Hoe andere kamers op temperatuur houden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Hallo,

Wij wonen op een boerderij met een thermostaat in de keuken (Remeha iSense)Afbeeldingslocatie: https://s.cdnshm.com/catalog/hu/t/128087317/remeha-isense-programozhato-digitalis-szobatermosztat-re-s101785.jpg

Verder hebben wij op de radiatoren een radiatorkraan.

Nu dat we vaker s'avonds nog langer in de keuken blijven zitten denkt de thermostaat dat het warm genoeg is en gaat de verwarming "uit" en wordt het koud in de andere vertrekken.

Op het moment hebben we zo'n elektrisch kacheltje van 2000w, maar dit is ook niet ideaal (vooral duur..)

Zou het mogelijk zijn in de woonkamer en serre (waar s'avonds nog tv gekeken wordt) thermostaatkranen te installeren ipv. normale radiatorkranen?

Kan dit dan ook met de huidige thermostaat?
Nu staat de temperatuur ingesteld op 21.5 en als het warmer moet worden in de woonkamer/serre zetten we de thermostaat op 22 graden, maar als het dan 22 graden in de keuken is stopt de thermostaat ermee en zou een thermostaatkraan dus ook geen nut meer hebben toch?

Moet je dan een thermostaat met aan/uit hebben ipv. een waarbij je zelf de temperatuur moet instellen op de thermostaat ipv. per radiator? Kan het dan ook bij een paar radiatoren of moet dan echt op elke radiator een thermostaatkraan worden gezet?

Ongeveer 2-3 jaar geleden was er een loodgieter/sanitair man bij ons en die zei dat thermostatische kranen ongeveer €80 per stuk kostten, nu zie ik ze zelf voor €13,99 (link) of is dit iets anders?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
De iSense heeft volgens mij al een voorziening ingebouwd hiervoor, die heet de 'openhaardstand'. Hij blijft dan warmte geven conform de huidige watertemperatuur. Probeer dat eens, wellicht ben je daar al mee geholpen. Zelf geen ervaring mee, dus sla de handleiding er even op na.

Nadeel kan wel zijn dat in de ruimtes waar geen thermostaatkranen geplaatst zijn, het te warm kan worden.

P.S. Ik ken de indeling van je woning niet, maar misschien is het verplaatsen van de thermostaat ook nog een optie?

P.P.S. Topictitel ook wat verduidelijkt :)

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:00:
P.S. Ik ken de indeling van je woning niet, maar misschien is het verplaatsen van de thermostaat ook nog een optie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uj8IJ86kdHdpwFXrOAdPmCc6ZLU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AOrGimfXMrsk8PSZWDERRzgM.png?f=user_large

Het groene is de thermostaat die in de keuken staat,
het rode geeft de radiatoren aan.
Oranje zijn de deuren.

Ik heb hier ook nog een "Honeywell" thermostaat liggen.

Die kranen van €13,99 per stuk zijn dus goed?
Zou ik er dus wel 9 nodig hebben.. (ook nog 1 boven op badkamer die aanstaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Een thermostaat kraan op elke radiator lost maar een deel van je probleem op.

Immers met een thermostaatkraan bereik je dat je de maximale temperatuur per kamer in kan stellen.
code:
1
2
3
4
5
Stand   Referentietemperatuur
1       15°C    
2       17°C
2-3     18°C    
3       19-20°C

Dit is wel een mooie oplossing om te zorgen dat je washok dus op 17C blijft ipv 20C want dat is nergens voor nodig.

Echter je thermostaat zal nog steeds het signaal geven naar je ketel dat de gewenste temperatuur bereikt is en de ketel dus uit mag. Hoe hoog je een thermostaatknop ook zet zonder warmte van de CV wordt de ruimte niet warmer.

Je moet dus naar een systeem wat geschikt is voor meerdere zones en/of meerdere thermostaten. Ik ben zelf naar tado aan het kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:03

Wuursj

want worst is al bezet

Met thermostaten beperk je alleen 'draaitijd' van de desbetreffende radiator, die stopt als de ingestelde temp. bereikt is maar zorgt er niet voor dat de ketel aan blijft als de keuken op temp is.
Je probleem los je daar niet alleen mee op.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:06

Exigence

dnkroz

Zoneregeling is het woord wat je zoekt

Of inderdaad de "openhaardfunctie" in combinatie met thermostaatkranen als maximaalbegrenzing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:04

Snuffel

Vroem!

Honeywell heeft de oplossing. Thermostaten sturen tegelijk de ketel aan op het moment dat ze onder een bepaalde waarde duiken. Radiatoren die geen warmte behoefte hebben staan dan op slot.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:47
Als je de radiatorkranen fatsoenlijk inregelt dan kun je ervoor zorgen dat de ruimtes even snel opwarmen. Als je zorgt dat de ruimte met de thermostaat het langzaamst opwarmt dan kun je alle ruimtes warm krijgen en houden. Dan is het niet nodig om de thermostaat hoger te zetten.

Als ruimtes aaneengesloten liggen dan kun je cheaten door de deur te openen, maar dat is hier niet het geval.

Je moet beginnen met het gewenste comfort. Vanaf dat punt kun je terugoptimaliseren voor kosten.

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 14-01-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er is maar 1 antwoord: zoneregeling op basis van Honeywell Evohome. Elke ruimte/zone is apart te stoken zonder dat je je woonkamer continu op 30 moeten zetten ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Wij hebben, zoals zovelen, hetzelfde probleem in de wintermaanden. Uiteindelijk heb ik het allemaal wel eens uitgezocht met zone verwarming en de investering daarvoor, maar ik zie gewoon op tegen het gedoe en dat alles stuk gaat/kan.

Wat wel een beetje helpt is de radiator in de woonkamer (waar de thermostaat hangt) een beetje knijpen, zodat het minder hard hier opwarmt en de andere kamers genoeg tijd hebben om warm te worden voordat de thermostaat schakelt.

Mooier zou het netjes afregelen zijn van het hele systeem, maar ik bijna nergens voetventielen op zitten.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Microkid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:38:
Er is maar 1 antwoord: zoneregeling op basis van Honeywell Evohome. Elke ruimte/zone is apart te stoken zonder dat je je woonkamer continu op 30 moeten zetten ;)
Er zijn toch wel meer merken waarmee dat kan of niet?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 07:28
Een beetje tweaker bouwt dat toch gewoon zelf van een setje Z-wave of zigbee thermostaatkranen en een opentherm gateway? (zoals deze gek ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:47
Dat laatste hoeft sowieso niet als je het systeem kunt inregelen (selectief knijpen).

Wat betreft het eerste is dat een investering die je af moet zetten tegen het semi-zinloos verwarmen van bepaalde ruimtes gedurende (vaak beperkte) tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rukapul schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:04:
[...]

Dat laatste hoeft sowieso niet als je het systeem kunt inregelen (selectief knijpen).
Knijpen gaat je niet helpen een ruimte warm te krijgen wanneer er in de ruimte waar de thermostaat hangt niet gestookt wordt ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 12:38
In mijn vorige woning met houtkachel had ik dat eenvoudig opgelost met een Honeywell draadloze thermostaat. Houtkachel in de woonkamer aan--> thermostaat naar andere ruimte en radiatoren in woonkamer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yushi
  • Niet online
Dat gaat wel allemaal nogal prijzig worden.

Zou in de keuken thermostaatkraan plaatsen en deze wat lager zetten/draaien ook al helpen?
Daarna misschien nog eventueel thermostaatkranen in de serre/woonkamer erbij en iets hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
__fred__ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:43:
[...]

Een beetje tweaker bouwt dat toch gewoon zelf van een setje Z-wave of zigbee thermostaatkranen en een opentherm gateway? (zoals deze gek ;-))
wat voor gateway gebruik je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Sethro schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:14:
[...]

wat voor gateway gebruik je hiervoor?
Deze: http://otgw.tclcode.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Thanks, ik heb die ook liggen maar ben eigenlijk op zoek naar iets waarbij geen thermostaat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Sethro schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:33:
[...]

Thanks, ik heb die ook liggen maar ben eigenlijk op zoek naar iets waarbij geen thermostaat nodig is.
Beetje offtopic hier, maar je kunt de otgw ook standalone gebruiken: http://otgw.tclcode.com/standalone.html#operation
Pagina: 1