Inductie kookplaat aansluiten: overbelasting van nul?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:29
Al een aantal posts door zitten lezen maar nog geen eenduidig antwoord gevonden...

Ik krijg van de week een inductie kookplaat binnen. Deze moet natuurlijk aangelsloten worden.

Wat ik heb is een perilex aansluiting met 3 fasen. Elke fase is gezekerd op 16A. De bedrading is allemaal even dik, zo te zien 2,5 mm2 (L1, L2, L3 en N / Bruin, Zwart, Grijs, blauw) en aarde uiteraard.

De kookplaat heeft 2 fasen nodig (7 kW) het aansluitschema staat hier in.

https://media3.bosch-home.com/Documents/9001093672_H.pdf

Als ik naar figuur 6 en 9 kijk dan lijkt het er op dat ik het op de 3 fasen aansluiting kan doen met L1 en L2 en een gedeelde nul (N).

Wat ik me dan alleen afvraag is of de nul (N) dan niet scheef/over belast wordt en het draad daarvan niet te dun is.

Alternatief kan ik natuurlijk de groepen anders bedraden en een L1 N1 + L2 N2 aansluitng maken maar als het ook op 3 fasen kan gebruik ik de derde fase liever voor de afzuigkap...

Wat ik heb kunnen vinden waarmee ik denk dat 2 fasen van de 3 gebruiken met maar 1 retour OK is zijn deze twee posts:
Peetman schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:14:
[...]

Omdat de plaat in dat geval altijd op een 3fase aansluiting moet. Nu heb je de mogelijkheid om in het geval van een 3-fase perilex gebruik te maken van 2 van de 3 fases daarvan. En in het geval van een kookgroep op 1fase daarvan.
Toevallig was ik van de week aan het kijken naar het aansluiten van een gloednieuwe siemens inductieplaat en die hebben het ook zo geregeld (alleen een stuk beter afgewerkt en met foutdetectie in de plaat, etc).

Het beste kan je je de plaat zo ombouwen dat je de belasting netjes verdeeld over de 2 groepen van de kookgroep, maar dat kost je wel wat geknutsel. Maar als je dat goed doet, (incl krimpkousjes etc) heb je wel een stuk veiliger plaat.

Het is overigens op basis van de foto lastig te bepalen hoe de bedrading nu loopt. Ik zie niet duidelijk 2 gescheiden groepen naar de verschillende regelknoppen / pitten lopen.
Peetman schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:40:
Ik zie aan de kookplaatkant 3 punten op de kroonsteen verbonden, namelijk de bovenste 2 en de onderste.
Aangezien de onderste een aantal draden ingaat vermoed ik dat dat de gemeenschappelijk nul is. In dat geval moet de bovenste aansluiting niet de bruine draad krijgen maar de zwarte draad die nu op de 1 na onderste is aangesloten.
En dan bruin naar de onderste. Dus momenteel lijkt het inderdaad geconfigureerd voor 3 fasen, waarbij de kookplaat er 2 gebruikt.

[Afbeelding]
Als je het zo aansluit klopt alleen de kleur van de bruine draad niet. Dus het netst zou zijn om een juiste kabel te halen met 2x blauw, 2x zwart en aarde.
Dit kan omdat de 2 fasen een verschoven sinus hebben waardoor de null niet overbelst zal worden als er 2 van de 3 fasen gebruikt worden. Als iemand mij deze theorie kan bevestigen dan ben ik blij >:)

[ Voor 56% gewijzigd door mjl op 13-01-2021 23:08 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wow. Zoveel kookplatentopics ;-)
Ik heb er geen verstand van maar elke keer als ik zo'n topic lees dan is de conclusie: je moet 2P en 2N draden aansluiten.
Misschien ben jij wel net die ene uitzondering ;-)

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

mjl schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:49:
[...]

Dit kan omdat de 2 fasen een verschoven sinus hebben waardoor de null niet overbelst zal worden als er 2 van de 3 fasen gebruikt worden. Als iemand mij deze theorie kan bevestigen dan ben ik blij >:)
Klopt als een bus. De Nul wordt gedeeld vanwege de verschoven sinus in een 3 fase aansluiting.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
Juup schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:31:
Ik heb er geen verstand van maar elke keer als ik zo'n topic lees dan is de conclusie: je moet 2P en 2N draden aansluiten.
Tja het zijn er zoveel en klinken allemaal toch anders ....

Alleen noodzakelijk blijkbaar als de 2P 2N van dezelfde fase zijn, Vandaar de twijfel geen enkel topic wat ik op de eerste pagina's vond gaf mij een zinnig antwoord gaf. In mijn geval dus toch dit:
RaZ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:43:
[...]

Klopt als een bus. De Nul wordt gedeeld vanwege de verschoven sinus in een 3 fase aansluiting.
Top, dan kan ik de perilex gewoon als 2 fasen van de 3 aansluiten en kan de afzuigkap mooi op de 3e blijven zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door mjl op 14-01-2021 00:06 ]

-------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/3-phase_flow.gif

^ Wat bij 3-fase door de nul gaat is wat er overblijft om de totaalsom kloppend te maken op het knooppunt.

Of meer wiskundig gezien;

Maak een optelsom van drie sinussen en dat wordt je nulstroom;
nulstroom=A*sin(x) + B*sin(x+120°) + C*sin(x+240°)
Of in radialen;
nulstroom=A*sin(x)+B*sin(x+2/3PI)+C*sin(x+4/3PI)

Waarbij;
A = nominale stroom in L1 (dus 0-16)
B = nominale stroom in L2 (dus 0-16)
C = nominale stroom in L3 (dus 0-16) in jouw geval 0

Je zult zien dat het totaal nooit groter is dan de grootste fasestroom.

En daarom... kun je bij 3-fase aansluiting af met een enkele nulgeleider.

En even voor de duidelijkheid; wat de keukenbeur "2-fase" noemt valt hier niet onder; dat is gewoon 1-fase.
Juup schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:31:
8)7
Als je er geen verstand van hebt... dan liever geen conclusies gaan trekken op basis van foute interpretaties van andere topics. Alvast bedankt namens de brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mjl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 00:03:
[...]

Top, dan kan ik de perilex gewoon als 2 fasen van de 3 aansluiten en kan de afzuigkap mooi op de 3e blijven zitten.
Hoe wil je dat gaan aansluiten? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

kabeltjekabel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 02:14:
[...]

Hoe wil je dat gaan aansluiten? 8)7
De krachtstroom verdelen zoals een krachtstroomverdeler dat ook doet ;)

L1 + L2 + N + PE naar de kookplaat
L3 + N + PE naar een oven of afzuigkap

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:13

Freakie1NL

Grote Baas

kabeltjekabel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 02:13:
[Afbeelding]

En even voor de duidelijkheid; wat de keukenbeur "2-fase" noemt valt hier niet onder; dat is gewoon 1-fase.

[...]
Zou toch gewoon verboden moeten worden dat hele 2-fase benoemen door winkels / keukenboeren die vervolgens er 0,0 verstand van hebben. Wat een drama die af en toe achterlaten.

Bij mijn schoonouders nieuwbouw, dus 3x25. Heeft de installateur doodleuk een fornuisgroep over 1 fase gedaan. Of te wel 32 ampere.... Man man hoe FC knude wil je het hebben.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Freakie1NL schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Zou toch gewoon verboden moeten worden dat hele 2-fase benoemen door winkels / keukenboeren die vervolgens er 0,0 verstand van hebben. Wat een drama die af en toe achterlaten.
Ergens moeten ze het een naam geven, en een 7,4kW noemen ze voor het gemak 2 fase omdat er op 2 aders spanning staat, 2x bruin en 2x blauw en dan randaarde. Die logica snapt elke electricien wel. 2L2N+PE

Maar 30 jaar terug op school moesten we een 3,5" floppy van 2mb kopen. Die bestaan helemaal niet. Wat ze bedoelde was koop een 3,5" DS-HD floppy van 1,44mb, want een 1mb floppy (720kb DS-DD) had niet genoeg ruimte.
Bij mijn schoonouders nieuwbouw, dus 3x25. Heeft de installateur doodleuk een fornuisgroep over 1 fase gedaan. Of te wel 32 ampere.... Man man hoe FC knude wil je het hebben.
Dan heeft die electricien ook zitten slapen, en verstaat ie z'n vak niet als je een 2L2N+PE op een 25a hoofdzekering zet 8)7

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
Volgens het aansluitschema kan je het op 2 manieren doen, of 2 groepen (2xN en 2xL) of 2 fasen belasten van een 3 fase aansluiting.

In beide gevallen heb je dus 2x 16A aan vermogen dus dat bedoelen ze als 2 fase aansluiting. Dat je de keuze hebt is op zich mooi want als je maar 2 groepen in de meterkast kast beschikbaar hebt is een 3 fase aansluiting niet te realiseren maar kan je toch de kookplaat aansluiten op die 2 fasen.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mjl schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:23:
Volgens het aansluitschema kan je het op 2 manieren doen, of 2 groepen (2xN en 2xL) of 2 fasen van een 3 fase aansluiting.

In beide gevallen heb je dus 2x 16A aan vermogen dus dat bedoelen ze als 2 fase aansluiting. Dat je de keuze hebt is op zich mooi want als je maar 2 groepen in de meterkast kast beschikbaar hebt is een 3 fase aansluiting niet te realiseren maar kan je toch de kookplaat aansluiten.
Ehh 3-fase is 3-fase.. dan meet je 400 volt tussen de fasen. Niet verwarren met een kookgroep met 1-fase over twee groepen!

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
RaZ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:38:
[...]

De krachtstroom verdelen zoals een krachtstroomverdeler dat ook doet ;)

L1 + L2 + N + PE naar de kookplaat
L3 + N + PE naar een oven of afzuigkap
Zo zat het inderdaad :) kan dus gewoon zo blijven alleen even zorgen dat de L1 en L2 op de juiste pinnen zitten in de perilex stekker aan de kookplaat :)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
Freakie1NL schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Zou uberhaupt verboden moeten worden om een stekker aansluitng op meerdere manieren te gebruiken. Dat gedoe met zo een perilex stekker dat je er of 3 fase, 2 groepen of een ventilator op aan kunt sluiten met telkens andere bedrading is alleen al van de zotte. Iemand die er geen verstand van heeft zal maar een willekeurige perilex stekker aansluiten op krachtstroom terwijl dat niet de bedoeling is...

Heb haast de neiging om een rode stekker voor de 3 fasen aan te sluiten ipv dat hele perilex gedoe in iedergeval een duidelijke standaard.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Of je maakt zelf een verloopje: Adapter cable Perilex 16A-5p/400V to 16A CEE-5p/400V
Afbeeldingslocatie: https://camunit.nl/wp-content/uploads/2020/04/perilex-verloop-2.jpg

Dan zal je toch goed moeten opletten om het aan te sluiten.

Eigenlijk zou je perilex-wcd er gewoon zo uit moeten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG8tMZfkz7trIqW-paNqiTVPSpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vayeWe4a2yCkvhDQHHcvnV7F.png?f=user_large

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:13

Freakie1NL

Grote Baas

Ach zolang er al geen toegepaste norm voor N en L is voor een normaal WCD, zou ik niet zo snel rekenen op een uniforme aanpak Perilex.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
RaZ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:07:
Of je maakt zelf een verloopje: Adapter cable Perilex 16A-5p/400V to 16A CEE-5p/400V
[Afbeelding]

Dan zal je toch goed moeten opletten om het aan te sluiten.

Eigenlijk zou je perilex-wcd er gewoon zo uit moeten zien:
[Afbeelding]
Dan eerder gewoon zonder de perilex direct afmonteren :)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
Freakie1NL schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:11:
Ach zolang er al geen toegepaste norm voor N en L is voor een normaal WCD, zou ik niet zo snel rekenen op een uniforme aanpak Perilex.
Ach daar heb ik minder moeite mee, zoiets als een BE of UK stekker is dan ook weer beperkt qua insteekrichting, functioneel in iedergeval weinig kans dat je het fout doet zolang je de aarde draad maar goed aansluit :)

-------

Pagina: 1