Ziggo modem/router met twee routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rororox
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01-2021
Momenteel maak ik gebruik van het volgende

Nu
Ziggo ConnectBox waarbij WiFi staat ingeschakeld als gast netwerk. Op deze modem heb ik nog twee apparaten door middel van UTP kabel aangesloten.

Vanuit de modem gaat een UTP kabel naar de eerste verdieping waar een Asus router is geïnstalleerd voor draadloos netwerk en een UTP kabel gaat naar een slaapkamer waar d.m.v. een switch 4 apparaten zijn aangesloten met een UTP kabel.

Nu wil ik naar de volgende situatie en zou graag willen weten of het mogelijk is en of er nog instellingen zijn waar ik rekening mee moet houden.

Nieuw
Ziggo modem/router WiFi wordt uitgeschakeld en twee routers worden aangesloten aan de modem één router wil ik graag gebruiken als gast netwerk vooral vanwege het beheer d.m.v. een app

De andere router wordt gebruikt voor iedereen wonend in het huis. Waarbij de situatie met de switch niet verandert.

Hebben jullie nog tips of zijn er instellingen waar ik rekening mee moet houden? Ik weet dat het mogelijk is om één router te gebruiken om vervolgens een gast netwerk erop te zetten maar dit wil ik dus niet.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Rororox welkom op Tweakers.

Zou je eens kunnen posten wat voor apparatuur je nu gebruikt / wil gaan gebruiken? Dan kunnen we je al een stuk beter adviseren.

Verder is het over het algemeen echt niet handig om meerdere routers te gaan gebruiken in één netwerk, die zitten elkaar dan alleen maar in de weg. De meeste (nieuwe) routers hebben ondersteuning voor meerdere wifi netwerken, waardoor je dus een los gastennetwerk en 'thuis' netwerk vanuit één apparaat kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rororox
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01-2021
@rens-br

Apparatuur dat ik momenteel gebruik is:

Ziggo ConnectBox (Arris);
Asus AC86U;
Asus AX82U (Deze is nog niet aangesloten);
TP-LINK switch (model weet ik helaas niet uit mijn hoofd).

Misschien om het duidelijk te maken is dat ik de netwerken gescheiden wil hebben dus de AC86U zal gebruikt worden als gastnetwerk met een eigen SSID en wachtwoord en het zelfde geldt voor de AX82U met hierop aangesloten een switch.

De router functie van de modem van Ziggo schakel ik uit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Rororox schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:06:
Misschien om het duidelijk te maken is dat ik de netwerken gescheiden wil hebben dus de AC86U zal gebruikt worden als gastnetwerk met een eigen SSID en wachtwoord en het zelfde geldt voor de AX82U met hierop aangesloten een switch.
Dat lijkt me nogal logisch. Maar als ik even snel zoek op Google ondersteunden je Asus routers ook een guest network: https://www.asus.com/support/FAQ/1042732/. Dan hoef je dus niet moeilijk te doen met twee verschillende routers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
waarom dit doen? beide Asus routers hebben guest modus ingebakken :|

connectbox in bridgemodus zetten (oud UPC gebied kan je dit zelf, mits je geen DS-lite verbinding hebt, oud-ziggo gebied gaat via de klantenservice)
en dan gewoon één Asus router gebruiken. de AX82u is nieuwer en zal dus ook nog updates krijgen.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.