M.2 NVMe word niet gezien in Windows, wel in BIOS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkebeerd
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-08-2023
Goedendag Tweakers dit is mijn eerste post dus ik hoop dat ik hem op de juiste plek heb neergezet,
Gisteren eindelijk na heel lang wachten mijn SanDisk Extreme Pro M.2 NVMe schijf binnen gekregen via Amazon (Zeer lang geduurd voordat ik het had, meer dan een maand)

Deze schijf zou eigenlijk als C schijf gaan dienen in eerste instantie, maar omdat ik een maand moest wachten op levering heb ik als vervanging een Samsung evo 970 gekocht die wel in 1 dag leverbaar was.
De samsung evo is nu dus de kaart/schijf waarop windows 10 draait.

Gister kwam de SanDisk Extreme Pro M.2 NVMe dus binnen en die heb ik op het moederbord geplaatst (MSI X570 Gaming Plus) in het 2e M2 slot.

Nu is het zo dat de kaart in het Bios direct herkend word. zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwNpt2YRmWSjq-7bQS1fIpdlbdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05TjubACzamyFZ6vJNzF8SoH.jpg?f=fotoalbum_large

Echter na opstarten in windows word deze niet herkend.
Zodra ik schijfbeheer open, zie ik alleen de in M2-1 zittende Samsung Evo 970 Nvme kaart
en mijn 2 SSD's namelijk 1 crucial mx500 van 1 TB en 1 Sandisk van 2 TB (dit is niet de Sandisk waar het omgaat in dit verhaal)

de Nvme kaart die in M2-2 zit word hier dus niet herkend.

Hieronder een schema van mijn moederbord en hetgeen waar zit aangesloten, de 2 losse SSD's staan hier niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iXOZlQqDN3MKpDqu8yCGUL2wC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tu2yFLTgV3yHda9sUNXUXO9s.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb via de Bios ook een device test gedaan met de nieuwe Sandisk extreme en dit leverde een goed resultaat op zonder fouten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTr_xTJ1SZUt71uhTmWdcG5iowA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxRjBzCgp2kuQU3u1cmxeVFs.jpg?f=fotoalbum_large

Via Schijfbeheer is deze kaart ook niet zichtbaar

Mijn vraag: Hoe krijg ik de nieuwe NVME kaart zichtbaar in Windows?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb al via schijfbeheer gekeken of de schijf zichtbaar was, zodat ik deze als nieuw volume kon toewijzen echter in schijfbeheer word deze ook niet getoond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8eBuzIhUTJguy7epupaHAbvo3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACCJ9wA3DdHcSaG4QqiXETyk.jpg?f=fotoalbum_large

en hier nog een foto van het apparaatbeheer, daar staan verder ook geen foutmeldingen ofzo in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goUztXbDGA6dJEGZDXqmegq5-YU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJeyDe7uNVNVdqhZfGAeblDb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft. Alvast bedankt voor je tijd en moeite. MVG.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Die m2 deelt waarschijnlijk lanes met je SSD's (dat zal ook in de manual staan). Koppel de SATA-schijven eens af en probeer het dan opnieuw

edit; lijkt niets over in de manual te staan.

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 13-01-2021 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:45
Oftewel: maak SATA poorten 5 en 6 vrij door deze kabels om te steken naar bv. 1 en 2 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkebeerd
Catch22 en Renault beide bedankt voor jullie antwoord maar het heeft helaas niks geholpen, ik heb bij megekko een externe M.2 reader besteld wellicht kan ik hem op deze manier openen, Ik denk dat ze er bij sandisk vanuit gaan dat men windows 10 hier op installeert, dan word je schijf zowiezo eerst geformatteerd. Wellicht is dat het probleem waarom die het nu dus niet doet. Ik ga de schijf nu dus eerst proberen te formateren en wellicht ziet windows hem dan wel normaal. Mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 12:13
En als je de SSD's omwisselt? /edit: ik bedoel de M.2 reepjes van slot verwisselen

[ Voor 47% gewijzigd door Kilomeester op 14-01-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
En als je alleen de NVME schijven gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Anders even een account aanmaken op MSI en dan de support afdeling mailen met dit probleem ;)
https://register.msi.com/home/login of https://klantenservicenederlands.nl/msi.html

SanDisk Extreme Pro M.2 NVMe staat trouwens niet op de supported NVMe lijst

Heb je de laatste BIOS versie er op staan?

[ Voor 8% gewijzigd door keur0000 op 14-01-2021 19:44 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkebeerd
Hey Catch ik heb inderdaad de SSDs los gehad en alleen de Nvme schijven gebruikt echter blijft hij onzichtbaar in schijfbeheer, ik denk echt dat het een formateer kwestie is, ik hoop dat ik morgen die externe reader binnen krijg, zodra deze is geformateerd en het werkt laat ik het zowiezo weten.

Keur0000 ik heb idd Msi ook gemaild maar tot nog toe geen respons van hun gehad.
Dat die sandisk niet op de supported lijst staat zegt opzich niet zo veel want bijvoorbeeld ramgeheugen wat bij hun niet in de lijst staat werkt vaak toch gewoon, wel fijn dat je meedenkt, bedankt daarvoor.
Sandisk is een trademark van Western Digital, en dat zou normaliter allemaal wel moeten werken samen.
De schijf word namelijk in de BIOS van MSI wel gewoon getoond en ook de Device test die ik erop uit heb gevoerd die werkte zonder enige foutmeldingen.

Het is wel muf dat die schijf niet direct werkt, je zou zeggen dat tegenwoordig zulk soort dingen toch wel zouden moeten werken. Tsja dus even afwachten ik hoop echt dat ik morgen met die externe adapter de Nvme zodanig kan formatteren dat hij daarna weer gewoon in de pc op het moederbord kan worden geschroefd, iig iedereen bedankt voor het meedenken. Ik houd jullie op de hoogte. Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkebeerd
Kilomeester schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:32:
En als je de SSD's omwisselt? /edit: ik bedoel de M.2 reepjes van slot verwisselen
Dat ga ik doen als het niet lukt om hem via de externe reader te testen, omdat de 1e nvme min of meer onder mijn GPU ligt, ik heb nog geen zin gehad om alles los te koppelen, het is een nogal strakke build. Ik heb namelijk een erg kleine behuizing Phanteks P300. Als de externe reader niet werkt ga ik deze optie idd proberen, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkebeerd
Beste mensen het is uiteindelijk gelukt om hem aan de praat te krijgen maar het was een enorm karwei.
Via de gekochte externe reader geprobeerd de kaart aan de pc te hangen, helaas zonder resultaat, wederom werd de schijf niet herkend door Windows, niet als externe schijf maar ook niet zichtbaar in schijfbeheer.

Dus min of meer 14 euries uitgegeven voor jan %$&.

Goed uiteindelijk heb ik
Windows op een usb gebrand daarna alle schijven eruit gehaald en de Sandisk extreme in het eerste M2 slot geplaatst.

Toen vanuit de Bios naar de Usb geboot en vanuit daar kon ik een verse installatie doen op de Sandisk Extreme die het nu dus wel gewoon deed, na installatie mijn andere M2 kaart (de Evo 970) in het tweede M2 slot geplaatst en die deed het gelukkig ook nog.

Omdat ik nu dus eigenlijk 2 schijven had met allebei het windows besturingssysteem erop, dacht ik dat ik de kaarten wel weer kon wisselen op de oude locatie dus de Evo in M2 slot 1 en de Sandisk in M2 slot 2
rebooten en wat denkte, de Sandisk is weer verdwenen, FAK... Alles weer omgezet, dus Sandisk in Slot 1
Evo in slot 2, reboot en het werkt weer, Ik was blij dat ze nu beide werkte maar goed ik zat nu dus nog steeds met 2 besturingssystemen, uiteindelijk heb ik besloten de Evo te formatteren en de Extreme dan maar te behouden als primaire schijf met het besturingssysteem, Goed even een reboot gedaan en gelukkig beide schijven waren nog aanwezig, toen ook mijn beide SSD's voor games en Dev weer aangesloten en alles werkt.. DAMMMNN, maar goed nu kan ik wel weer alles opnieuw gaan installeren op de nieuwe schijf.

Mijn advies denk er goed over na als je een 2e Nvme schijf gaat plaatsen in je systeem want het kan je zo een hoop werk gaan kosten.

Goed, het werkt gelukkig nu, weer een frisse installatie dus al met al zal het wel goed komen.
Fijn weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:01

Blokker_1999

Full steam ahead

Kan het zijn dat je bios een beta versie is? Ik vind namelijk geen release met dat versienummer of build date op de support pagina van MSI.

M.2_1 gaat trouwens rechtstreeks naar de CPU, M.2_2 gaat naar de PCH en heeft daarna een gedeelde bus met andere apparaten, waaronde je SATA drives. Al lijkt het mij dat er voldoende lanes beschikbaar zouden moeten zijn voor de communicatie mogelijk te maken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkebeerd
Blokker_1999 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:51:
Kan het zijn dat je bios een beta versie is? Ik vind namelijk geen release met dat versienummer of build date op de support pagina van MSI.

M.2_1 gaat trouwens rechtstreeks naar de CPU, M.2_2 gaat naar de PCH en heeft daarna een gedeelde bus met andere apparaten, waaronde je SATA drives. Al lijkt het mij dat er voldoende lanes beschikbaar zouden moeten zijn voor de communicatie mogelijk te maken.
Thanks voor je bericht, De beide nvme schijven zijn nu vanaf gister dus geswitched van positie, de Sandisk zit in M2 slot 1 en de Evo in M2 slot 2, ik merk dat de Sandisk schijf een stuk sneller is dan de Evo, alles loopt echt soepel, dus alle tramelant die ik heb gehad is nu gelukkig een beetje rechtgetrokken, Dat de 2e M2 poort zijn lanes deelde met de ssd lanes op het moederbord dat wist ik niet, daar heb ik eerlijk gezegd nog te weinig kaas van gegeten.

Al met al, ben ik in iedergeval weer een stuk wijzer geworden, zodra ik een nieuw systeem bouw, ga ik zowiezo eerst checken wat de levertijden zijn, Ik heb gewoon een maand kennen wachten op de producten van Amazon, zal wel weer een poos duren eer ik daar weer wat bestel, heb me aardig lopen irriteren over de levertijd.

Ik heb even nav je bericht mijn bios versie opgezocht op de MSI site en zie idd mijn biosupdate daar niet meer bijstaan, ik heb hem toch echt daar van gedownload, misschien dat ze erkend hebben dat er fouten in die bios versie zaten en hem hebben verwijderd?

Goed alles loopt nu opzich soepel maar ik zie dat er best wel weer wat nieuwe Bios versies uit zijn gekomen, ik zie tevens dat er op 2020 01 13 een upgrade is geweest voor Nvme schijven.
Wellicht heeft dit er mee temaken dat het bij mij zo ellendig ging allemaal. wellicht na een update geen problemen meer mee. https://www.msi.com/Motherboard/support/MPG-X570-GAMING-PLUS

Mijn vraag nu is het verstandig mijn bios opnieuw up te daten met de laatste update of nu het allemaal gewoon goed werkt, zo laten?

Graag jullie bevindingen, en wederom alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkebeerd
En nog even een vraagje, Stel dat ik mijn Bios update, dien ik dan ook daarna alle drivers opnieuw te installeren?

Mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-08 20:28
Bakkebeerd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:17:
En nog even een vraagje, Stel dat ik mijn Bios update, dien ik dan ook daarna alle drivers opnieuw te installeren?

Mvg.
Nee, dat hangt niet met elkaar vast. Hoogstens nog niet mee gemaakt, is dat je opnieuw in de bios even de windows boot manager moet selecteren.

Toch wel een interessante kwestie. Dacht eerst misschien is het tweede slot handicappend zou zijn en dat de SSD dat niet leuk vind.. Maar aangezien het x570 is en Zen 2 CPU, is dit niet het geval.
Pagina: 1