Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 16:47
Ik zoek een?
USB stick om Windows 10 of Ubuntu (latest) of Fedora (latest) installable ISO op te zetten.
Mijn broertje heeft al maanden last van een miner virus, ook na diverse formats.
Ik wil hem 2 install sticks kunnen geven (1 windows en 1 Linux) om in 1 run alle gezins pc's, losgekoppeld van het netwerk, een format te geven. Om zeker te zijn dat er geen rotzooi op de stick belandt nadat ik die terugkrijg, en om zeker geen besmettingen te krijgen tijdens de installatie.

De Kanguru SS3 is een goed voorbeeld van een dergelijke stick, maar deze is overal slecht leverbaar en relatief duur ...
Wie kent een alternatief met write protection én goede verkrijgbaarheid?

[ Voor 17% gewijzigd door peke op 13-01-2021 15:24 ]

Beste antwoord (via peke op 13-01-2021 16:20)

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:57
Misschien een USB SD card reader met een SD card (met write lock)

Pieter Holtrop

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Misschien een iets oldschool oplossing, maar what about een externe CD-drive met een gebrande installatie CD/DVD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
TMDC schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:27:
Misschien een iets oldschool oplossing, maar what about een externe CD-drive met een gebrande installatie CD/DVD?
Dat zou eventueel een optie zijn maar indien mogelijk verkies ik een stick om niet telkens opnieuw een schijfje te moeten branden bij update x van OS y en format Z. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ah, ik dacht dat het om een eenmalige deployment ging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
TMDC schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:30:
Ah, ik dacht dat het om een eenmalige deployment ging :)
Mijn broertje woont nog bij onze ouders en die klikken vaak altijd op "yes" op het internet of op zaken zoals "u hebt gewonnen proficiat". Het is de bedoeling om jaarlijks een format te doen en ouders zitten (als het goed is) nu op Google drive met al hun bestanden. Het is dus stick erin, 20 minuten installeren en gaan. Eigenlijk liefst 2-3x per jaar voor security redenen ...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:57

Pieter Holtrop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
Pieter Holtrop schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:36:
Die worden niet gezien door bvb de MediaCreationTool en rufus. Zo ook externe ssd's niet, geen idee waarom eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:58
peke schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Die worden niet gezien door bvb de MediaCreationTool en rufus. Zo ook externe ssd's niet, geen idee waarom eigenlijk.
Je kunt in die tools bij opties/advanced aanvinken dat je zelf alles kan kiezen.
Zo heb ik zelf een img bestand op een externe SSD gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
DJ-Promo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Je kunt in die tools bij opties/advanced aanvinken dat je zelf alles kan kiezen.
Zo heb ik zelf een img bestand op een externe SSD gezet.
Net even getest en inderdaad Rufus ziet eigenlijk wel al standaard een SD kaart.
Die extra optie voor "externe hard disks" heb ik nu ook gevonden in rufus.
Bedankt voor de info iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-05 07:51
Leuke vraag, en herkenbaar probleem. Ik ken ze inderdaad nog wel: oude 'Sweex'-USB stickjes met Write-switches er op. Een tijd terug met dezelfde zoektocht bezig geweest, omdat mijn ThinkPad verrekt(e) te booten vanaf SD-kaart en een paar ideeen die me te binnen schieten:

- PlopBoot om direct ISO's te kunnen booten vanaf stick.
- Je kan altijd een (forensische) writeblocker op USB er tussen zetten (Van bijvoorbeeld Tableau)
- MediCat USB (Meerde ISO's en linuxdistro's op een USB-stick), je kan er ISO's bijzetten.
- Een (oude) smartphone met root-toegang: DriveDroid om een R/O USB-stick te maken of als virtuele optisiche drive om ISO's / IMG's te kunnen starten.
- Grub2/ISOBoot. Grub2 USB-stick maken met zelfde idee als PlopBoot.
- Zalman heeft vroeger een dergelijke behuizing gehad waar een 2,5" HDD pastte. Kon ook ISO's starten. ZM-VE300. Leuk idee, werkte (althans bij mij) ruk :+).

[ Voor 6% gewijzigd door Charles Nasi op 13-01-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
peke schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:33:
[...]

Mijn broertje woont nog bij onze ouders en die klikken vaak altijd op "yes" op het internet of op zaken zoals "u hebt gewonnen proficiat". Het is de bedoeling om jaarlijks een format te doen en ouders zitten (als het goed is) nu op Google drive met al hun bestanden. Het is dus stick erin, 20 minuten installeren en gaan. Eigenlijk liefst 2-3x per jaar voor security redenen ...
Even een adblocker installeren of PiHole op een RPI in het netwerk zetten en je zal van de vage advertenties verlost moeten zijn. Dat scheelt waarschijnlijk al een hoop. Met behulp van PiHole kun je ook bepaalde websites blokkeren, mocht dat nodig zijn.

Is het sowieso niet handig om je ouders geen installatierechten te geven? In principe is het niet nodig en voorkomt een hoop rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
De schuldige is ook mijn broertje, hij rotzooit vaak met de pc's.
Hij zou beter moeten weten want hij studeert nu ook een IT opleiding, maar het is meer zijn luiheid om het systeem veilig te maken die aan de basis ligt dat er virussen op de pc's komen.
Vandaar ga ik wel 2x per jaar een quick format doen van mijn ouders hun pc (nu met Linux erop).
Alleen zo ben ik zeker dat op dat ogenblik alles schoon is.
(Broertje heeft bvb eens de Windows pc steeds als administrator laten auto inloggen ipv mijn ouders hun user account ...)
Pagina: 1