Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Douane Nederland icm Corona: Hoe streng?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shao Kahn
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 15-01 18:17
Hi,

Heeft iemand hier enige ervaring met niet-EU burgers die van buiten de EU (los van oranje or rood) naar Nederland reizen en dan hoe de Douane hier meer omgaat?

Officieel is het niet toegestaan om naar Nederland te reizen behalve mits je aanspraak maakt op een van de toegestane uitzonderingen. Ik betwijfel echter of de Douane bij paspoortcontrole echt mensen tegenhoudt, en hetzelfde vliegtuig weer terug in stuurt of een nacht in cel laat overnacht oid totdat de volgende vlucht naar land van herkomst weer plaatsvind.

Wie heeft hier meer informatie over?

Alvast bedankt.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Beste antwoord (via Shao Kahn op 13-01-2021 22:12)

• Zeus
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11:12
Er zijn zeker mensen al teruggestuurd:
https://www.theguardian.c...travel-brexit-coronavirus

Volgens mij moet je echt een goede reden hebben (werk, hulpbehoevende familieleden) + bewijs als je daar staat.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11:12
Er zijn zeker mensen al teruggestuurd:
https://www.theguardian.c...travel-brexit-coronavirus

Volgens mij moet je echt een goede reden hebben (werk, hulpbehoevende familieleden) + bewijs als je daar staat.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:37

FreakNL

Well do ya punk?

Ik wist niet eens dat er een dergelijk verbod was, maar dat ligt aan mij ;)

Wat ik wel weet (ben zowel in oktober als december uit Dubai teruggekomen) is dat ik bij terugkomst 2 keer gecontroleerd werd door de Marechaussee.

1 keer direct uit het vliegtuig bij de uitgang van de slurf (dus nog voor het punt waar je kan kiezen tussen BaggageDrop/Exit of Transfer) en daarna nog een keer regulier bij de bekende Marechaussee poortjes (waar ze in dat hokje zitten).

Vooral die eerste check zal niet voor niks zijn, het viel me ook op dat ze alleen naar mijn nationaliteit keken. In normale tijden is die check er ook niet, dan ga je alleen langs dat hokje :)

Overigens heeft dit 0,0 met de douane te maken. Douane gaat over goederen, dit gaat over personen/grensbewaking dus je hebt met de Marechaussee te maken.

[Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 13-01-2021 18:29]

• Indoubt
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 25-01 23:56

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ook andere nationaliteiten zijn gewoon teruggestuurd. Als je ven de nieuwsberichten had nageplozen dan had je kunnen weten dat het niet alleen voor de Britten geld maar alle landen van buiten de EU. Ook Amerikanen zijn er al teruggestuurd.

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:07

Rannasha

aka "Species5618"

Niet alleen de douane controleert, maar sommige luchtvaartmaatschappijen zullen bij vertrek ook al checken dat de persoon het land van bestemming daadwerkelijk binnen mag. Want die zitten er niet op te wachten om onverwacht mensen mee terug te moeten nemen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Ik ben eind 2020 van Curaçao naar NL gevlogen.
Moest op Curaçao een PCR test laten doen (€80).
Bij binnenkomst op Hato Airport werd naar het PCR test formulier en de gezondheidsverklaring gekeken.
Daarna is er nergens meer naar gevraagd/gekeken.
Niet bij het boarden, niet bij het uitstappen (wel 100% controle qua ID voor je de terminal in komt) en ook niet bij de grenscontrole (paspoort check voor je je koffer ophaalt) en tenslotte ook niet nadat ik mijn koffer had opgehaald en je kunt kiezen bij de uitgang of je iets hebt aan te geven (douane) of niet.

Kortom... de NL overheid laat het controleren van de PCR test over aan airport medewerkers in 't buitenland.

En verder is er nergens gevraagd naar wat ik ben wezen doen op Curaçao en waarom ik weer naar NL kwam. Maar wellicht komt dat omdat ik een NL paspoort heb.

[Voor 10% gewijzigd door Derice op 13-01-2021 20:38]

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 25-01 22:53
De douane weigert niemand ter wereld en doet geen paspoort controles, dat doen immigratiediensten. In Nederland de Koninklijke Marechaussee en de Zeehaven Politie.
(sorry als oud Marechaussee kon ik dit niet voorbij laten gaan..)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:01

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Iedereen zonder EU paspoort/ verblijfsvergunning of die niet onder de uitzonderings categorieën vallen worden toegang geweigerd.

https://www.rijksoverheid...nd-en-het-eu-inreisverbod

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Michielgb
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 00:03
Derice schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:36:
Ik ben eind 2020 van Curaçao naar NL gevlogen.
Moest op Curaçao een PCR test laten doen (€80).
Bij binnenkomst op Hato Airport werd naar het PCR test formulier en de gezondheidsverklaring gekeken.
Daarna is er nergens meer naar gevraagd/gekeken.
Niet bij het boarden, niet bij het uitstappen (wel 100% controle qua ID voor je de terminal in komt) en ook niet bij de grenscontrole (paspoort check voor je je koffer ophaalt) en tenslotte ook niet nadat ik mijn koffer had opgehaald en je kunt kiezen bij de uitgang of je iets hebt aan te geven (douane) of niet.

Kortom... de NL overheid laat het controleren van de PCR test over aan airport medewerkers in 't buitenland.

En verder is er nergens gevraagd naar wat ik ben wezen doen op Curaçao en waarom ik weer naar NL kwam. Maar wellicht komt dat omdat ik een NL paspoort heb.
Ja hehe, je bent als EU ingezetene vanaf een overzees gebiedsdeel van de EU teruggevlogen naar een EU-land. Bi-zar dat ze je binnen lieten. 8)7 8)7

*Edit: ik zie dat dit een beetje bot over kan komen. Niet m'n bedoeling.

[Voor 3% gewijzigd door Michielgb op 13-01-2021 21:02]

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Michielgb schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:58:
[...]

Ja hehe, je bent als EU ingezetene vanaf een overzees gebiedsdeel van de EU teruggevlogen naar een EU-land. Bi-zar dat ze je binnen lieten. 8)7 8)7
Dat vind ik niet bizar, vond het eerder bizar dat ik zo'n test moest doen om mijn eigen land weer in te komen en dat er vervolgens niet eens bij binnenkomst naar gekeken wordt.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08:10
Michielgb schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:58:
[...]

Curaçao is een land (binnen het koninkrijk der Nederlanden) geen overzees gebiedsdeel, het is ook geen onderdeel van de EU.

• Paultje3181
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 25-01 23:51
Ach, mijn neef is een maandje terug geweest in NL (hij werkt tijdelijk in USA) en hij moest verplicht eerst nog een 2 weken vakantie naar Curacao voordat hij USA weer binnen mocht.

• Michielgb
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 00:03
hcQd schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:03:
[...]

Curaçao is een land (binnen het koninkrijk der Nederlanden) geen overzees gebiedsdeel, het is ook geen onderdeel van de EU.
"Als autonoom land binnen het Koninkrijk der Nederlanden is Aruba een overzees gebiedsdeel van de EU, net zoals Curaçao en Sint Maarten."

https://www.europarl.euro...a-curacao-en-sint-maarten

Maar goed, we dwalen af.

• Shao Kahn
YakuzA schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:54:
Iedereen zonder EU paspoort/ verblijfsvergunning of die niet onder de uitzonderings categorieën vallen worden toegang geweigerd.

https://www.rijksoverheid...nd-en-het-eu-inreisverbod
Yes, dat is officiele beleid. In Nederland is het echter niet zo dat dit standaard betekend dat het ook actief uitgevoerd word, vandaar mijn vraag naar hands-on ervaring;)

• Shao Kahn
Cobb schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:42:
De douane weigert niemand ter wereld en doet geen paspoort controles, dat doen immigratiediensten. In Nederland de Koninklijke Marechaussee en de Zeehaven Politie.
(sorry als oud Marechaussee kon ik dit niet voorbij laten gaan..)
My bad, I stand corrected.

• Shao Kahn
Indoubt schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:15:
Ook andere nationaliteiten zijn gewoon teruggestuurd. Als je ven de nieuwsberichten had nageplozen dan had je kunnen weten dat het niet alleen voor de Britten geld maar alle landen van buiten de EU. Ook Amerikanen zijn er al teruggestuurd.
Dan heb ik niet de juiste zoektermen gebruikt. Thanks though.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True