misschien met de uitzondering van liefhebbersauto's. Het is vooraf erg moeilijk te zeggen welke auto's enorm in waarde gaan stijgen. Een voorbeeld hiervan is de E30 3-serie; die zijn bij bosjes afgeragd en ingezet als driftauto, terwijl een nette 316i zonder enige opties al snel 10k waard is.

Als je het geld nu hebt liggen en je wilt graag een QV, waarom koop je hem dan nu niet? Volgens je tabel scheelt dat at most €3000 over 10 jaar, omgerekend iets minder dan 30 euro per maand. Dat moet de drempel niet zijn lijkt me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:09
Ga je echt 10 jaar in dezelfde auto rijden? Wellicht als je liefhebber bent, maar hier komt er iedere 4-5 jaar een andere omdat ik ben uitgekeken op de vorige.

Je kunt alles wel beredeneren en uitrekenen maar weet jij waar je over 5 jaar staat? Wellicht is de situatie zoveel veranderd dat je een andere auto nodig hebt.

Als je het geld hebt en je graag die QV wil hebben waarom koop je hem dan niet?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
Koop gewoon die QV man. Alfa Romeo’s koop je niet met verstand. En dat bedoel ik positief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
idd, zowieso koop je auto's niet met je verstand, anders zou iedereen wel een Dacia rijden ;) Dat soort Excelletjes zijn allemaal wel leuk, maar uiteindelijk gaat het niet om monsterbedragen (zoals bijv. een huis) en als er iets onvoorziens gebeurt (aanrijding, financiele tegenvaller) klopt er al snel helemaal niks meer van je tienjarenplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:13

LankHoar

Langharig tuig

Als je het hebt over verstandig en meest economisch een auto kopen, dan ga je ten eerste geen nieuwe auto kopen, en ten tweede geen Alfa. Zelf heb ik een paar maand geleden een anderhalf jaar jonge Opel Astra gekocht voor 75% van de catalogus waarde, met enkele duizenden kilometers op de teller. Ik hoop hier 10-15 jaar in te rijden. Opel mag niet zo waardevast zijn ivm andere auto's, op 10-15 jaar tijd maakt dat erg weinig uit.

Maar volgens mij is dit niet wat je wilt horen, en wil je gewoon graag een nieuwe Alfa Romeo Giulietta GTI kopen dit jaar :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou er niet vanuit gaan dat het een liefhebbers auto gaat worden. Maar als je het nu kan betalen en je wordt er blij van zou ik het wel gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Gewoon een QV kopen met weinig kilometers die binnen je budget valt. Life is too short to drive boring cars. Met de kilometers die je gaat maken, kan je lang vooruit. En ga je toch meer kilometers maken, dan kan je alsnog een goedkope daily ernaast pakken voor de kilometers en deze voor de fun in de weekenden.

Ik rij een zwaar aangepaste Abarth 500, die ik tot vorig jaar dagelijks reed. Nu staat die meer in de garage en voor het woon-werkverkeer heb ik een oude Hyundai Matrix. Die ga ik hopelijk dit jaar vervangen voor een sportieve Benz, CLA 45 AMG.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Tusk Een QV blijft altijd meerwaarde houden. als dat je wens is, dan zou ik die kopen.
Aan de nadere kant, met je huidige auto weet je wat je hebt. en met 96dkm is dat niet veel in 10j tijd.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt een Excel gemaakt alleen over afschrijvingskosten. Overige kosten van het autobezit heb je buiten beschouwing gelaten: motorrijtuigenbelasting, verzekering, brandstofkosten en onderhoud. Op elk van deze onderdelen gaat de QV duurder zijn dan je huidige auto. Ik denk dat op middellange termijn autobezit en -kilometers alleen maar duurder worden, vooral door hogere belastingen en accijnzen. Dit kan de restwaarde negatief beïnvloeden.

Houd daar rekening mee en doe waar je blij van wordt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
Langer dan 5 jaar vooruit kijken kun je imo helemaal niet doen, de overheid bepaalt de kosten en die zijn wispelturig.

PS: mijn excel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BZLt6sZ8uJoI8K-nMTa-TCHPUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LADjkoDxfAE0jLjWEepaRqqJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Inderdaad, auto's kopen is geld weggooien. Maar dan zou ik het toch graag zo efficiënt mogelijk doen :)

@Brilsmurfffje waarom denk je dat?

@Hackus dat is ook iets waar ik mee in mijn hoofd loop

[@desmond dat zal allemaal wel mee vallen. Zelfde gewichts en verzekeringsklasse. Verbruik zal iets meer zijn, maar met zo weinig kilometers maakt dat ook (te) weinig uit. Ook qua onderdelen zal het meevallen. Op mijn huidige zit een Multi Air units op die prijzig zijn als ze stuk gaan, de QV heeft dat niet.

@mitsumark zo'n excel had ik ook voordat ik mijn huidige kocht :) Hoe heb jij de afschrijving van de auto's bepaald?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:45
Het percentage afschrijving (per maand) is afhankelijk van een aantal factoren, maar ik ga even uit van veel km's per jaar, goed onderhoud, geen schade en een overheid die sterk blijft pushen op uitstoot.
(en dat ik een degelijk/gewild merk koop)
Daarnaast ook gekeken naar mijn eigen aankoop/verkoop prijzen van de afgelopen 15 jaar en dan kom je op dit soort waardes.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 15-01-2021 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik denk dat je te moeilijk doet gezien de auto die je wilt. Als je goedkoop wilt rijden kom je niet uit bij een Alfa :)
Wat betreft 10 jaar auto rijden. Dit is nooit te voorspellen. Ik rijd nu mijn vierde zelfgekochte auto, allemaal gekocht met de gedachte "dit gaat jaren mee", maar meer dan vier jaar heb ik nog geen auto gereden. Je stelt bijvoorbeeld een budget voor die blijkbaar voor altijd vaststaat, lijkt me errug sterk. Ik vond persoonlijk 6K veel geld voor een auto, dan 11K, daarna 16K, de laatste heeft 32K gekost. Als ik dit mijn jongere ik kon vertellen, had hij me een sukkel genoemd. Het leven verandert, eisen en mogelijkheden veranderen.

Mijn punt, je hebt het geld en je wilt het (want een Alfa koop je niet zomaar), dus doe het. Als je autobezit gaat uitvogelen in Excel, zul je altijd concluderen dat je nooit een auto moet kopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Tusk schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:07:
Ik ben eens aan het bekijken wat het slimste is op lange termijn qua auto kopen (2e hands).

Momenteel rij ik in een Alfa Romeo (duh) Giulietta van eind 2011 met 94000 km op de teller.

Ik ben er heel blij mee en hij heeft tot nu toe nog geen gebreken vertoond. Destijds zijn er best veel van geleased omdat ze veel vermogen hadden voor hun bijtellingsklasse. Echter zijn er van mijn uitvoering niet zoveel vermoed ik (automaat met zo goed als alle opties).

Stiekem zou ik graag een QV (voor de niet-kenners: de GTI variant) willen. Dit is een echte liefhebbers auto en dit jaar rolt de laatste Giulietta van de fabrieksband, want betekent dat dit wel eens de laatste hot hatch ooit van Alfa Romeo zou kunnen zijn. Hierdoor lijkt mij afschrijving een stuk minder. Misschien zelfs een future classic?

Nu ga ik door het nieuwe werken van ongeveer 15dkm per jaar naar ongeveer de helft. Waardoor het echt een hobby/vakantie auto gaat worden. Vanwege de weinige kilometers kan ik er lang mee vooruit. Maar is dit dan het moment om de overstap naar de QV te maken? Mijn budget voor een andere auto is 17500 (en dat zal zo blijven in de toekomst, mits er geen gekke dingen gebeuren).

Ik heb onderstaand excelletje gemaakt:
[Afbeelding]

In het groen 4 scenario's. Waarbij nr 2 eigenlijk een vertekend beeld geeft omdat dit in feiten scenario 3 is maar dan 5 jaar vooruit geschoven zonder de laatste autokoop erbij.

Mijn vraag aan jullie om eens te kijken naar deze tabel. Hoe zie jij het waardeverloop van de 2 auto's?
En voor welk scenario zou jij gaan en waarom?
Als je "excelletjes" maakt en je 10 jaar vooruit gaat zitten rekenen moet je geen alfa gaan rijden maar een leuke dacia.

Of je zit dusdanig boven je budget te rekenen dat je het ook niet moet doen.

Koop die auto gewoon en geniet er van. Als je dat niet kan omdat ie daar te duur voor is, moet je een beter passend budget kiezen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
Highfive95 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:49:
Ga je echt 10 jaar in dezelfde auto rijden?
Er zijn genoeg mensen die dat doen, een auto kopen met de kop eraf en die 'oprijden'. Mijn ouders hebben eind vorig jaar hun Xsara Picasso uit 2003 ingeruild, die hadden ze in 2005 2e hands gekocht.

Zelf heb ik vorig jaar een Seat Leon gekocht voor 8.5k. 5 jaar oud, nieuwprijs in 2015 was 25k 🙂

Als je geld wilt verdienen op een auto moet je een toekomstige klassieker kopen en nooit meer verkopen

YouTube: One Among Us: Driving the same car for 53 years

[ Voor 61% gewijzigd door FastFred op 15-01-2021 19:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:16
Eens met bovenstaande. In je hoofd heb je de QV al aangeschaft, je wilt er alleen op een dusdadige manier naartoe rekenen dat de aankoop financieel ook te verantwoorden is. Mijn mening waarom een QV aanschaffen op basis van de Excelfile een beetje zinloos is:

- Voor een Giulietta uit 2011 met net geen ton op de teller is de inruilprijs echt geen 11.000 piek.

- Wegenbelasting, brandstofprijzen, afschrijving, onderhoud etc. voor de komende 5 -10 jaar is kofiedik kijken.

- Juist als je weinig kilometers gaat maken is die QV te verantwoorden. De kilometers die je maakt maak je i.i.g. met een nog grotere glimlach op je gezicht dan in een 1.4 MA. Persoonlijk zou ik 50 - 100 euro aan extra maandelijkse kosten voor een QV prima kunnen verantwoorden aan mezelf :)

Gewoon je hart volgen en die QV halen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door paul-s83 op 15-01-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 21:12
Of doorsparen voor de Giulia 2.0T.
Heb je ook nog eens achterwiel aandrijving te pakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:49
Zou ‘m ook gewoon kopen. Geen Alfa hier. Ook nooit gehad. Maar waardeer mooie auto’s. Zeker de exotischere versies. Ook ik heb div. keren gekeken en op dat punt gestaan... (niet voor een alfa) en maar wachten. Ze worden met de jaren zeldzamer, hebben hogere km-staden, meer eigenaren en belanden uiteindelijk in een steeds slechtere staat. Gewoon nu kopen en genieten. Een van de mooiste auto’s die er te koop zijn vind ik persoonlijk. Je ziet ze ook steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 10:18
pascaldv schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:54:
Of doorsparen voor de Giulia 2.0T.
Heb je ook nog eens achterwiel aandrijving te pakken ;)
En zoals gezegd is het lastig te voorspellen, maar dat lijkt me wel echt een toekomstige klassieker. De zoveelste hot hatch? Mwa. Een moderne achterwiel aangedreven Alfa? Ja, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:30
B-lex schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:05:
Koop gewoon die QV man. Alfa Romeo’s koop je niet met verstand. En dat bedoel ik positief.
Dit <3

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:05
Zoals mijn schoonvader ooit zei toen ik twijfelde tussen de verstandige Volvo en de mooie BMW (en hij was een 100% Volvo-man): als je 't kunt betalen moet je kopen wat je het leukst vindt.

Doe je dat niet, ga je voor de verstandige optie, dan "baal" je elke keer als je die andere auto ziet rijden omdat je die toch liever had gehad. Bovendien, een onverwachte kostenpost kan je altijd overkomen. Gebeurt dat bij die op papier verstandige keuze dan is het dubbel balen, want je hebt niet leuke keuze gemaakt en je bent alsnog niet zo goedkoop uit als je had gehoopt.

Andersom doet toch minder pijn, je "droomauto" vergeef je een onverwachte garagerekening toch makkelijker ;)
Pagina: 1