Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-03 13:29
Ik heb een nestkastje met camera hangen, via wifi kan ik op tablet en mobiel alles mooi volgen wat er in de kast gebeurt.
Zie: YouTube: Familie koolmees 2020

Ik wil nog een kast met camera maar de kast die ik heb was vrij prijzig (ca €150) en is niet meer verkrijgbaar daarom wil ik er eentje zelf bouwen.
Vrijwel exact dezelfde camera heb ik bij aliexpress gevonden maar ik weet niet waar ik op moet letten vwb focus etc dit ivm scherpstellen van de camera. De huidige camera heeft een focus 2,8 mm en 1920x1080 pixels

Zie: https://nl.aliexpress.com...007.15372.197968.0&is_c=Y
Kan iemand me uitleggen /advies geven wat de impact van o.a. focus is .... 2,8mm kiezen of beter groter ... of juist kleiner?

Zou jammer zijn als ik de verkeerde keuze maak of een betere keuze had kunnen maken,
Grt Bert

Beste antwoord (via 51bert op 17-01-2021 20:46)

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Field of view 103 graden.

Dat is inderdaad de 2.8mm lens op een 1/2.5 inch sensor. Als je de tussenbalk later vastzet (hoogte), met de camera eraan kun je het precies uitmikken.

[ Voor 4% gewijzigd door Jackie Moon op 17-01-2021 18:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
Ik lees 2.8mm 5MP en 1/2.5 inch sensor.

De 2.8mm heeft te maken met de lens, niet de focus. De field of view. Er zit een kleine sensor in van 1/2.5 inch, deze heeft een zgn crop factor. Dit is 6.0

Dus 2.8mm x 6 = 16.8 mm lens. (104 graden)

De focus is een ander verhaal. Je hebt een behoorlijke scherpte diepte met die kleine sensor en 17mm lens. Eigenlijk moet je ook het f nummer weten. Die is sowieso groot bij zo'n kleine sensor.

Het staat of valt of deze camera een beetje dichtbij kan focussen, maar volgens mij moet die camera voor een nest kast wel lukken.

(Als je fotos wilt nemen, misschien bestaan er betere met hogere megapixels, ipv 5 megapixel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
@Jackie Moon : dank voor je reactie. De camera's die ik vind bij alie zijn allemaal max 5 mp dus daar moet ik het mee doen.
Wat lens betreft is er keuze tussen 1,7 - 2,1 - 2,8 - 3,6 en 6 mm, dat heeft waarschijnlijk invloed op de scherptediepte. Wat is daarbij het beste voor een nestkast?
Dit soort camera's worden ook als dashcam gebruikt dus een totaal andere toepassing met een ander focus,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
Het ligt aan hoe groot je nestkast is, en hoe ver de camera van het onderwerp afstaat. 1.7 2.1 of 2.8mm, hoger zou ik niet gaan.

Dus je hebt de grootste wijdste field of view bij 1.7mm, ietsjes kleiner 2.1mm en nog kleiner bij 2.8mm.

Bij 1.7mm is het 1.7 x 6 = 10mm lens
Bij 2.1 = 13mm lens
Bij 2.8 = 17mm lens

Die berekening zijn als een full frame lens. Dus je kunt de waardes opzoeken op google en kijken wat voor field of view je krijgt, rekening houdend met de grootte van je nestkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VojT81L9eZ6Fv6RgHXdLInVsOZ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0uGbCGFJpYWUTOIL55fhuC5Z.jpg?f=user_large

(Ik zou om de scherptediepte niet druk maken, deze is groot. Het staat of valt of de camera dichtbij kan focussen, maar dat verwacht ik wel, omdat er "nestkast" bij staat op ali)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 51bert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9BWBtlfxzbXiXtz9c_xtycYipA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32qLmpI4G1GvaBVMkmuSzBmt.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor de duidelijke uitleg.
Bovenstaand de huidige kast. Er komt een kunststof kap overheen die deels licht doorlaat waardoor kleuropnames mogelijk zijn, bij donker weer en 's nachts krijg ik mbv IR zwart/wit opnames.
Ik heb het specblad van de huidige camera gevonden. Ik zou natuurlijk dezelfde specs kunnen aanschaffen maar als het beter kan ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1grj38K9UQY0z7YU1mF3B8-2Hl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8xU7LwuqXguXx32qz5DAkY1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
Field of view 103 graden.

Dat is inderdaad de 2.8mm lens op een 1/2.5 inch sensor. Als je de tussenbalk later vastzet (hoogte), met de camera eraan kun je het precies uitmikken.

[ Voor 4% gewijzigd door Jackie Moon op 17-01-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat ik me dan afvraag bij dit soort in-nestkast constructies; wordt het frontelement van de camera niet snel (te) vies van de beesten die er wonen c.q. in- en uitgaan?

En hoe zit dat met de aggressieve stoffen uit de uitwerpselen van de beesten? Tast dat de boel niet aan?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 51bert
@ehtweak de nestkast is nu bijna 2 jaar in gebruik.
Visueel geen vervuiling waarneembaar en beeld is ook nog helder.
De camera zit sowieso hoger dan het invlieggat.
Ik zal bij de volgende schoonmaak er speciaal op letten, dank voor de tip.
Pagina: 1