Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste All-round PC build budget €1200

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DJVogeltje
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-05-2021
Hi there!

Hoewel ik eerst nog van plan was om een kant-en-klare desktop te kopen, heb ik nu ingezien hoe fijn/ veel goedkoper het is om deze helemaal zelf samen te stellen. Ik was/ben niet thuis in deze customized computerwereld, dus heb ik de afgelopen week flink wat reviews/video's gekeken om me in te lezen. Uiteindelijk ben ik tot onderstaande build gekomen en vroeg me af of jullie hier nog advies voor hebben zodat ik zeker weet dat ik een verstandige keuze maak (en dat 'tie werkt). O-)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een PC die ik de komende jaren niet hoeft te upgraden. Ik zal 'm veel gebruiken voor multitasken. Voor mijn opleiding heb ik vaak veel schermen tegelijkertijd op staan (Word, Excel, PDF reader, Chrome met +10 tabbladen). Verder houd ik me bezig met data analyse en (niet al te complexe) machine learning taken in RStudio. Daarnaast maak ik soms gebruik van Affinity Photo/Designer (Photoshop). Verder ben ik geen fanatieke gamer maar zou het fijn zijn als mijn computer games als ARK Survival/Firewatch kan runnen op 1440p (ik hoef niet de laatste games op de hoogste kwaliteit te kunnen spelen).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zou ik onder de €1200,- willen zitten inclusief verzendkosten. Op advies van mijn omgeving werd aangeraden om de computer zelf in elkaar te zetten. Nu ik wat video's hierover heb gekeken durf ik het denk ik wel aan. Ik heb daarom in dit budget geen rekening gehouden met assemblage kosten.

Mocht dat bedrag er net voor zorgen dat ik dan te veel moet inleveren op prestaties die wel handig zijn. Dan kan ik er ook net iets boven zitten (max. €200,-), maar de voorkeur gaat wel uit naar bovenstaande budget.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor: Philips 275B1/00
Toetsenbord: Corsair K70 RGB MK.2

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700KF Boxed€ 357,70€ 357,70
1MoederbordenAsus PRIME Z490-P€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 Windforce OC 6G€ 321,51€ 321,51
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 35,37€ 35,37
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 64,90€ 64,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 31,65€ 31,65
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 83,90€ 83,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 550W V2€ 54,99€ 54,99
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.238,02

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alleen een voorkeur voor Intel t.o.v. AMD, omdat ik deze altijd heb gehad en hier goede ervaringen mee heb. Overige onderdelen maakt voor mij niet uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn voorkeur gaat uit naar een gesloten behuizing, RGB is daarom niet nodig (maar mocht een open/glazen behuizing beter zijn, dan kan dat natuurlijk ook :) ). Zeker nu ik voor het eerst ga proberen om een computer in elkaar te zetten zou het fijn zijn als het moederbord/behuizing een beetje "beginner-proof" is, zodat er voldoende ruimte is om alles netjes te monteren.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik vroeg me af of jullie advies zouden kunnen geven of het mogelijk is om bepaalde componenten te downgraden waardoor ik onder mijn budget van €1200,- kan komen. Ik heb namelijk het idee dat ik op bepaalde elementen zou kunnen besparen, alleen weet ik niet precies waar die speling zit, zonder dat ik te veel performance verlies.
Ook twijfel ik nog tussen 16gb en 32gb RAM, wat raden jullie aan?
En uiteraard of de bovengenoemde combinatie klopt of dat ik wat dingen over het hoofd heb gezien.

Ik hoor graag jullie mening/advies :)

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
Heb je daadwerkelijk een GPU nodig? kan je niet gewoon de iGPU gebruiken van de i7?
ik zou 32 gb ram pakken.
ik zou een betere voeding pakken.

• DJVogeltje
Dank voor de reactie 99ruud99.:) Mijn voorkeur gaat wel uit naar een dedicated GPU. Misschien dan een trede lager om wat te besparen op de kosten (GTX 1660 Ti) of raad je in dat geval toch de RTX 2060 aan? Ik hoop eigenlijk ook dat de prijzen nog wat dalen als de schaarste op GPUs weer wat is opgeheven.

Ik twijfel idd ook wel tussen 16 en 32gb RAM. Maar had het idee dat dat misschien wat overkill was. Ik hou dit wel nog in gedachten (zal het nog in bovenstaande bericht aanpassen).

Qua voeding doel je meer in de richting van 80+ gold of andere specs?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
Die schaarste duurt nog wel paar maanden... Dat was waarom ik igpu zei.

Mogelijk kan je daarmee vooruit tot de rtx3060 uit is, die is gruwelijk veel sneller en gaat rond 300 euro kosten.

pricewatch: Corsair TX550M

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 14-01-2021 10:18 ]

• DJVogeltje
Ah thanks voor je advies! Hoewel ik het liefst zo snel mogelijk aan de slag wil ben ik ook wel bereid om nog even te wachten. Ik ga het iig in de gaten houden.
Pagina: 1