gpu werkt niet op een andere mobo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimcent
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 19:03
Mijn zoon gebruikt al een aantal jaren mijn oude pc (Phenom x4 955)en niks aan de hand. Omdat steeds meer games bepaalde instructieset eisen die niet ondersteund worden op die inmiddels bejaarde Am3 socket, had ik iets nieuwers gehaald.
Toevallig had ik nog ergens een i5-je (socket1150) liggen, dus kon het ddr3 geheugen van het am3 setje gewoon overzetten. Had alleen voor weinig ergens een moederbordje gehaald. Alles overgezet en helaas de gpu (r9 380x) slaat niet aan, geen beeld en wordt ook niet herkent in Windows. Van alles geprobeerd in het bios..maar de videokaart wordt gewoon niet herkent. Video onboard werkt wel gewoon. Had in dat nieuwere moederbordje nog een andere (simpele) gpu erin gezet en die werkte wel gewoon. Uiteindelijk weer een ander moederbordje + cpu (1155) gehaald en gewoon weer precies hetzelfde probleem. Videokaart werkt gewoon in het oude systeem, maar werkt niet in die andere systemen en kan gewoon niet de vinger erop leggen waaraan het ligt. Voedingen omgewisseld , niks... het enige wat ik met opstarten zie in het bios is dat er wel een gen 2 wordt herkent, maar daaronder zegt het moederbord geen pci express aanwezig. Het enige verschil is wat ik kan bedenken is dat die twee andere moederborden UEFI aangedreven moederborden zijn en het oude am3 moederbordje niet.. maar die videokaart is jonger als dat am3 moederbord, dus snap even niet waar ik het in moet zoeken. Ligt aan die videokaart kan niet anders, maar waarom werkt het gewoon prima in dat oude systeempje? Wie o wie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 19:40
Kan je alsjeblieft een paar enters plaatsen in je tekst? Het liefst na elke regel?
Dit is niet te lezen :/

[ Voor 18% gewijzigd door White_Collar op 13-01-2021 23:39 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 18:50
Om het even iets korter te zeggen:

Je hebt een Socket1150 mainboard waar een R9 380x niet in werkt. Een nieuwere simpelere GPU werkt wel in dat socket 1150 bord.
De R9 380x werkt ook niet in een nieuw 1155 bord en in dat 1155 bord werkt die andere simpele GPU wel.
De R9 380x werkt wel in het Phenom X4 955 systeem.

Tja lastig inderdaad. Neem aan dat je de bios al gereset hebt met de jumper? Zijn de kabels naar de voeding van de kaart goed? Gaan de fans even kort draaien van die R9 380 zodra je de pc aan zet? Zeg ook even welke merken/types het precies zijn van de onderdelen die je allemaal hebt geprobeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Undertaker2 op 13-01-2021 23:47 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimcent
Fans draaien van de gpu, bij aanzetten van de pc.
Inderdaad bios reset gedaan.
Kabels zijn goed, dezelfde voeding werkt prima met oude systeem.
Vga kabel die ik voor de test gebruikt is ook goed.
Am3 moderbordje is een gigabyte ga-ma790xt-ud4p
Het eerste moederbordje wat ik heb gebruikt was een Gigabyte GA-H81M-DS2, met een i5 4590S.
Tweede is een Asrock H61DE S3 met een i5 2500K.
Videokaart is Saphire Nitro R9 380x.
Geheugen weet ik even niet uit m’n hoofd, maar gebruik dezelfde reepjes die ook in het Amd systeempje zit.
2x 4Gb 1333mhz uit mijn hoofd.
Trouwens de videokaart doet het wel op een
J1800 onboard cpu van Gigabyte.
Maarja is ook niet echt een upgrade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:52
je hoeft niet na elke zin een enter te zetten hoor. Maar alinea's werken wel fijn :D

gebruik je een andere voeding, want je zegt dat hij prima werkt met oude systeem, maar is het de voeding van oud systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:13
Bios van het moederbord ook laatste versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimcent
Ja de voeding is hetzelfde. Die is wel krap aan (500 watt), maar werkt prima met de amd processor en terwijl dat een meer energie slurper is als die i5. Ook nog een andere 600 watt voeding gebruikt.

Dat gigabyte moederbordje had ik wel ge-update naar de laatste bios versie, maar die as rock nog niet. Kan ik nog proberen, maar geloof niet dat het daar in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Aan de 380X kan je geen VGA aanlsuiten, er zitten geen analoge poorten op. Hoe heb je je scherm daarop aangesloten dan?

Niet stiekem je scherm aan de onboard gehangen? Die doet niks als er een graka in het PCIe slot zit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimcent
Haha ja weet ik. Via een verloopje naar dvi.. en dat zelfde verloopje werkt goed via dat amd of j1800 systeempje.

Die r9 380x heb ik ooit ook eens tweedehands gehaald, misschien is er gerommeld in de bios van die kaart?

Probeer vanavond m’n eigen 5700xt erin te hangen en kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-10 17:50

Joostk

Barkrukprofeet

Dit klinkt wel alsof de videokaart niet goed samenwerkt met een moederbord met een UEFI bios.

Zit er een BIOS switch op de grafische kaart tussen legacy en UEFI.
Is het mogelijk om in het bios van je moederbord te switchen tussen legacy en UEFI voor de GPU.
Als het kan is het updaten of opnieuw flashen van je GPU BIOS een oplossing om zeker te weten dat er niet een ander BIOS opdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimcent
Ja daar had ik ook al naar lopen kijken, maar nog niet echt specifiek mee gespeeld. Ga dat ook nog proberen in ieder geval.

Het gigabyte bordje ondersteund dat specifiek voor de gpu (uefi of legacy), maar dat maakte ook niks uit.
Dat as rock moederbord kon ik zo’n functie niet vinden.

Vanavond maar weer even proberen en kijken wat ik in GPU-Z kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

pimcent schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:25:
Ja de voeding is hetzelfde. Die is wel krap aan (500 watt), maar werkt prima met de amd processor en terwijl dat een meer energie slurper is als die i5. Ook nog een andere 600 watt voeding gebruikt.

Dat gigabyte moederbordje had ik wel ge-update naar de laatste bios versie, maar die as rock nog niet. Kan ik nog proberen, maar geloof niet dat het daar in zit.
Een bios update kan wel uitmaken en dat zou ik zeker proberen als je het nog niet werkend hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimcent
Bios update gedaan, geen verschil.
Mijn eigen 5700xt erin gehangen en geen probleem, direct beeld. Als ik die 380x erin hang geen beeld. De fans van de gpu draaien wel, Met opstarten als ik dan even de vga kabel in de onboard prikt, dan zie ik wel snel gen 2 en daaronder couldn't find pci express device.

Er zit ook inderdaad een dual bios schakelaar op de videokaart. Beide geprobeerd en uitgelezen in gpu-z maar ik kan geen verschil zien, als dat zou moeten. Wat ik wel zag, is dat het vinkje van UEFI niet aan was.
Heb de kaart opnieuw geflashed en nu is het vinkje wel aan. Alleen nog steeds geen resultaat in combinatie met die andere moederborden.

Wordt dan denk ik toch een andere gpu halen, ben door m’n opties heen..
Pagina: 1