Toon posts:

P166 MMX

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
PI 166 MMX
Onbekend MB met Intel VX chipset
ATi Rage II videokaart (PCI)
24x speed cd-rom
40 Gb Seagate HD
64 MB SD-RAM

Dit is het probleem:
Gisteren hebben we alles eruit gehaald en dat hebben we vandaag allemaal weer teruggemonteerd, toch krijgen we op een of andere manier geen beeld.... PCI kaart zit goed bevestigd, zo ver ik weet, we hebben eigenlijk alleen 16 MB EDO vervangen door die 64 SD RAM, en een quantum Bigfoot HD door die 40 Gb Seagate.

Verwijderd

Ehhh.. het geheugen weer terug draaien?? het was toch per 2 simms of dimms tegelijk :? of was dat bij p100?? probeer het eens zou ik zeggen :)

Nightwish

Verwijderd

Je geeft zelf de oplossing al.
Je zet je EDO geheugen weer terug en het is opgelost.
waarschijnlijk werkt SDRAM niet om een of andere reden op je PC.

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:42
Hoeveel reepies geheugen heb je erin zitten?Ik meen dat een P166 minstens 2 bankjes bezet moet hebben.Of ligt dat aan DIMM /SIMM :?

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
je moet waarschijnlijk een jumper verzetten...

mijn mobo heeft een at en een atx aansluiting, en ik moet dmv een jumper kiezen.

een maat van mij heeft ook een socket7 mobo met simm en dimm ondersteuning...ik geloof dat hij ook een jumper moet omzetten....

staat wel op het mobo waarschijnlijk...ff goed kijken

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vanaf de Pentium was 1 reepje geheugen al genoeg. Maar het is natuurlijk wel een goede test om het EDO geheugen weer terug te zetten en kijken of hij het dan wel doet.

Dat kun je trouwens met alle onderdelen doen, dus ook de 40GB... daar kun je trouwens nog problemen mee krijgen... dat je bios hem niet groter ziet dan 8.4, afhankelijk van je OS kun je dan iets downloaden bij de HD fabrikant of het werkt gewoon (bijvoorbeeld onder Linux of *BSD) terwijl hij in de bios maar 8.4 (of 32GB ziet).

Succes in elk geval

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 10:58

magneet

Magnetic enhanced

veel p1 bordjes kunnen alleen sdram van 32 mb aan

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het dus weer geprobeerd met 16 Mb Edo (2x8 Mb) en daarna zelfs met mijn oude HD (Quantum Bigfoot 2Gb), en wederom geen resultaat... :?
Het enigste wat het systeem doet is de leds gaan branden (geven zelfs hd activity aan), maar voorzover ik kan zien gaat alleen de koeler van de proc. en de ledjes op de cd-rom gaan aan. De HD doet niks...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb btw alleen geformateerde HD's, dus ik heb er nog geen OS op geinstalleerd, dat wilde ik dus eigenlijk gaan doen.... :(

Verwijderd

eh, een 40 GIG HD, is al erg onlogisch in een p166mmx, denk dat ie niet ondersteunt wordt. en edo ram, moet je bij mijn oude p120@133 een ander jumper voor pakken de ene heeft 3,3 volt en de andere 5,5 volt fastpage

Verwijderd

Voltage jumpertje zoeken: EDO werkt op ander voltage dan SDRAM...

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Heb je een reset jumper voor je bios?
Als je nog geen piep hoort, dan is er meestal niets met de videokaart mis, en de harde schijf maakt ook niks uit.
Dus of het RAM, of de processor.
Maar het kan ook het bios zijn, dus probeer die eens te clearen.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
bij de pentium 1 gaan simms er per 2 in (pentium is 64bit, dram simm is 32bit, dus per 2. 486 is 32 bit dus per 1 simm). Sdram dimms kunnen wel gewoon per 1 omdat die 64 bit zijn.

Maar ff ontopic.. je geeft zelf al aan dat je de hele pc uit elkaar hebt gehad dus eigenlijk kan er van alles verkeerd zijn (en niet alleen het geheugen). Check eerst of de PC speaker goed is aangesloten en luister of ie piepjes maakt, aan de hand daarvan kun je vaak afleiden wat er verkeerd is (bijv. lang-kort-kort-kort is videokaartprobleem, kort-kort-kort-etc... is geheugen etc.).
Kijk ook nog even of de resetknop misschien verkeerd zit zodat ie constant reset(trek desnoods die resetknop ff los)..

probeer anders nog op te starten zonder IDE kabel aangesloten, dus helemaal uit het mobo. Krijg je dan wel beeld?

Verwijderd

Ik heb dat ook een keer gehad. (Heb een p166 non-mmx.) Ik liet alleen die edo-simmen zitten en plaatste er een dimmetje van 32mb bij. Bleek dat (achteraf een open deur) ik gedachteloos en 100hmz dimm niet kon laten lopen op de gevraagde 66mhz die de rest gebruikt. Kreeg ook zwart scherm, en één boos piepje.

Nu zit er trouwens 4x8mb edo dimm en 16 mb sdram. Dit alles is 66mhz geheugen. En loopt als een treintje.

• raw meat
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

hopelijk heb je niet he sdram nu opgeblazen met je 5 volt nog ingesteld, sdram moet 3.3 V krijgen

Oh ja joh!!!

• Sine
  • Laatst online: 24-08 23:43
Op maandag 13 augustus 2001 22:54 schreef nevyn het volgende:
Jep daar moet je goed mee uitkijken

want vroeger had je nl 5v sdrammetjes
als je zo'n 3.3V ram lat in een 5 V slot prikt san verbrand je je fikken aan die latten

(onnodig daar bij te vertellen dat je geheugen 9 vd 10 keer rijp is voor den vuilnis bak)

Repareren doe je zo.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Volgens mij zijn die VX bordjes best wel kieskeurig qua SDRAM (kunnen er uberhaupt wel 64 Mb dimmen in.) Je kan er volgens mij echt niet zomaar alle SDRAM in flatzen die je nog hebt liggen.

Vriend van mij heeft ook zo'n VX bordje, met 2 x 32 Mb dimm, en dat werkt perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft het voltage is geen probleem, want ik heb geen enkele jumper tot nu toe gewijzigd, bovendien heb ik ook niet aan de reset en powerknop kabeltjes gezeten, dus daar ligt het ook niet aan vermoed ik.

Eerst gaf hij een lange piep, maar dat was snel verholpen toen ik er een IDE kabel in deed, zelfs zonder HD eraan piepte hij niet meer.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Op maandag 13 augustus 2001 22:50 schreef Marlboro het volgende:
Ik heb het dus weer geprobeerd met 16 Mb Edo (2x8 Mb) en daarna zelfs met mijn oude HD (Quantum Bigfoot 2Gb), en wederom geen resultaat... :?
Dit is dan wel weer vreemd, ik denk niet dat een niet ondersteunde dimm je bordje screwed. En mocht je SDRAM en SIMM tegelijk gebruikt hebben (en je bordje is niet zo goed in verschillende voltages afgeven) dan is alleen je dimm kapot. Je EDO geheugen zou gewoon moeten werken.

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:11

Gallus

Cheesy

Ik heb ook een VX bordje en daar zit nu een 128MB pc100 dimmetje in. Helaas wordt er maar 32MB herkend. (Beperking van VX chipset geloof ik) Met een 64MB dimmetje erin wordt er slechts 16MB gevonden. Samen zouden ze 48 kunnen geven, maar dan doet windows het niet.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Verwijderd

VX bord, die heb ik ook, moet een 5V sdram in. Als dat bij jou ook zo is,, veel geluk met zoeken

• blender
  • Niet online
Yo yo, SDRAM en EDO ram hebben toch totaal andere formaten??? Ik heb een Biostar bordje met EDO en SDRAM slots hier. Die kun je niet tegelijk gebruiken, of EDO, of SDRAM dus. In de manual staat dat het niet tegelijk kan. (volgens mij heeft dat dus met voltageverschillen te maken, dus of 5v of 3.3v).

Maar goed, heb je de IDE kabels wel goed om aangesloten? Heb je misschien Compaq IDE kabels gebruikt? Compaq staat erom bekend dat hun pinconnecties vaak net iets je anders zijn dan standaard.

Wat je kunt proberen is dus je IDE kabels om te draaien (aan 1 kant dus :) ) of andere IDE kabels gebruiken.

Nou ja, succes nogmaals.

• svanzon
  • Laatst online: 11:35
en bij een pentium 166 MMX hoef je maar 1 sdram module in te zetten en meestal is er ook nog geen plaats voor een tweede.

• blender
  • Niet online
Hmm, lijkt me stug, een mobo met maar 1 SDRAM slot. Maar goed als jij het zegt.

Die van mij heeft 4 EDO slots en 3 SDRAM slots waarvan er 2 vol zitten met een 32MB module, 64MB dus... TX chipset trouwens. Moet die VX ook makkelijk aankunnen, HX was voor lomp veel geheugen (>768MB als ik het me goed herinner). Mijn mobo kan volgens de manual max 128MB SDRAMs aan, maar misschien dat 256MB SDRAMs ook nog wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel zo...... 4x EDO en 1x Sd ram.....raar maar waar

• svanzon
  • Laatst online: 11:35
eb er zelf ook 1 met het 5SVA mobo ofzoiets van tomatoboards bla bla bla

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ook geprobeerd te booten met alleen cpu, edo en videokaart, maar dan krijg ik dus 1 lange piep te horen, dit gaat weer over zodra ik een IDE kabel in IDE 1 stop.... Maar nog steeds geen beeld :'(

Verwijderd

Topicstarter
<kick>
Ik kom er echt niet uit en ben zeg maar wanhopig aan het worden :'(

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:40
Misschien een stom idee, maar heb ik eens gebruikt om zeker te weten dat mijn monitor kapot was en niet iets anders.
Proberen te booten floppy (DOS) met één of ander batch filetje wat een geluids bestandje afspeelt. Zo kwam ik er achter dat het echt mijn monitor was voor ik de fabrikant ging bellen.

Voor jouw weet je dan in ieder geval tot waar ie boot of niet boot.

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

• Chello200
  • Laatst online: 20-05 19:00
Op maandag 13 augustus 2001 20:00 schreef msmal het volgende:
Je geeft zelf de oplossing al.
Je zet je EDO geheugen weer terug en het is opgelost.
waarschijnlijk werkt SDRAM niet om een of andere reden op je PC.
Er is 1 reden ! Tis een Intel 430 VX chipset ! Zo'n chipset had ik ook op mijn P133. :)

Tis alleen een raadsel hoe hij het voor elkaar heeft gekregen om SD ram erop te krijgen. SD ram is toch 168 pins en EDO 72 pins :?

[edit]
Tis volgens mij een P-51VT mobo
weet niet zeker
[edit]

[ edit 2 ]

Probeer is je bios te resetten en/of de temperatuur/CPU fanspeed monitor uit te zetten in je BIOS. ( indien aanwezig in je bios )

dikzak

• KNETTER2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

Op dinsdag 14 augustus 2001 16:21 schreef Chello200 het volgende:

[..]

Er is 1 reden ! Tis een Intel 430 VX chipset ! Zo'n chipset had ik ook op mijn P133. :)

Tis alleen een raadsel hoe hij het voor elkaar heeft gekregen om SD ram erop te krijgen. SD ram is toch 168 pins en EDO 72 pins :?
De meeste VX borden hebben én simm(72P) sloten én een dimm (168P) slot. Deze kunnen niet tegelijkertijd worden gebruikt door de verschillen in spanningaansturing. timing heeft er niks mee te maken, ik heb een zeeer oud nameless VX bordje met een amdk5 derop als servertje waar gewoon lekker een 128MB PC133 dimm inzit en hij werkt perfect. het kan wel zijn dat bij sommige borden een jumper moet worden overgezet of zelfs twee(voltage en simm/dimm) maar dat was bij de mijne niet nodig.
Doe je dit omswitchen niet dan heb je kans dat je of je dimm fried(3.3 of 5V), of je mobo de geest geeft(en dan zeg maar de memcontroller oid). dit zou het best nog wel eens kunnen zijn.

Heb je kans om er een andere proc in te gooien?

oei het is alweer 5 uur. naar huis knet :)

naja suc6 iig.

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:37
Ik denk dat het unbufferd geheugen moet hebben inplaats van bufferd geheugen.. :(.. Het zelfde heb ik ook gehad (heb tx97e) er gebeurde gewoon NIKS alleen piepjes bleek dat geheugen unbufferd geheugen moet hebben omdat ie op 66 mhz draai |:(

• Chello200
  • Laatst online: 20-05 19:00
Op dinsdag 14 augustus 2001 18:05 schreef Termin8or het volgende:
Ik denk dat het unbufferd geheugen moet hebben inplaats van bufferd geheugen.. :(.. Het zelfde heb ik ook gehad (heb tx97e) er gebeurde gewoon NIKS alleen piepjes bleek dat geheugen unbufferd geheugen moet hebben omdat ie op 66 mhz draai |:(
Dat is het meest logische antwoord.
Duzz unbuffered memory is tha answer

dikzak

Verwijderd

Als je trouwens nog 5v dimmen nodig hebt moet je dat maar even roepen. Ik heb hier nog een aantal van die krengen (4).

Verwijderd

Topicstarter
maar hij draaide eerst wel ( met edo ram ) en nu niet meer, hoe verklaar je dat dan?
Het is volgens mij óf de videokaart, óf het moederbord is gaar, iig baal ik als een stekker..... :(

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 16:13

jorammeke

OpperPrutser

Tjek ff je mobo, misschien maak je ergens sluiting dan doet je bak echt geen drol.. :(

heb het ook eens gehad.. ff er uit en er weer in en tada.. hij doet het weer... :Y)

7510Wp / Daikin Altherma 4 / HA / ESP's en andere rommel

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dit lijkt me een typisch PMG-draadje

HA-> PMG

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 21:07

flexje

got-father

asd

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op maandag 13 augustus 2001 22:54 schreef nevyn het volgende:
Ehhhm, ik heb in mijn p133 nu 16 mb edo en 64 mb sdram naast elkaar en het werkt zonder aan een jumper te komen

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 09 oktober 2001 17:32 schreef LoW.R1D3R het volgende:
asd
Fijn dat je even zo doelloos een topic omhoog trapt :(

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.