Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christiaan.h
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-02-2021
Mijn vraag

Ik heb al enige tijd mijn TV (UE49KU6500S), laatst heb ik daarbij ook een Soundbar (HW-Q70T) gekocht. Deze Soundbar heeft ook Dolby Atmos. Ik heb deze simpelweg via de bijgeleverde HDMI kabel verbonden met de ARC HDMI ingang van de TV.

Nu wil ik eigenlijk simpelweg gewoon weten of mijn Dolby Atmos is ingeschakeld. Ik zie veel verschillende termen voorbij komen zoals Dolby Digital en Dolby TrueHD maar ik word er niet wijzer van.

Één van de manieren die ik heb geprobeerd om te kijken of het was ingeschakeld is door de Netflix app te openen en te kijken of het icoontje van Atmos verschijnt bij titels die dat ondersteunen, helaas zonder resultaat. Ik heb een premium abonnement dus het zou moeten werken.

Graag zou ik willen weten of ik iets fout doe of dat mijn TV misschien niet compatibel is met de Soundbar, als dat uberhaupt mogelijk is?

Met vriendelijke groet,
Christiaan

Beste antwoord (via FeaR op 22-08-2021 09:20)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:22

FeaR

In GoT we trust

christiaan.h schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:25:
Ik zie veel verschillende termen voorbij komen zoals Dolby Digital en Dolby TrueHD maar ik word er niet wijzer van.
Dolby Digital is een track/codec, Dolby TrueHD idem maar dan met een hogere bitrate. Dolby Atmos is iets anders, Dolby Atmos is meta data die toegevoegd kan worden aan bovenstaande. Zo kan je dus Dolby Atmos over Dolby Digital (Plus) krijgen, iets wat streamingsdiensten veelal gebruiken. Dolby Atmos bij TrueHD kan ook maar daarvoor zal je naar Blu-rays moeten kijken. De eerste variant kan over HDMI ARC. Wil je Atmos op basis van Dolby TrueHD dan zal je met eARC moeten werken. De soundbar heeft wel eARC maar de TV geen eARC dus je zal maximaal Dolby Digital Plus krijgen met deze set-up.

Wat zijn de instellingen van de TV? Staan deze op Pass Through/Bitstream? De TV doet volgens de specs geen Atmos.

Nadeel van dit soort apparatuur is dat je geen idee hebt wat de Sound Bar binnen krijgt omdat enige vorm van display ontbreekt. Lastig trouble shooten ook omdat je geen idee hebt of het bij de Sound Bar mogelijk mis gaat of al bij de TV.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 25-06-2022 12:21 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou mezelf er eerlijk gezegd niet zo druk om maken. Atmos uit een soundbar is sowieso niet mogelijk. Daarvoor heb je namelijk veel meer speakers voor nodig. Ja, de marketing afdeling heeft er een Atmos-sticker op geplakt en ja, het Atmos-spoor kan gedecoreerd worden. Maar echt weergeven kun je het toch niet. Het is hooguit wat emulatie met behulp van reflecties.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:22

FeaR

In GoT we trust

christiaan.h schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:25:
Ik zie veel verschillende termen voorbij komen zoals Dolby Digital en Dolby TrueHD maar ik word er niet wijzer van.
Dolby Digital is een track/codec, Dolby TrueHD idem maar dan met een hogere bitrate. Dolby Atmos is iets anders, Dolby Atmos is meta data die toegevoegd kan worden aan bovenstaande. Zo kan je dus Dolby Atmos over Dolby Digital (Plus) krijgen, iets wat streamingsdiensten veelal gebruiken. Dolby Atmos bij TrueHD kan ook maar daarvoor zal je naar Blu-rays moeten kijken. De eerste variant kan over HDMI ARC. Wil je Atmos op basis van Dolby TrueHD dan zal je met eARC moeten werken. De soundbar heeft wel eARC maar de TV geen eARC dus je zal maximaal Dolby Digital Plus krijgen met deze set-up.

Wat zijn de instellingen van de TV? Staan deze op Pass Through/Bitstream? De TV doet volgens de specs geen Atmos.

Nadeel van dit soort apparatuur is dat je geen idee hebt wat de Sound Bar binnen krijgt omdat enige vorm van display ontbreekt. Lastig trouble shooten ook omdat je geen idee hebt of het bij de Sound Bar mogelijk mis gaat of al bij de TV.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 25-06-2022 12:21 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaan.h
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-02-2021
FeaR schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:48:
[...]

Wat zijn de instellingen van de TV? Staan deze op Pass Through/Bitstream? De TV doet volgens de specs geen Atmos maar naar mijn weten is dat ook niet nodig omdat de audio door wordt gestuurd naar de Sound Bar.

De HDMI ingang staat inderdaad op Bitstream dus daar zou het niet aan moeten liggen, wat betreft het display heb je inderdaad gelijk. Kan ik niet zoveel nuttigs van af lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:31
Dit gaat niet werken omdat je TV dit niet ondersteunt. Dus enige oplossing is om bv een apple tv 4K aan te schaffen en vanaf daar de netflix app af te spelen. Dan werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 20:27
Of een Xbox one s, dan heb je ook nog de mogelijkheid om 4k blurays af te spelen!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp-OO-ky
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 12:07
de hele Atmos Devices lijst:

Apple TV 4K (requires tvOS 12 or later)
LG OLED TVs (2017 or newer models)
Panasonic TVs (2019 or newer models)
Pixela 4K Smart Tuner
Sony Bravia Android TVs (2018 or newer models)
Toshiba TVs (2019 or newer models)
Vizio TVs (2018 or newer models)
Windows 10 computer or tablet (requires Windows 10 RS3 Build 16299 or later)
Xbox One, Xbox One S, and Xbox One X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORMERxZOMBIE
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 13:29
Sp-OO-ky schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:29:
de hele Atmos Devices lijst:

Apple TV 4K (requires tvOS 12 or later)
LG OLED TVs (2017 or newer models)
Panasonic TVs (2019 or newer models)
Pixela 4K Smart Tuner
Sony Bravia Android TVs (2018 or newer models)
Toshiba TVs (2019 or newer models)
Vizio TVs (2018 or newer models)
Windows 10 computer or tablet (requires Windows 10 RS3 Build 16299 or later)
Xbox One, Xbox One S, and Xbox One X
Waar heb je dit gevonden?
Als ik google op "Atmos Devices" krijg ik alleen een lijst met apple devices :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp-OO-ky
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 12:07
FORMERxZOMBIE schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Waar heb je dit gevonden?
Als ik google op "Atmos Devices" krijg ik alleen een lijst met apple devices :')
Zoek op 'netflix atmos devices' ;)
Pagina: 1