Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Allures
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:20
Hoi Tweakers,

Wij hebben een nieuw huis gekocht waar we naast andere dingen ook zonnepanelen willen laten plaatsen.
Persoonlijk heb ik niet heel veel verstand hiervan, gelukkig is er veel informatie beschikbaar.
Dak
Het is een plat dak. Ik weet niet de precies wat de maten zijn maar heb wat foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv9SFeMiSTQ6rI25ffH2X0pukWQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N15XUeRYpOfK2BVkms15A2PZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to4rmorjilhVL8LPGt6mdVoPCEc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Efyvb3wS44AHz057yutK8cbl.png?f=user_large
Offertes
Ik heb wat offertes opgevraagd, ik durf het zelf niet te installeren en

ZonnepanelenOmvormerkWh stroom per jaarGarantieRendementsgarantieAantal PanelenNetto Investering
CoolblueTrina Solar TSM-375
Growatt MIN 3600

3240 kWh

12 jaar

84.8% vermogen na 25 jaar

10

€3700
CoolblueREC 365AA
Growatt MIN 3600

3150 kWh

25 jaar

92% vermogen na 25 jaar

10

€4550
EssentJA Solar 325Wp
GoodWe GW3000-XS
3200 kWh12 jaar25 jaar
11
€4100

Persoonlijk geef ik momenteel de voorkeur aan de REC 365 panelen, deze zijn 800 euro duurder dan de Trina Solar panelen van Coolblue, maar het rendement is hoger na 25 jaar, dus hopelijk levert dit uiteindelijk meer op dan de 700 euro extra?

Op de Solar bouwmarkt website zag ik de REC panelen niet terug komen in de test, de Trina Solar panelen wel. Weet iemand of dit goede panelen zijn?

Ook weet ik niet of de Growatt omvormer goed is, het lijkt erop dat deze geen Wifi heeft, en je hiervoor een losse Wifi stick moet kopen?

Ik had ook een setup bij elkaar geklikt op de Solar Bouwmarkt website, ik ben alleen bang dat ik hier iets ga vergeten, dus wil het liever volledig uitbesteden aan een bedrijf die dit kan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eo0SN1ArU_xUGu2o1O-BQMWFM8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bm2kuOA18ksG6fe226vhuX80.png?f=fotoalbum_large

Is het aanbod van Coolblue een goede deal, zijn er nog andere bedrijven waar ik dit kan doen of tips waar ik op moet letten?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:10
Ik zou me niet teveel blind staren op de rendementsgarantie.
Mij is beloofd maximaal 0,5% per jaar degratie.
De installatie is geplaatst in 2016.
2018 was mijn top jaar.
en in 2020 heb ik 99,5% van 2018 gehaald.
De jaaropbrengst varieert zoveel, dan ik nog geen neergaande lijn kan bespeuren in de cijfers.

Ik zou meer kijken naar euro per kWp, icm zoveel mogelijk kWp capaciteit.
Persoonlijk zou mijn voorkeur dan uitgaan naar optie 1: 3750Wp tegen EUR3700

Mijn omvormer zit trouwens niet op de wifi, maar loopt met een kabel naar de router in de meterkast.
Immers, er loopt immers ook al een stroomdraad van de omvormer naar de meterkast.
Deze lopen door dezelfde buis.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik had ook een setup bij elkaar geklikt op de Solar Bouwmarkt website, ik ben alleen bang dat ik hier iets ga vergeten, dus wil het liever volledig uitbesteden aan een bedrijf die dit kan doen.
Ja alleen de WiFi of LAN stick vergeten.

Full black hoeft niet op een plat dak.
deze of deze vind ik een logischer keuze. De Longi is goedkoper en op voorraad.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Greenguys is de instalatie tak van solarbouwmarkt. dan komt er ook iemand inmeten, alvast naar de meterkast kijken etc. handig als je twijfeld.

Coolblue, ikea , VEH. etc zijn doorgaans gewoon prijzig, je kan er prima tevreden mee zijn en je terug verdientijd is gewoon wat langer, maar meestal kan het dus goedkoper.

Veder wat @GarBaGe zegt, staar je niet blind op de degredatie, behalve dat dit idd in nederland veel minder aan de hand is dan je zou verwachten, mocht je er ooit aanspraak op willen maken heb je het op dat moment over nagenoeg waardeloze panelen. ik zou er dus niet teveel extra voor betalen ;)

als je de maten geeft van het dak kunnen mensen je beter adviseren qua orinentatie en welke panelen.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 13-01-2021 20:27 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom die grote (en waarschijnlijk dure) partijen? Geef ook lokale ondernemers de kans en laat ze een offerte uitbrengen :)

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Growatt is niks mis mee, en met de WIFI stick heeft die ook gewoon monitoring. Dat geldt overigens voor GoodWe ook net als andere merken.

REC panelen heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord maar die zijn ongetwijfeld prima. Ik weet niet waar je in de buurt woont maar lokale installateurs kunnen je ook vast een mooi aanbod doen. Gebaseerd op de offertes en voorbeelden hierboven zou je rond de 3200-3500 ex BTW kunnen uitkomen.

*ter aanvulling uit praktische overweging. Op het moment verschillen de panelen prijzen erg veel om de simpele reden dat de containers uit China belachelijk duur zijn sinds november 2020. Eigenlijk alle containers zijn gestegen met 260% in 6 weken tijd waardoor de zonnepanelen gemiddeld 15-30 euro per stuk duurder zijn dan voor november, wat overigens ook weer een schaarste oplevert en snel uitlopende voorraden. Panelen kunnen daardoor dus ook vanuit offertes, niet altijd meer leverbaar zijn op korte termijn.

[ Voor 39% gewijzigd door HSA.Solar op 13-01-2021 21:26 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is er nou niemand die vindt dat hier een oost/west op moet met dual betonvoeten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXKSoqrC2krWCfojdnbXgvWLzo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEPfEgQEREJMqtrI7bZLXmij.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIZrZhEMnYdGNo421Y2SbypDyRA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uMomsD1RkKe8nfmIpPSNTRjm.jpg?f=user_large

Maar goed, meten = weten eerst.

Geen windvangers, dat slaapt toch veel beter.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2021 21:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Allures
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:20
Goed om te horen dat ik niet teveel naar het rendement moet kijken, dan zou ik ook voor de 1e optie gaan met de Trina Solar panelen.

Ik was vooral naar Coolblue gegaan omdat ik er weinig verstand van heb en mocht ik in de toekomst problemen hebben dan kan ik altijd terug, vooral omdat ik goede klantenservice ervaringen met ze heb uit het verleden, al las ik al verschillende threads waarbij de klantenservice op hun zonnepanelen afdeling op dit moment minder is, maar uiteindelijk goed opgelost is.

Ik zal eens een offerte opvragen bij een kleinere partij, Winkelman of Zonnefabriek.

We krijgen het huis pas in april, vanaf dan kan ik alles meten. Het liefste wil ik van tevoren een partij kiezen, die dan kan langskomen als we het huis hebben voor de beste opstelling.
Ik neem aan dat ze een duaal opstelling zouden adviseren mocht dit beter zijn.

Als ik kijk op solar bouwmarkt voor de optie 1 kom ik daar rond de €700 euro goedkoper uit, dan lijkt optie 1 nog niet zo heel duur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgCiJuqPzDK5VDmx5EQOxLF2dVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W15Wy6bL7KNk3qPB47J27F6p.png?f=fotoalbum_large

• Rob Uijt
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
Antwoord verwijderd ivm reclame maken!

Bedankt voor het melden. ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Rob Uijt op 15-01-2021 07:18 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rob Uijt Als je bij die firma werkt dan is dit slechte reclame.
We geven hier onafhankelijk advies....door hobbyisten/verslaafden/geinteresseerden
Zonder enig financieel gewin.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2021 08:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• HSA.Solar
Inderdaad, die kortingscode van 10% is leuk, maar eigenlijk betaal je dan nog steeds teveel aangezien de meeste marges amper 10% is op zonnepanelen.
De 5 jaar garantie is ook niet zo heel bijzonder aangezien de meeste installateurs waar ik mee werk standaard 10 jaar garantie geven wat inmiddels (gelukkig) ook redelijk de standaard begint te worden.

Kortom, staar je dus ook niet blind op online aanbieders. Daarnaast zou ik persoonlijk liever 100 euro meer kwijt zijn aan een installateur in de buurt (wel eentje met een goede naam / referenties / garantie keurmerken) dan online aanbiedingen.

[ Voor 6% gewijzigd door HSA.Solar op 14-01-2021 22:10 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@HSA.Solar
En hoe denk je dat jij er nu opstaat?

Iemand uit de branche die nog nooit van REC heeft gehoord en een flamewar denkt te moeten starten met een andere aanbieder op een forum voor particulieren/hobbyisten/verslaafden/geinteresseerden. :F

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 14-01-2021 20:45 ]

• HSA.Solar
@twain4me Je kunt aan al mijn eerdere berichten in diverse topics lezen dat ik mensen regelmatig naar de lokale installateurs toestuur en daarin ook mijn kennis deel zonder daar zelf beter van te worden. Ik ben ook niet op dit forum aanwezig om mijn bedrijf of diensten te promoten maar enkel om mensen te wijzen op alternatieve mogelijkheden of kennis in het algemeen. Dat betekend overigens niet dat ik elk merk en elke leverancier ken aangezien dat er honderden zijn. Daarnaast leer ik zelf ook regelmatig bij op het forum van wat andere gebruikers delen en dat vind ik belangrijker dan een paar panelen verkopen.

Pagina: 1