Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Per toeval kwam ik achter een situatie waarin er meerdere energie contracten zijn afgesloten, digitaal ondertekend, eergisteren 2 weken geleden. Annuleren kan niet meer op grond van je 14 dagen bedenktijd.
De persoon in kwestie is net diagnosticeert met dementie. De contracten zijn 3 dagen na elkaar afgesloten. En gaan ergens in februari in, als het oude contract afloopt.

Maar de vraag is: hoe nu verder? Kunnen we dit nog ongedaan maken? Hoe gaan beide energieleveranciers leveren, terwijl je feitelijk geen twee leveranciers kan hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:42

Rannasha

Does not compute.

Je zou even kunnen bellen met de netbeheerder, want die horen te weten welke leverancier er geregistreerd staat. Zodra je je aanmeldt bij een nieuwe leverancier, zullen zij de vorige afmelden. Dus er hoort er maar 1 daadwerkelijk geregistreerd te staan.

Zodra je weet welke leverancier je daadwerkelijk hebt, kun je kiezen om de andere in te lichten of te wachten tot zij contact op nemen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:33
Mogelijk zegt de 2e nieuwe energieleverancier de 1e nieuwe leverancier op, en moet er voor 3 dagen energie betaald worden + opzegvergoeding omdat het (jaar)contract nog niet was afgelopen.

https://www.consuwijzer.n...ergie/alles-over-opzeggen

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:31

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Leg ze uit diagnose Dementie cq mogelijk wilsonbekwaamheid en of ze die hele molen willen doorlopen of gewoon de easy way out.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Helaas heb ik door de dementie van mijn vader hier ervaring mee.

Mijn tip: Ga rustig zitten, zet het voor jezelf op een rijtje, en bel dan het bedrijf. Vraag aan het bedrijf of ze je willen helpen met deze moeilijke situatie.

Door het vragen om hulp - dus niet een oplossing eisen - begrijpt het bedrijf dat jij een probleem hebt. Vertrouw me, je bent niet de eerste met dit probleem. Jij kan het bedrijf dan weer helpen door transparant, duidelijk en feitelijk te zijn. Volg hun aanwijzingen snel en netjes op. Samen kom je er bijna altijd prima uit.

En vanuit mijn ervaring, ik heb veel hulp van bedrijven en instanties nodig gehad. Ik heb dit in ruime mate gehad. Dit ook bij bedrijven waar je dit misschien niet zou verwachten.

@iAR Stuur gerust een PM als je meer wil weten. Sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
robertnld schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:39:

Mijn tip: Ga rustig zitten, zet het voor jezelf op een rijtje, en bel dan het bedrijf. Vraag aan het bedrijf of ze je willen helpen met deze moeilijke situatie.

Door het vragen om hulp - dus niet een oplossing eisen - begrijpt het bedrijf dat jij een probleem hebt. Vertrouw me, je bent niet de eerste met dit probleem. Jij kan het bedrijf dan weer helpen door transparant, duidelijk en feitelijk te zijn. Volg hun aanwijzingen snel en netjes op. Samen kom je er bijna altijd prima uit.

En vanuit mijn ervaring, ik heb veel hulp van bedrijven en instanties nodig gehad. Ik heb dit in ruime mate gehad. Dit ook bij bedrijven waar je dit misschien niet zou verwachten.

Dank je. Lief! :) Ja, het is een vervelende situatie. Fijn te horen dat bedrijven daar toch nog wel coulant in zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

iAR schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:11:
[...]

Dank je. Lief! :) Ja, het is een vervelende situatie. Fijn te horen dat bedrijven daar toch nog wel coulant in zijn :)
Eerst even bellen met de netbeheerder, vragen wie er gaat leveren in februari en dan de maatschappij opbellen die achter het net vist en de situatie uitleggen. Stuk netter dan wanneer ze er zelf achterkomen en een grotere kans op een goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:30

Precies, ook bij bedrijven werken mensen. Die voelen op hun klompen aan wat je intenties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-07 19:00
Hoe zijn de contracten afgesloten en was in (beide) gevallen duidelijk dat er een contract getekend werd? Het klinkt alsof alles online is gegaan of wellicht i.c.m. een telefoontje?

De energiemarkt is een groot wild westen op dit moment en ACM zit hier nu bovenop. Dus wellicht goed om na te gaan of het afsluiten van de contracten wel helemaal volgens de regels is. Daarnaast stelt ACM ook eisen aan het opzeggen (vb. als online een contract aangegaan is, dan moet deze ook online opgezegd kunnen worden etc).

Misschien goed om hun site ook nog even te checken:

https://www.acm.nl/nl/pub...ing-energiecontracten-aan

https://www.acm.nl/nl/ond...nieuwe-energieleverancier

https://www.acm.nl/nl/ond...ontracten/opzegvergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hooguit betaal je 2x 50 (75?) euro (voor vroegtijdig opzeggen).

[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 14-01-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Morrar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:30:
Hoe zijn de contracten afgesloten en was in (beide) gevallen duidelijk dat er een contract getekend werd? Het klinkt alsof alles online is gegaan of wellicht i.c.m. een telefoontje?

De energiemarkt is een groot wild westen op dit moment en ACM zit hier nu bovenop. Dus wellicht goed om na te gaan of het afsluiten van de contracten wel helemaal volgens de regels is. Daarnaast stelt ACM ook eisen aan het opzeggen (vb. als online een contract aangegaan is, dan moet deze ook online opgezegd kunnen worden etc).

Misschien goed om hun site ook nog even te checken:

https://www.acm.nl/nl/pub...ing-energiecontracten-aan

https://www.acm.nl/nl/ond...nieuwe-energieleverancier

https://www.acm.nl/nl/ond...ontracten/opzegvergoeding
Dat weten we niet precies. Ik denk dat hij gebeld is.
Er is één contract online met de muis getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat je voor de toekomst nog kan overwegen is om deze persoon (in samenspraak uiteraard) of onder jouw bewind te laten plaatsen, of (gedeeltelijk) wilsonbekwaam te laten verklaren.

Het klinkt heel erg vervelend, maar alhoewel ik de details niet ken, is het bij mijn oma gedaan toen zij nog leefde en dat heeft haar toendertijd heel erg veel geld / zorgen gescheeld. Puur omdat zij gewoon niet bevoegd was om contracten te tekenen.
Zij tekende toendertijd simpelweg alles zolang er maar iemand over de vloer kwam en een koekje nam, ze had op papier haar huis al verkocht omdat er een of andere rat zei dat ze toch maar beter naar een verzorgingstehuis kon gaan en dan haar huis overhield. Terwijl ze nog op de lijst voor het verzorgingstehuis stond. Oftewel ze was bijna dakloos en dement.

Maar de rat/het bedrijf erachter was best bereid om de papieren te verscheuren voor een boete van 25% van de gemiste inkomsten.
Dat was heel snel juridisch afgehandeld omdat zij simpelweg niet mocht tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Over bewindvoering ed. Het hangt er vanaf of de persoon in kwestie nog zelfstandig woont of niet. Bij mijn vader (met Alzheimer) hadden we aan de kantonrechter gevraagd om onder curatele stelling. Dit betekend dat als de betreffende persoon iets koopt (energie contract, mobiel contract, etc) de curator dit kan terugdraaien. Als de curatele wordt toegekend moet dit in de Staatscourant en 2 landelijke dagbladen gepublisheerd worden (meen ik) zodat instanties weten dat iemand onder curatele staat.

In ons geval was mijn vader net onder dwang opgenomen in een gesloten afdeling, waarop de rechter vroeg waarom we curatele wilden aangezien hij toch al in een beschermde omgeving woonde. Uiteindelijk ben ik de financiele bewindvoerder geworden en mijn zus de zorgbewindvoerder en hielden we elkaar scherp.

Regel de bewindvoering/curatele op tijd! Wij hadden geluk dat mijn vader een heldere dag had bij de rechter waardoor hij kon uitleggen aan de rechter dat hij snapte dat we hem wilden helpen en dat hij toestemde. Als de persoon in kwestie niet meewerkt (wat maar al te vaak gebeurt) heb je een probleem.

Sterkte met deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-07 18:56

Het juiste advies. IK heb dit vorige jaar voor een familielid ook aan de hand gehad. Binnen een maand 3x overgestapt, geen verstand van zaken. bijna 5000 euro overstapboetes, en dat geld was er niet! De eerste partij was flexibel en wilde meedenken dus dat was vlot geregeld. Dikke streep door de boete en klaar. De tweede partij was niet zo flexibel maar toen ik aangaf dat de eerste partij het geheel ongedaan gemaakt had gingen ze gelukkig ook overstag.

Gewoon netjes het verhaal uitleggen, dan kan er vaak heel veel! Neem dan aub ook de moeite om even een positieve review ergens te plaatsen, dat is het minste wat men verdient :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
CyberMania schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:33:
Hooguit betaal je 2x 50 (75?) euro (voor vroegtijdig opzeggen).
Ja als het voor 1 jaar is afgesloten. Maar 250 als het voor 3 jaar is afgesloten
Pagina: 1