Heeft een roetfilter nut?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruw ER
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-05 09:09
Ik kan nergens het antwoord vinden, maar heeft een roetfilter in diesels nut?

Ik snap dat een roetfilter roet en fijnstof opvangt, maar, als het filter vol zit gaat het regenereren. Beetje diesel erop, in de fik ermee, en hoppa filter schoon. Tijdens dit regenereren stoot de auto gruwelijk veel fijnstof uit, zeg maar, alles wat uit het filter komt. Dus. Wat voor een nut heeft een roetfilter dan? Eerst alles opvangen, dan in 1x alles de lucht in gooien, is toch geen verschil met niet opvangen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Regenereren gebeurt normaliter alleen op hogere snelheden. Het netto effect is dat je praktisch alle uitstoot van fijnstof uit de stadscentra haalt en op de snelweg laat vrijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:58
@Ruw ER

https://www.anwb.nl/auto/...uto-onderdelen/roetfilter
https://www.roetfilterservice.net/werking-roetfilter/

Het heeft zeker nut:
Fijnstof is schadelijk voor de gezondheid. Om de uitstoot van fijnstof door dieselvoertuigen te verminderen zijn moderne personen- en bestelwagens met dieselmotor voorzien van een gesloten roetfilter. De introductie van dit roetfilter heeft ervoor gezorgd dat fijnstofemissies van deze wegvoertuigen in de praktijk met 95 tot 99% zijn gedaald.
Bron: https://www.tno.nl/nl/aan...of-door-dieselvoertuigen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruw ER
@Knul
Die TNO bron is volledige onzin, en het bewijs dat TNO alles publiceert wat de klant wil zolang de klant betaald. Ze hebben het totaal niet over het regenereren in die conclusie, want dan knal je alle fijnstof juist weer de lucht in. Plus, dat hoe kleiner de fijnstof, des te schadelijker voor de gezondheid. En de as die een regenererend filter uitstoot is klein fijnstof.

https://www.autovisie.nl/...20uit%20Brits%20onderzoek.

Ps. Ik heb veelvuldig met TNO gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij regenereren in een goed werkend filter verbrandt het roet naar water + CO₂ + as.
Een deel van de as komt uit de uitlaat en is ook een fijnstof maar slechts een fractie van de fijnstof die door het filter opgevangen is.

[ Voor 35% gewijzigd door Juup op 13-01-2021 18:52 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:27
Ruw ER schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:44:
@Knul
Die TNO bron is volledige onzin, en het bewijs dat TNO alles publiceert wat de klant wil zolang de klant betaald. Ze hebben het totaal niet over het regenereren in die conclusie, want dan knal je alle fijnstof juist weer de lucht in. Plus, dat hoe kleiner de fijnstof, des te schadelijker voor de gezondheid. En de as die een regenererend filter uitstoot is klein fijnstof.

https://www.autovisie.nl/...20uit%20Brits%20onderzoek.

Ps. Ik heb veelvuldig met TNO gewerkt.
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Je geeft aan dat je geen duidelijk antwoord kan vinden of een roetfilter nou daadwerkelijk helpt. Dan post Batsgeit een onderzoek van de TNO (wat toch nog steeds bekend staat als een onafhankelijk onderzoeksinstituut) en deze doe je af met een niet onderbouwde reactie dat TNO publiceert wat de klant wilt.

Het artikel wat je zelf dan weer post heeft ook als kanttekening "Hoewel de uitkomst van het onderzoek best schokkend is, is verliest het al snel aan kracht als je iets verder leest. Het onderzoek werd namelijk gedaan met maar twee auto’s die aan de Euro 6d-norm voldoen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruw ER
@Vimana
Nouja ik heb veel met tno gewerkt, weet hoe hun contractresearch werkt. Kijk anders eens het kippenexperiment van Zembla. Geeft een leuke inkijk. Fijn dat het filter veel tegenhoudt, maar wat doet het tijdens regenereren. Dat hebben ze niet bekeken.

Ik vind het echt vreemd dat ik nergens goed kan vinden wat een roetfilter tegenhoudt, en weer uitstoot tijdens regenereren. Want door het te verbranden lijkt mij dat de roet in kleinere fijnstof wordt omgezet. En dat is nog gevaarlijker voor de gezondheid. Maar kan nergens vinden of dit zo is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Ruw ER schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:14:

Ik vind het echt vreemd dat ik nergens goed kan vinden wat een roetfilter tegenhoudt, en weer uitstoot tijdens regenereren. Want door het te verbranden lijkt mij dat de roet in kleinere fijnstof wordt omgezet. En dat is nog gevaarlijker voor de gezondheid. Maar kan nergens vinden of dit zo is...
Je projecteert nu letterlijk je eigen tekortkoming op het onderwerp in kwestie. Schoolvoorbeeld van 'kritisch' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:27
Ruw ER schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:14:
@Vimana
Nouja ik heb veel met tno gewerkt, weet hoe hun contractresearch werkt. Kijk anders eens het kippenexperiment van Zembla. Geeft een leuke inkijk. Fijn dat het filter veel tegenhoudt, maar wat doet het tijdens regenereren. Dat hebben ze niet bekeken.

Ik ga dat kippenexperiment van Zembla zeker eens opzoeken, bedankt voor de tip :)

Heb je toevallig ook gezocht op termen als "diesel particulate filter university research"? Ik krijg dan wat links naar studies die gedaan, maar ben zelf niet dusdanig technisch onderlegd om deze onderzoeken te lezen.

Ik ben één onderzoek van een uni in Australië tegen gekomen, maar dat ging over dpf bij mijnwerkvoertuigen. Daar kwam wel naar voren dat het een positief effect heeft op de omgeving.

Ik vind je vraag overigens helemaal niet verkeerd hoor, even voor de duidelijkheid. De autobranche is nu helaas niet duidelijk met wat een auto nou uitstoot/verbruikt/hoeveel het het milieu belast. Dus goed om kritisch te zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Op scholar.google.com vind je in seconden papers en patenten over dit onderwerp. Je moet deze teksten echter wel kunnen lezen en kunnen zoeken op de juiste termen.

Dan leer je bijvoorbeeld dat roet (soot) bij het regenereren wordt verbrand (oxidized) met bijvoorbeeld CO2 als resultaat. Heel simpel principe.

De voordelen van een regenererend roetfilter zijn dus evident: minder schadelijke uitstoot (in type en hoeveelheid) en voor een flink deel op een andere plek (buiten de bebouwde kom).

Dat mogelijk niet de totaal geclaimde winst gehaald wordt doet daar weinig aan af. We weten ook empirisch dat luchtkwaliteit na invoering is verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruw ER
@Rukapul

Okay thanks, was het zelf nog niet tegengekomen. Ga eens op scholar kijken. Roetfilters worden APK afkeur indien niet aanwezig las ik vandaag, denk dat we daar alleen maar blij mee moeten zijn.
Pagina: 1