Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Nickkk
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18-01 13:39
Een interessante discussie zijn de opdrachtjes die IT sollicitanten tijdens de sollicitatieprocedure wel eens moeten uitvoeren. Nu ben ik al weer een tijdje terug een start-up gestart en zit ik inmiddels na te denken over het aannemen van een eerste eigen developer.

Maar hoe als niet software ontwikkelaar, de juiste kandidaat te selecteren!?
Natuurlijk zou ik een Werving & Selectie bureau in de arm kunnen nemen, maar die nemen dan gelijk het hele proces voor hun rekening en dit wordt voor mij te kostbaar.
Is wellicht bekend of er ook bureaus bestaan die bv alleen in de selectie helpen? Zoals het afnemen van de programmeeropdrachtjes of het doen van een code review om de vaardigheden van de sollicitant te helpen beoordelen.

Ik heb al zitten googlen maar kan niets vinden, behalve dan W&S bureaus waarbij je direct het hele proces bij hun moet neerleggen. Maar misschien weet ik gewoon niet de juiste termen om dit te vinden...

Alle reacties

• creator1988
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23:28
Ik ben zelf mede-oprichter van een startup (nu 18 mensen), en de eerste 10 mensen die we aannamen kwamen uit ons netwerk dus dat was makkelijk, ik hoor dat het vaak zo gaat (oud-collega's, oud studiegenoten, mensen die je op conferenties kent etc.).

Aangaande de interviews, ik word door een van onze klanten wel eens gevraagd om technische interviews af te nemen en dat is prima (ze krijgen er wel een factuur voor), kost mij relatief weinig tijd (initieel twee uurtjes om een opdracht te bedenken, en dan anderhalf uur per interview voor het gesprek + de afhandeling). Wellicht zit er in je eigen netwerk een andere ondernemer die wel technisch is en je daar bij kan helpen?

• Essie689
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 00:22
Ik denk dat de eerste vraag is waar je naar opzoek bent?

Voor een junior en misschien ook wel medior developer zou je idd kunnen laten testen op de code die ze opleveren. Maar op het moment dat je opzoek bent naar een senior developer en misschien wel architect zal je ook hun voorgaande functies in de beslissing mee nemen?

Daarnaast is de vraag of je direct iemand in loondienst wilt, of dat je liever met een freelancer gaat werken? (Beide hebben hun voor en nadelen). Maar ook dit heeft weer heel veel invloed op je selectie procedure.

Mbt werving en selectie. Afhankelijk van de taal waar in je zoekt is de kennis bij dergelijke bedrijven ook vaak zeer beperkt (in alle ervaring die ik daar tot nu toe mee heb, is dat bijna altijd hun zwakke punt).

Ik zou persoonlijk ook iemand in je eigen omgeving zoeken die hierbij kan helpen.

• Nickkk
Bedankt voor de reacties! Ja, ben het eens dat hulp van een senior developer of architect uit mijn omgeving het mooiste zou zijn. Echter dichtbij mij, heb ik hier niemand voor. Maar misschien idd iets breder kijken dan mijn directe netwerk...

Ik zoek op het niveau senior of misschien wel architect (React/Node). In feite, effectief (niet formeel) de CTO. In het verleden gewerkt met freelancers en een bureau, maar nu dus tijd om (deels) over te stappen naar iemand in loondienst.

Precies dat: het afnemen van de technische interviews. Ik zou het bureau waarmee ik werk kunnen vragen. Maar ik had verwacht dat dit ook gewoon een product zou zijn waarvoor er bureaus in de markt bestaan die dit aanbieden.

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 19-01 17:15

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Nickkk schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:04:
Bedankt voor de reacties! Ja, ben het eens dat hulp van een senior developer of architect uit mijn omgeving het mooiste zou zijn. Echter dichtbij mij, heb ik hier niemand voor. Maar misschien idd iets breder kijken dan mijn directe netwerk...

Ik zoek op het niveau senior of misschien wel architect (React/Node). In feite, effectief (niet formeel) de CTO. In het verleden gewerkt met freelancers en een bureau, maar nu dus tijd om (deels) over te stappen naar iemand in loondienst.

Precies dat: het afnemen van de technische interviews. Ik zou het bureau waarmee ik werk kunnen vragen. Maar ik had verwacht dat dit ook gewoon een product zou zijn waarvoor er bureaus in de markt bestaan die dit aanbieden.
Zoals ik het lees ben je volgens mij meer op zoek naar een partner (CTO zoals je aangaf). Zo'n persoon zou vervolgens ook dat soort processen kunnen opstarten en verder kunnen opbouwen.
Je zoekt alleen dan echter iemand die niet alleen redelijk/goed is in 'programmeren' maar ook de potentie en ambitie heeft om zich te uiten in zo'n rol richting CTO. En laten we eerlijk zijn, hoewel Linkedin er vol mee staat, echte goede zijn tamelijk schaars.
IMO moet zoiets ook groeien, ik gok (echt een aanname) dat je nog in een startup fase zit?

Hoe dan ook zou ik het toch via-via m'n netwerk zoeken. Mensen die je kent, waar je vertrouwen in hebt; die dan misschien wel een persoon kennen die zo'n functie kan vervullen. Die introduceren die gene dan en ik zou dan vooral kijken naar of je samen een zakelijke klik hebt.

In principe een partner c.q. CTO zoeken en die gene een opdrachtje geven is..."ongepast"? Althans, ik zou je vriendelijk bedanken :+

Ik denk dat je je ook moet afvragen wat je nu echt wilt. Want aan de ene kant lees ik dat je een developer erbij wilt, en dan gelijk senior. Echter aan de andere kant geef je bewust aan dat je een CTO zoekt, effectief maar niet formeel. Vanuit mijn kant klinkt dat gewoon als iemand gebruiken. No offense. Echter pak dan een freelancer of een andere soort opzet erbij. Iets waarbij je exact kan aangeven wat je wilt, dan wordt dat zo opgevuld en kun je verder.
Anders wel degelijk zo'n CTO zoeken en die gene wel effectief EN formeel als partner meenemen.

Overigens kan ik een beetje hard overkomen, zo bedoel ik het zeker niet. Dat maakte het mij iets makkelijker om mijzelf te uiten :)

My website is secure. https://isitthough.com ?

• Essie689
Douweegbertje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:25:
[...]

Zoals ik het lees ben je volgens mij meer op zoek naar een partner (CTO zoals je aangaf). Zo'n persoon zou vervolgens ook dat soort processen kunnen opstarten en verder kunnen opbouwen.
Je zoekt alleen dan echter iemand die niet alleen redelijk/goed is in 'programmeren' maar ook de potentie en ambitie heeft om zich te uiten in zo'n rol richting CTO. En laten we eerlijk zijn, hoewel Linkedin er vol mee staat, echte goede zijn tamelijk schaars.
IMO moet zoiets ook groeien, ik gok (echt een aanname) dat je nog in een startup fase zit?

Hoe dan ook zou ik het toch via-via m'n netwerk zoeken. Mensen die je kent, waar je vertrouwen in hebt; die dan misschien wel een persoon kennen die zo'n functie kan vervullen. Die introduceren die gene dan en ik zou dan vooral kijken naar of je samen een zakelijke klik hebt.

In principe een partner c.q. CTO zoeken en die gene een opdrachtje geven is..."ongepast"? Althans, ik zou je vriendelijk bedanken :+

Ik denk dat je je ook moet afvragen wat je nu echt wilt. Want aan de ene kant lees ik dat je een developer erbij wilt, en dan gelijk senior. Echter aan de andere kant geef je bewust aan dat je een CTO zoekt, effectief maar niet formeel. Vanuit mijn kant klinkt dat gewoon als iemand gebruiken. No offense. Echter pak dan een freelancer of een andere soort opzet erbij. Iets waarbij je exact kan aangeven wat je wilt, dan wordt dat zo opgevuld en kun je verder.
Anders wel degelijk zo'n CTO zoeken en die gene wel effectief EN formeel als partner meenemen.

Overigens kan ik een beetje hard overkomen, zo bedoel ik het zeker niet. Dat maakte het mij iets makkelijker om mijzelf te uiten :)
Ik denk ook dat het vinden van de juiste persoon een hele grote uitdaging is. In mijn beleving is TS opzoek naar een senior developer met CTO ambities. Die kan je prima nog als Senior developer aannemen en hoef je echt niet direct partner te maken..

Ik weet niet in hoeverre er al een product is of wat de freelancers tot nu toe al ontwikkeld hebben, maar dit gaat ook heel veel invloed hebben op zowel de interesse vanuit de developer als op de senioriteit die je nodig hebt om het product voort te zetten...

Daarnaast heeft de staat van het bedrijf ook heel veel invloed hierop. Op het moment dat het alleen nog maar een idee op papier is zou ik als senior developer ook veel sneller een partnerschap willen (lees formeel CTO). Dan wanneer het bedrijf echt al succelvol draait.

• Nickkk
De vergelijking met CTO maakte ik vooral omdat de persoon degene zal zijn binnen het bedrijfje met de meeste IT kennis. Niet-formeel CTO in de zin dat de intentie niet is de persoon partner in de onderneming te maken. Er ligt al een product met klanten dat doorontwikkeld moet worden.

Maar terugkomend op eigenlijk de bedoelde kern van mijn vraag: er bestaan dus geen bureaus die als dienst leveren om de technische interviews af te nemen en het selectieproces te ondersteunen!? Volgens mij een gat in de markt dan, haha. Of misschien niet en gaat het zoals jullie eigenlijk allemaal aangeven in de praktijk bijna altijd via persoonlijke netwerken.

• Essie689
Nickkk schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:47:
De vergelijking met CTO maakte ik vooral omdat de persoon degene zal zijn binnen het bedrijfje met de meeste IT kennis. Niet-formeel CTO in de zin dat de intentie niet is de persoon partner in de onderneming te maken. Er ligt al een product met klanten dat doorontwikkeld moet worden.

Maar terugkomend op eigenlijk de bedoelde kern van mijn vraag: er bestaan dus geen bureaus die als dienst leveren om de technische interviews af te nemen en het selectieproces te ondersteunen!? Volgens mij een gat in de markt dan, haha. Of misschien niet en gaat het zoals jullie eigenlijk allemaal aangeven in de praktijk bijna altijd via persoonlijke netwerken.
Ik denk dat de grootste reden hiervoor is dat het compleet aanleveren van een sollicitant veel meer geld oplevert dan alleen het afnemen van de technische assignment. Het feit dat er zo enorm veel verschillende recruiters zijn is daar ook het bewijs van.

Daarnaast zit er enorm veel verschil tussen bedrijven in wat er gewenst is, van alles kennis hebben is dus bijna onmogelijk. Terwijl het bedrijf waarvoor men recruit vaak die kennis wel gewoon in huis heeft. Daarom zie je ook bijna altijd dat de technisch test afgenomen wordt door het bedrijf zelf en gebeurd alleen het grove filteren bij de recruiters.

• Emiel1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 01:47

Emiel1984

Made in NL

Ik vond tot op heden altijd nog werk via mijn netwerk. Echter heb ik sinds kort weer regelmatig contact met verschillende 'recruiters' en bedrijven.

Naar mijn ervaring word het technische interview altijd door de afdeling zelf uitgevoerd.
Als ik bij een bedrijf kwam die deze miste kwam ik hier altijd terecht via een detacheerder.
Heb je niet al software laten schrijven door iemand die je nu zou kunnen helpen ?
Zoek je enkel 1 ontwikkelaar of verwacht je meer mensen te gaan aannemen binnen aanzienlijke tijd ?

In het geval van het laatste zoek je wellicht een '(ervaren) engineering manager' die je kan helpen om de juiste mensen aan te nemen.

[LTS][MTS][HTS]

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:32

t_captain

Moderator General Chat
Nickkk schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:47:
Natuurlijk zou ik een Werving & Selectie bureau in de arm kunnen nemen, maar die nemen dan gelijk het hele proces voor hun rekening en dit wordt voor mij te kostbaar. [...]
Plus dat ze niet per se kwaliteit leveren. Ze leveren gewoon de eerste kandidaat die hapt.

• Douweegbertje

Douweegbertje

Wij hebben ooit voor een klant van ons dit gedaan. Die wilde wat mensen uit India inhuren. Dus daar had ik dan wat voor opgezet. Kandidaten maken iets en uiteindelijk gaf ik er een review over.
Het was zo opgezet dat het eigenlijk meer boeide wat voor comments erbij werden gezet. De opdracht was o.a dat er overdreven en expliciete comments werden gemaakt over de werk/denk -wijze.

Om eerlijk te zijn denk ik dat de meeste/beste matches op een andere manier ontstaan. Wij doen bijvoorbeeld helemaal geen opdrachten. Niet om nu tof/arrogant te doen maar tot nu ( 30+ personen) is dat prima gegaan. Misschien een uitzondering of twee. Echter had een opdracht daar ook niet bij geholpen.

Ik vraag mij ook af of het een gat in de markt is. De meeste bedrijven kunnen dat vaak prima zelf. Stel dat jij straks gegroeid bent en je zit met 2/3 personen dan zou je het ook niet perse meer nodig hoeven te hebben. Ik ken in elk geval geen bureaus die dit actief doen.

Anyhow, als je echt omhoog zit dan kan ik misschien wel wat voor je betekenen. Ik ben geen react developer maar kan best wel programmeren. Daarnaast redelijk wat ervaring met mensen / recruitment.

Afhankelijk van je budget, zou anders m'n werkgever potentieel iets kunnen betekenen om je daar bij te helpen.

Voel je vrij om een pm te sturen!

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:07
Iemand hoeft geen aandelen te hebben om formeel de CTO rol te hebben. Je kunt 'em ook gewoon betalen :)
Het is een beetje een kip-ei verhaal he. Hoe selecteer je de mensen die gaan selecteren? Wie zegt dat ze geen mensen doorlaten die geen 'fit' zijn?

Ik ben zelf Freelancer en ik zou best coding tests af willen gaan nemen voor een bedrijf (zit in een andere stack; doe geen front-end en Node is IMHO bagger dus ik kan je niet helpen), maar je geeft zelf aan niet te veel te willen betalen en ik denk dat een Freelancer al snel 'te veel' kan vragen dan.

Aan recruiter clubs ga je sowieso niks hebben; die hebben niet de technische know-how aan boord en hebben ook geen incentive om te moeilijk te doen. Ik denk dat je beste koers is om met een 'interim' CTO te gaan werken die een duidelijk opdracht heeft om je hierbij te gaan helpen. Maar daar zit wel een kostenplaatje aan.

[Voor 10% gewijzigd door Hydra op 14-01-2021 07:21]

https://niels.nu

• Hydra
Douweegbertje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:06:
Om eerlijk te zijn denk ik dat de meeste/beste matches op een andere manier ontstaan. Wij doen bijvoorbeeld helemaal geen opdrachten. Niet om nu tof/arrogant te doen maar tot nu ( 30+ personen) is dat prima gegaan. Misschien een uitzondering of twee. Echter had een opdracht daar ook niet bij geholpen.
Mijn ervaring is heel anders. Ik heb op meerdere plekken juist coding tests geimplementeerd omdat ik zag dat er gewoon hele slechte mensen aangenomen werden. Ook door developers die claimden dat ze prima in een gesprek konden aflezen wat iemand kon. Niemand kan dat; je kunt al je persoonlijke biassen niet uitschakelen. Juist een objectieve coding test helpt hierbij.

Wat ik altijd doe is naast een technisch gesprek van een uur nog een uur pair-programming op een simpele service die lijkt op wat we 'in het echt' doen. Dat geeft een heel goed beeld van wat iemand echt kan. Daar zijn meerdere mensen heel hard door de mand gevallen.
Anyhow, als je echt omhoog zit dan kan ik misschien wel wat voor je betekenen. Ik ben geen react developer maar kan best wel programmeren. Daarnaast redelijk wat ervaring met mensen / recruitment.
Tja, ik ook. Maar ik heb niet de illusie dat ik als 'Java' back-end dev een goeie interviewer ben voor front-end/Node devs.

Dus dit is wel een mooi voorbeeld van dit kip-ei probleem; hoe selecteert de OP de mensen die gaan selecteren? Want het zijn meestal de clubs die zich enthusiast marketen die je wil vermijden.

[Voor 6% gewijzigd door Hydra op 14-01-2021 07:26]

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20-01 10:34
Je kan natuurlijk altijd een maand proeftijd overeenkomen, let er op dat bij hele korte tijdelijke contracten dit niet kan. Let er ook op dat zzp-constructies, waarbij het vooral voor jou bezig is, al snel als arbeidscontract kan worden gezien (ondanks de andere naam).

• gorgi_19
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:10

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Even advocaat van de duivel spelende:

Als je in de startupfase zit en net je eerste developer wilt aannemen, zou het me niet verbazen als het salaris wat je wilt besteden beperkt is. 3.000 euro per maand lijkt dan bijvoorbeeld voor jou veel, maar zal je niet een senior developer met CTO ambities kunnen aantrekken.

Kijk dus ook naar het budget wat je wilt besteden om te kijken wat realistisch is om aan te trekken.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Fulgora
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:57
Los van de discussie over het profiel van de kandidaat (het CTO verhaal hierboven) zijn er genoeg websites met ready made tests voor developers. Bij m'n vorige werkgever gebruikten we Hackerrank maar er zijn voldoende alternatieven. Het voordeel is dat de 'ops' van zo'n test voor je geregeld is (een omgeving om 'm in te maken en te scoren + het niet hoeven bedenken van een nieuwe test per rol).

• Douweegbertje

Douweegbertje

Hydra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:25:
[...]

Mijn ervaring is heel anders. Ik heb op meerdere plekken juist coding tests geimplementeerd omdat ik zag dat er gewoon hele slechte mensen aangenomen werden. Ook door developers die claimden dat ze prima in een gesprek konden aflezen wat iemand kon. Niemand kan dat; je kunt al je persoonlijke biassen niet uitschakelen. Juist een objectieve coding test helpt hierbij.

Wat ik altijd doe is naast een technisch gesprek van een uur nog een uur pair-programming op een simpele service die lijkt op wat we 'in het echt' doen. Dat geeft een heel goed beeld van wat iemand echt kan. Daar zijn meerdere mensen heel hard door de mand gevallen.
Met een whiteboard en ad-hoc de juiste vragen te stellen kan je in een gesprek ook redelijk technisch diep gaan waarin iemand wel/niet door de mand valt. Dus ik ben het in principe absoluut met je eens, maar wat je wilt kan ook op andere manieren worden opgelost :)
Persoonlijke voorkeur uiteindelijk misschien.

• Hydra
CyberMania schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:29:
Je kan natuurlijk altijd een maand proeftijd overeenkomen, let er op dat bij hele korte tijdelijke contracten dit niet kan. Let er ook op dat zzp-constructies, waarbij het vooral voor jou bezig is, al snel als arbeidscontract kan worden gezien (ondanks de andere naam).
Ik ben ZZPer en dat klopt voor geen meter.

• CyberMania
Hydra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:23:
[...]

Ik ben ZZPer en dat klopt voor geen meter.
Rechter: pakketbezorgers zijn werknemers, maar niet altijd
Rechtbank Amsterdam: Deliveroo-koeriers hebben recht op arbeidscontract
Arbeidsrelatie zzp'er op losse schroeven: 'Contract niet langer leidend'

Ik zeg niet dat elke ZZP-er kans maakt op een arbeidsovereenkomst, maar wel dat als je aan de slag gaat met ZZP constructies goed moet oppassen dat het toch niet als arbeidsovereenkomst gezien wordt.

Dit lijkt me niet 'voor geen meter te kloppen' :D

• Hydra
CyberMania schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:35:
Ik zeg niet dat elke ZZP-er kans maakt op een arbeidsovereenkomst, maar wel dat als je aan de slag gaat met ZZP constructies goed moet oppassen dat het toch niet als arbeidsovereenkomst gezien wordt.

Dit lijkt me niet 'voor geen meter te kloppen' :D
We hebben het hier niet over deliveroo medewerkers die gedwongen worden ZZPer te worden. Zoals ik al zei; ik ben zelf ZZPer, in de IT, en wat jij zegt klopt gewoon niet. Kom anders met een voorbeeld van een ZZP developer waar dit naar boven is gekomen in een situatie als deze.

Context is alles.

• Nickkk
Ik denk dat CyberMania doelt dat het verstandig is goed op te letten dat er geen 'schijnzelfstandigheid' is: https://ondernemersplein....heid-voorkomen-als-zzper/

• Nickkk
Fulgora schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:05:
Los van de discussie over het profiel van de kandidaat (het CTO verhaal hierboven) zijn er genoeg websites met ready made tests voor developers. Bij m'n vorige werkgever gebruikten we Hackerrank maar er zijn voldoende alternatieven. Het voordeel is dat de 'ops' van zo'n test voor je geregeld is (een omgeving om 'm in te maken en te scoren + het niet hoeven bedenken van een nieuwe test per rol).
Ah ja, thnx. Naar zoiets zocht ik idd ook al. Als ik iemand in mijn netwerk vindt om te helpen bij technische interviews, blijft zoiets nog steeds super handig.

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18:57
@Nickkk Ik denk dat die bedrijven er niet zijn en vraag mij af of het een gat in de markt is.

Elk bedrijf werkt anders, dus technisch testen kun je beter doen zoals @Hydra beschrijft.

Lijkt mij dat je als start-up klein genoeg bent om dit selectie proces zelf te doen. Je houdt alles zelf in de hand, drukt de kosten en verkleint het risico. De persoon die je kiest vind JIJ bij het bedrijf passen en de technische test word afgenomen door een IT'er die het bedrijf kent. Het is maar 1 persoon he :p

• CyberMania
Hydra schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:40:
[...]

We hebben het hier niet over deliveroo medewerkers die gedwongen worden ZZPer te worden. Zoals ik al zei; ik ben zelf ZZPer, in de IT, en wat jij zegt klopt gewoon niet. Kom anders met een voorbeeld van een ZZP developer waar dit naar boven is gekomen in een situatie als deze.

Context is alles.
Dan is het gelukkig bij jou goed geregeld. Maar in het verleden is het regelmatig voorgekomen bij vertalers, schrijvers en trompetspelers etc. Ik ga dat niet allemaal uitpluizen nu, maar zeker niet onbelangrijk hierbij op te letten als je arbeidsrelaties aangaat tegenwoordig want het is veel strenger geworden. Ik noem dat dus echt geen onzin van mij.

[Voor 15% gewijzigd door CyberMania op 14-01-2021 11:54]

• Hydra
Nickkk schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:43:
Ik denk dat CyberMania doelt dat het verstandig is goed op te letten dat er geen 'schijnzelfstandigheid' is: https://ondernemersplein....heid-voorkomen-als-zzper/
Dat is prima als je het zo stelt, maar dat zo iets "al snel als arbeidsrelatie gezien wordt" klopt gewoon niet. Sowieso wordt er uberhaupt niet op gehandhaaft (want; onmogelijk) op dit moment.

• DeveloperNL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 17-01 20:00
Schrijf eerst de verwachtingen voor deze persoon op en maak er dan een profiel bij.
Ik ben zelf begonnen ooit als eerste developer/medewerker bij een start-up en na anderhalf jaar ben ik gillend weggelopen. Er werd mij een wortel voorgehouden die niet klopte. Ik moest mij gedragen als partner/CTO (partner besprekingen/ klant bezoeken/ offertes controleren/ visie neerzetten/ technische mensen aannemen), maar kreeg betaald als developer en niets werd concreet.

Dus verwachting:
- Uitvoerend
- Nieuwe features maken, maintenance
- Nieuwe ideeen aandragen over platform
- Zelfstandig features technisch uitwerken
(Senior) dev

Verwachting 2:
- Commerciële kansen technisch realiseren
- Team uitbouwen
- Technische visie bepalen voor bedrijf
- Contact onderhouden en support met partners/leveranciers/klanten
- 40-80 uur per week werken
= CTO/Compagnon

Daarnaast zou ik je willen adviseren om een product owner/manager/adviseur er tussen te zetten als je gaat groeien. Ik had namelijk constant gezeik met directeur die elke dag nieuwe software producten bedacht en was ik 2 uur per dag kwijt aan het aanhoren van nieuwe wensen/features.

Ik ben nu zelf compagnon bij mijn eigen startup als CTO en dat is gewoon een stuk duidelijker.

• Nickkk
Super nuttig overzicht van wat het verschil tussen senior developer of CTO is! Maakt voor mij duidelijk dat ik echt een senior developer zoek en niet een CTO. Hoop natuurlijk wel snel een 2e developer aan te nemen (wel zo leuk voor de 1e developer om inhoudelijk te kunnen sparren ;) en bij dat proces de eerdere developer te betrekken maar zou een keer ad hoc moeten.

Misschien in verlengde daarvan: ik lees soms ook "software engineer". De begrippen worden volgens allemaal wel wat losjes gebruikt, maar is dit in principe hetzelfde als "senior developer" of zit daar ook nog verschil tussen?
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True