geleverd glas hr++ of niet ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik heb het volgende glas geleverd gekregen, ik heb in de offerte HR++ staan.
in de glaslat(zilveren strip tussen de 2 glazen staat geen HR++ of 1.x w/m2 .. waaraan ik zou af kunnen leiden. of het is wat de leverancier zegt dat wat het is.

Dit zou 4-16-4 met argon zijn ?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hh4uJfs.png

De glaslat zegt "6050 insulight therm 476166"

en de vlammetjes methode probeer ziet zowel ik als vrouw lief met normaal dubbelglas, hr++ en de insulight ramen geen verschil :( dus dat schiet niet op.

Als ik de brochures bekijk zie ik geen vergelijkbaar product in de pdf maar dicht bij zijnde zit op 1,4 w/m2 op basis van 16mm spouw(lat) dat wekt ook geen vertrouwen ..

Tja vanalles

Beste antwoord (via vso op 13-01-2021 23:05)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12 21:17

job

Als ik zoek naar de term op de sticker kom ik tot het volgende raam: https://www.pilkington.co...e/pilkington-optitherm-s3

Dat lijkt me (gezien de U-waarde en omdat er argon in zit) HR++.

bij brochures de linker aanklikken.
4-16 argon => U = 1.1

[ Voor 25% gewijzigd door job op 13-01-2021 21:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12 21:17

job

Als ik zoek naar de term op de sticker kom ik tot het volgende raam: https://www.pilkington.co...e/pilkington-optitherm-s3

4-16 argon => U = 1.1

[ Voor 25% gewijzigd door job op 13-01-2021 21:32 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:09
job schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:24:

Precies. Ik kwam tot dezelfde conclusie.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:04
Jawel hoor, lijkt me niks mis mee.

Die cijfertjes slaan trouwens op de glasdiktes, en de middelste is de spouw, in mm uiteraard.

Het enige waar je nog iets van zou kunnen vinden is dat het geen 5-16-4 (of 5-15-4) is ipv 4-16-4. Door de ene glasplaat net een iets andere dikte te geven heb je minder last van rare brekingen (interferentie) wat gekke kleur-effecten zou kunnen geven bij bepaalde kijkhoek, hoewel ik ook lees dat de coating op de ene kant het sowieso al miniem verschillend maakt en het risico daarop dus klein is bij HR++. En resonantie - als je aan een drukke weg woont kan dat wel een overweging zijn, ronkende vrachtauto voor je deur die 2 glasplaten elkaar laat versterken in meetrillen (vanwege zelfde gewicht) en daar heb je geen last van als de platen een millimetertje verschillen.

Tenminste, de glaszetter die hier HR++ kwam zetten vertelde dat zij altijd ongelijk buiten/binnen plaatsten tenzij je er specifiek om zou vragen dat niet te doen.

Als je dit niet had gelezen had je er waarschijnlijk nooit iets van gemerkt. You're welcome :P :P

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
job schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:24:

4-16 argon => U = 1.1
vreemd hier kwam ik dus niet op uit, jou google fu is sterker _/-\o_

4 mm Pilkington Optifloat™ – 16 mm Ar –4 mm Pilkington Optitherm™ S3

1.1Ug w/m2 :?

ik heb me suf zitten googlen en ik vreesde dus al voor een ander getal .. hmmm maar dit staat niet op de offerte

heb ik nu merk x vs merk y gekregen ? (omdat in de andere ramen wel duidelijk HR++ staat) verwacht ik dat ook in deze .. dat maakt het verwarrend.. omdat ze allebei aan de 1,1 zouden volstaan zou ik "ja" zeggen maar ik twijfel nog ..

Tja vanalles

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:04
Trouwens bij mij stonden die cijfertjes ook op de offerte, wel netjes want dan weet je gewoon wat ze leveren.

Pilkington is een van de grotere glasfabrikanten (in de...eh, niet meer helemaal EU), maar precies merk zal volgens mij redelijk jeuken als de specs maar kloppen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:46:
Jawel hoor, lijkt me niks mis mee.

Die cijfertjes slaan trouwens op de glasdiktes, en de middelste is de spouw, in mm uiteraard.

Het enige waar je nog iets van zou kunnen vinden is dat het geen 5-16-4 (of 5-15-4) is ipv 4-16-4. Door de ene glasplaat net een iets andere dikte te geven heb je minder last van rare brekingen (interferentie) wat gekke kleur-effecten zou kunnen geven bij bepaalde kijkhoek, hoewel ik ook lees dat de coating op de ene kant het sowieso al miniem verschillend maakt en het risico daarop dus klein is bij HR++. En resonantie - als je aan een drukke weg woont kan dat wel een overweging zijn, ronkende vrachtauto voor je deur die 2 glasplaten elkaar laat versterken in meetrillen (vanwege zelfde gewicht) en daar heb je geen last van als de platen een millimetertje verschillen.

Tenminste, de glaszetter die hier HR++ kwam zetten vertelde dat zij altijd ongelijk buiten/binnen plaatsten tenzij je er specifiek om zou vragen dat niet te doen.

Als je dit niet had gelezen had je er waarschijnlijk nooit iets van gemerkt. You're welcome :P :P
thx ! overgens heb ik niet zoveel "last" dat het me boeit .. maar ik merk een enorme kou val en omdat ik toen de HR++ schuifpui geplaatst werd 5 jaar geleden enorm opviel dat het sneller aangenaam was in huis .. heb ik de rest v.d kozijnen ook laten vervangen .. maar warmer is het niet geworden eerder kouder

zal dan wel komen omdat ze geen stelkozijnen hebben gebruikt .. (als het verstand ophoud gaan ze wellicht over op pur en kit ) ik "hoopte" op de ramen

Tja vanalles

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
HR(+(+(+))) is ook maar een in NL verzonnen term en glasleveranciers zijn wellicht iets meer internationaal opererend.

Wat voor glas had je eerst?

Als je kozijnen toch al laat vervangen... beetje gemiste kans dat je dan geen HR+++ (:+) heb genomen. Nogmaals gehalveerde koudeval tov. HR++.

• kabeltjekabel
vso schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:52:
[...]

thx ! overgens heb ik niet zoveel "last" dat het me boeit .. maar ik merk een enorme kou val en omdat ik toen de HR++ schuifpui geplaatst werd 5 jaar geleden enorm opviel dat het sneller aangenaam was in huis .. heb ik de rest v.d kozijnen ook laten vervangen .. maar warmer is het niet geworden eerder kouder

zal dan wel komen omdat ze geen stelkozijnen hebben gebruikt .. (als het verstand ophoud gaan ze wellicht over op pur en kit ) ik "hoopte" op de ramen
Hier is het nu ook kouder dan twee maanden geleden :+

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@kabeltjekabel lolbroek :+

zereneus gezegd: ik had eerst dubbel glas .. houten kozijn

De schuifpui was aluminium dubbelglas .. (2x4m zeg maar) dat was een enorm verschil in belevings genot ..
ook niet zo gek met een partij glas en aluminum ..

En exact kan je het nu niet meten, maar ik merk dat ons stook gedrag (ondanks bv vloer isolatie ook zomer 2020) niet de verwachte daling inzet. terwijl de thermostaat (bewust/onbewust) niet veranderd is kwa instelling en nauwelijks aangepast word.

overgens ik verwacht niet schokkende cijfers .. maar ook geen gelijkblijvend stook gedrag.

Tja vanalles

• kabeltjekabel
Volgens mij haal je gedrag en verbruik nu wat door elkaar :+

Maargoed, als je van U2,8 naar U1,1 bent gegaan en we nemen dat even aan als U voor het gehele samenstel raam + kozijn... dan ga je bij een temperatuurverschil van 20 graden naar een lek van 56 W per vierkante meter naar 22W. Met HR+++ was dat dan naar 14W gegaan (bij U0,7)

Als de aansluiting van het kozijn niet goed is heb je daar wellicht een koudebrug.

De reden dat je het met de deuren meer merkt is natuurlijk ook omdat daar geen radiator voor staat. Of had je een convectorput?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:58:
Volgens mij haal je gedrag en verbruik nu wat door elkaar :+

Maargoed, als je van U2,8 naar U1,1 bent gegaan en we nemen dat even aan als U voor het gehele samenstel raam + kozijn... dan ga je bij een temperatuurverschil van 20 graden naar een lek van 56 W per vierkante meter naar 22W. Met HR+++ was dat dan naar 14W gegaan (bij U0,7)

Als de aansluiting van het kozijn niet goed is heb je daar wellicht een koudebrug.

De reden dat je het met de deuren meer merkt is natuurlijk ook omdat daar geen radiator voor staat. Of had je een convectorput?
34W zou je op ~ 30cm toch wel positief moeten ervaren toch ?
bureau (niet over de radiator) --> radiator --> raam van ~3-4m2 oid .. teminste niks is er veranderd behalve het raam.

Betreft de schuifpui .. ja convector put .. die is overgens meegenomen met de vloer isolatie (duh) en ik heb in huis begin van het jaar de binnenkant met radiator folie beplakt (slimste keuze ooit) .. had ik 4 jaar eerder moeten doen.

Tja vanalles

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-12 11:55

mark-k

AKA markkNL

vso schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:04:
[...]

bureau (niet over de radiator) --> radiator --> raam van ~3-4m2 oid .. teminste niks is er veranderd behalve het raam.

Betreft de schuifpui .. ja convector put .. die is overgens meegenomen met de vloer isolatie (duh) en ik heb in huis begin van het jaar de binnenkant met radiator folie beplakt (slimste keuze ooit) .. had ik 4 jaar eerder moeten doen.
Je hele huis met radiatorfolie beplakt??

• kabeltjekabel
[...]

Ja, maar... dat is bij 20 graden binnen, 0 graden buiten. Of eerder 22 binnen en -2 buiten gezien je altijd wat gelaagdheid krijgt. En...
.. je merkt ook dat de verwarming op lagere temperatuur gaat werken.
Als je opeens grote vlakken gaat vervangen krijg je ook andere luchtstromingen qua convectie. Het kan dan zijn dat je opeens meer last krijgt van de lucht die via de roosters binnen komt. Kan ook zijn dat je thermostaat nu stiekem opeens niet meer in een warme stroming zit en je daardoor grosso modo een graad hoger stookt. Incombinatie met een verlies aan stralingswarmte kan dat zeker onopgemerkt blijven.

• kabeltjekabel
mark-k schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:14:
[...]

Nee alleen de binnenkant :+

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
mark-k schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:14:
[...]

lol de convector put ..

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:14:
[...]

Ja, maar... dat is bij 20 graden binnen, 0 graden buiten. Of eerder 22 binnen en -2 buiten gezien je altijd wat gelaagdheid krijgt. En...

[...]

.. je merkt ook dat de verwarming op lagere temperatuur gaat werken.

[...]

Als je opeens grote vlakken gaat vervangen krijg je ook andere luchtstromingen qua convectie. Het kan dan zijn dat je opeens meer last krijgt van de lucht die via de roosters binnen komt. Kan ook zijn dat je thermostaat nu stiekem opeens niet meer in een warme stroming zit en je daardoor grosso modo een graad hoger stookt. Incombinatie met een verlies aan stralingswarmte kan dat zeker onopgemerkt blijven.
Die grote vlakken is hier niet zo relevant..

De woonkamer heeft: ~ 40m2 aan oppervlakte schuifpui van 4m met daarvoor een convector put .. aan 1 kant zit er een raam met radiator + bureau

De lucht stroom v.d convectorput beinvloed de thermostaat .. de deur(en) en het raam zitten niet in diezelfde tochstroom.
het bureau staat in een "uitstulping" .. iets met de keuken .. ;) dus die heeft wegens zijn radiator eigenlijk en raam zijn eigen "mini" luchtstroom..

Er is geen reden (vreemde hoek / object ofzoiets) die bv de luchtstroom van convector met de radiator zou mixen ..

anway thx in elk geval wel brain voer ..

Tja vanalles

• kabeltjekabel
Beetje afhankelijk van wat je qua muurisolatie hebt kan het ook zijn dat ook relatief kleine raamvlakken al een meerderheidsaandeel in het warmteverlies hebben.

Kijk naar nieuwbouw; er wordt nog steeds HR++ met U1,2 toegepast terwijl de muur Rc4,5 is (U0,22). Een vierkante meter glas verliest dan 4,5x zoveel warmte als een vierkante meter muur.
Pagina: 1