Loze leiding niet meer te redden?

Pagina: 1
Acties:

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:39
Hoi allemaal,

Ik wil een UTP kabel trekken naar zolder via een loze leiding. Geprobeerd met een trekveer en merkte dat hij al na ong. 10 cm vast kwam te zitten. Endoscoop camera er in en zag dat er al een coax kabel doorheen is getrokken. In de meterkast zijn er 2 leidingen met afgeknipte coaxdraadjes, waarvan de ene naar een slaapkamer op de 1e gaat.

Nu probeer ik te achterhalen welke naar zolder gaat, maar beide lijken muurvast te zitten. De vraag is of deze leiding nog te redden is. Zou wat WD40 van bovenaf kunnen helpen om de kabel los te wrikken? Ik hoor graag jullie suggesties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_f8vO-4oJOBl9DIYi7XnDSK1mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fA0maVenUHBgaKVFRzXg5nQs.jpg?f=fotoalbum_large

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04:30

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Compressor lenen en die er op zetten dat blaast alles er zo uit.

Si vis pacem, para bellum

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:40
Mij is altijd vertelt om voor afwasmiddel te gaan, maar dat is tijdens het trekken.

Mijn bericht staat los van die van 42dpi, dat is ook een goeie en wellicht betere.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

42dpi schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:09:
Compressor lenen en die er op zetten dat blaast alles er zo uit.
Zou proberen eerst van onder te blazen om te voorkomen dat je alles vaster blaast.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die coaxkabel is één ding maar wat is dat witte spul op de achtergrond?

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 23:09
Ik zou eerst alle droge opties proberen die je kunt bedenken, als dat (los)gruis is wat ik zie zal dat met vocht er niet snel beter op worden.

[ Voor 37% gewijzigd door gekkie op 13-01-2021 23:12 ]

• Silversin
sypie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:11:
Die coaxkabel is één ding maar wat is dat witte spul op de achtergrond?
Gruis. Het is wit spul, dus denk MP75

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 16:13
Ik had in mijn woning een lege leiding waar in niet doorheen kwam met de trekveer. Goeie stoot lucht vanuit de longen van een kameraad (tevens de elektricien) en alles was opgelost. Het uitblazen is zeker een optie die ik kan beamen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17

Reptile209

- gers -

En anders kijken of je hem kunt open breken tot iets verder dan die 10 cm, zodat je grip op die coax krijgt? Of verdwijnt hij gelijk in een muur of plafond?

Zo scherp als een voetbal!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zet de stofzuiger er eens op en voel of je uberhaupt nog airflow er langs hebt. Indien niet... dan hebben ze wellicht eerst de kabel erin gedaan en toen het beton gestort... zo ziet het er ook wel een beetje uit op die foto.
Arunia schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:10:
Mij is altijd vertelt om voor afwasmiddel te gaan, maar dat is tijdens het trekken.

Mijn bericht staat los van die van 42dpi, dat is ook een goeie en wellicht betere.
Afwasmiddel... ja, en het gevolg zie je hier; kabel die vast zit.

• Silversin
Reptile209 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:15:
En anders kijken of je hem kunt open breken tot iets verder dan die 10 cm, zodat je grip op die coax krijgt? Of verdwijnt hij gelijk in een muur of plafond?
Dat gaat hem helaas niet worden, anders heb ik thuis meteen ruzie. De leiding is zo een 25cm van de vloer. Overigens moet er zeker ergens een knik bocht zitten, want de meterkast staat beneden in tegenovergestelde muur.

• kabeltjekabel
Silversin schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Gruis. Het is wit spul, dus denk MP75
In dat geval zeker uitzuigen. Compressor heeft niet iedereen is ook verrekte lastig om er goed op te doen. De stofzuiger is echter een stuk makkelijker. Eventueel afwisselen onder / boven.

• kabeltjekabel
Silversin schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:21:
[...]

Dat gaat hem helaas niet worden, anders heb ik thuis meteen ruzie. De leiding is zo een 25cm van de vloer. Overigens moet er zeker ergens een knik zitten, want de meterkast staat beneden in tegenovergestelde muur.
Knik is wat anders dan bocht.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:55
Stofzuiger en raggen met een stalen trekveer om het gruis te verkleinen/los te maken indien nodig.

• Silversin
kabeltjekabel schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:21:
[...]

In dat geval zeker uitzuigen. Compressor heeft niet iedereen is ook verrekte lastig om er goed op te doen. De stofzuiger is echter een stuk makkelijker. Eventueel afwisselen onder / boven.
Ga ik proberen. Dat wordt dan van onderen. Ik las ook dat het wellicht handig is om het dicht te tapen en zo een vacuum te creëren. Dit kan geen kwaad?

• FireAge
Dat zou averechts moeten werken lijkt mij. Je wil lucht laten stromen en dat moet het gruis meeslepen.

Of bedoel je de stofzuigermind aan de buis tapen? Want dat helpt natuurlijk wel omdat je dan meer debiet door de buis trekt.

• Reptile209
  • Laatst online: 23:17

Reptile209

- gers -

Silversin schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:28:
[...]

Ga ik proberen. Dat wordt dan van onderen. Ik las ook dat het wellicht handig is om het dicht te tapen en zo een vacuum te creëren. Dit kan geen kwaad?
Je zal het niet stuk maken met een stofzuiger. Probeer eventueel met een tweede persoon samen: pijp aan de andere kant even met een duim dichthouden en dan opeens weer open doen. Krijg je wat schokken in de leiding die zouden kunnen helpen. Stofzuigerslang met ducttape oid aan de andere kant luchtdicht vastmaken.

Zo scherp als een voetbal!

• FireAge
Let wel dat je je stofzuiger wel kapot kunt maken door oververhitting als je hem te lang vacuum laat zuigen :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Arunia schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:10:

Dat is dus een ontzettend slecht idee. Afwasmiddel droogt op en zorgt er dan voor dat een kabel steeds vaster komt te zitten. Je hebt hier speciaal glijmiddel voor, dat werkt veel beter.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:40
Goed om dat te weten. Daarom gaf ik al aan om zeker de luchtdruk optie te proberen.

• kabeltjekabel
Silversin schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:28:
[...]

In sommige gevallen kun je gewoon de stofzuigermond in de kegel zetten en blijft hij zelf hangen. Hangt er een beetje vanaf hoe je buis precies zit.
FireAge schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:38:
Let wel dat je je stofzuiger wel kapot kunt maken door oververhitting als je hem te lang vacuum laat zuigen :)
Klopt. Een huishoudstofzuiger gaat dan al snel in de thermische beveiliging. Een goede bouwzuiger heeft een onafhankelijk koel-lucht circuit.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Had zelf ook een coax kabel die afgebroken was in de buis. Het is ons gelukt hem vanaf boven met de een trekveer los te drukken.

Voor smeren heeft 3M speciale 'cable lube' onder andere bij Sander Vunderink te krijgen

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Silversin schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:08:
Nu probeer ik te achterhalen welke naar zolder gaat, maar beide lijken muurvast te zitten. De vraag is of deze leiding nog te redden is.
Om te achterhalen welke naar zolder gaat gebruik je de stofzuiger vanaf de meterkast, mond/slang op de buis zetten en zorgen dat je hem even met (duct)tape vastzet aan de buis zodat er geen valse lucht aangezogen wordt. Vervolgens kun je normaliter horen aan het fluiten waar de buis naartoe loopt...

• Silversin
Denk dat het een verloren zaak is. Stofzuiger boven en onder geprobeerd, geen speling niets. Uiteindelijk toch best wat WD40 in de buis gespoten, maar geen druppel beneden. Kabels nog steeds muurvast.

• Shibal
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-11-2025
Je zou nog een stalentrekveer icm veerpomp kunnen proberen.

Maar ja, als je pech hebt dan ram je het alleen maar vaster.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-01 18:48

LankHoar

Langharig tuig

Zou een compressor proberen. Die kan flink meer druk zetten dan je stofzuiger :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Jorn
  • Laatst online: 30-01 14:44
Die gips hoort daar niet in de buis, zal wel ergens lek zijn.
Die coax kabel zal ook wel afgeknapt zijn daardoor.
Dat krijg je er met een trekveer of stofzuiger niet uit, misschien kun je iets flexibels op een boormachine zetten en het er daarmee uit proberen te krijgen, anders wordt het inderdaad een lastig verhaal.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Mijn gok: ze hebben een gat geboord en ergens een plug door de leiding geramd.

Recent nog meegemaakt in onze vorige woning. Daar hadden ze het zelfs voor elkaar gekregen om een leiding op 2 plaatsen binnen 20 cm van elkaar te doorboren bij het ophangen van een deurbel. Die coax zit mogelijk gewoon klemvast door die plug.

Ik heb toen ongeveer bepaald waar de blokkade zat (mijn "geluk" was dat het dus VD draad was voor een lichtschakelaar en die kreeg ik er dus wel uit, maar helaas wilden de nieuwe draden er niet meer in) en heb toen gewoon een kleine opening gemaakt in de muur. Leiding vrijgemaakt van buitenaf en de boel weer dichtgesmeerd met vuller (wel even een stukje tape over de gaten in de leiding geplakt zodat de vuller er niet ingedrukt werd.

Maar als die foto van boven genomen is (dus op zolder), dan zou het euvel weleens dichtbij kunnen zitten. Als dat gewoon een gipsblokken wandje is mep je er met een hamer en beitel zo een gat in.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2021 14:02 ]

• Silversin
LankHoar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:37:
Zou een compressor proberen. Die kan flink meer druk zetten dan je stofzuiger :)
Ik zou even niet weten hoe er aan te komen.

Dit soort dingen zijn altijd vervelend bij het kopen van een bestaande huis. Onwetend wat de vorige eigenaar er mee heeft uitgespookt. Denk dat ik over moet naar een draadloze oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Silversin op 14-01-2021 14:09 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Is dit al na 10 cm? Dan gewoon lomp geweld met een sterke metalen trekveer (eventeel op een boormachine) of andere lompe dingen. Dat lijkt idd beton....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Silversin schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:05:
[...]

Dit soort dingen zijn altijd vervelend bij het kopen van een bestaande huis. Onwetend wat de vorige eigenaar er mee heeft uitgespookt. Denk dat ik over moet naar een draadloze oplossing.
In nieuwbouw is het soms niet veel beter :X

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kun je aan de coax-kabel aan de meterkastkant een trekveer met kabeltrekkous plaatsen? Daar heb ik muurvaste coax-kabel met enig geweld nog wel eens mee los getrokken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• The Eagle
  • Laatst online: 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Silversin schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:05:
[...]

Huren? Bouwmarkten zijn dicht maar niet helemaal, denk dat de verhuur wel gewoon open zal zijn hoor. Kwestie van bellen. En anders nog paar weekjes wachten tot de lockdown voorbij is. Die kabel gaat voorlopig toch nergens heen :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:45

Freakie1NL

Grote Baas

pagani schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Zo zeg dat wel. Flex bochten waar de honden geen brood van hebben gegeten.
VD draad los (ja echt waar) in de muur gesmeerd voor een cm of 10, want daar hield de PVC blijkbaar op en was het vrijdag.....

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• FireAge
Ik zou toch echt gaan raggen/rammen om die meuk te verbrijzelen. 10 cm is niets kun je zelfs met een hamer en lange schroevendraaier een de gang.

Of tape een steenboorkop aan een stuk metalentrekveer en klem die in een boormachine.

Minder WD, meer elbowgrease :)

• The Eagle
  • Laatst online: 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou idd ook gewoon kunnen proberen met een lange dunne pen en een hamer. Breinaald ofzo, en dan gewoon van onder af poeren en kijken of je het gruis los krijgt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Silversin
Hier een foto met wat extra context. Er is door de vorige bewoner later een dakkapel geplaatst en vanuit een andere kamer centrale verwarming doorgetrokken. Vermoed dat bij het plaatsten daarvan de buis is geraakt, waardoor de kabel vast is komen te zitten. De leiding zit in een betonnen muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFH1kuNDP8T_6oLSK7gTcWW0Kzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CA3J3H1dvNQnG41brptK3e3v.jpg?f=fotoalbum_large

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:01
10 cm is de moeite waard om open te kappen, bedoel met een beetje knauf heb je het zo weer dicht. Dat is geen populaire oplossing weet ik, maar het is wel een optie.

Hadden wij op de slaapkamer van onze nieuwbouwwoning. Omdat daar nog extra leidingen werden aangebracht na oplevering en daarna weer de schilder de boel kwam verven en behangen heb ik het open gekapt. Naderhand is alles afgewerkt en zie je er niets meer van.

Voor de rest idd geen rare vloeistoffen in de buis spuiten die daar niet voor bedoeld zijn. Als zuigen niet werkt kun je kijken of je gericht kan blazen. Een compressor heeft daarbij meer nut om dat je druk kan pulseren, terwijl een stofzuiger een constante zuigkracht heeft. En weten welke kant op je gaat sjorren is ook belangrijk inderdaad. Trek je de boel vaster of juist losser.

In ieder geval veel succes!

discogs

• pbertens
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 16:19
Je zou het kunnen proberen met een ontstoppingsveers (kurkentrekker). Door deze te rond te draaien kan je de kabel te pakken krijgen en er vervolgens uit trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door pbertens op 14-01-2021 15:38 ]

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 16:48
pagani schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Je bedoeld toch niet die flexibele leidingen die ze gebruiken waarbij ze de hoek zo maken dat er nooit meer wat doorheen kan of zelfs überhaupt uit kan :'( :X :+

©2004

• pagani
  • Niet online
hk12nl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Je bedoeld toch niet die flexibele leidingen die ze gebruiken waarbij ze de hoek zo maken dat er nooit meer wat doorheen kan of zelfs überhaupt uit kan :'( :X :+
Dat, of zoals bij onze buren proppen beton/cement halverwege de loze leidingen :')

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

FireAge schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:38:
Funny fact #1:

De hogere toon van een stofzuiger bij vacuum is niet het gevolg van harder werken van de motor, maar van minder weerstand voor de motor. Minder lucht, maakt het makkelijker voor de motor om te draaien en genereert minder warmte.

Alleen het gebrek aan luchtstroom zorgt voor een gebrek aan de luchtkoeling die je normaal hebt. (Je voelt de warme lucht uit de stofzuiger komen) En dus kan de stofzuiger inderdaad stuk gaan.

Sowieso heeft langdurig de stofzuiger er op zetten en aanzetten geen zin. Het is beter om dat met korte bursts te doen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:48
Als ik die foto zo bekijk, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de verstopping is veroorzaakt door het aanleggen van de CV leiding. Het beugeltje zit op een grotere afstand dan 10 cm.
Ook komt door het plaatsen van een beugeltje geen stucmortel o.i.d. in de elektrobuis.
Mijn idee is dat bij het (opnieuw) pleisteren van de muur een klodder mortel in de doos/buis is gevallen.

@Shibal geeft volgens mij de meest hoopvolle methode om de buis weer gangbaar te krijgen zonder breekwerk.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:13
Ik zou, voor er gekapt gaat worden of grof geweld een optie is, toch echt eerst een compressor huren/lenen. Gooi het eens rond in de buurt WhatsApp groep indien die er is b.v.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad in de slaapkamer (nieuwbouw) en daar heb ik het uiteindelijk open gekapt (COAX was boven en onder afgebroken) en vervolgens een elektricien laten komen en die heeft het met moeite eruit gekregen. Maar goed... die hadden wat beter spul dan mijzelf.

Voordeel is dat ik het destijds nog gewoon behang had. Nu zit er i.p.v. COAX een UTP in en is alles netjes gestukadoord (of hoe je dat ook schrijft).

En wat diverse mensen hier aangeven... nieuwbouw is ook niet alles. Ik heb ook een LL naar een plafonddoos (was voor projector) waar ik nu een AP heb geïnstalleerd... Overal extra dikke leidingen laten leggen. Ik had blijkbaar moeten aangeven dat haakse bochten niet gewenst waren... de trekveer ging er amper doorheen...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Pagina: 1