Elke zoveel minuten: geen internet? Waar begin ik...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sinds gister heb ik ineens dat mijn internet om de 15-50 minuten even uitvalt, een minuut later is het er weer. Maar met thuiswerken is dat natuurlijk super irritant.
Ik heb geen idee waar ik moet beginnen om te checken waar het aan ligt (en wat het is).

Internet komt van Ziggo en gaat door de bridged Connectbox.
Daar regelt mijn Orbi + satelliet het verder.
Zowel bedraad als via wifi hebben apparaten er last van.
De connect box en de Orbi zijn opnieuw opgestart maar dat helpt niet.
Ik had een AdGuard Home DNS ingesteld, die heb ik er even tussenuit gehaald.
Gister overdag zag ik in DownDetector wel meldingen over Ziggo maar ik kan me niet voorstellen dat dit zo lang duurt.

Tips? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:54

lier

MikroTik nerd

Controleer of het binnen of buiten je netwerk zit:
  • Start 2 command prompts
  • Eerst command prompt: ping [IP Orbi] -t
  • Tweede command prompt: ping 9.9.9.9 -t
Kan je tevens hier een ipconfig /all posten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:10
Heb dit ook 2 dagen gehad met Ziggo en Unifi. Uiteindelijk heeft Ziggo de connectbox in normale modus teruggezet (na volledige reset), om daarna weer in bridge te zetten.

Misschien werkt een harde reset van het modem zonder te bellen ook, maar dat heb ik niet getest.

Tot nu toe draait het weer stabiel voor een dag.

[ Voor 18% gewijzigd door John767 op 14-01-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
lier schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:26:
Controleer of het binnen of buiten je netwerk zit:
  • Start 2 command prompts
  • Eerst command prompt: ping [IP Orbi] -t
  • Tweede command prompt: ping 9.9.9.9 -t
Kan je tevens hier een ipconfig /all posten?
Oh slim ja! Maar, wat is de -t opdracht? Ik zit op een Mac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:54

lier

MikroTik nerd

iAR schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:44:
Oh slim ja! Maar, wat is de -t opdracht? Ik zit op een Mac :)
Assumption...hahahaha. De -t parameter is om hem oneindig te laten lopen. Volgens mij is dit niet nodig bij een Mac (en moet je hem zelfstandig met Ctrl+C te stoppen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-09 20:30
Zoveel mogelijk uitsluiten, m.a.w. laptop rechtstreeks met kabel aan Ziggo hangen en pingen, heb je zelfde probleem -> Ziggo bellen. Is het probleem dan niet, ligt het intern bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORzKf5aXBk6Nrgv1ODrCr6yMXwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MCEQenAPor0oQbIM99YvWTsr.png?f=user_large

En de tekst is dus bij de externe ping:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
92 bytes from 192.168.1.1: Destination Net Unreachable
Vr HL TOS  Len   ID Flg  off TTL Pro  cks      Src      Dst
 4  5  00 5400 fbdb   0 0000  40  01 ab09 192.168.1.10  9.9.9.9 

92 bytes from 192.168.1.1: Destination Net Unreachable
Vr HL TOS  Len   ID Flg  off TTL Pro  cks      Src      Dst
 4  5  00 5400 bd24   0 0000  40  01 e9c0 192.168.1.10  9.9.9.9 

Request timeout for icmp_seq 206
Request timeout for icmp_seq 207
Request timeout for icmp_seq 208
Request timeout for icmp_seq 209
Request timeout for icmp_seq 210
Request timeout for icmp_seq 211
Request timeout for icmp_seq 212
Request timeout for icmp_seq 213
Request timeout for icmp_seq 214
Request timeout for icmp_seq 215
Request timeout for icmp_seq 216
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=217 ttl=58 time=16.652 ms

Het lijkt er dus op dat er iets met de externe kant is, ondanks dat het IP-adres van de Orbi genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-09 20:30
iAR schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:02:
ondanks dat het IP-adres van de Orbi genoemd wordt.
De Orbi geeft aan dat hij 9.9.9.9 niet kan bereiken gezien hij als gateway speelt dus is normaal dat hij daar genoemd wordt.

Ik ken Ziggo niet (Belg), staat die in volledige bridge mode of kan je ook rechtstreeks je laptop aan Ziggo hangen? Zo kan je de volledige intern setup met de Orbi uitsluiten als je zo test, ben je zeker dat het bij Ziggo ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Tha Render_2 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:25:
De Orbi geeft aan dat hij 9.9.9.9 niet kan bereiken gezien hij als gateway speelt dus is normaal dat hij daar genoemd wordt.

Ik ken Ziggo niet (Belg), staat die in volledige bridge mode of kan je ook rechtstreeks je laptop aan Ziggo hangen? Zo kan je de volledige intern setup met de Orbi uitsluiten als je zo test, ben je zeker dat het bij Ziggo ligt.
Oh ja, natuurlijk. Maar het zit dan ín de Orbi niet tot aan de Orbi (want die pingt vrolijk door).

Mijn modem van Ziggo staat inderdaad in volledige bridge. De enige optie is om een laptop direct aan te sluiten op de WAN poort... maar ik weet niet of dat zo maar goed komt...
John767 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:26:
Misschien werkt een harde reset van het modem zonder te bellen ook, maar dat heb ik niet getest.
Harde reset...? Als in naar factory defaults? Of behoud hij de bridge mode dan wel?

[ Voor 16% gewijzigd door iAR op 14-01-2021 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iAR schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:27:
[...]

Oh ja, natuurlijk. Maar het zit dan ín de Orbi niet tot aan de Orbi (want die pingt vrolijk door).

Mijn modem van Ziggo staat inderdaad in volledige bridge. De enige optie is om een laptop direct aan te sluiten op de WAN poort... maar ik weet niet of dat zo maar goed komt...
Niet zomaar, maar met juiste volgorde wel eenvoudig genoeg. Clou is dat je in bridge mode maar één IP-lease krijgt per boot van de modem. Dus:

- modem uit, Orbi loskoppelen.
- laptop uit en op modem aansluiten.
- modem aan en wachten tot het volledig online is (bij Connectbox alleen onderste LED constant wit)
- laptop aan en testen.

Als je daar uitkomst hebt, omgekeerde weer doen:

- modem uit en laptop los.
- Orbi uit en op modem aansluiten.
- modem aan en wachten tot het volledig online is (bij Connectbox alleen onderste LED constant wit)
- Orbi aan en alles werkt weer zoals voordat je het loskoppelde.

Als het met de laptop op de modem ook raak is, is er vermoedelijk eea niet lekker in verbinding tussen modem en internet. Het kan interessant zijn om naar signaalwaardes en logs te kijken in de modem. Dat is op 192.168.100.1 te benaderen in bridge mode (mogelijk alleen als je laptop direct op modem hebt)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:10
iAR schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:27:

[...]

Harde reset...? Als in naar factory defaults? Of behoud hij de bridge mode dan wel?
Ja, het modem krijgt de config vanuit Ziggo toegestuurd. Deze zal dus ook na een harde reset gewoon in bridge gaan. Kan wel wat langer duren dan normaal, vanwege het "nieuwe" profiel en het herstarten daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Niet zomaar, maar met juiste volgorde wel eenvoudig genoeg. Clou is dat je in bridge mode maar één IP-lease krijgt per boot van de modem. Dus:

- modem uit, Orbi loskoppelen.
- laptop uit en op modem aansluiten.
- laptop aan en testen.

Als je daar uitkomst hebt, omgekeerde weer doen:

- modem uit en laptop los.
- Orbi uit en op modem aansluiten.
- Orbi aan en alles werkt weer zoals voordat je het loskoppelde.

Als het met de laptop op de modem ook raak is, is er vermoedelijk eea niet lekker in verbinding tussen modem en internet. Het kan interessant zijn om naar signaalwaardes en logs te kijken in de modem. Dat is op 192.168.100.1 te benaderen in bridge mode (mogelijk alleen als je laptop direct op modem hebt)
Busy as we speak.

1. Hij is nu zo'n 10 minuten bezig met pingen. Dat stopt overigens af en toe wel, lijkt het, ondanks -t (ik zit nu weer op windows). Nog een andere manier om een dip te herkennen?

2. Ik zit tegelijkertijd ook in mijn modem: maar ik kan nergens iets van signaalwaardes vinden.

Als het nu lijkt op een probleem binnenshuis (en dus niet Ziggo). Wat is dan handig? Modem toch weer als router gebruiken en de Orbi als 2 accesspoints. En dan maar op de koop toe nemen dat het instellen van DHCP-binding en portforarding irritant lang duurt in de k-interface? ;)
Of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
Kun je uitsluiten dat je DHCP-server hetzelfde IP-adres uitgeeft aan meer dan één apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
MSteverink schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:07:
Kun je uitsluiten dat je DHCP-server hetzelfde IP-adres uitgeeft aan meer dan één apparaat?
Ja... denk ik. Hoe kan ik dat controleren?

Andersom: er is geen apparaat met een static ip, sinds de problemen begonnen. Er zijn een tiental gebinde ip-adressen. Maar die waren er ook al voor de problemen.

Overigens, van de 829 pings, zijn er 3 lost. Zag ik net op mijn PC.

/edit:
Ik zit de logs van mijn router even door te nemen. Ik kan zien dat de apparaten allemaal een IP-adres krijgen, ik zie geen conflicts.
Ik zie wel een internet disconnect, vervolgens allemaal [DoS Attack: ACK Scan] regels. Tussendoor weer een internet disconnect van 10 seconden.
Er zijn een stuk of 70 van die DoS attacks, sinds 11:49 (tot 12:03).

/edit2:
Netgear is great at creating false reports of DoS attacks. Many of them are no such thing.
Bemoedigende woorden...

[ Voor 41% gewijzigd door iAR op 15-01-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:19
Geen idee of het er mee te maken heeft maar denk in ieder geval even aan het volgende.

Als je een router reboot, dan houden alle op dat moment actieve devices gewoon hun Ip-adres.
Maar de dhcp server in die router start gewoon opnieuw op en gaat vanaf z'n start Ip-adres weer Ip-adressen uitgeven.
Dit kan dus dubbele IP-adressen veroorzaken.
Een device doet namelijk enkel een dhcp request als hij boot of als de lease tijd is verstreken en ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de leasetijd van een orbi 24 uur is.

Persoonlijk heb ik voor al mijn devices een Mac-adres/Ip-adres koppeling gemaakt in mijn router en krijgt alles altijd hetzelfde IP-adres en wordt dhcp enkel voor gasten gebruikt.
Dat voorkomt dit soort problemen, zeker als je veel iot devices in huis hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 15-01-2021 12:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:27:
Geen idee of het er mee te maken heeft maar denk in ieder geval even aan het volgende.

Als je een router reboot, dan houden alle op dat moment actieve devices gewoon hun Ip-adres.
Maar de dhcp server in die router start gewoon opnieuw op en gaat vanaf z'n start Ip-adres weer Ip-adressen uitgeven.
Dit kan dus dubbele IP-adressen veroorzaken.
Een device doet namelijk enkel een dhcp request als hij boot of als de lease tijd is verstreken en ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat de leasetijd van een orbi 24 uur is.

Persoonlijk heb ik voor al mijn devices een Mac-adres/Ip-adres koppeling gemaakt in mijn router en krijgt alles altijd hetzelfde IP-adres en wordt dhcp enkel voor gasten gebruikt.
Dat voorkomt dit soort problemen, zeker als je veel iot devices in huis hebt.
Ik heb er inderdaad een aantal gekoppeld, niet alles overigens. Maar je mag er toch wel vanuit gaan dat een DHCP server kan afvangen dat er IP-duplicaten zijn, dan wel een nieuw adres uitgeven dan wel een log-regel wegschrijven.

Desalniettemin ben ik nog vrolijk door aan het pingen, en het lijkt nu even weer goed te gaan. Nou ja, een half uurtje.

[Internet connected] IP address: mijnip, Friday, January 15, 2021 12:16:39
[Internet disconnected] Friday, January 15, 2021 12:16:27
[Internet connected] IP address: mijnip, Friday, January 15, 2021 11:59:31
[Internet disconnected] Friday, January 15, 2021 11:59:20
[Internet connected] IP address: mijnip, Friday, January 15, 2021 11:53:26
[Internet disconnected] Friday, January 15, 2021 11:53:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee een dhcp server is een dom ding die niets anders doet dan Ip-adressen uitgeven en bijhouden welke hij uitgegeven heeft.
Hij gaat bij het opstarten echt niet kijken welke Ip-adressen al in gebruik zijn en hij gaat ook niet testen of een Ip-adres al in gebruik is.
Daarom is het gewoon veel slimmer die administratie zelf in de hand te houden.

En zoals de Amerikanen zeggen.
"Assumptions are the mother of all fuck ups!”

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 15-01-2021 12:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:54
Ik zie niet echt wat de dhcp server er mee te maken heeft, aangezien alle apparaten er last van hebben. Laat ziggo dat modem even doormeten op afstand. En als internet rechtstreeks op de modem wel goed is, dan is het je router.

[ Voor 20% gewijzigd door Xfade op 15-01-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Xfade schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:54:
Ik zie niet echt wat de dhcp server er mee te maken heeft, aangezien alle apparaten er last van hebben. Laat ziggo dat modem even doormeten op afstand. En als internet rechtstreeks op de modem wel goed is, dan is het je router.
Dat dacht ik ook, maar goed. Dan kunnen we de DHCP server nu doorstrepen.

Het internet achter het modem had minder loss. Maar ik merk ook dat Windows het minder overzichtelijk presenteert. Probleem is ook: modem <> router <> devices: sneller door dat er iets niet werkt. Maar modem <> pc, die alleen staat te pingen. Dan heb je niet zo snel door dat je 10 seconden geen internet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
Ping www.google.nl -t. Als je geen internet hebt dan merk je het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Xfade schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:06:
Ping www.google.nl -t. Als je geen internet hebt dan merk je het wel.
Niet om het een of het ander, maar als je het topic had gelezen dan had je geweten dat mijn internet prima is behalve onregelmatig (zeg paar keer per uur) dat ik enkele seconden (zeg 10-30) geen internet heb.
Was het internet maar geheel weg, dan had ik waarschijnlijk minder moeilijk hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfade
die alleen staat te pingen. Dan heb je niet zo snel door dat je 10 seconden geen internet hebt.
Daar reageerde ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:35
iAR schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:11:
[...]

Niet om het een of het ander, maar als je het topic had gelezen dan had je geweten dat mijn internet prima is behalve onregelmatig (zeg paar keer per uur) dat ik enkele seconden (zeg 10-30) geen internet heb.
Was het internet maar geheel weg, dan had ik waarschijnlijk minder moeilijk hoeven doen.
Ik zou niet blij worden van die response tijden. Je ping een interne machine (192.168.1.1) en krijgt response tijden van 2-5 ms, ik wil een interne reponse tijd van < 1 ms. Dan ga je naar Internet pingen en je reponse tijden zijn 12-22 ms, vind ik opnieuw belabberd.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ik ben niet zo goed in cryptogrammen.
bregweb schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:28:
Ik zou niet blij worden van die response tijden. Je ping een interne machine (192.168.1.1) en krijgt response tijden van 2-5 ms, ik wil een interne reponse tijd van < 1 ms. Dan ga je naar Internet pingen en je reponse tijden zijn 12-22 ms, vind ik opnieuw belabberd.
Ja, het is ook niet erg snel nee.
Ik haal trouwens bij een speedtest ook maar 160-210 van de 250 download.

De olievlek van problemen wordt zo alleen maar groter.

[ Voor 7% gewijzigd door iAR op 15-01-2021 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:35
De olievlek beheers je door alle apparaten uit te schakelen en maar 1 apparaat op je router te zetten. Stop nog even met Wifi als je aan het troubleshooten bent, houd het zo simpel mogelijk. Ik heb zelf geen Ziggo, maar als je op je modem inlogt, is er dan een tooltje om naar Internet te pingen?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
bregweb schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:36:
De olievlek beheers je door alle apparaten uit te schakelen en maar 1 apparaat op je router te zetten. Stop nog even met Wifi als je aan het troubleshooten bent, houd het zo simpel mogelijk. Ik heb zelf geen Ziggo, maar als je op je modem inlogt, is er dan een tooltje om naar Internet te pingen?
Kan niet want zijn modem staat in bridge-mode, dat pingen vanaf je 'modem/router' kan alleen als t modem ook de router-functie ondersteunt.

Uit de antwoorden in dit topic is nog niet duidelijk of een apparaat direct aan de modem problemen met ping geeft of dat dit deze ping problemen geeft wanneer deze alsnog via een router (bekabeld of via wifi) is.
Zoals anderen aangaven, als direct aan modem bekabeld en ping-probleem dan moet je bellen met je provider, als probleem als een apparaat via kabel of via wifi met de router is verbonden die met modem is verbonden probleem geeft, dan eerst aan modem koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
bregweb schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:36:
Dat tooltje is er wel (edit: op een windows pc, niet de router inderdaad). Maar het is lastig om te detecteren wanneer er een probleem is.
Ik zit nu weer in de normale situatie en mijn router heeft geen disconnect sinds 12:16 in zijn log staan.

Ik kan nu een paar uur naar de commandprompt zitten kijken wanner hij uitvalt, of terugschollen in honderden zo niet duizenden ping regels of gaan zoeken in een enorm tekst bestand om te kijken of problemen zijn...
Maar je zult zien, ben ik maandag weer in een Teams call, lig ik er weer 10x per uur uit.
@AapBart dit is dus het lastige, hoe lang ga ik er voor zitten? Is er geen software die wél kan pingen en uiteindelijk een summary geeft?

Via wifi zijn de pings naar mijn router tussen de 1 en 5 ms, naar google.nl tussen de 12 en 20. Net met een uitschieter naar 120 (en lokaal naar 113), dat moet dus iets op de wifi zijn.

Als ik zeker zou weten dat de problemen verleden tijd zijn (als ze dat nu niet al zijn) als ik mijn Ziggo router weer in normale modes zet dan is dat wat waard. Dat ik vervolgens alle kabels moet omleggen én een dag loop te kloten in die interface om ip-binding en portforwarding instellen, soit.

[ Voor 6% gewijzigd door iAR op 15-01-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iAR schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Busy as we speak.

1. Hij is nu zo'n 10 minuten bezig met pingen. Dat stopt overigens af en toe wel, lijkt het, ondanks -t (ik zit nu weer op windows). Nog een andere manier om een dip te herkennen?
Als dat af en toe stopt is het niet goed...
2. Ik zit tegelijkertijd ook in mijn modem: maar ik kan nergens iets van signaalwaardes vinden.
Zou te zien moeten zijn onder Hulpmiddelen - Netwerkstatus.
Als het nu lijkt op een probleem binnenshuis (en dus niet Ziggo). Wat is dan handig? Modem toch weer als router gebruiken en de Orbi als 2 accesspoints. En dan maar op de koop toe nemen dat het instellen van DHCP-binding en portforarding irritant lang duurt in de k-interface? ;)
Of...?
Als het binnenhuis is zou je laptop op modem geen haperingen moeten hebben. Er lijkt dus in ieder geval iets niet lekker buitenhuis.

Mbt binnenhuis: heb je een switch waar je een mirror port op kunt instellen? Anno 2020 is meest voorkomende probleem dat dom ontworpen IoT-zooi (Sonos speakers :X ) netwerklussen veroorzaken met bijbehorende broadcast storms. Die storms zou je moeten kunnen vinden met een mirrir/span port en Wireshark.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:42

FreakNL

Well do ya punk?

Ben(V) schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:49:
Nee een dhcp server is een dom ding die niets anders doet dan Ip-adressen uitgeven en bijhouden welke hij uitgegeven heeft.
Hij gaat bij het opstarten echt niet kijken welke Ip-adressen al in gebruik zijn en hij gaat ook niet testen of een Ip-adres al in gebruik is.
Daarom is het gewoon veel slimmer die administratie zelf in de hand te houden.

En zoals de Amerikanen zeggen.
"Assumptions are the mother of all fuck ups!”
Ik heb tig devices die gewoon een IP uit de pool krijgen. En daar heb ik echt nog nooit problemen mee gehad bij het rebooten van device wat DHCP uitdeelt (dat hoeft overigens niet perse je router te zijn)...

Misschien heb ik toevallig de juiste hardware te pakken gehad de afgelopen jaren. Maar ik heb daar letterlijk nooit een issue mee gehad... Ook zakelijk niet overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Toch werkt het gewoon zoals ik beschreven heb.
Er is echt geen enkele dhcp server die je lan gaat scannen welke Ip-adresssen er al in gebruik zijn.

Als je me niet gelooft kijk je gewoon even welk device het eerste Ip-adres uit de dhcp reeks gekregen heeft, reboot je dhcp server zonder dat device uit te zetten en boot daarna een ander device.
Zeker weten dat je dan een dubbel Ip-adres in je Lan hebt.

Mede hierdoor moet als je in het device zelf een vast ip-adres instelt die ook buiten de dhcp reeks houden omdat je anders dubbele Ip-adressen krijgt.

PS.
Alleen het rebooten van een dhcp server zorgt ook niet voor problemen, immers alle devices hebben dan al een IP-adres.

Als dan enkel via een verstreken lease is een dhcp renew gedaan wordt, gebeurd er niets want de volgorde waarin de lease verstrijkt is altijd gelijk aan de volgorde waarin de Ip-adressen zijn uitgegeven en krijgt hij gewoon weer hetzelfde Ip-adres.

Enkel een nieuw device of een device dat reboot voordat alle lease tijden verstreken zijn geeft problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 15-01-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunjapunja
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-06 10:48
ik had dit vorige week vrijdag, ook van ziggo woon nabij haarlem, duurde zeker 2 a 3 dagen, heb maar alles gereset, inmiddels weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:42

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb het even gecontroleerd @Ben(V) maar mijn router behoudt gewoon zijn lease-file na reboot.

Kan me overigens voorstellen dat huis tuin en keukenspul dat niet doet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Nou, dat was van korte duur...

Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 08:43:51
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 08:43:24
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 08:43:12
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 08:38:17
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 08:37:17
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 08:37:06
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 08:28:34
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 08:28:11
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 08:28:00
[UPnP set event: add_nat_rule] from source 192.168.1.26, Saturday, January 16, 2021 08:24:11
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 08:22:10
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 08:22:04
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 08:21:53
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 08:16:07
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 08:14:58
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 08:14:44
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 08:01:58
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 08:01:56
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 08:01:40
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 07:54:50
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 07:54:46
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 07:54:34
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 07:48:44
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 07:48:39
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 07:48:28
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 07:40:03
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 07:39:33
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 07:39:22
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 07:33:32
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 07:33:27
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 07:33:15
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 07:26:25
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 07:26:21
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 07:26:09
[UPnP set event: add_nat_rule] from source 192.168.1.26, Saturday, January 16, 2021 07:24:11
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 07:20:20
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 07:20:15
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 07:20:01
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 07:13:14
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 07:13:12
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 07:12:57
[DHCP IP: 192.168.1.15] to MAC address e8:d0:fc:8a:2f:0b, Saturday, January 16, 2021 07:08:29
[Time synchronized with NTP server] Saturday, January 16, 2021 07:07:07
[Internet connected] IP address: ip, Saturday, January 16, 2021 07:07:03
[Internet disconnected] Saturday, January 16, 2021 07:06:49

Ik geloof dat ik toch maar weer de Connect Box als router ga instellen en de orbi als access point.
dunjapunja schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:52:
ik had dit vorige week vrijdag, ook van ziggo woon nabij haarlem, duurde zeker 2 a 3 dagen, heb maar alles gereset, inmiddels weer goed.
Heb je een idee waar het aan lag? Alles? Reset? Wat precies en hoe? Is je Connect Box je modem én router of heb je hem ook in bridge?
Ik heb het dus nu woensdag tot en met vrijdagochtend. En nu dus vanochtend weer, aldus de logs.

[ Voor 6% gewijzigd door iAR op 16-01-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
FreakNL schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 07:54:
Ik heb het even gecontroleerd @Ben(V) maar mijn router behoudt gewoon zijn lease-file na reboot.

Kan me overigens voorstellen dat huis tuin en keukenspul dat niet doet.....
Er is geen consumenten router die lease files bijhoud, dat doen ze enkel in memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:49:
Hierover gesproken... ik ga toch maar terug naar Ziggo als mijn router. De Orbi wordt een AP maar ik kwam er achter dat je in de Box van Ziggo weer geen DNS server kunt wijzigen. Ik zit er nu over na te denken om AdGuard Home mijn DHCP server te maken...
Als ik de instellingen van de router overneem, heb ik dan IP-wijzigingen op mijn apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:32
Even helemaal los van Pings en andere zaken. Heb je ook al de kabels naar jouw ziggo AOP eens los en vast gemaakt, een slecht contact kan ook even verlies van verbinding veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
nachtnet schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:09:
Even helemaal los van Pings en andere zaken. Heb je ook al de kabels naar jouw ziggo AOP eens los en vast gemaakt, een slecht contact kan ook even verlies van verbinding veroorzaken?
Hoewel daar niets in veranderd is, ja: I wiggled the plugs. Het helpt niet.

Ik ga gewoon terug naar de ConnectBox als modem/router. Hoewel dat ook kut is omdat je de DNS server niet kan veranderen. Dus ik moet dan maar mijn AdGuard Home als DHPC server instellen.
Maar goed, daarmee wordt het allemaal wel iets ingewikkelder. Niets dat ik niet begrijp. Ik kan alleen even de eventuele gevolgen niet goed overzien.
Pagina: 1