Duurt lang voordat netwerk beschikbaar is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propaanbanaan
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-09 13:14
Ik ben al vaker tegen het probleem aangelopen dat als het internet eruit ligt om wat voor reden dan ook, dat het erg lang duurt voordat alles binnen mijn netwerk beschikbaar is.

Het netwerk van de router waarop mijn verbinding binnenkomt werkt meestal zodra deze opnieuw gestart is.
Dit is de connectbox wifi modem en router van Ziggo. Deze steld ook ingesteld als dhcp server.
Als 2e router heb ik een ac1900 tp-link archer c9, deze staat ingesteld als accespoint.

Oa de volgende apparaten zijn direct verbonden op mijn 2e router/accespoint:
Hue bridge, Nas, Camera bewakings set en nog een raspberry met camera om de uilenkast te bespieden 8)

Mijn vraag is dus is het mogelijk dat het zo lang duurt voordat de 2e router functioneel is omdat er veel apparaten verbonden moeten worden zodra deze opgestart is, mogelijk omdat de dhcp server het niet bijhoudt.

Eigenlijk hebben alle apparaten die verbonden zijn met de 2e router een fixed intern ip adress.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:33
Wat gebeurd er precies als dit fenomeen zich voor doet ?

Hebben de clients nog geldige ip leases en kunnen ze alleen het internet niet bereiken ?

Kun je tijdens de reboot wel het managment adres van je 2e router bereiken ?

En als jij zegt lang, waar praten we dan over ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Weet je zeker dat die tweede router enkel accesspoint is?

Bedenk dat als je een router reboot en je devices niet, dat je devices die via Dhcp werken dan geen nieuw ipadres krijgen want die doen alleen een Dhcp request als ze booten.
Je loopt dan dus de kans op dubbel gebruik van ip adressen.

En als al je device een fixed ipadres hebben dan werkt alles lokaal nog steeds, maar kunnen pas het internet op als je router weer online is.

Een Ziggo box is lang bezig met z'n bootprocess en dat heeft niets met de snelheid van de Dhcp server in die Ziggo box te maken, maar meer het modem deel van alles gaat doen op het Ziggo netwerk voordat hij als router voor jou beschikbaar is.

Dhcp is belasting van helemaal niets dus dat heeft er niets mee te maken.

De vraag is meer waarom je regelmatig je Ziggo box reboot.
Hier draait hij al meer dan 2 jaar onafgebroken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propaanbanaan
mash_man02 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:02:
Wat gebeurd er precies als dit fenomeen zich voor doet ?

Hebben de clients nog geldige ip leases en kunnen ze alleen het internet niet bereiken ?

Kun je tijdens de reboot wel het managment adres van je 2e router bereiken ?

En als jij zegt lang, waar praten we dan over ?
De apparaten die verbonden zijn via de 2e router zijn helemaal niet bereikbaar, ook hebben die geen ip adres. Dit heb ik gecheckt door met de 2e router te verbinden en vervolgens ipconfig in te voeren in cmd.

Tijdens de reboot kan ik het management van de 2e router niet bereiken, ook zie ik deze niet terugkomen in de lijst van ip adressen in de management pagina van de ziggo router.

Met lange tijd heb ik het meestal over een tijdspan van meer dan 1 uur. In dat uur ben ik het meestal beu en begin ik ongeduldig zelf alles te resetten. Vaak werkt het weer na een tijdje alleen durf ik niet te zeggen wat de exacte reden is.
Ben(V) schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:34:
Weet je zeker dat die tweede router enkel accesspoint is?

Bedenk dat als je een router reboot en je devices niet, dat je devices die via Dhcp werken dan geen nieuw ipadres krijgen want die doen alleen een Dhcp request als ze booten.
Je loopt dan dus de kans op dubbel gebruik van ip adressen.

En als al je device een fixed ipadres hebben dan werkt alles lokaal nog steeds, maar kunnen pas het internet op als je router weer online is.

Een Ziggo box is lang bezig met z'n bootprocess en dat heeft niets met de snelheid van de Dhcp server in die Ziggo box te maken, maar meer het modem deel van alles gaat doen op het Ziggo netwerk voordat hij als router voor jou beschikbaar is.

Dhcp is belasting van helemaal niets dus dat heeft er niets mee te maken.

De vraag is meer waarom je regelmatig je Ziggo box reboot.
Hier draait hij al meer dan 2 jaar onafgebroken.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat de 2e router alleen ingesteld is als accespoint. Helaas ben ik niet zo goed in netwerken. Ik vermoed van wel, als ik op het wifi netwerk zit van router 2 en vervolgens ipconfig doe via cmd, dan staat de default gateway op192.168.178.1 (ip adress van router 1). Zelf heeft mijn laptop adress 192.168.178.136, ook kan ik apparaten zoals een chromecast via beide netwerken besturen.

Oke ik wist niet dat de deviced het ip adress opvragen zodra ze booten, weer iets geleerd!

Is het mogelijk dat ik tijdens het bootprocess wel al wifi aankan via router 1? Of zou dit pas beschikbaar zijn zodra het booten voltooid is?

Zou het dan kunnen dat ik gewoon alle aparaten handmatig opnieuw aan en uit moet zetten zodat deze de ip adressen krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Hoe je denkt met een ipconfig te kunnen zien of andere devices een ipadres hebben zie ik niet.
Ipconfig zegt alleen iets over het device (je pc) waar je het op uitvoert.

Het is verstandig om in ieder geval al je vaste devices een macadres/ipadres koppeling in the Ziggo router te maken, dat zorgt ervoor dat je dat elk device altijd hetzelfde ipadres krijgt.
Vooral die tweede router moet een vast ipadres krijgen.

En een uur is natuurlijk een onmogelijk lange tijd voor een boot.
Maar ik vermoed dat je toch iets verkeerd geconfigureerd hem met die tweede router.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propaanbanaan
Ben(V) schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:52:
Hoe je denkt met een ipconfig te kunnen zien of andere devices een ipadres hebben zie ik niet.
Ipconfig zegt alleen iets over het device (je pc) waar je het op uitvoert.

Het is verstandig om in ieder geval al je vaste devices een macadres/ipadres koppeling in the Ziggo router te maken, dat zorgt ervoor dat je dat elk device altijd hetzelfde ipadres krijgt.
Vooral die tweede router moet een vast ipadres krijgen.

En een uur is natuurlijk een onmogelijk lange tijd voor een boot.
Maar ik vermoed dat je toch iets verkeerd geconfigureerd hem met die tweede router.
Met de ipconfig keek ik of mijn laptop onder de dhcp lease 192.168.178.*) van router 1 valt. Ik dacht dat als dit het geval is dat de 2e router goed ingesteld is.
De andere apparaten worden pas na een lange tijd zichtbaar in het overzicht van de ip adressen op de router management pagina van router 1.

Het is inderdaad een goed idee om de vaste apparaten een gefixeerd ip adres te geven. Dit zal ik meteen doen, misschien dat het probleem dan al opgelost is.
Pagina: 1