Achtererfgebied, valt voetpad voor achterom hier ook bij?

Pagina: 1
Acties:

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 13:07
Ondergetekende + vrouw is de laatste tijd aan het kijken naar een nieuwe woning maar dat is nog vrij lastig. Of overboden of alweer verkocht na 2 dagen 8)7

Om de zoektocht wat uit te breiden kijken we nu ook naar woningen zonder garage om deze later zelf bij te kunnen bouwen. Dit mag meestal vergunningsvrij mits je voldoet aan wat voorwaarden (https://www.rijksoverheid...uwen-bijbehorend-bouwwerk), dit maakt het al een stuk makkelijker om woningen te zoeken (meer keus) en omdat veel informatie hiervoor publiek is kun je zelf veel uitrekenen of iets mag of niet. Het kan uiteraard ook met een vergunning maar dan moet je die wel zien te krijgen dus gaan we nu eerst even "op safe" zoeken.

Ik heb echter een vraag: er zijn woningen waar een voetpad naast loopt, dit is uiteraard openbaar gebied maar er staat mij bij dat dit niet zomaar als openbaar gebied wordt gezien. Normaliter moet je 1 meter uit openbaar gebied bouwen maar hoe zit dat met een voetpad ter ontsluiting van de tuinen?

Zie afbeelding. Het gaat om het rode perceel, de mooie gepainte blauwe streep is het voetpad welke gebruikt wordt voor toegang tot de tuinen.

Mag ik nou wel of niet uitbouwen tot aan het voetpad (blauwe streep) of niet en moet ik netjes 1 meter uit de erfgrens blijven (in dat geval gaat de woning niet door omdat de garage te smal wordt)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vEaZOKjoqDj3CPDes7BeoFyiEg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/kpiKP4BCuaE8VdWiPBzpb85F.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 13-01-2021 16:18 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Ik neem aan van wel, die brandgangen zijn vaak omsloten door huizen, schuttingen en schuurtjes?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:12

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dat hoeft niet per se openbaar gebied te zijn, maar vaak behorend tot een kadastraal perceel. Voor de buurpercelen die gebruik maken van het pad wordt over het algemeen een recht van overpad vastgelegd bij de notaris. Dus je zult voor de specifieke situaties de notariële akten op moeten vragen voor het perceel. Die kan de verkopend makelaar je ook verstrekken.

Rail Away!

• WoBBeL
99ruud99 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:20:
Ik neem aan van wel, die brandgangen zijn vaak omsloten door huizen, schuttingen en schuurtjes?
In dit geval ook, het is helemaal omsloten door woningen (zie ook de plattegrond) echter kan ik hier geen bevestiging voor vinden dat ik dus mag uitbouwen tot aan het voetpad.
Mad Marty schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:21:
Dat hoeft niet per se openbaar gebied te zijn, maar vaak behorend tot een kadastraal perceel. Voor de buurpercelen die gebruik maken van het pad wordt over het algemeen een recht van overpad vastgelegd bij de notaris. Dus je zult voor de specifieke situaties de notariële akten op moeten vragen voor het perceel. Die kan de verkopend makelaar je ook verstrekken.
In het kadaster kan ik het voetpad niet vinden (alle percelen staan strak tegen elkaar aan op de foto). Kan ik die aktes zelf opvragen of mag alleen de makelaar dat doen?

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-01 16:19
Mad Marty schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:21:
Dat hoeft niet per se openbaar gebied te zijn, maar vaak behorend tot een kadastraal perceel.
Dat was ook mijn idee.
Waarschijnlijk is het een gedeeld kavel met alle aanwonenden. Die dan inderdaad recht van overpad hebben.
Dat is geen openbaar gebied.

Je zou ook bij het bouwloket van de gemeente na kunnen vragen.
Bij ons in de gemeente zijn die erg behulpzaam... twee positieve ervaringen mee.

• WoBBeL
Nog even originele plattegrond uit de brochure toegevoegd: hierop is géén voetpad te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jYAOBFV8zKxOubqxZEPW5qPKks=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/WkQL5kbfB2v0iflpGwl9p5Im.png?f=fotoalbum_medium

En Google Maps satellietfoto: wel een voetpad te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muP1Hl7OfJR6k4eoFRXCCOJeq7k=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xnXBD6J9krudNwxx1VrhCqi5.png?f=fotoalbum_medium

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29
Elders in die straat hebben mensen ook een uitbouw (bijkeuken?) die tot het voetpad richting de steeg loopt. Wellicht is het bij de gemeente niet zo'n issue om hier een vergunning voor te krijgen.

* GENETX herkende toevallig welke wijk het is

• WoBBeL
@GENETX heb je hier een voorbeeld van? Ik kan dit op Google Maps niet vinden. Ik zie ook helaas heel veel uitbouwen die wel netjes afstand houden. Nu weet ik niet of dat bewust is gedaan of vanwege regelgeving.

• GENETX
Nummer 35, maar dat is een ander type huis, of 86 aan de achterkant bijvoorbeeld.

Verder, dat huis staat al 6 dagen op Funda, dus waarschijnlijk ben je al veel te laat.... Als het op Funda staat, zelfs in deze regio ben je al snel te laat, of je moet gelijk in de ochtend bellen. Mijn ervaringen zijn wel met een prijsklasse lager overigens. Een tip is om ook makelaarsland (gratis account) in de gaten te houden, daar komen de huizen al een dag voor Funda op te staan en ben je dus misschien wel op tijd. Je kan ook leeftwente in de gaten houden, maar het aanbod is daar minder. En gevoel krijgen voor overbieden, een accountje bij Walterliving om de verkoopprijs van huizen (pas na een paar maanden bekend) op te vragen is wel handig. Je kan eens kijken naar vergelijkbare huizen van 6 maanden geleden om een gevoel te krijgen wat er grofweg overboden wordt door je "concurrenten".

[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 13-01-2021 16:39 ]

• WoBBeL
Bedankt voor de info. Ik zie het daar ook dus dan is het 1) mogelijk of 2) met vergunning mogelijk. Ik ga het bij de gemeente ook nog even navragen zoals werd aangegeven.

Ik heb al een afspraak voor deze woning gemaakt een week geleden :) het is erg ruk momenteel, ook in Borne al (flink) overboden helaas :')

[ Voor 29% gewijzigd door WoBBeL op 13-01-2021 16:40 ]

• GENETX
Nummertje 145 lijkt nog een betere wat dat betreft, dat is op google maps overduidelijk een andere uitbouw (ander type plat dak) en dus niet een standaard bouwoptie.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:13
Je moet bouwen 1 meter vanaf openbaar toegankelijk gebied. Op onderstaande link staat een definitie daarvan.
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/19

Expliciet staat daar volgende benoemd:
Uit de definitie van “wegen” uit de Wegenverkeersweg 1994 ("alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten") valt af te leiden dat sprake moet zijn van voor openbaar verkeer openstaande wegen of paden. Een stoep of parkeerplaats direct naast de weg gelegen behoort ook tot de weg.
Brandgangen, achterpaden en zijpaden worden in de definitie van openbaar toegankelijk gebied specifiek uitgezonderd: ‘met uitzondering van wegen uitsluitend bedoeld voor de ontsluiting van percelen door langzaamverkeer’. Dus paden voor voetgangers en fietser die alleen de percelen ontsluiten en dus niet ook voor doorgaand voet of fietsverkeer worden gebruikt zijn geen openbaar toegankelijk gebied. Op het moment dat er over een brandgang of achterpad ook gemotoriseerde voertuigen mogen rijden is er wel sprake van openbaar toegankelijk gebied.

De wijzen komen uit het Oosten!

• WoBBeL
@GENETX voorlopig koopcontract is getekend hoor :+

• GENETX
Haha, gefeliciteerd! Mooi als je uiteindelijk wat gekocht krijgt, ik ben zelf ook een hele tijd bezig geweest tot je er een beetje moedeloos van wordt...

• WoBBeL
Ja het moest echt heel snel gaan, zeker in deze wijk. 7 minuten na de bezichtiging stond het bod erin 8)7

• GENETX
Wow, ca 2km verderop was ik de eerste met een goed bod ca 1,5 uur na de bezichtiging, waardoor ik als eerst mocht onderhandelen en het huis kreeg 8)7 . Had ik een bezichtiging gehad op de middag, had ik waarschijnlijk ook weer naast gevist 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 17-01-2021 10:57 ]

• WoBBeL
Voor mensen die tegen dit issue aan lopen: volgens het omgevingsloket valt het NIET onder openbaar gebied en mag ik gewoon bouwen :)

https://www.omgevingsloke...%20of%20water_HD1080p.mp4

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:51
@WoBBeL wel dan dit jaar nog gaan bouwen, want deze regels kunnen per 1 januari gaan wijzigen met de komst van de Omgevingswet ;)

• WoBBeL
rykers schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:40:
@WoBBeL wel dan dit jaar nog gaan bouwen, want deze regels kunnen per 1 januari gaan wijzigen met de komst van de Omgevingswet ;)
Overdracht is midden december :o op de site van de overheid wordt naar het omgevingsloket gewezen maar daar zie ik geen info voor 2022 staan. Weer verder zoeken 8)7

Maar als ik 20 december begin met bouwen is er niks aan t handje begrijp ik? :+

[ Voor 9% gewijzigd door WoBBeL op 22-03-2021 16:43 ]

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:51
@WoBBeL Over het algemeen is er bij nieuwe regels overgangsrecht die iets dergelijks regelt. Echter hoe dat er bij de komst van de Omgevingswet uit komt te zien weet ik niet. Mogelijk is ook een complicerende factor dat deze regels over gaan van het rijk naar de gemeente.

Vooralsnog is 1 januari 2022 de datum waarop de Omgevingswet in werking moet treden. Dus het is verstandig om kort voor je eigenaar wordt even na te zoeken hoe dat overgangsrecht er uit ziet.

• WoBBeL
@rykers ik begrijp uit je bewoording dat dit overgangsrecht er nog niet is? Ik kan daar ook niks over vinden. Ben ook maar n simpele IT'er :P
Pagina: 1