Beoordeling printplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:46
Mijn vraag
Sinds gisteren doet de elektrische bediening van mijn behandeltafel het niet meer. Ik vermoed een probleem op de printplaat, maar ben compleet n00b op dat gebied. Help!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de kap van de behuizing van de control unit afgehaald. De control unit is van het merk Runyes en wordt o.a. gebruikt voor ziekenhuisbedden. Volgens de sticker op de buitenkant betreft het een RYCB-SB-A03, maar op de printplaat staat RYCB-SB-A04.
Ik heb al flink gegoogled op deze typeringen, maar vind eigenlijk niets bruikbaars. Ik vind alleen de mogelijkheid om nieuwe units te bestellen bij leveranciers van ziekenhuisbedden en dat gaat dan meteen per 1000 zeg maar.... 8)7

Misschien kan iemand aan de hand van de foto's zien wat er aan de hand is, en is het "simpel" een kwestie van een weerstandje of condensator vervangen. Daarbij heb ik jouw hulp nodig! Ik zie alleen dat de zwarte condensator bij de PS brak oogt, maar zeker weten doe ik het niet.

Ik krijg graag advies. Kan ik daarna op zoek naar iemand die handig is met een soldeerbout :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRj_DJN3llrskwiDmNblEkvjv9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIIV3vjqUggUh15NvVv6jKC8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSCxK51hMfhTpoee27CRDNldzgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEWLlrb5vFZbZr2G6t00Jrx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdzdwPbItkwtHVn-4QOnKuwzMik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4MXufHx0faiNfgMxwUuEwWY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:55
Die condensator staat inderdaad bol, welke ik dus zeker zou vervangen.
Gebeurt er verder iets op de printplaat? Power ledje bijvoorbeeld?

Zitten er hier ook iets van beveiliging of iets dergelijks op? Of is het gewoon knopje indrukken is bed omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darth.75
Oei...ledjes niet gecontroleerd. Zal ik nog even doen. [EDIT]: ledjes branden, dus er is spanning (zie foto 1)

Het is inderdaad kwestie van knop drukken (voetpedaal of handbediening) en daarmee kun je hoofdsteun, voetensteun of hele bed omhoog. Die sluit je aan op de zwarte aansluitingen die op de laatste foto links ziet.

[EDIT2]: Nog even foto van condensator toegevoegd. Staat bij nadere inspectie inderdaad bol. Kan iemand deze n00b vertellen hoe ik die specs moet lezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEK_xZYL3E3kkLBJZeSPUcK5L_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acxwLzJxell9tcOjidXRIALk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlquGZA8qSpsp-LpVtff6zFNsfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MShivdp1vnxNzGQwtPrs4kDb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door darth.75 op 13-01-2021 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:44
Het zijn gangbare condensatoren van 2200µF (microFarad) en 50 Volt werkspanning. Bij vervanging letten op de polariteit, dus Plus en Min niet verwisselen.
Vervang ze door dezelfde µF waarde. Spanning mag niet minder zijn, hoger is geen probleem, tenzij de afstand van de aansluitdraadjes (rastermaat) te groot wordt om op de print te passen.
Wellicht staat er nog een productnummer op. Dan kan je daar op zoeken, maar dat is niet kritisch.
Deze lijkt er wel op, alhoewel het plaatje niet de exacte waarde aangeeft. Let dus wel op de juiste waarde bij bestellen.
https://www.conrad.nl/p/j...-x-h-18-mm-x-40-mm-446037

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darth.75
Thanks beiden. Ga er maar eens 2 bestellen. Nu nog iemand vinden die kan solderen....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:50

Croga

The Unreasonable Man

Het feit dat deze nu bol staat maakt alle condensatoren op dat bord verdacht. Persoonlijk zou ik op z’n minst degene die er naast zit ook vervangen (die is ook al iets aan het uit zetten) en als je echt goed onderhoud wilt doen meteen alle condensatoren op het bord vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darth.75
Bedankt voor de tip. Zal ze allemaal eens checken en typenummers noteren. Ik tel er volgens mij 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:14

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar Modding, Mechanica & Elektronica, want dit heeft niets te maken met computerhardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:57
Inderdaad, Kan natuurlijk meer mis met de print zijn, Maar Zou wel alle condensatoren vervangen als ze van de zelfde merk zijn, Als er 1 gaat dan gaan er meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Plaats even een oproepje in Vraag & Aanbod .
Voor een Tweaker in de buurt met een soldeerbout is dit een klusje van nog geen 10 min.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 14-01-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 08:04

EMP

Krulloos!

En TS heeft het advies opgevolgd zo te zien.

Ik wil het wel doen maar weet niet of Den Bosch dichtbij genoeg is voor TS. Vandaar hier het linkje, mocht een dichterbij-wonende Tweaker het willen doen :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darth.75
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb inmiddels een medetweaker in de omgeving bereid gevonden om ze te vervangen. Nu eerst de juiste bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-09 16:44
Reichelt of conrad zijn deze wel te vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darth.75
En hij werkt weer! Met dank aan @Skynett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Mooi dat het weer werkt (y)
Nou zag ik laatst een video van mr. Carlson maar die gaf als advies om ook de oorzaak van het kapot gaan van condensators na te pluizen.

Vanaf minuut 21:30 tot 23:00

YouTube: Tube Audio Amplifier Troubleshoot Repair and Modification

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:07
Graag gedaan! Altijd leuk om even te solderen.
kitao schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:03:
Mooi dat het weer werkt (y)
Nou zag ik laatst een video van mr. Carlson maar die gaf als advies om ook de oorzaak van het kapot gaan van condensators na te pluizen.

Vanaf minuut 21:30 tot 23:00

YouTube: Tube Audio Amplifier Troubleshoot Repair and Modification
Oorzaak is vrij simpel, het waren bagger-elco's uit China. Geen enkel spoor van hitte te vinden op de print. Is nu weer goed voor jaren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Pagina: 1