Ronding/boog voor gipsplaat aftekenen. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 10:02
Beste klussers,

Ik denk dat ik een hele simpele vraag heb, maar ik ben vooral benieuwd of dat ik niet een handig tooltje o.i.d. mis.

Ik wil tegen dit frame gipsplaten monteren, maar zoals je ziet loopt het plafond in een boog. Wat is nou de beste manier om deze boog op het gips af te tekenen zodat het zo perfect mogelijk aan sluit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLlk7-JehC72lHlFrE6ZpqkQHwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzXFXzaieK8asul6GuVf2Ndn.jpg?f=fotoalbum_large

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:02
Zelf nog nooit mee te maken gehad, maar misschien een mal maken van papier of karton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:25

mark-k

AKA markkNL

Karton en tape idd, zorgen dat dat netjes past, met tape kun je dan stukjes toevoegen als je verkeerd snijdt, en als hij past overtrekken op je gips en zagen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Indien de boog een mooie ronde cirkel is even het middelpunt van de cirkel zoeken dan weet je de radius.
Als je de radius eenmaal weet kun je deze uittekenen dmv middelpunt en een touwtje op de gipsplaats??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeudRcRAH1OhO5alxGid67Sua78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pkuW5vAMYYsEezrhtQKQSWm4.png?f=user_large

Of gewoon op de gok snijden en de missende stukken dichtsmeren met vulmiddel haha

[ Voor 10% gewijzigd door bgrr op 13-01-2021 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangenomen dat de boog idd doorloopt:
https://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=15201&j=2003 Gebruiken.

Passermethode is het handigste, kun je uiteraard ook met een pin plus potlood aan een touwtje doen.
Als je het middelpunt hebt, opmeten wat de radius is.
En dan platen op de grond leggen en de radius aftekenen, wederom met pinnetje, touwtje en potlood.

Das verreweg het nauwkeurigste. Maar een tempate maken met wat bruin papier werkt ook

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Oude tool die ik heb gebruikt bij deur-bogen, maar kan je prima bij jou toepassen.
https://handydad.tv/radius-calculator

Radius berekenen (rechte lijn trekken, hoogte meten, invullen), dan draad en potlood op je gipsplaat en klaar :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:02

MLLL

Palm Treo 650

Afvalstuk van een gipsplaat pakken schuin snijden zodat het bijna past tijdelijk vastschroeven met 2 schroeven , dan contramallen met een een duimstok of klein blokje hout.

Vervolgens gipsplaat losschroeven afsnijden op de zojuist getrokken lijn en die kopieren op de hele gipsplaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:28
Gewoon met een lat en potlood. De gipsplaat tegen de muur tot het laagste punt van de boog. De lat tegen het hoogste punt en met het potlood aan de onderkant van de lat. Verplaats de lat van het hoogste punt naar het laagste punt waardoor de boog afgetekend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:18
Wat @tlpeter zegt door de boog te transleren, verticaal of horizontaal.

Je kunt ook de gipsplaat op de grond tegen de muur aanzetten en en langere lat gebruiken. Moet je je lat wel netjes verticaal houden, dus evt een waterpas ertegenaan houden terwijl je de lijn trekt.

Of je kunt de gipsplaat verticaal zetten en een lat horizontaal gebruiken, als je de gipsplaten verticaal wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:17
EricNL schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:51:
Beste klussers,

Ik denk dat ik een hele simpele vraag heb, maar ik ben vooral benieuwd of dat ik niet een handig tooltje o.i.d. mis.

Ik wil tegen dit frame gipsplaten monteren, maar zoals je ziet loopt het plafond in een boog. Wat is nou de beste manier om deze boog op het gips af te tekenen zodat het zo perfect mogelijk aan sluit?

[Afbeelding]
De boogrand zwart verven, de plaat ertegenaan houden en dan precies op de rand de gipsplaat scheiden? Dan sluit het als het goed is perfect aan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Boog omzetten van vector formaat naar bitmap formaat met pixels van 60cm. Dan past een gipsplaat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
In CAD uittekenen en in delen uitprinten, dat er op plakken en dan over de lijn zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:19
MLLL schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:35:
Afvalstuk van een gipsplaat pakken schuin snijden zodat het bijna past tijdelijk vastschroeven met 2 schroeven , dan contramallen met een een duimstok of klein blokje hout.

Vervolgens gipsplaat losschroeven afsnijden op de zojuist getrokken lijn en die kopieren op de hele gipsplaat
Inderdaad. Een stuk gipsplaat zo hoog mogelijk (tot waar de ronding begint) vast zetten met een paar schroeven en dan met een latje door de ronding gaan (loodrecht naar beneden) en zo exact de ronding over nemen op het stuk gipsplaat. Dan heb je een mal die je over kunt nemen op een hele plaat. Werkt overigens ook perfect op laminaat bij de laatste plank die je op maat moet maken.
Pagina: 1