Al een aantal posts door zitten lezen maar nog geen eenduidig antwoord gevonden...
Ik krijg van de week een inductie kookplaat binnen. Deze moet natuurlijk aangelsloten worden.
Wat ik heb is een perilex aansluiting met 3 fasen. Elke fase is gezekerd op 16A. De bedrading is allemaal even dik, zo te zien 2,5 mm2 (L1, L2, L3 en N / Bruin, Zwart, Grijs, blauw) en aarde uiteraard.
De kookplaat heeft 2 fasen nodig (7 kW) het aansluitschema staat hier in.
https://media3.bosch-home.com/Documents/9001093672_H.pdf
Als ik naar figuur 6 en 9 kijk dan lijkt het er op dat ik het op de 3 fasen aansluiting kan doen met L1 en L2 en een gedeelde nul (N).
Wat ik me dan alleen afvraag is of de nul (N) dan niet scheef/over belast wordt en het draad daarvan niet te dun is.
Alternatief kan ik natuurlijk de groepen anders bedraden en een L1 N1 + L2 N2 aansluitng maken maar als het ook op 3 fasen kan gebruik ik de derde fase liever voor de afzuigkap...
Wat ik heb kunnen vinden waarmee ik denk dat 2 fasen van de 3 gebruiken met maar 1 retour OK is zijn deze twee posts:
Ik krijg van de week een inductie kookplaat binnen. Deze moet natuurlijk aangelsloten worden.
Wat ik heb is een perilex aansluiting met 3 fasen. Elke fase is gezekerd op 16A. De bedrading is allemaal even dik, zo te zien 2,5 mm2 (L1, L2, L3 en N / Bruin, Zwart, Grijs, blauw) en aarde uiteraard.
De kookplaat heeft 2 fasen nodig (7 kW) het aansluitschema staat hier in.
https://media3.bosch-home.com/Documents/9001093672_H.pdf
Als ik naar figuur 6 en 9 kijk dan lijkt het er op dat ik het op de 3 fasen aansluiting kan doen met L1 en L2 en een gedeelde nul (N).
Wat ik me dan alleen afvraag is of de nul (N) dan niet scheef/over belast wordt en het draad daarvan niet te dun is.
Alternatief kan ik natuurlijk de groepen anders bedraden en een L1 N1 + L2 N2 aansluitng maken maar als het ook op 3 fasen kan gebruik ik de derde fase liever voor de afzuigkap...
Wat ik heb kunnen vinden waarmee ik denk dat 2 fasen van de 3 gebruiken met maar 1 retour OK is zijn deze twee posts:
Peetman schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:14:
[...]
Omdat de plaat in dat geval altijd op een 3fase aansluiting moet. Nu heb je de mogelijkheid om in het geval van een 3-fase perilex gebruik te maken van 2 van de 3 fases daarvan. En in het geval van een kookgroep op 1fase daarvan.
Toevallig was ik van de week aan het kijken naar het aansluiten van een gloednieuwe siemens inductieplaat en die hebben het ook zo geregeld (alleen een stuk beter afgewerkt en met foutdetectie in de plaat, etc).
Het beste kan je je de plaat zo ombouwen dat je de belasting netjes verdeeld over de 2 groepen van de kookgroep, maar dat kost je wel wat geknutsel. Maar als je dat goed doet, (incl krimpkousjes etc) heb je wel een stuk veiliger plaat.
Het is overigens op basis van de foto lastig te bepalen hoe de bedrading nu loopt. Ik zie niet duidelijk 2 gescheiden groepen naar de verschillende regelknoppen / pitten lopen.
Dit kan omdat de 2 fasen een verschoven sinus hebben waardoor de null niet overbelst zal worden als er 2 van de 3 fasen gebruikt worden. Als iemand mij deze theorie kan bevestigen dan ben ik blijPeetman schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:40:
Ik zie aan de kookplaatkant 3 punten op de kroonsteen verbonden, namelijk de bovenste 2 en de onderste.
Aangezien de onderste een aantal draden ingaat vermoed ik dat dat de gemeenschappelijk nul is. In dat geval moet de bovenste aansluiting niet de bruine draad krijgen maar de zwarte draad die nu op de 1 na onderste is aangesloten.
En dan bruin naar de onderste. Dus momenteel lijkt het inderdaad geconfigureerd voor 3 fasen, waarbij de kookplaat er 2 gebruikt.
[Afbeelding]
Als je het zo aansluit klopt alleen de kleur van de bruine draad niet. Dus het netst zou zijn om een juiste kabel te halen met 2x blauw, 2x zwart en aarde.
[ Voor 56% gewijzigd door mjl op 13-01-2021 23:08 ]
-------