2 stuks radiatoren blijven koud na verwijderen van radiator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
Beste allen, Ik zit behoorlijk met mijn handen in het haar. Ik hoop dat er hier mensen aanwezig zijn die mij kunnen helpen.
Ik ga proberen een zo duidelijk mogelijk post te plaatsen, als er vragen of onduidelijkheden zijn, laat het mij weten! Misschien willen jullie foto's of een plattegrond? Let me know!

Samenvatting
Na het verwijderen van de radiator in de entree worden de radiatoren in de woonkamer en badkamer niet meer warm. De buizen (in- en afvoer) heb ik laten afdoppen.

Woonsituatie
Appartement, 4de verdieping. Woon hier nu 10 jaar, gebouw is 30 jaar oud.
Verwarmingsbuizen gaan de betonnen vloer in, dus kan niets volgen of checken.
De verdeler onder de CV splitst in 3x aanvoer en 3x afvoer.
Overal hebben we normale draaiknoppen en geen thermostaatkranen.
In de entree stond 1 radiator (nu verwijderd)
In de woonkamer staat er aan de andere kant van de muur 1 kleine radiator
In de woonkamer staat aan de andere kant van de kamer een grote radiator
In de 2 slaapkamers staan in elke kamer 2 radiatoren

Voor situatie
De radiator in de entree hebben we in de afgelopen 10 jaar niet aan gehad
De kleine radiator in de woonkamer staat achter een kast en hebben we dus ook 10 jaar niet aan gehad
Alle andere radiatoren hebben we met regelmaat aan gehad en functioneerden altijd

De wijziging
Omdat we een entreekast willen maken in de nis waar de radiator stond, heb ik deze verwijderd (vrijdag). Dit heb ik gedaan door het water er uit laten lopen. Later heb ik bij de CV ook de vul kraan open gezet om extra water te verwijderen. De open buizen heb ik 3 dagen later (maandag) laten afdoppen door een loodgieter.
Nadat de loodgieter de 2 buizen had afgedopt, CV weer gevuld en geen lekkage geconstateerd.

Na situatie
In de avond kwam ik er achter dat de badkamer radiator, welke we regelmatig gebruiken, niet warm werd. Na controle bleek ook de kleine (nooit gebruikte) woonkamer radiator niet warm te worden.

Wat heb ik gedaan om het op te lossen?
- Heel veel gezocht op internet :)
- Eerst alle radiatoren ontlucht, dit bleek niet nodig (overal direct water)
- Ik heb de thermostaat op maximaal gezet met alle radiatoren open, meer dan 10 minuten. Dit zou lucht verplaatsen zodat ik alsnog kan ontluchten, helaas weer alle radiatoren alleen water.
- Alleen de koude radiatoren open, de rest dicht, weer thermostaat op maximaal. Deze bleven koud en we was geen lucht
- CV ontlucht knop bovenop open gedraaid, alleen water en geen lucht
- Ontluchter op aan- en afvoerverdelers geopend, alleen water
- Heel voorzichtig de afvoerbuis van verwijderde radiator los gedraaid. Er spoot direct water uit, dus snel weer dicht gedraaid.

Extra vragen die ik heb
Op internet las is dat er verschillende systemen zijn.
Een systeem met een koud- en warmwater buis waar de radiatoren vanaf tappen.
Een systeem dat van radiator A naar radiator B gaat. Een open of circulair systeem?
Hoe kan het dat een radiator die altijd uit staat ineens problemen oplevert als hij weg is? Volgens mij heeft hij dus nooit doorstroming gecreëerd.
Kan/moet ik de buizen weer open maken om daar lucht te verwijderen? Moet ik dan eerst weer de druk van de CV halen door ergens anders water te lozen? Want ben bang dat als ik hem open draai het water er uit spuit en ik meer water schade/problemen heb dan dat ik oplos :)
Moet ik de radiator weer terug plaatsen en kijken of het probleem dan verholpen is?

Kunnen jullie mij helpen? Wat kan ik nog proberen? Hebben jullie tips?
Ben echt een beetje radeloos, omdat dit nog maar het begin is van de vele verbouwingen die we dit jaar gepland hadden.

--update--
nieuwe zoektocht a.h.v. geplaatste reacties
Ik zie op de website van toolstation en warmeservice diverse onderblokken voor 1 en 2-pijps systemen. Ook zie ik "50% afsluitbaar" en "100% afsluitbaar" bij de onderblokken. Dit doet vermoeden dat het onderblok wat ik dus verwijderd heb, waarschijnlijk een 1 buis systeem is wat water door laat als de radiatorknop gesloten is.

--update--
Foto van onderblok, 90 graden gedraaid. (Rechterzijde op de foto is de onderkant in het echt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUQzhhxylCBBnCPelTm4rk9O1zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8zeYw6G6Ck4Yf4JwWxnx4ac.jpg?f=fotoalbum_large

—update—
Oplossing
Voor de toekomst wil ik hieronder een samenvatting van mijn resultaten plaatsen zodat mensen die later bij dit topic komen, snel het probleem en de oplossing hebben ipv het hele topic hoeven te lezen. Hoewel daar wel veel info te vinden is.

Wat was het probleem?
Ik heb de waterstroom onderbroken.
Door het verwijderen van de radiator en het afdoppen van de buizen heb ik de stroming onderbroken.
In het onderblok zit een mogelijkheid dat het water blijft stromen als de radiator uit staat. Daardoor kan een 2de of zelfs 3de radiator warm worden als de eerste (en bijvoorbeeld tweede) uit staan.

En wat is de oplossing?
De cirkel weer compleet maken.
Dit kan door het onderblok terug te plaatsen en de openingen naar de verwijderde radiator af te doppen
Of door een lus te maken door de aan- en afvoer buis aan elkaar te koppelen, let hierbij op dat er ook een ontlucht mogelijkheid ingebouwd wordt. Zodat je zeker bent dat al het lucht uit je systeem kan. (Lees meer informatie hierover in het topic)
Bouw het ontlucht ventiel aan het einde van de lus, dus bij de afvoer buis, zodat het water uit de aanvoer het lucht eruit kan duwen.

Verschillende systemen
Check wat voor systeem je in je huis hebt. Ik blijk een 1 buis systeem te hebben. Zo zijn er ook 2 buis systemen. Bij een 1 buis systeem gaat het water van radiator 1 naar 2 naar 3 etc. Dit water loopt via het onderblok door, ook al staat de radiator uit.
Bij een 2 buis systeem loopt de aan- en afvoerbuis parallel en kan je hier op inhaken. Bij het verwijderen van een radiator blijft de kring gesloten

[ Voor 32% gewijzigd door RedRayMann op 15-01-2021 10:32 ]

Beste antwoord (via RedRayMann op 16-01-2021 16:04)

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Heb je al de loodgieter gebeld die je radiator heeft afgedopt?

Is de radiator afgedopt met 2 knieën (doorgelust) of met enkele einddoppen afgesloten?

Een radiator kan een onderblok hebben dat 50/50 werkt. Dus de helft van de stroming naar je radiator, de andere helft door naar de volgende radiator in de lijn. Ook als je radiator volledig dicht staat, komt er alsnog warm water bij de volgende radiator.
Maar wanneer je dat systeem afdopt zonder door te lussen, heb je een probleem. En een onoplettende loodgieter.

[ Voor 15% gewijzigd door herofruit op 13-01-2021 22:56 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Voor een pand uit 1991 zou ik verwachten dat het geen 1-pijps systeem betreft.

Hangen je radiatoren wel dusdanig dat je op het hoogste punt kunt ontluchten?

Heb je hoorbare stroming?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• herofruit
Heb je al de loodgieter gebeld die je radiator heeft afgedopt?

Is de radiator afgedopt met 2 knieën (doorgelust) of met enkele einddoppen afgesloten?

Een radiator kan een onderblok hebben dat 50/50 werkt. Dus de helft van de stroming naar je radiator, de andere helft door naar de volgende radiator in de lijn. Ook als je radiator volledig dicht staat, komt er alsnog warm water bij de volgende radiator.
Maar wanneer je dat systeem afdopt zonder door te lussen, heb je een probleem. En een onoplettende loodgieter.

[ Voor 15% gewijzigd door herofruit op 13-01-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 06:25

Jrz

––––––––––––

herofruit schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:53:
Zo zit het hier en in m’n vorige appartement ook. Waarschijnlijk omdat dat het goedkoopst en makkelijkst was om aan te leggen. Beide na 2000 aangelegd overigens.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Tnx voor de snelle reacties. Ik ga proberen direct antwoord te geven;
@kabeltjekabel
Alle radiatoren hangen volgens mij op de zelfde hoogte, vandaar dat ik ook het ventiel bovenop de CV iets open heb gedraaid. Na het vullen gaf mijn vriendin aan dat bij de grote (wel gebruikte) radiator in de woonkamer stroming hoorbaar was. Verder heb ik niets meer gehoord.

@herofruit
De loodgieter die langs kwam had ik via Werkspot. Wel met factuur, kvk e.d.
De vraag die ik uit had staan was het afdoppen van de 2 buizen en hij heeft dat netjes gedaan. (vraag beantwoord) Hij heeft verder geen advies of tips gegeven. De relatie was al een beetje raar omdat hij een uur arbeid berekende en ik al op voorhand aangaf dat dat niet nodig was. Ik had namelijk al de radiator verwijderd. Binnen 15 min was hij weer weg en heb gewoon de factuur volledig moeten betalen. Eerlijk gezegd heb ik dus geen behoefte om hem er weer bij te halen, want 1) hij heeft netjes de vraag voldaan en dus geen fout gemaakt. 2) behoorlijke rekening gestuurd (op voorhad waren de kosten bekend, dus was geen onbekende prijs voor mij) en 3) Hij kwam binnen, zag direct de buizen, ging ze afdoppen en heeft gecheckt of ze droog bleven. Semi-chitchat tijdens de klus maar verder geen informatie.

Het was dus echt afdoppen en niet doorlussen.

Ik moet morgen het onderblok controleren. Heb nog alles bewaard en niets weg gedaan. Juist om problemen te voorkomen.

Onderstaande voeg ik toe aan de startpost.

--nieuwe zoektocht a.h.v. geplaatste reacties--
Ik zie op de website van toolstation en warmeservice diverse onderblokken voor 1 en 2-pijps systemen. Ook zie ik "50% afsluitbaar" en "100% afsluitbaar" bij de onderblokken. Dit doet vermoeden dat het onderblok wat ik dus verwijderd heb, waarschijnlijk een 1 buis systeem is wat water door laat als de radiatorknop gesloten is.

--to do--
Controleren of het voetventiel/onderblok water door laat, ondanks gesloten radiatorknop
Uitzoeken of ik zelf de knieën of doorlus kan plaatsen of weer een opdracht moet uitzetten.
(Ik ben handig met electra, houwerk e.d. Water is nieuw voor mij. Dus denk dat als ik eenmaal het juiste materiaal heb, het zelf kan monteren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Maak eens een foto van het onderblok.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
edsandje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 06:30:
Maak eens een foto van het onderblok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUQzhhxylCBBnCPelTm4rk9O1zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8zeYw6G6Ck4Yf4JwWxnx4ac.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet het nog checken. Maar het lijkt op de verhalen van hierboven. Dat er doorstroming is als de radiatorknop dicht zit.

[ Voor 10% gewijzigd door RedRayMann op 14-01-2021 07:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24
Nog een tip voor het ontluchten (gezien je stroming hoort bij de grote radiator), alle radiatoren dicht behalve degene die niet werkte. Dan thermostaat op max. Dan bouw je grotendeels druk op op alleen die radiator en heb je kans dat eventuele lucht "weggedrukt" wordt en zn weg naar boven vindt.

Verder, als je elektra kan kan je water ook! :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

p.s. dat de werkspot-meneer een uurtje als minimum rekent is geheel normaal - een kwartiertje factuur is niet te doen, je wist de kosten van te voren. Die man is meer tijd kwijt aan naar je toe/weer weg rijden dan dat afdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:42
Het kan zijn dat je voetventielen dichtgedraaid zijn zodat bij het aftappen van de instalaltie die radiatoren niet leeg lopen. Op de foto bovenaan zie je een dopje die kan eraf gedraaid worden. Erachter zit vaak een inbus die kan open en dicht gedraaid worden. Probeer deze verder dicht te draaien, lukt dat niet dan staat hij dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Ik had laatst ook zoiets.

Bij mij zat er in de leiding lucht. Je geeft aan dat je ontlucht hebt en dat je thermostaat vol vermogen hebt gezet en dat er toen nog lucht uitkwam. Dat kan zo zijn omdat er tussen de luchtbel en de radiator natuurlijk water zit. Door zulke acties schuift de luchtbel in de leiding hoogstens een beetje op naar de radiator die koud blijft.

Oplossing voor mij: CV op volvermogen stand (waarbij de pomp ook voluit gaat werken) en ondertussen via het ontluchtingskraantje water aftappen (emmer!). Bij mij kwam er na verloop van tijd heel veel lucht uit, maar ik moest het wel repeterend doen om steeds de emmer te legen en af en toe ook weer water aan het systeem toe te voegen om de druk op peil te houden.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:49:
p.s. dat de werkspot-meneer een uurtje als minimum rekent is geheel normaal - een kwartiertje factuur is niet te doen, je wist de kosten van te voren. Die man is meer tijd kwijt aan naar je toe/weer weg rijden dan dat afdoppen.
Inderdaad heel normaal. Maar als het een officiële loodgieter is, mag je ook van hem verwachten dat hij verder kijkt dan zijn neus lang is.

Alhoewel in dit geval: radiator was al verwijderd. Dus hij heeft niet direct kunnen constateren wat voor onderblok erop zat. Alleen de echt goeden zouden er naar gevraagd hebben (die met een aangeboren instinct voor probleemzoeken/-oplossen).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
@FitTiv
Dat had ik al geprobeerd en werkte niet. Had niet verwacht dat er in het onderblok een stroming plaats vond terwijl de radiator dicht was. Bij electra lus je niet vaak door zodat er altijd spanning op de draden staat/loopt.

@Verwijderd
Ik zie de kosten ook niet als verlies, het is ook een stukje leerschool en heb bewust akkoord gegeven op de offerte. Er werden ook voorrijkosten en materiaal berekend. Andere partijen rekende wel per kwartier (Incl voorrijkosten en materiaal) alleen konden niet op korte termijn. Ik vind het jammer, maar heb mij er wel al overheen gezet.

@hansgrave
Tnx voor je tip! Een soort beveiliging die aan slaat als de radiator water verliest. Vraag mij af of dit systeem zo geavanceerd in, maar ga het zeker checken. Het is dat ik op het moment geen waterpomptang heb, anders had ik de dop er al af gehad :)

@Joba
Ik gaf aan dat er overal water uit kwam, nergens lucht.
Heb wel het systeem lang aan gehad maar niet lang ontlucht. Begrijpelijk dat er lucht in de leiding kan zitten en dat die eerst verplaatst moet worden.

@Joris748
ik kan de loodgieter niet hierop aanspreken. Hij heeft mijn vraag beantwoord maar totaal niet verder gekeken e.d. De radiator stond naast de twee buizen en kon hij dus zien.

—To do —
Waterpomptang regelen (denk maandag in mijn bezit) daarna die dop eraf draaien en checken of ik iets kan afstellen.
In de tussentijd kan ik wel proberen te controleren of er een doorloop mogelijkheid is in het blok.

--update - -
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvyHb44S8HGoK49AKTgCV7vb0Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTqQN7VHmxrLY2YomfGEm4Ni.jpg?f=fotoalbum_large
Warm water aanvoer, incl een klein gaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqfCDNPSZSE27vaDibDAJg1soxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGVJuWjjhrirw3T7JwARq3Dx.jpg?f=fotoalbum_large
Afvoer, incl zelfde gaatje.

Conclusies, er is dus stroming als de radiatorknop dicht is.

Denk er nu over na om het onderblok terug te zetten en de aanvoer en afvoer naar de radiator af te doppen. Dit kan ik denk ik zonder problemen zelf.
Om een lus/loop te maken met twee 90 graden bochten /knieën denk ik ook te kunnen, maar kan nergens materiaal vinden voor een 16mm meerlagenbuis.

Jullie ideeën, tips en misschien zelfs afkeur is welkom :-)

[ Voor 29% gewijzigd door RedRayMann op 14-01-2021 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
Ik heb de meerlagenbuis voorzien van knelkoppelingen m.b.v. deze set.
Zou me er wel een bahco voor kopen i.p.v. een waterpomptang ;)

Al denk ik dat je een strakker eindresultaat hebt door het onderblok terug te plaatsen en hier einddoppen op te zetten "richting de radiator".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
SjorsC schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:28:
Ik heb de meerlagenbuis voorzien van knelkoppelingen m.b.v. deze set.
Zou me er wel een bahco voor kopen i.p.v. een waterpomptang ;)

Al denk ik dat je een strakker eindresultaat hebt door het onderblok terug te plaatsen en hier einddoppen op te zetten "richting de radiator".
Die doppen die jij linkt zitten tussen de buis en het onderblok. Die heb ik liggen. Hoe heb je deze gebruikt? Zou ik hiermee die 90graden knieën mee kunnen plaatsen?

Zelf denk ik nu voor een iets meer safe oplossing;
Deze https://www.warmteservice...tting-dopsok-1/p/41053710 dopsokken.
Op de eerste foto, van het onderblok, komt deze dus links en onder.
Als ik de binnenkant van de twee moeren rechts check, zijn deze 1 inch. Dan heb ik ook een dopsok van 1 inch nodig, toch? (Trippel checken)

En over het gereedschap, de moeren en bouten draai ik netjes open/dicht met een echte Bahco. Ik doelde op het dopje bovenin de foto. Deze is rond en heb ik geen grip op met een Bahco.

[ Voor 7% gewijzigd door RedRayMann op 14-01-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:42
RedRayMann schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:58:
@hansgrave
Tnx voor je tip! Een soort beveiliging die aan slaat als de radiator water verliest. Vraag mij af of dit systeem zo geavanceerd in, maar ga het zeker checken. Het is dat ik op het moment geen waterpomptang heb, anders had ik de dop er al af gehad :)
Nee geen beveiliging, maar 2 doelen:
-je kunt per radiator deze dichtdraaien als je de installatie leeg laat lopen, de dicht gedraaide radiatoren blijven dan gewoon vol water, scheelt werk
-je kunt de doorstroming door je radiator regelen en zo deze afstemmen op de ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
het linkje was om meerlagenbuis te kunnen voorzien van knelkoppelingen zodat je bochten zou kunnen plaatsen. Maar je kunt ook het onderblok laten zitten dan heb je idd draad-einddoppen nodig.

Lijkt mij erg groot het aansluiten van een onderblok, maar het zou kunnen.
ik denk dat je 1/2 (of 3/8) moet hebben. (staat er geen maat op het blok?)
https://www.qplus.nl/omrekentabel-draadmaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

RedRayMann schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:22:
[...]

[Afbeelding]

Ik moet het nog checken. Maar het lijkt op de verhalen van hierboven. Dat er doorstroming is als de radiatorknop dicht zit.
Zet het onderblok er weer op en dop de bovenkant af.
Of verbind die 2 leidingen door.
Het is een één pijp systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Illusion

(the art of)

Als je het onderblok terugplaatst, zal altijd al het water door dat kleine gaatje moeten. Dat is zonde.
Daarnaast is het een hoogste punt, en zou je dat moeten kunnen ontluchten.
Beter is zelf overbruggen. Stukje stalen cv-pijp en 2 knel-knietjes (per radiator) moet wel lukken toch? 1 van de knietjes uitvoeren met ontluchter:

https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

Hoe ziet het er nu afgedopt uit?

[ Voor 38% gewijzigd door Illusion op 14-01-2021 10:32 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
@SjorsC
Ik heb het blok los gehaald, er staan geen maten op. De enige tekst die er op staat is “Viega RN” aan de ene kant en “1 Rohr”. Dit is Duits voor 1 buis :)

Ik twijfel hoe ik de maten moet meten, maar ga er vanuit dat ik de “buis maat” moet meten.
“Buis maat” of opening is zo’n 18mm op het blok.
Buiten maat, waar het schroefdraad zit, is ongeveer 1”

Net contact gehad met Warmteservice. Als ik er meerdere bestel, kan ik de niet gebruikte retour brengen. Dus kan gewoon meerdere maten kopen en direct proberen en die niet goed zijn retour brengen.

@Illusion
Zoals ik al eerder aangaf, heb geen ervaring en ook geen gereedschap voor water/cv/etc. Het lijkt mij niet moeilijk maar moet dan de juiste spullen kopen.
Als ik het zo bekijk heb ik twee knieën nodig, die passen op de knelkoppelingen. Daartussen een heel klein stukje buis. Dit kan ik pakken van de radiator die weg gaat. Zagen kan ik eventueel met mijn recipro zaag met metaal zaag, heftig misschien, maar heb niets kleiners.

Misschien kan ik ook de knieën aan elkaar koppelen? Is of dat een no-go? :)
https://www.warmteservice...odeList=41054805,41054820

@Illusion
Ik lees nu je update en zie je url. Dit is voor een 15mm buis, mijn buizen zijn 16mm en meerlagenbuis.
Jorn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:47:
Maak eens een foto van de afgedopte leidingen en meet van die leidingen eens de buitendiameter op.
Daar heb je meer aan dan de maten van het onderblok.
De buizen zelf zijn 16mm

Foto van huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxqTR4feA2Geo9gvZOpDMbwF4_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nv3F2PSPuR5B9GMsGu6cHMt2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door RedRayMann op 14-01-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 16:27
Maak eens een foto van de afgedopte leidingen en meet van die leidingen eens de buitendiameter op.
Daar heb je meer aan dan de maten van het onderblok.

edit:
Lijkt kunststof leiding zo te zien, zal een knelring omheen zitten, let daarop als je knietjes haalt dat die ook aan de kant van de bestaande leiding knel zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Jorn op 14-01-2021 10:50 ]

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik kan makkelijk een nieuwe loodgieter uitnodigen en het laten opknappen, maar ben bang dat ik daar weer 100+ euro voor kwijt ben. (En vind het ook een project om van te leren)

Nu denk ik aan twee oplossingen;
1)
Onderblok terug en de aan- en afvoer naar de radiator afdoppen.
Voordeel, makkelijker en zonder bijzonder gereedschap
Voordeel, zo heeft het “altijd” gewerkt
Nadeel, water moet door het kleine gaatje, maar heeft dit bij ons al 10 jaar zo gedaan.

2)
Doorlussen, dmv knieën.
Voordeel, kleiner? Mooier? Soepeliger?
Nadeel, ik vind weinig 16mm materiaal om mee te werken.
Ik weet niet goed welke maten ik nodig heb en hoe ik dit passend maak met mijn beperkte gereedschap. (Hergebruik originele knelkoppeling met een knietje)

—update—
De knel fittingen die er nu op zaten, lijken op onderstaande. Daarmee wordt het duidelijk dat ik 3/4” nodig heb.
https://www.toolstation.n...-3-delig-euroconus/p65833

[ Voor 13% gewijzigd door RedRayMann op 14-01-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het is pex slang 14 of 16.
Geen euroconus.
Kan je die werkspot pipo niet bellen?
Hij had ook wel even de werking kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Geen euroconus.
Even uit nieuwsgierigheid wat moest je afrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
edsandje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:04:
Geen euroconus.
Even uit nieuwsgierigheid wat moest je afrekenen?
Ongeveer 120 euro.
Dat was incl;
Voorrijkosten (25 excl btw)
Materiaal (30 euro incl)
Arbeid (uur, 45 euro excl)

Dure les, volgende keer weet ik ook dat ik een monteur alles laat controleren en niet alleen of het lekt. Misschien ook meer informatie vragen (zelf actief er achter aan gaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Bel die ‘Pipo’ op en leg het probleem voor. Wie weet verrast hij je met een goede oplossing, tegen geringe kosten. ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• herofruit
Dat zijn de duurste einddoppen die ik ooit heb gezien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:03

Sen

<-->

Tja gewoon de 2 einddoppen er af halen en 2 hoek verbindingen en een klein stukje leiding. Zelf in max een uurtje te doen en de professional zal het in 1 kwartier doen.

De werkspot gast vind ik niets te verwijten als jij vraagt dan draait hij.

Je kan het knel doen maar ik denk dat uponor rtm ook wel zou moeten werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Sen op 14-01-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Joba schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:18:
Oplossing voor mij: CV op volvermogen stand (waarbij de pomp ook voluit gaat werken) en ondertussen via het ontluchtingskraantje water aftappen (emmer!). Bij mij kwam er na verloop van tijd heel veel lucht uit, maar ik moest het wel repeterend doen om steeds de emmer te legen en af en toe ook weer water aan het systeem toe te voegen om de druk op peil te houden.
Mag ik hier even opmerken dat het behoorlijk link is om je CV op vol vermogen te zetten en dan water bij te vullen. Dat kan je je warmtewisselaar kosten!

Effectief gezien kan je dan waarschijnlijk een nieuwe CV ophangen..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
@Glashelder correct. Bijvullen deed ik niet bij CV op vol vermogen.

Proces:
1 CV vol vermogen, ontluchtingskraan open en water opvangen
2 ontluchtingskraan dicht, CV normaal verhogen
3 emmer legen en CV eventueel bijvullen
4 weer naar 1

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
Met een doorlus ontluchten wordt nog een leuke straks :P Als je eerst de boel vult met het waterniveau boven de knie dan kun je daarna heel voorzichtig een wartel een stukje losdraaien zodat de lucht eruit kan. Beter is om het even te laten spuiten zodat ook de lucht op het horizontale stukje eruit is. Dan snel de wartels vastdraaien (en als het systeem op temperatuur en druk is, mogelijk bijdraaien).

Radiatorblok terugzetten is eigenlijk nog het meest eenvoudige: kun je ook ontluchten. Mits het radiatorblok inderdaad 100% afdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:03

Sen

<-->

Zwartoog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:41:
Met een doorlus ontluchten wordt nog een leuke straks :P Als je eerst de boel vult met het waterniveau boven de knie dan kun je daarna heel voorzichtig een wartel een stukje losdraaien zodat de lucht eruit kan. Beter is om het even te laten spuiten zodat ook de lucht op het horizontale stukje eruit is. Dan snel de wartels vastdraaien (en als het systeem op temperatuur en druk is, mogelijk bijdraaien).

Radiatorblok terugzetten is eigenlijk nog het meest eenvoudige: kun je ook ontluchten. Mits het radiatorblok inderdaad 100% afdicht.
Ontluchten wordt toch alleen een probleem als het hoogste punt zou zijn. Maar mij lijkt dat de ontluchting van de overgebleven radiatoren hoger zit. Mocht dit wel het hoogste punt worden kan dit inderdaad interessant worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Sen schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:48:
[...]

Ontluchten wordt toch alleen een probleem als het hoogste punt zou zijn. Maar mij lijkt dat de ontluchting van de overgebleven radiatoren hoger zit. Mocht dit wel het hoogste punt worden kan dit inderdaad interessant worden.
Nee, er kan ook een 'lokaal maximum zijn' zoals we dat in de wiskunde noemen.

Mijn halve winter in groep 4 heb ik besteed aan het luisteren naar een waterval bij zo'n lokaal maximum. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Joba schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:43:
@Glashelder correct. Bijvullen deed ik niet bij CV op vol vermogen.

Proces:
1 CV vol vermogen, ontluchtingskraan open en water opvangen
2 ontluchtingskraan dicht, CV normaal verhogen
3 emmer legen en CV eventueel bijvullen
4 weer naar 1
Je CV moet afgekoeld zijn voor je water bijvult. Anders loop je simpelweg risico dat je warmtewisselaar scheurt. Dat betekend in de praktijk dus CV uit voor een tijdje :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Sen schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:48:
[...]

Die luchtbel blijft hangen op zo'n stuk. Lucht is lichter dan water, ook in een buis en ook onder druk. Water komt er dus minimaal langs. De luchtbel warmt wel op, zet enorm uit en resulteert in overdruk in je systeem. Waardoor je overdrukventiel de overtallige druk loost, en je vervolgens weer een onderdruk hebt in een koud systeem.

Ergo: lucht in je installatie is kut }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:42
Ben geen loodgieter maar weet wel het eea van koppelingen.
De afdoppers kan je volgens mij er gewoon uit draaien(ja wel eerst de druk van je leiding af)
En daarop een 1/2 duims / 15 knie of rechte knel op draaien. dan inderdaad door lussen.
De wartel (moer) die op de leiding zit zal gewoon 1/2 duims knel zijn Zoals ik nu zie op 1 van de foto`s
Want de moer ziet er ook nieuw uit , en de dop ook.

[ Voor 7% gewijzigd door ouwefreaker op 14-01-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:57

inhico

pw

Je kan het knel doen maar ik denk dat uponor rtm ook wel zou moeten werken.
rtm is wat groter en vraagt meer ruimte. Kijk eens naar VSH musu.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Wauw, ik heb weer veel stof om te lezen en na te denken.
Heb tussendoor moeten werken waardoor ik niet op Tweakers heb gekeken.

Contact met de loodgieter is er ook geweest. Kort, afstandig.
Ik kon wel weer het onderblok terug zetten en die dicht draaien, ik kon ook wel een lus maken, ik kon ook wel weer een opdracht open zetten... Hij leek eerder geïrriteerd / ongeïnteresseerd dat ik hem voor hulp vroeg dan dat hij zichzelf verkocht om nogmaals langs te komen.
En voor de duidelijkheid, ik heb hem niets verweten. Puur om tips gevraagd en gevraagd of hij mij kon helpen met het oplossen van het probleem.

Ik kom later terug op alle nieuwe info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

Glashelder schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Je CV moet afgekoeld zijn voor je water bijvult. Anders loop je simpelweg risico dat je warmtewisselaar scheurt. Dat betekend in de praktijk dus CV uit voor een tijdje :).
Dat wist ik nog niet, bedankt! Moest vroeger regelmatig bijvullen maar sinds mijn verdelers vervangen zijn 1+ jaar geleden nog geen druppel moeten bijvullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 11:49
2 verloopjes 16-15mm , en dan deze er bovenop plaatsen aan een zijde, andere kant kun je gewone knie gebruiken, dan kun je je doorverbinding ook ontluchten.

Even kijken welke kant het water op stroomt, en dan eerst de gewone knie en dan de ontluchter gebruiken in de richting van de stroming, anders duw je de lucht mogelijk weg van de ontluchter

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/93011.jpg

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
Door werk kan ik niet altijd meelezen en reageren. Ik heb nu even een kort moment terwijl een klant koffie haalt :) Moet ook gebeuren.

Ik heb contact gehad met diverse winkels (Warmteservice en Toolstation) en de situatie doorgesproken. Ik heb een hele lading koppelingen en verbindingen besteld en kan al het niet gebruikte weer terug brengen.

Mijn eerste idee was een lus maken, omdat hier minder weerstand in is en dit mooier kan worden.
Nadeel, meer onderdelen nodig, meer kosten, meer maatwerk en puzzelen. Ofwel een uitdaging die ik graag aan wil gaan.

Het ontlucht verhaal in deze lus is heel goed om te lezen! Want had ook verwacht, dat dit niet nodig was. Het is immers niet het hoogste punt. Tnx voor de info @Zwartoog en @kabeltjekabel

Ondanks dat mijn bestelling diverse bochten en koppelstukken bevat, denk ik toch voor het afdichten van het onderblok te gaan.
Voordeel;
Goedkoper, sneller, makkelijker.
Nadeel;
Warm water moet door dat kleine gaatje van de eerdere foto’s
Motivatie;
Het water gaat vanaf de CV naar dit punt, daarna naar de 2de radiator die nooit aan staat en daarna pas naar de badkamer. Sowieso moet het water door een ander onderblok, dus ik creëer minimale winst qua stroming.

Ik ga vanmiddag de spullen halen en waarschijnlijk ga ik er morgen mee aan de slag. Zal jullie op de hoogte brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
RedRayMann schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:58:
Want had ook verwacht, dat dit niet nodig was. Het is immers niet het hoogste punt.
Is ook een beginnersfoutje, had hetzelfde gedaan bij mijn eerste CV-klus. Ik vol trots aan iemand laten zien: "Heel mooi, maar dat gaat zo niet werken." :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedRayMann
Alles zit gemonteerd!

Ik heb eerst de knelkoppelingen verwijderd (na het leeg laten lopen van de CV)
De oude knelkoppelingen weer terug gedaan (deze zijn 3/4” en de nieuwe waren 1/2”)
Daarna het blok er weer op gezet, bijgevuld vanaf de bovenkant met een flesje water tot het aan de zijkant eruit liep. Toen de zijkant dicht gemaakt, verder gevuld en als laatste de bovenkant.

Halve bar druk op de leidingen en voor lekkage gechecked. Dit was er, was het rubberen ringetje vergeten!
Ketel leeg, stappen van hierboven herhaald en weer halve bar druk en geen lekkage.
Langzaam naar 1 en later naar 1,5 bar. Geen lekkage.

Verwarming aan en jahoor, de badkamer radiator werd warm!
Dure leerschool maar het is geslaagd, ben veel te weten gekomen over water/CV werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
RedRayMann schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:58:
Alles zit gemonteerd!

Ik heb eerst de knelkoppelingen verwijderd (na het leeg laten lopen van de CV)
De oude knelkoppelingen weer terug gedaan (deze zijn 3/4” en de nieuwe waren 1/2”)
Daarna het blok er weer op gezet, bijgevuld vanaf de bovenkant met een flesje water tot het aan de zijkant eruit liep. Toen de zijkant dicht gemaakt, verder gevuld en als laatste de bovenkant.

Halve bar druk op de leidingen en voor lekkage gechecked. Dit was er, was het rubberen ringetje vergeten!
Ketel leeg, stappen van hierboven herhaald en weer halve bar druk en geen lekkage.
Langzaam naar 1 en later naar 1,5 bar. Geen lekkage.

Verwarming aan en jahoor, de badkamer radiator werd warm!
Dure leerschool maar het is geslaagd, ben veel te weten gekomen over water/CV werk.
Mooi dat het weer werkt! d:)b

Pagina: 1