HDD upgrade op toch nieuwe laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pacific
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-10-2025
Tante A-technisch, vind haar laptop traag.
Het gaat om deze pricewatch: HP Pavilion 17-e009ed

Ze gebruikt de laptop alleen voor internetten, Facebook en soms een YouTube filmpje, bloatware zit er allemaal nog op en lekker met IE nog aan het surfen :X . Laptop ziet er als nieuw uit.
Nu mocht ik een nieuwe gaan uitzoeken minimaal 15 inch rond €500, maar misschien is een upgrade wel beter en kosten besparend.

Ik dacht deze SSD erin te doen pricewatch: Crucial BX500 240GB en misschien 4GB erbij te prikken, met een nieuwe install van windows 10 kan ze dan weer een paar jaar voorruit?

Het enige wat mij tegenhoud is de CPU...

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De performance van die proc is om te janken. :)

Ik zou kijken naar iets anders, hoeft niet nieuw te zijn natuurlijk. Een goede refurbished laptop met minimaal 4th gen i5 bijvoorbeeld draait al rondjes om die laptop van je tante.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PD2JK schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:15:
De performance van die proc is om te janken. :)
Misschien wel maar voor de dingen die er mee gedaan worden... Zelfs een doosnee slimme telefoon kan wat deze laptop moet doen. Om het dan alleen iets sneller te doen is een HDD naar SSD upgrade vaak al wel voldoende. Niet iedere laptop hoeft de snelste te zijn, sommige mensen zijn met minder al tevreden. Het enige wat men iets minder wil is wachten bij het opstarten en bij het starten van programma's.

Mijn advies: lekker die Crucial er inzetten en kijken wat er gebeurt. 9 van de 10 computers of laptops worden daar al een stuk beter van. Voor internet, Facebook (= ook internetten) en YouTube heb je geen rekenkracht nodig. Enkel wat RAM voor de tabbladen die mogelijk naast elkaar open staan en een snellere schijf zodat de boel wat sneller reageert.

Heel vaak is de CPU niet de bottleneck bij traagheidsverschijnselen. Wanneer je kijkt naar de statistieken van de CPU zie je dat die vaak lang niet aan de 100% komt. Dus is die eigenlijk al overkill.

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:21:
[...]

Misschien wel maar voor de dingen die er mee gedaan worden... Zelfs een doosnee slimme telefoon kan wat deze laptop moet doen. Om het dan alleen iets sneller te doen is een HDD naar SSD upgrade vaak al wel voldoende. Niet iedere laptop hoeft de snelste te zijn, sommige mensen zijn met minder al tevreden. Het enige wat men iets minder wil is wachten bij het opstarten en bij het starten van programma's.

Mijn advies: lekker die Crucial er inzetten en kijken wat er gebeurt. 9 van de 10 computers of laptops worden daar al een stuk beter van. Voor internet, Facebook (= ook internetten) en YouTube heb je geen rekenkracht nodig. Enkel wat RAM voor de tabbladen die mogelijk naast elkaar open staan en een snellere schijf zodat de boel wat sneller reageert.

Heel vaak is de CPU niet de bottleneck bij traagheidsverschijnselen. Wanneer je kijkt naar de statistieken van de CPU zie je dat die vaak lang niet aan de 100% komt. Dus is die eigenlijk al overkill.
Het zal je best nog eens tegen kunnen vallen wat een trage cpu je ervaring op normale bezigheden kan beinvloeden tegenwoordig.
Deze cpu heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik krijg genoeg oudere laptops in mn handen en merk dat de oudere cpu's zeker problemen geven met moderne websites. Ook Youtube...
Dit is een budget cpu van 2013....

Een ssd erin gooien maakt het systeem uiteraard wat sneller. Maar kijken naar een 2e hands moderner systeem lijkt mij een betere investering.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

sypie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:21:
[...]
Voor internet, Facebook (= ook internetten) en YouTube heb je geen rekenkracht nodig.
Als ik Passmark mag geloven, zit die AMD cpu op hetzelfde niveau als een Pentium 4 2,6 GHz. (single core performance).

Een mailtje tikken zal prima gaan, Candy Crush zou ik maar van afblijven. :p

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:26
nieuwe laptop, desnoods tweeedehands.

• Pacific
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-10-2025
PD2JK schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:35:
[...]

Als ik Passmark mag geloven, zit die AMD cpu op hetzelfde niveau als een Pentium 4 2,6 GHz. (single core performance).

Een mailtje tikken zal prima gaan, Candy Crush zou ik maar van afblijven. :p
Candy Crash heeft ze nog nooit van gehoord 8)7
Ik ben ook bang dat het de bottleneck de CPU is.

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:45
Als die CPU lijkt op de AMD E350 die destijds een budget model was, die had ik voor mijn vrouw gekocht met dezelfde wensen als de tante. Is niet oud geworden die PC, niet voorruit te branden. Websites hebben tegenwoordig veel javascript, wat client sise wordt uitgevoerd. Daar helpt een SSD niets. Wel in het opstarten van windows en programma's.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je geen oude SSD liggen waarmee je het kunt proberen?
Heb je zelf geen oude SSD die je eventueel wil upgraden? ;)

Voor die 30 euro kun je het altijd proberen, als het toch niet voldoende is, kun je vast iemand anders blij maken met die SSD / laptop.

Voor 0 euro kun je er ook een schone Windows 10 installatie op zetten..
Pagina: 1