Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

M.2 SSD wil niet partitioneren bij nieuwe Windows 10 instal

Pagina: 1
Acties:

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46
Ik heb een nieuw mobo (Asrock B450M) en een nieuwe M2 SSD (WD Blue SN550 1TB).

Ik wil nu een nieuwe W10 installatie uitvoeren (vanaf een USB).
De SSD wordt herkend en hij ziet 931,5 GB niet toegewezen schuifruimte.
Zodra ik deze wil partitioneren met de optie "Nieuw" dan krijg ik een foutmelding.

De eerste keer kreeg ik een foutmelding 0xe685b7c0 (bij idere poding).
Nu een dag later probeer ik het weer, maar ik krijg niet eens een foutmelding. Als ik op "Nieuw" druk (om een nieuwe partitie te maken) gebeurt er helemaal niks.

Iemand die weet hoe dit op te lossen?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Heb je deze NVME-SSD niet in het verkeerde M2 slot zitten (nl. het SATA-slot)?

• nils_vdg
Ik heb maar 1 M2 slot, dus daar zit hij in.
Ik heb zojuist nog het bios geupdate, maar zonder resultaat. Hij wil de M2 SSD gewoon niet in de W10 instalatie partitioneren. Zijn er andere opties bijvoorbeeld via dos programma's oid om die schijf zonder OS te kunnen partitioneren?

• nils_vdg
Ondertussen via de herstel optie van de Windows 10 installatie, Diskpart opgestart.
Volgens het "clean" commando uitgevoerd op de betreffende schijf. Daarna krijg ik een melding dat hij dit succesvol heeft uitgevoerd.

Daarna nogmaals geprobeerd te partitioneren. Ik krijg nu een andere foutcode.
"We kunnen geen nieuwe partitie maken. [Fout: 0xe4349490]"

Ik kan helaas ook helemaal niks terugvinden over de foutcodes die ik nu heb gezien.

• roland83
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-11 08:03
Het riekt naar een uefi instelling die hier in de weg zit. Het is een pci express ssd in een m.2 slot die zowel pci express als sata aankan. Wellicht is er een instelling in uefi die in de weg zit? Zoals je enkele jaren geleden nog bij sata kon kiezen tussen ahci en legacy ide modus. Na een wissel daarvan werkt de hele ssd niet meer.

Iets als pci express modus? Zijn er eventueel nog andere pci express apparaten aangesloten, behalve de videokaart?

• nils_vdg
Dit is alles wat ik in mijn bios kon vinden:

M.2 Slot > Enabled
M.2 PCIe Speed > [Auto; Gen1; Gen2; Gen3] > Stond op auto, nu handmatig op Gen 2 gezet zonder verschil in resultaat.
NVMe Rain mode: Disabled

Uiteindelijk ben ik verder gegaan in Diskpart en kwam ik er achter dat ik via Diskpart wel een partitie kon aanmaken. Dus dat gedaan.

Vervolgens zag ik nu bij de installatie de disk wel als partitie, maar kreeg ik de melding dat er niet voldoende ruimte was om de installatie hier op uit te voeren. (Ik heb nu heel misschien het vermoeden dat dit komt omdat Windows naast de hoofdpartitie ook altijd 2 extra partities wil aanmaken voor oa opstarten back-up en restore. En dat dit vermoedelijk niet kan omdat alle schijfruimte al toegewezen heb aan de door mij gecreëerde partitie )

Weer gekeken wat ik kon doen in diskpart, en toen kwam ik er achter dat het file system na het aanmaken van deze partitie was aangemaakt als "raw".
Daarna de schijf geformateerd als NTFS, en wederom de installatie gestart.

Nu krijg ik weer een andere melding: "Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR-partitielabel. Op EFI systemen kunt u windows alleen op GPT-schijven installeren."

Dus weer terug bij af en verder zoeken naar een oplossing. Via de Windows 10 installatie setup kan ik niet deze schijf weer formatteren helaas. Geen idee waarom dit via de installatie setup niet werkt en via DiskPart wel.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Bij een NVMe heb je geen andere modus. Heb je de mogelijkheid hem te testen in een ander systeem (of een andere NVMe SSD ?

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 13-01-2021 21:59 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• nils_vdg
Nee, heb geen andere M.2 en geen andere PC met M.2 slot helaas..

Nu via diskpart proberen te converteren naar GPT, maar dat wil hij niet doen helaas..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_BdXm2Eaq-QWZeUQI-k-AVTE4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q404u0RHKRLe4mJeQMrz1fzu.jpg?f=fotoalbum_large

• nils_vdg
Was even een flinke bevalling, maar het is uiteindelijk gelukt. Dus hier nog even de oplossing voor het archief.

Ik moest wederom via diskpart alle partities verwijderen. Daarna kon ik wel converteren naar een GPT indeling.

Na het converteren kon ik de schijf (alleen via diskpart en niet via de W10 installatie setup) partitioneren. Daarna kon ik de hoofdpartitie formatteren naar NTFS want anders heeft hij een RAW filesystem er herkent de W10 setup deze partitie niet als geschikte partitie.

Vervolgens zag de W10 setup de SSD wel als beschikbare schijf, en wat op valt is dat ik nu 2 partities heb op de schijf (een extra partitie van 15MB in MSR indeling). Uiteinde de grote partitie gekozen voor de installatie, maar ik kreeg wederom een fout dat er niet genoeg ruimte beschikbaar was. (Waarschijnlijk omdat er geen ruimte meer over was voor de 2 extra partities die Windows op de schijf wil aanmaken).

Uiteindelijk kon ik in deze fase wel de partitie verwijderen (de partitie van 15MB en een GPT indeling bleven behouden) en de overgebleven niet gepartitioneerde schijfruimte kon ik nu ineens wel selecteren om W10 op te installeren.

Beetje vreemd allemaal dat het niet gewoom out of the box werkt.. maar het is gelukt!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Je hebt het niet meer nodig nu maar misschien voor anderen die dit lezen wat uitleg wat er volgens mij aan de hand was.
Jij hebt systeem met enkel een EFI bios en daarmee kun je Windows10 alleen op een GPT disk installeren.
Jij had (waarschijnlijk af fabriek) een MBR disk en daar kan een EFI systeem dus geen Windows op installeren.

Je bent toen van alles gaan proberen zoals partities aanmaken en formateren, maar dat helpt niets want je had een MBR disk.

Die kale MBR disk moest eerst met diskpart geconverteerd worden naar een GPT disk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Renault schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:11:
Heb je deze NVME-SSD niet in het verkeerde M2 slot zitten (nl. het SATA-slot)?
Mijn reactie is gebaseerd op informatie die ik te zien krijg als ik zoek op "Asrock B450M": twéé M2 sloten, één NVME, één SATA.
Blijkbaar is er verschil tussen Asrock B450M en Asrock B450M Pro.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-11 23:00
Ik had bij een Gigabyte mobo en Kingston A2000 hetzelfde probleem, en daar bleek het puur aan de combi moederbord, slot en SSD te liggen.

Andere M2 slot werkte
Ander SSD werkte
Pagina: 1