Ogg Vorbis RC 2 is uit!

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hark
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Dit staat zometeen hopelijk op de nieuwspagina maar misschien ook niet en dan staat het in elk geval hier:

Opmerking:
Na lang wachten is er eindelijk weer een nieuwe encoder van Ogg Vorbis uit (nu alleen nog voor Windows en Unix/Linux). Eindelijk een encoder met opties voor lagere bitrates en channel coupling. Op www.vorbis.com staat de officiele tekst maar op Vorbis Xtreme is wat meer achtergrondinformatie te vinden:

Quote:
Ogg Vorbis Release Candidate 2 is out! Go to www.vorbis.com for all the downloads! The new RC2 encoder release brings us new modes (64,80,96kbps), bugfixes, channel coupling and more. All stereo modes are using one type of channel coupling. Higher modes use less aggressive channel coupling. For more info on what\'s new in this release go here. This RC2 release was done a bit prematurely because there\'s an article about Vorbis coming out today in Wall Street Journal, so RC had to be ready for today. That\'s why there are some options missing in the encoder (for example, the option to choose what kind of channel coupling we want to use). This will have to wait for another release. New releases should happen more often now that we have all the features meant for v1.0. Either way, this RC2 version is another big step in quality for Vorbis, especially in the lower bitrate section. Enjoy!

• Hark
Ik heb hem nu even snel getest en hij is echt vet goed :9~! In elk geval stukken beter dan MP3 en MP3 Pro... Hoe denken jullie erover?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik kon er niet zo snel iets speciaals aan ontdekken. Normale mp3z zijn mij al klein zat..

• Hark
Tja, als je slechte(re) kwaliteit niet erg vind en je harde schijf is toch groot genoeg en het maakt je niet uit dat MP3 vol staat van de patenten is MP3 inderdaad goed genoeg.

Waar zijn alle Ogg Vorbis fans gebleven? Allemaal op vakantie??? Ik zou graag willen weten wat jullie van de nieuwste release vinden.

• MBMarduk
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

OGG IS THE WAY FORWARD!
Aangezien het een open-formaat is zal het nooit afsterven als 'ie bv. "geen omzet" meer genereert zoals MP3 voor Fraunhofer (niet meer) doet.
(Kijk, nu is opeens MP3 "obsolete" en moet je naar MP3Pro "upgraden", M$-style)

Ogg is een *open* standaard, dus iedereen kan het veranderen om zijn/haar eigen wensen te ondersteunen.
Hoe meer mensen ermee gaan werken hoe sneller dit HET standaard-formaat wordt voor digitaal muziek en hoe sneller hij verder developped wordt. Volgens sommige HiFi experts is het NU al beter dan MP3 in sommige gevallen terwijl het NIET EENS uit de Beta-versie (RC) is gekomen!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Wow....
Die kwaliteit is echt ziekelijk goed...

Heb zitten testen... 64kbit ogg en 128kbit mp3 komen aardig goed overeen :9

• Hark
Op dinsdag 14 augustus 2001 12:30 schreef MBMarduk het volgende:
Volgens sommige HiFi experts is het NU al beter dan MP3 in sommige gevallen terwijl het NIET EENS uit de Beta-versie (RC) is gekomen!
Nou ik ben echt geen audio-expert (ik heb boxen van de Aldi...die me overigens goed bevallen), maar zelfs ik hoor dat Ogg Vorbis op 80 kbps een stuk beter klinkt dan MP3 (en WMA en MP3Pro) op 128 kbps bij het begin van Kalifornia van Fatboy Slim (een veel gebruikte encoder-kraker).
[b] beter dan MP3 in sommige gevallen terwijl het NIET EENS uit de Beta-versie (RC) is gekomen!
Sommige gevallen? Ik heb vandaag al een aantal CD's 'geogged', en ik heb nog geen één keer gemerkt dat Ogg (op 80 kbps) slechter is dan MP3 (op 128 kbps), en wel anderom.

Tot slot nog een vraagje, MBMarduk impliceert dat de kwaliteit van Ogg Vorbis nog beter wordt omdat de huidige release nog Beta is. Maar het enige wat er tussen nu (RC 2.0) en de 1.0 versie nog gaat veranderen zijn toch een paar bugs en de snelheid/processorbelasting etc.? Ik dacht dat de kwaliteit nu niet meer echt verbeterd wordt. Toch? Of heb ik het nou verkeerd?

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
MBMarduk:
Alsof je het verschil hoort met die klereherrie waar wij naar luisteren >:)

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Nou ik heb het net getest met de wav van anouk - nobody's wife (goeie test track daarvoor) en ik hoor echt dat het vervormd op 80 kbit, op 128 kbit is dat niet, naja een heeel klein beetje dan, maar dus nog niet echt supergoed IMO, naja mp3 op 128kbit klinkt lurper.. (niet zo helder als ogg, maar ogg vervormd.)

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

En hoe verhoudt Ogg zich tov. VQF?

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Vrieskist
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-04 09:28
hoe speel je deze bestanden af ? ik heb de nieuwste versie van sonique al gedownload.... (staat op de site dattie ogg ondersteund)

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-08 08:27
Als ze nu plugins voor divx-encoding uitbrengen, winnen ze snel een hoop aan populariteit.

• Vrieskist
kan iemand me nog met mijn probleem helpen ?

(2 posts omhoog)

hoe speel ik ogg bestanden af ?

• Hark
Hoe je Ogg bestanden afspeelt? Ik speel ze af met Winamp (ik heb de Ogg Vorbis plugin gedownload vanaf www.vorbis.com). Die plugin bestaat ook voor Windows Media Player, XMMS etc. en volgens mij ook voor Sonique. Maar jouw Sonique ondersteunt al Ogg Vorbis zeg je dus hoef je de plugin niet meert te downloaden. Verder weet ik niet hoe Sonique werkt, dus als het niet werkt kan ik je niet helpen. Met WinAmp klik je gewoon een Ogg bestandje aan en hij gaat spelen (net als MP3tjes dus (wat eigenlijk ook best logisch is)).

Succes.

• Vrieskist
hmmz.... waareh kan je die plugins vinden op de site ?

maar met sonique kan ik geen ogg bestanden afspelen :(

• Vrieskist
hmmz ik kan bestanden die ik heb encode met rc2 niet afspelen :(

niet in winamp (+ plugin) niet in sonique....

iemand :? help :D

--update, als ik een ogg van hun site download werkt het wel in sonique.... vaag

• flat
  • Niet online
hiero ook problemen

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Op donderdag 16 augustus 2001 11:35 schreef Flat© het volgende:
hiero ook problemen
Vink nie gek met een p60 :D
Die is denk ik net iets te langzaam voor ogg..

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:36

smallboy

N/A

Alleen het encoden duurt zeker jaren op mijn bejaarde amd k6-2 333@300 (nee niet andersom).

• Vrieskist
encoden gaat wel goed dacht ik...maar afspelen...probleem :D

• flat
  • Niet online
Op donderdag 16 augustus 2001 15:08 schreef SickBastard het volgende:

[..]

Vink nie gek met een p60
Die is denk ik net iets te langzaam voor ogg..
LOL :D

da's m'n server natuurlijk... en zonder geluidskaart zal 't ook vies tegenvallen ja ;)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Hark
Misschien (waarschijnlijk) heeft Sonique nog een oude decoder die moeite heeft met het afspelen van bestanden die met RC2 gemaakt zijn. Daarom werken de bestanden die je hebt gedownload wel (die zijn waarschijnlijk met de beta 4 encoder gemaakt). Je zal dus een nieuwe plugin moeten downloaden als die er al is. Voor Winamp is hij er in elk geval, en daarmee werkt alles foutloos. (je kan overigens oudere bestanden altijd op een nieuwere decoder afspelen, maar dus niet andersom.)

• Hark
Op dinsdag 14 augustus 2001 20:22 schreef SickBastard het volgende:
Nou ik heb het net getest met de wav van anouk - nobody's wife (goeie test track daarvoor) en ik hoor echt dat het vervormd op 80 kbit, op 128 kbit is dat niet, naja een heeel klein beetje dan, maar dus nog niet echt supergoed IMO, naja mp3 op 128kbit klinkt lurper.. (niet zo helder als ogg, maar ogg vervormd.)
Heb je toevallig Linux en heb je de Ogg Vorbis RPM's geinstalleerd? In dat geval is de kwaliteit slecht door een vandaag gevonden bug. (zie www.vorbis.com).

Verwijderd

Op donderdag 16 augustus 2001 19:21 schreef Hark het volgende:

[..]

Heb je toevallig Linux en heb je de Ogg Vorbis RPM's geinstalleerd? In dat geval is de kwaliteit slecht door een vandaag gevonden bug. (zie www.vorbis.com).
Neej ik heb windows xp rc1... maar ik noem het vervormen maar het is heel moeilijk te horen hoor maar ik ben een klein beetje audiofiel :P

• Vrieskist
* Vrieskist ook win xp rc1 :)

maareh die nieuwe winamp plugin ? kan iemand de url ff geven ?

• Hark
Die plugin kan je gewoon via www.vorbis.com vinden hoor! Maar goed, dit is het adres: http://www.winamp.com/plugins/detail.jhtml?componentId=60647

Verwijderd

Ik heb hier van www.vorbis.com de plugin voor Winamp gedownload, FreeAmp en Sonique.
En ook nog de Vorbis encoder.
De files die door de Vorbis encoder geconverteerd zijn kan ik alleen afspelen met Winamp. Freeamp skipped de files met de melding "invalid file" en Sonique speelt ze ook niet af.
Als ik wave.files met Goldwave of CDex converteer naar ogg worden ze door alle spelers geaccepteerd en afgespeeld.
Dat had ik liever anders gezien, iemand een oplossing?

• Vrieskist
hmmz hier werkt nu alles.... ook in sonique....beetje vreemd maar ja

• Hark
Op donderdag 16 augustus 2001 21:24 schreef exter het volgende:
Ik heb hier van www.vorbis.com de plugin voor Winamp gedownload, FreeAmp en Sonique.
En ook nog de Vorbis encoder.
De files die door de Vorbis encoder geconverteerd zijn kan ik alleen afspelen met Winamp. Freeamp skipped de files met de melding "invalid file" en Sonique speelt ze ook niet af.
Als ik wave.files met Goldwave of CDex converteer naar ogg worden ze door alle spelers geaccepteerd en afgespeeld.
Dat had ik liever anders gezien, iemand een oplossing?
Zie mijn reactie een stukje hierboven (op pagina 1). Freeamp en Sonique gebruiken zeer waarschijnlijk een oude decoder (RC 1?), en die kan geen Oggjes afspelen die met de RC 2 encoder zijn gemaakt. Voor Winamp heb je de RC 2 plugin gedownload en die kan ze dus wel afspelen. Goldwave en CDex gebruiken waarschijnlijk de beta 4 encoder (nog ouder dan RC1), en die kan je dus wel met alles afspelen.

Maareh, hoe vinden jullie Ogg Vorbis klinken? (en dan bedoel ik natuurlijk RC2 bestanden)

Verwijderd

Nou, dat viel niet tegen, sterker nog, boven verwachting.
Dit was mijn eerste ervaring met ogg files en het klonk eigenlijk net als wave.

• noNamer
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hmm, moet maar is de nieuwe versie downloaden. Maar ik codeer met vorbis dus ook alles op (ongeveer) 192 kbps. Maar heb ik dat nog wel nodig voor cd kwaliteit? Of is 128 kbps ondertussen _echt_ al voldoende, want dat is iets wat ik bij mp3 niet vond...

• fulgore
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 12:29

fulgore

goud

Och ;)

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

Verwijderd

Het coderen met de Vorbis encoder op 80 kbps geeft echt goede resultaten.

• Hark
Op vrijdag 17 augustus 2001 22:23 schreef noNamer het volgende:
Hmm, moet maar is de nieuwe versie downloaden. Maar ik codeer met vorbis dus ook alles op (ongeveer) 192 kbps. Maar heb ik dat nog wel nodig voor cd kwaliteit? Of is 128 kbps ondertussen _echt_ al voldoende, want dat is iets wat ik bij mp3 niet vond...
Ik heb een paar CD's omgezet in Ogg bestanden van 80 kbps en dat vind ik goed klinken. Maar ja ik heb ook bijna alleen maar mp3 bestanden van 128 kbps. Dus als je wilt weten of 128 kbps nu "echt" al voldoende is, moet je het zelf maar even proberen. Ik vind in elk geval van wel (ja hehe, ik vind 80 kbps al voldoende)

• Hark
En Exter is het zo te zien met me eens...

Verwijderd

Ik heb zitten omschakelen tussen wave en ogg, bij hetzelfde nummer met de Sennheiser op de oren.
Knappe jongen die verschil hoort. ;)

• Hark
Wauw Exter is nog een audiofiel ook! (Ik bedoel, ik heb nog nooit van Sennheiser gehoord...). Cool zeg, een audiofiel die Ogg Vorbis goed vindt!

• noNamer
  • Niet online
En dat was op 80 kbps?
Das wel beter, ik zal zelf maar is wat proberen met verschillende bit rates.
Is beetje zonde om alles op 192 te gooien als straks blijkt dat 100 net zo goed klinkt ;-)

Verwijderd

Ben geen audiofiel hoor, ik vindt goed geluid wel erg belangrijk.

• noNamer
  • Niet online
Net als ik dus. (Heb ook sennheiser, maar zegt echt niet dat ie audiofiel is)

• Hark
Oh ik dacht dat Sennheiser zo'n belachelijk duur audiofielenmerk is (zo klinkt het tenminste).
Pagina: 1