Windows 10 schoon installeren op een nieuwe SSD M.2 NVMe PCI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-11-2024
Beste forumleden,

Ik heb een 17" laptop met de volgende specs:
- Windows 10 Pro (20H2)
- RAM 16Gb
- NVIDIA GeForce GTX 1060 G-Sync
- Samsung SM961 256Gb SSD M.2 NVMe PCI

Nu ben ik voornemens (door naderend ruimtegebrek) om een andere SSD aan te schaffen, en wel de
Samsung 970 EVO Plus 512Gb SSD M.2 NVMe PCIe 3.0 x4.
De laptop heeft maar(!) één M.2-slot. Tevens heb ik een externe DVD-drive èn een Windows 10 installatie DVD. Ik wil namelijk een schone installatie uitvoeren,alle 'rotzooi' van de oude SSD wil ik niet meer.

Hoe ga ik te werk? Ik heb nl. ergens gelezen dat het fout kan gaan o.a. doordat de SSD niet geïnitialiseerd zou zijn!?. Hoe initialiseer ik een SSD M.2 met één M.2-slot?

Kan iemand mij wellicht verder helpen? Bij voorbaat hartelijk dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:36

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Je moet gewoon een USB stickje maken met daarop de installatie van WIndows.

Daarna M.2 module omwisselen, stickje erin en gaan met die banaan. In principe moet die meteen van stick opstarten en dan de installatie weergeven.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
Yagermeister

Ten eerste: ik heb een externe DVD-drive mèt een Windows 10 installatie DVD.
Waarom dan tòch een stick maken?
Ten tweede: het gaat mij niet om de installatie 'an sich', maar om het evtueel fout kunnen lopen,
omdat de SSD M.2 niet geïnitialiseerd zou zijn en ik heb maar één M.2-slot!

[ Voor 4% gewijzigd door Olyfant22 op 13-01-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:50
- als die W10 installatie opstart van DVD heb je geen USB-stick nodig.
- als de nieuwe SSD zichtbaar is in het scherm waar W10 de aanwezige partities toont, kan je gewoon W10 installeren. Daarna wel controleren of W10 daadwerkelijk opstart van de nieuwe M2 SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:16
Gewoon usb stickje maken met de Windows Media Creation Tool van Microsoft zelf. Heb je meteen laatste versie, anders ben je nog een dag bezig met updates.
Windows is al geactiveerd op de laptop dus nergens key orzo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
@FoxLenny
Thx, jouw redenatie klinkt logisch: met Windows Media Creation Tool een 'stickie' voor de laatste versie.

@Renault
Je zegt: "...als de nieuwe SSD zichtbaar is ...", maar wat als dat niet zo is, wat dan?

Nog iets anders:
Ik heb een Windows 10 HOME versie geüpgrade naar Windows 10 PRO met een online licentiecode.
Welke Windows-versie moet ik op de stick zetten: Windows 10 PRO, omdat die activatie de laatste is geweest of Windows 10 HOME en na die installatie Windows opnieuw upgraden naar Windows 10 PRO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:16
Olyfant22 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:59:
@FoxLenny
Thx, jouw redenatie klinkt logisch: met Windows Media Creation Tool een 'stickie' voor de laatste versie.

@Renault
Je zegt: "...als de nieuwe SSD zichtbaar is ...", maar wat als dat niet zo is, wat dan?

Nog iets anders:
Ik heb een Windows 10 HOME versie geüpgrade naar Windows 10 PRO met een online licentiecode.
Welke Windows-versie moet ik op de stick zetten: Windows 10 PRO, omdat die activatie de laatste is geweest of Windows 10 HOME en na die installatie Windows opnieuw upgraden naar Windows 10 PRO?
Als je huidige pro installatie is geactiveerd maakt het niks uit, bij maken van usb stick wordt er ook niks gevraagd, versie is gewoon afhankelijk van je geactiveerde licentie op je laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:35

sapphire

Die-hard pruts0r

Olyfant22 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:59:
[
@Renault
Dan maak je een nieuw topic aan áls dat al gebeurd want waarom ga je er al direct van uit dat het fout gaat :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-06 10:04
FoxLenny schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:14:
[...]
Als je huidige pro installatie is geactiveerd maakt het niks uit, bij maken van usb stick wordt er ook niks gevraagd, versie is gewoon afhankelijk van je geactiveerde licentie op je laptop.
Niet helemaal waar. De installatie kijkt naar de key in de UEFI. Zonder bijzondere handeling gaat hij dan weer Home installeren. Je moet even een PID.txt aanmaken om dit te voorkomen. Meer info op https://docs.microsoft.co...d-files--eicfg-and-pidtxt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
@PhaeTom
Thanx voor de tip, is de moeite waard.

@sapphire
Ik ga er niet vanuit dat het mis gaat, maar ik heb ergens gelezen, dat als het installeren niet zou lukken, dat het kan liggen aan het feit dat de SSD M.2 niet geïnitialiseerd zou zijn. En wat moet ik dan doen? Heb maar één M.2-slot!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:20
Stappenplan blijft oude M2 eruit, nieuwe erin en windows installeren van usb stick
Is tijdens de installatie de schijf niet zichtbaar dan terug naar de bios om te bekijken of de schijf daar wel zichtbaar is of niet.

Je zal het moeten proberen om te zien of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
@D-dark
Thanx! Ik vind het toch raar, dat "men" niet met zekerheid kan zeggen of een nieuwe SSD M.2 zonder problemen is te installeren met Windows. :'(

En trouwens, als de schijf tijdens de installatie niet zichtbaar is en ook niet in de BIOS, wat dan? 8)7
Ik wil gewoon(!) voorbereid zijn op de verschillende mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:20
Olyfant22 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:19:
@D-dark
Thanx! Ik vind het toch raar, dat "men" niet met zekerheid kan zeggen of een nieuwe SSD M.2 zonder problemen is te installeren met Windows. :'(

En trouwens, als de schijf tijdens de installatie niet zichtbaar is en ook niet in de BIOS, wat dan? 8)7
Ik wil gewoon(!) voorbereid zijn op de verschillende mogelijkheden...
Voorzichtig zijn kan geen kwaad. Wat dingen vantevoren uitzoeken is prima.
Maar soms als de risico's beperkt zijn kan je het proberen.
In 99% van de gevallen moet het gewoon werken. Je hebt al een werkende M2 dat scheelt.

Waar je mee kan beginnen is nu alvast in de bios bekijken hoe je huidige M2 zichtbaar is.
Vervolgens wissel je de ssd's om en kijk je of de nieuwe zichtbaar is.
Indien Ja dan kan je verder gaan met de installatie van windows.
Indien Nee oude ssd terug en zoeken naar een nieuwer bios.

We gaan windows installeren.
Je SSD wordt herkend, prima installeren en verder gaan.
Indien Nee, op een andere pc zoeken bij de software van de fabrikant of er aparte drivers zijn om het in jouw pc aan de praat te krijgen. heb je geen andere pc dan weer je oude ssd erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
@D-dark
Nogmaals dank, ik ga het op die manier proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland83
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-06 20:04
@Olyfant22 Ik weet niet wat en waar je hebt gelezen over initialisatie, het enige wat ik me erbij kan voorstellen is dat een ssd helemaal in het begin een record heeft waar de partities te vinden zijn. Vroeger heette dit MBR (master boot record) en later is dit vervangen door GPT (guid partition table). Alleen een echt oude laptop herkent GPT niet.

Een nieuwe ssd uit de doos is vaak helemaal leeg. Dus geen MBR en geen GPT erop. Het verschil is niet relevant eigenlijk, Windows kiest tijdens installatie op een nieuwe ssd automatisch stilletjes voor GPT. Daarna vraagt hij welke partities je wilt maken. Standaard is eentje, wat op een laptop de beste keuze is.

Dus: maak je geen zorgen. Een nieuwe ssd gaat werken. Vanaf DVD of USB-stick maakt niks uit.

In de UEFI kun je vinden of er een Windows-key is voorgeïnstalleerd. De installer vindt deze vanzelf. Je kunt even tueel hier lezen hoe je eventueel die key er zelf uit kunt halen. Maar nodig is het niet.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Olyfant22 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:10:
@sapphire
Ik ga er niet vanuit dat het mis gaat, maar ik heb ergens gelezen, dat als het installeren niet zou lukken, dat het kan liggen aan het feit dat de SSD M.2 niet geïnitialiseerd zou zijn. En wat moet ik dan doen? Heb maar één M.2-slot!?
Ik heb ergens gelezen dat 'men' zegt dat SSD's niet werken als Mars overdwars op Venus staat, in het sterrenbeeld Kreeft bij de volle maan :?

Waar heb je dat gelezen, en wie is 'men' ?

Ik snap dat een eerste keer een SSD vervangen een drempel is en Windows installeren idem, geen probleem want dat hebben we allemaal gehad en daarom helpen we je graag :)
Nu vraag je iets wat je ergens hebt gelezen wat eventueel mogelijk zou kunnen zijn mocht het verkeerd gaan, laat ik het simpel zeggen echt concreet is anders.

Zoals al eerder is gezegd kijk nu je nog niets aan je laptop gedaan hebt even in je UEFI waar je je SSD kunt zien zodat dat bekend voor je is.
Verwissel ze, zet de laptop aan en doe het zelfde en kijk of op die plek in de UEFI nu je nieuwe SSD staat. Staat die er: *O* oOo :)F hij werkt.
Staat die er niet, zet de laptop uit, controleer eventueel of hij er wel goed in zit (maak bij twijfel een foto en post die hier). Werkt het dan nog niet, update de UEFI of hij is gewoon kapot, dat gebeurt soms wel eens en daar heb je garantie voor) en bij twijfel; vraag gewoon :)

Daarna installeer Windows en geniet :)

Volgens mij is initialiseren gewoon iemand die interessant wil doen of dat ding het doet of niet :F

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
@roland83
Bedankt voor je input.
Ik ga het 'gewoon' proberen, zodra ik de nieuwe SSD M.2 heb aangeschaft.
Ik vind het wel spannend, maar ik ga ervan uit dat het wel goed gaat. Er zit tenslotte al een SSD M.2 in....

@sapphire
Het is jammer dat ik het stuk niet heb gekopieerd over het niet geïnitialiseerd zijn van een SSD.
Desondanks, bedank ik je voor je bijdrage en ga ik het 'gewoon' proberen om te installeren.
Ik zal je tips opvolgen, maar ik moet nog een nieuwe SSD aanschaffen....

Ik ben heel blij en gerustgesteld door jullie bijdrage! Thx. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Het is een drempel waar je overheen moet, niets vreemd aan om het spannend te vinden ;)

Gewoon rustig blijven, niets forceren ow en kleine tip: let op dat rotte kleine schroefje, die is snel weg :+

Mocht het niet lukken, werken, ect. dan helpen we graag :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
@sapphire
En ja hoor, de nieuwe SSD M.2 wordt herkend in de BIOS en in schijfbeheer (hier wordt wel gemeld, dat de schijf nog niet is geïnitialiseerd) als "Schijf 0". oOo

Vraagje: kan ik op beide SSD M.2-schijven dezelfde Windows 10 Pro (20H2) installatie/activatie hebben?
Zo ja, wordt er niet gecontroleerd of de configuratie (in dit geval de hardware) aangepast is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:50
Ja, dat kan, zolang ze niet allebei tegelijkertijd online gaan.
En door te wisselen van SSD verandert de configuratie niet genoeg om de licentie ongeldig te maken.
Dus gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olyfant22
@Renault
Bedankt voor je duidelijke antwoord.

Trouwens, iedereen bedankt voor jullie bijdrage!
Ik ga eerdaags beginnen met dit proces, ben benieuwd.
Pagina: 1