Advies simpele home-cinema met platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zoek een?
Simpel home-cinema systeem, dus beamer, versterker/boxen/soundbar, mediaspeler. Scherm komt later en heeft een eigen budget. Qua geluid, mijn vrouw heeft nooit kunnen wennen aan 5.1, dus ik zoek geluid moet simpel zijn (max 2.1).

Wat is je budget?
Budget is pakweg tussen 1200 en 1500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
films e.d. te kijken via Netflix/uitzending gemist/youtube/RTL+/etc, spelletjes kunnen beamen via Nintendo Switch en Nvidia Shield (bijv Fortnite). Daarbij wil ik de soundbar ook zo af en toe kunnen gebruiken voor een platenspeler, aangezien er verder geen versterkers in het huis zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BeamersOptoma HD144X€ 528,-€ 528,-
1Home cinema en audiosetsDenon DHT-S216€ 199,-€ 199,-
1MediaspelersNvidia Shield TV (2019) 8GB€ 129,-€ 129,-
1Overige audioDenon DP-300F€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.155,-

Alternatieve componenten:
1BeamersBenQ TH585€ 599,-€ 599,-
1Home cinema en audiosetsDenon DHT-S316€ 223,90€ 223,90
1MediaspelersNvidia Shield TV Pro 16GB€ 229,-€ 229,-
1Overige audioPro-ject Debut III RecordMaster€ 449,-€ 449,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.500,90

Welke vragen heb je hier nog over?
* Ik ga ervan uit dat ik met een soundbar geen aparte versterker meer nodig heb. Klopt dat?
* Qua aansluitingen moet alles natuurlijk samenwerken. Grootste onduidelijkheid voor mij is of de Denon DHT-S316 de juiste HDMI aansluitingen heeft (achterop zit 1 HDMI poort genaamd TV (HDMI ARC)), of dat ik juist de goedkopere DHT-S216 moet hebben (achterop zitten 2 HDMI poort genaamd HDMI IN en HDMI OUT (ARC) to TV)? Hoe moet ik de beamer, versterker, switch en shield gaan aansluiten?
* Beide Denons hebben een AUX ingang, Daar kan toch een platenspeler op aangesloten worden? De Denon platenspeler heeft een geintegreerde phone-equalizer. Het alternatief (de pro-ject) heeft een RIAA-/phono-voorversterker, dat betekent toch dat het gelijk in de soundbar geplugd kan worden?
* Overweging voor een iets duurdere beamer is dat de Benq blijkbaar iets stiller is dan de Optoma. Dat is voor mij een belangrijke overweging aangezien er meerdere mensen gevoelig zijn voor ongewenste geluiden in huis.
* De overweging om voor de Shield Pro te gaan is vooral de grotere schijfruimte. Is 8GB genoeg voor een handvol apps (netflix, uitzending gemist, RTL+,youtube, fortnite)?

When life gives you lemons, start a battery factory

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:25
Je kunt een platenspeler niet zomaar aansluiten op de aux van een soundbar zonder phono pre-amp. Die zul je er nog bij moeten kopen of kijkt naar een platenspeler met geïntegreerde pre-amp.

Een soundbar doet muziek eigenlijk ook geen recht. Al overwogen om een aparte receiver te kopen met 2 goede monitor speakers? Dat klinkt al snel stukken beter dan een soundbar, maar zal ook duurder zijn. Een losse receiver + 2 leuke monitors kost je zo'n € 1.000. Dat is dus € 350 - € 500 duurder dan wat je nu op het oog hebt qua geluid. Wat mij betreft een goede investering, omdat een soundbar je erg beperkt in de mogelijkheden en qua geluid (wat mij betreft) niet veel soeps is.

Je kunt de shield (of switch) aansluiten op de HDMI in van de Denon S216 soundbar en de HDMI out van de soundbar naar de beamer. De S316 heeft maar 1 hdmi poort (ARC). Dan wordt het wel erg lastig om apparatuur op de soundbar aan te sluiten en de soundbar aan de beamer. Of je moet de switch en shield direct op de beamer aan kunnen sluiten en de beamer via ARC op de soundbar. Geen idee of beamers een dergelijke opstelling überhaupt ondersteunen.

Zowel een shield als switch aansluiten wordt tegelijk op een S216 ook lastig, omdat je over maar 1 HDMI-in poort beschikt. Je zou er een HDMI switch tussen kunnen zetten. Bij een receiver zul je trouwens ook een phone pre-amp nodig hebben voor een platenspeler. Tegenwoordig worden receivers niet meer voorzien van dergelijke voorversterking.

Zelf heb ik een Shield 2017 met 16gb. Daar staan de handvol apps op die jij noemt, heb nog 12gb over. Fortnite kun je streamen via geforce now, dus kost geen schijfruimte.

[ Voor 52% gewijzigd door Hulleman op 14-01-2021 08:51 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:11
Beide projectoren hebben slechts een audio jack als uitgangs kanaal - geen HDMI-ARC. De soundbars hebben een audio jack in, als je zo zo verbindt krijg je maximaal 2.0 geluid uit je soundbar. Ook hebben beide soundbars maar 1 aux in audio jack, als je deze voor de beamer gebruikt lukt het niet meer om ook nog een platenspeler aan te sluiten.

Bij dit budget heeft bijvoorbeeld de LG PF50KS wel een HDMI ARC uitgang, en een vrije HDMI ingang voor je Shield. Sluit dus de Shield aan op de HDMI 2 van de projector, en trek een HDMI kabel vanaf de HDMI ARC poort naar je soundbar. De platenspeler kan dan op de AUX ingang van de soundbar, zowel de Denon als de Project hebben een ingebouwde voorversterker, een verloop kabeltje van RCA cinch naar mini-jack is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Allereerst bedankt voor je reactie
Hulleman schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:30:
Je kunt een platenspeler niet zomaar aansluiten op de aux van een soundbar zonder phono pre-amp. Die zul je er nog bij moeten kopen of kijkt naar een platenspeler met geïntegreerde pre-amp.
Als ik het goed begrepen heb van de productspecs hebben beide voorgestelde platenspelers een pre-amp. Denon noemt het een geintegreerde phone-equalizer, pro-ject een RIAA-/phono-voorversterker. Of is dat iets anders dan een pre-amp?
Een soundbar doet muziek eigenlijk ook geen recht. Al overwogen om een aparte receiver te kopen met 2 goede monitor speakers? Dat klinkt al snel stukken beter dan een soundbar, maar zal ook duurder zijn. Een losse receiver + 2 leuke monitors kost je zo'n € 1.000. Dat is dus € 350 - € 500 duurder dan wat je nu op het oog hebt qua geluid. Wat mij betreft een goede investering, omdat een soundbar je erg beperkt in de mogelijkheden en qua geluid (wat mij betreft) niet veel soeps is.
Het lijkt vrijwel onmogelijk om een 2.1-setje met receiver te kopen. De receiver, subwoofer en twee speakers loskopen is gelijk een stuk duurder (zoals je zelf al zegt). Een soundbar is de goedkoopste manier om een 2.1-set te krijgen. Het grootste voordeel van een receiver is overigens dat er veel meer HDMI-poorten beschikbaar zijn, dus dat is zeker een overweging om daar toch voor te gaan.
Je kunt de shield (of switch) aansluiten op de HDMI in van de Denon S216 soundbar en de HDMI out van de soundbar naar de beamer. De S316 heeft maar 1 hdmi poort (ARC). Dan wordt het wel erg lastig om apparatuur op de soundbar aan te sluiten en de soundbar aan de beamer. Of je moet de switch en shield direct op de beamer aan kunnen sluiten en de beamer via ARC op de soundbar. Geen idee of beamers een dergelijke opstelling überhaupt ondersteunen.
Klinkt alsof ik beter af ben met minstens 2 HDMI-in poorten en 1 HDMI-out poort. De beamer komt aan het plafond te hangen, dus dan is het niet handig om daar meerdere HDMI-kabels in te moeten steken.
De logische manier van aansluiten wordt dan om alle apparaten in de receiver te stoppen en dan de HDMI-out (ARC) te verbinden met de beamer, toch?
Zelf heb ik een Shield 2017 met 16gb. Daar staan de handvol apps op die jij noemt, heb nog 12gb over. Fortnite kun je streamen via geforce now, dus kost geen schijfruimte.
Dank je voor de info. Geforce now kost geld of heeft beperkingen (ik zag een sessieduur van 1 uur), dus dat doe ik liever niet. Maar ik zie dat je met een shield geen andere keuze hebt, omdat Fortnite niet geinstalleerd kan worden op een android tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:23
Ik denk persoonlijk dat je meer plezier gaat hebben van een 2.0 set. Ik zou dan een instapmodel receiver adviseren (Onkyo, Denon, bijv. X1600) met twee leuke speakers (standmount/boekenplank of zuilen). En voor de platenspeler toch een platenspeler met losse versterker (bijv. Rega Planar 1 met Fono Mini A2D). Reden|: beter geluid, stereobeeld, makkelijker uit te breiden en te upgraden.

Om je nog meer het bos in te sturen (sorry ;) ); bedenk even of je de platenspeler voldoende gaat gebruiken. Misschien ga je meer streamen vanwege 't gemak. In dat geval kun je je budget compleet anders indelen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Cass Casey schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:47:
Om je nog meer het bos in te sturen (sorry ;) ); bedenk even of je de platenspeler voldoende gaat gebruiken. Misschien ga je meer streamen vanwege 't gemak. In dat geval kun je je budget compleet anders indelen.
Haha, de platenspeler is een apart verhaal. Mijn vrouw speelt al jaren in een band en ze brengen binnenkort (mits de lockdown een keer ophoudt) hun eerste LP uit (na een handvol CD's). En dan is het wel zo leuk deze zelf af te kunnen spelen. De hoop is dat we daarmee ook wat enthousiaster worden om af en toe een LP te kopen en op te zetten. We hebben overal al sonossen staan, dus voor het gemak hoeven we het zeker niet te doen. Wat ik vooral wil vermijden is dat we twee receivers/versterkers nodig hebben; eentje voor de beamer en eentje voor de platenspeler. Vandaar dat ik ze wil combineren.

Ik heb nu het volgende lijstje:
1BeamersOptoma HD144X€ 538,11€ 538,11
1MediaspelersNvidia Shield TV (2019) 8GB€ 129,-€ 129,-
1Versterkers en receiversDenon AVR-X1600H€ 449,-€ 449,-
1SpeakersCambridge Audio SX-50 (Zwart)€ 99,50€ 99,50
1Overige audioDenon DP-300F€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.514,61

[ Voor 50% gewijzigd door KabouterSuper op 15-01-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
martyw schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:35:
Beide projectoren hebben slechts een audio jack als uitgangs kanaal - geen HDMI-ARC. De soundbars hebben een audio jack in, als je zo zo verbindt krijg je maximaal 2.0 geluid uit je soundbar. Ook hebben beide soundbars maar 1 aux in audio jack, als je deze voor de beamer gebruikt lukt het niet meer om ook nog een platenspeler aan te sluiten.
Ik was niet van plan de audio uit de projector door te sluisen naar de soundbar/versterker. Het idee was om alle apparaten op de soundbar/versterker te zetten en dan via HDMI-ARC naar de projector te pushen.Of gaat dat niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:53
De denon platenspeler kun je op een aux aansluiting aansluiten. De voorversterker die er zit is daar geschikt voor (ik heb hem zelf). Zelf heb ik hem op een denon avr-X2400h aangesloten wat prima werkt. Wel met een wat beter element dan het meegeleverde.

Zelf zou ik nooit voor een soundbar gaan om muziek mee te luisteren. Daar zijn die dingen niet voor ontworpen.

Als ik jou verhaal zo lees moet jij dan niet kijken naar een stereo systeem? Of wil je wel surround geluid bij het kijken van een film?

[ Voor 12% gewijzigd door olof op 15-01-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
olof schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:45:
De denon platenspeler kun je op een aux aansluiting aansluiten. De voorversterker die er zit is daar geschikt voor (ik heb hem zelf). Zelf heb ik hem op een denon avr-X2400h aangesloten wat prima werkt. Wel met een wat beter element dan het meegeleverde.

Zelf zou ik nooit voor een soundbar gaan om muziek mee te luisteren. Daar zijn die dingen niet voor ontworpen.

Als ik jouw verhaal zo lees moet jij dan niet kijken naar een stereo systeem? Of wil je wel surround geluid bij het kijken van een film?
Dank je voor je bevestiging dat de denon platenspeler gelijk op een aux-poort kan.
Ik heb inmiddels een combi gezocht met receiver en twee speakers. Ik zou later daar nog een subwoofer bij kunnen zetten. De lol van de soundbar was dat het alles-in-een was en vrij goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:53
Heb je zoiets als dit ook al eens bekeken?
https://www.denon.com/nl-nl/shop/networksystem/ceoln10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Deze heeft toch geen hdmi-poorten? Het is toch het gemakkelijkste om alle apparaten aan te sluiten op de soundbar/receiver en dan met een hdmi kabel naar de beamer te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:11
KabouterSuper schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Ik was niet van plan de audio uit de projector door te sluisen naar de soundbar/versterker. Het idee was om alle apparaten op de soundbar/versterker te zetten en dan via HDMI-ARC naar de projector te pushen.Of gaat dat niet werken?
Niet met deze soundbars/projectors, de enige manier is zoals ik die beschreef voor zover ik weet ......

Update:
Je hebt dus twee HDMI bronnen (Switch & Shield), en een stereo bron. Om het beeld van beide HDMI bronnen naar de projector te sturen en het geluid naar de receiver/soundbar heb je een twee opties
  • Een soundbar of receiver met minstens twee HDMI ingangen (en een AUX voor de platenspeler) waar je de Shield en Swiitch dock op aansluit, en de platenspeler. Daarnaast moet deze een HDMI out hebben naar naar de HDMI in van de beamer voor het beeld
  • Een beamer met een ARC uitgang en twee of meer HDMI ingangen, sluit je Shield en Switch dan op HDMI ingangen op de beamer aan, en de ARC op de receiver of soundbar voor het geluid. De platenspeler gaat weer op de AUX van de soundbar/receiver
Bijvoorbeeld deze soundbars voldoen afgaande op de Pricewatch info wel aan je eisen en kun je aansluiten zoals in de eerste optie

[ Voor 57% gewijzigd door martyw op 15-01-2021 16:33 ]

Pagina: 1